Hoofdsponsor

1/72 DUKW Italeri [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ha Wim,
Ziet er goed uit. De kleur is apart maar komt vast door de flits. Waarom heb je de kabelhaspel niet van extra draad voorzien dat ziet wat echter uit of komt dat nog. Ben benieuwd naar de afwerking.

Niet de flits Paul, maar het zonlicht :). De kleur komt daardoor wat flets over, maar het is wel degelijk olive-drab. Tevens ben ik wat aan het experimenteren hoe ik het zo goed mogelijk op de foto krijg, zonlicht met een zwarte achtergrond is dus afgekeurd. Een witte achtergrond werkt ook niet echt lekker, eens kijken naar een stuk blauw papier of zo.
Bij deze DUKW had ik nog geen kabel bedacht, wel bij diegene die ik hier direct achteraan ga bouwen. Ik ga daar een hijsinstallatie aan maken die de Willy's Jeep in de andere DUKW gaat takelen zoals op een van de referentiefoto's.
 
Wim ik vind dit een machtig mooi ding zeg,ik zag je dit niet doen eigenlijk,blijkt dat we ook van jou verrast worden.
 
Wim ik vind dit een machtig mooi ding zeg,ik zag je dit niet doen eigenlijk,blijkt dat we ook van jou verrast worden.

Dank je, zo zie je maar weer :). Heel heel lang geleden ben ik begonnen met plastic bouwdoosjes in elkaar te steken. Voorlopig nog geen topbouwer, maar ik vind het gewoon vreselijk leuk om het naast het hout te doen (en het plezier is voor mij het belangrijkste).
 
En vanavond heb ik mezelf weer verrast :), na 30 jaar geen soldeerbout te hebben vastgepakt lukte het me in 1 keer om een klein stukje koper op een 2 mm staafje messing te solderen en het bleef nog vastzitten ook.

main.php


Dit maakt onderdeel uit van de takel voor de tweede DUKW.
Had al een proefje gedaan met styreen en hout, maar dit bleek net niet solide genoeg te zijn voor mijn idee.
Even heel gauw de wielen gedryfit onder het voer/vaartuig en het eerste deel van de takel en hieronder dan mijn idee voor een opstelling.

main.php
 
Hoi Wim,

Het ziet er al goed uit.
 
Ha Wim,
Ga je er een dio van maken? BTW ik heb helaas niks voor je gevonden. Alles is 1/35. Heb mijn eigen DKW gebruikt voor de grootte maar helaas.
 
@Lighting Strikes
Het gaat een samenstel worden inderdaad, een dio is misschien nog wel een groot woord.
Over de spullen hebben we al contact gehad.

De DUKW staat inmiddels in de P+. Op de foto is deze nog niet geheel gedroogd, vandaar wat kleurverschil.
De Jeep heb ik wat highlights gegeven, als die droog zijn gaat hij ook de P+ in.
Daarna volgen de decals. Het muntstuk is een 10 eurocent.

main.php


main.php


Instrumentenpaneel met decal en geschilderd.

main.php


Na een poging met dun rondhout en styreenpijpjes geëindigd met dunne messing draden.
De onderste dwarsligger kunnen solderen, bij de bovenste lukte dat niet en meerdere pogingen gegrepen naar de secondenlijm (en dat werkte wel). Even een dryfit op de 2e DUKW en de eerste figuurtjes al een beetje in positie gebracht. Eén op de 'uitkijk' en één voor de bediening van de takel.
Op de 2e foto zie je nog een takel op het achterdek liggen, die heb ik op de 2e DUKW weggevijld, die hangt straks ergens in de lucht :).

main.php


Ik blijf doorgaan met experimenteren met de foto's (dit is het ook niet helemaal).
 
Laatst bewerkt:
Misschien een stomme vraag maar wat bedoel je met PE?
Ziet er goed uit trouwens. Ga zo door. Zou er wel een soort scene van maken b.v. op een spiegeltje of heb je de onderkant niet gedaan!
Paul
 
Na droging van de P+ heb ik met set en sol de decals aangebracht, daarna weer P+ om de decals te beschermen.
Vervolgens aan het experimenteren geweest met washes. Hier heb ik white spirit gebruikt met diverse olieverven, zoals van Dijcks Bruin, een omber, en een blauw.

main.php


Met bruin heb ik de naadjes gevuld en wat scharnierpunten aangestipt. Dit werkt heel goed.
main.php


Hier zie ik op de foto wat blauw zitten dat ik in het echt niet zie. Toch maar even wegwerken straks.
main.php


De bak onder handen genomen met bruin, blauw en omber. In het echt is het minder vlekkerig.
main.php


Van de week ga ik dus verder met washes waar nodig, onder andere de banden (die zijn nog niet gedaan).
 
Ha Wim, ik gebruik meestal de Tamyia poeders. Mijn hele landingcraft heb ik op die manier gedaan en de Snowberry. Alleen verdund zwart voor de schaduwplekken en accenten, wat oranje en rood voor de roest aanzet en de rest met de poeders. Wel eens geprobeerd? Ik wil niets anders. Gewoon met een wattenstokje opbrengen.
Ziet er trouwens mooi uit.
 
@lighting strikes
De washes gebruik ik om de dieperliggende delen te kleuren, de gleufjes behandel ik met een wash van white spirit en olieverf (van Dijcks bruin). De grotere delen behandel ik met andere kleuren washes. Als straks alles naar mijn zin is ga ik het voertuig in de lak zetten en daarna ga ik met poeders aan de gang. Daarvoor gebruik ik tot nu toe pastelkrijt. Als je dat over een schuurpapiertje haalt krijg je ook hele fijne poeder. Die breng ik dan aan met een zachte kwast.
Dit heb ik niet zelf bedacht, dit haal ik allemaal uit de andere topics hier, ik lees momenteel veel en probeer veel te doen om het te leren :).
 
Ja bij mijn laatste tussenkomst heb ik wel serieus de bal misgeslagen moet ik eerlijkheidshalve zeggen, maar intussen hebt ge hier al een knap karretje neergepoot.
Wat dat solderen betreft, blijven trainen.
 
Dank je Famo, ben nog van alles aan het leren en dat doe je nog steeds het beste door het zelf te doen :) (en niet alleen te lezen hoe anderen het doen).
 
Ik vind hem mooi geslaagd hoor. Ik werk op de zelfde manier met de washes.

Grtz Bart.
 
Het motto in het beroepsonderwijs is: een leven lang leren. Humm ook zonder beroep en met een bouwhobby.
 
En we blijven leren :).

De eerste DUKW is zover af dat hij alleen nog maar een paar poeders nodig heeft. Daar wacht ik echter mee totdat ook de 2 DUKW af is.
Aan die tweede ben ik begonnen en het eerste verfje zit er op. Bewust heb ik gekozen voor een iets lichtere kleur, gewoon olive-drab met een beetje geel gemengd. Dit was niet ongebruikelijk heb ik ergens gelezen.
De takel stond er al op: de zwarte lijnen en de gele lijn zouden de takel in zijn stand moeten houden. Met de rode lijn wordt getakeld.

main.php


Hier is het kleurverschil tussen beide voertuigen goed te zien. Aan de 2e DUKW moet nog veel gebeuren, dus het verschil zal wel iets minder gaan worden. De Jeep past makkelijk in de laadbak van een DUKW.

main.php


Om de takel goed te kunnen plaatsen heb ik de achterlichten verplaatst. Tevens heb ik 3 messing ringen aangebracht. Deze ringen zijn 2mm, de kleinste die ik mijn voorraad voor de houtbouw had liggen.

main.php
 
Mooie vorderingen , dat zal toch een redelijk groot dio worden , toch ? zoiets 40 /30 of 50 /40 cm
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan