Hoofdsponsor

1/50 bouwverslag oseberg billing boats

Status
Niet open voor verdere reacties.
@lightning strikes :ik zit met een probleem van dikte; max 2.5 a 3 millimeter maar ook niet minder of ze "kantelen naar voor als ik ze op de boot plaats.
 
Weet jij toevallig of de schilden van planken gemaakt worden in het echt? Want dan zou je ook fineer kunnen gebruiken. Ik vermoed dat het 2 lagen in het echt zijn dwars op elkaar

Werden idd gemaakt van planken (zie foto onder) die werden samen gehouden (en verschiert) door een ijzeren ring.
Hieronder een foto van een oud opgegraven vikingschild.

attachment.jpg

Die bol in het midden noemt men de shield boss. Die diende op de eerste plaats om de hand (waarmee men de schild vasthield) te beschermen.
 
hier een trucje om soldeertin te pletten. gebruik de pastamachine
attachment.php

plaats de tindraad tussen 2 papieren uit hygiëne.
attachment.php

en maar pletten tot op de gewenste dikte
attachment.php

ik kan pletten tot een dikte van ongeveer 0.3 mm
attachment.php

attachment.php
 
wij legden vroeger 5 fr stukken op het treinspoor als de trein dan gepaseert was waren ze zo groot als een 20 fr stuk

mooie techniek johan maar denk niet dat veel mensen nog hun spagetie zelf draaien.

krijg je ze nu nog mooi recht om later rond het schild te draaien ?
je kan het anders mischien ook maken van dik zwart teken papier dat je in dunne reepjes knipt en met lijm op het schiltd plakt maar in ijzer is het wel zeker zo mooi en origineel ;)
 
Heb je wel eens aan dat lood/koperband gedacht wat bij de Tiffany (lampen etc.) makers gebruikt wordt.
 
jazeker. maar ik weet niet waar ik dat kan kopen.(de loodband)
 
op de rommelmarkten zijn er redelijk veel van die toestellen te koop.(spaghetti machines)
 
Bij de betere hobbyzaken niet zijnde modelbouw. Zoals hier in Nederland b.v. Pippoo's. En internet misschien. Mijn achterbuurman die maakt die dingen. Kan hem wel eens vragen.
 
nr° 1 & 2 zijn bijna klaar en naar mijn normen veel beter.

attachment.php
attachment.php


nog 28 te gaan.............
 
Ga je ze allemaal zoals de rechtse maken Johan, dan heb je nog wel wat te doen :O
Het zijn wel mooie schilden geworden maar de handvatten vind ik (persoonlijk ;) ) niet zo mooi.


Fred
 
Hier is wat ik bedoel. Heb de achterbuurman even aangesproken. Is interessanter dan ik dacht. De ene kant heeft een plakrand. Is dun koper en erg goed te solderen. In Roemond is een winkel voor dat spul en ik ga eens kijken wat ze hebben. Lijkt me ideaal spul voor van alles en nog wat ipv PE.
attachment.jpg

Is ongeveer 5mm breed.
 
de oogst van vele uren werk. nog 17 stuks te gaan, het is ook de eerste keer dat ik met lood werk.dus is het aanpassen.
de design haal ik van internet om alzo een zo trouw mogelijke kopie te maken.


attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
attachment.php


vandaag heb ik me bezig gehouden met de onderzijde, klinknagels geplaatst + een 3° laag beits ,(dank u Fred voor de tips met de klinknagels)
 
Ziet er heel goed uit Johan en leuk om te zien dat je de schilden net iets anders maakt :).
 
ziet er beeldig mooi uit johan doe lekker voort want het is lekker genieten als je hier komt kijken 8)
 
Zou mooi zijn als we ze de volgende ledendag naast elkaar konden zetten Johan :yup:

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan