Hoofdsponsor

1/50 bouwverslag oseberg billing boats

Status
Niet open voor verdere reacties.
een voormiddag besteed aan opzoekingswerk, moet ook gebeuren,én het was interessant !
 
En dat is ook het leuke aan onze hobby, we leren ook nog eens van onze modellen.


Fred
 
beetje bij beetje vorderen we, maar zal ik die puntjes van mijn uitgetrokken nageltjes kunnen wegwerken?:dry:

Ik maak bij kleine beschadigingen het hout daar eerst een paar keer goed nat. Door het zwellen en krimpen verdwijnt het gat vaak al. Als dat niet helpt is er nog een oude meubelmakerstruc: een natte theedoek erop en dan erover heen met een hete strijkbout.
 
Prima truc. Kende ik niet. Maar laat je lijm niet los?

Met de strijkbout zeker niet. En het is ook niet de bedoeling dat je je model onder water dompelt ..... Gewoon wat heet water op een sponsje en even deppen. Witte houtlijm kan dan wel wat verweken maar beweegt gewoon met het hout mee en wordt gewoon weer hard.
Ik heb ooit de boeg van mijn Victory scheef verlijmd. Om het weer los te weken heb ik het geheel een uur in een bak water moeten laten weken voor het weer losliet.
Dus een beetje water op een sponsje zal zo'n vaart niet lopen. Al zijn er modelbouwers die ervan gruwelen .......
 
Yep. Like me. Goede tip om te onthouden. Maar ik hou het zolang bij schuren met natte houtlijm. But...you never know.
Thnxs.
Paul
 
vandaag begonnen om nagels om te bouwen naar "kliknagels" analoog met wat Fred deed.verdorie een ferme klus.....
 
Dat is inderdaad erg veel werk en dat moet je gewoon tussendoor doen.
Dat wordt trouwens wel een meerwaarde op je model, nu nog wat foto's Johan....


Fred
 
attachment.php
attachment.php


dit is de eerste test. ik heb er ondertussen een 200-tal.hopelijk moet ik geen copie - right betalen (grapje).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de onderzijde is voorlopig klaar,hij moet wel nog een beurt krijgen met schuurpapier.
attachment.php
attachment.php
attachment.php
 
attachment.php

ter info: ik heb een setje spatels op de kop kunnen tikken om op een betere manier lijm te kunnen aanbrengen.
blokker 5.99€
 
Je romp ziet er netjes uit Johan, als je zo doorgaat ben je nog eerder klaar dan ik;)

Fred
 
miserie. miserie. miserie: ik heb proberen de sierstukken te plaatsen (dry -fit)en ze passen voor geen meter ! ook ik zal moeten ingrijpen, maar ik heb geen gesofistikeerde machines ter beschikking. bestaat er nog een alternatieve manier om dit probleem op te lossen,zowel vooraan als achteraan?
attachment.php
 
Ik heb dit gedaan met een dremel. (zoals te zien op de achtergrond ;) )
Tja, als je geen dremel hebt zou je een gewoon boormachine kunnen gebruiken met een dremel schuur tol erop misschien, maar dan moet je wel héél voorzichtig te werk gaan.

Vaak zijn er in de bouwmarkt ook van die kleine machientjes te koop van een ander merk dan dremel b.v. Ferm en die zijn niet zo duur.

En anders gewoon met een vijl en schuurpapier, ben je alleen wat langer bezig :wacko:

Verder zou ik je aanraden om eerst de opstaande wanden te monteren voor je die punten eraf gaat schuren.
Dat geeft een stuk extra stevigheid aan je schip.

Fred
 
ik heb een goedkopere dremel ter beschikking maar ik wist niet dat er schuurpapier ter beschikking was.dus ga ik eerstdaags op zoek
in ieder geval bedankt voor uw tijd.de paniek is al een beetje weg.
grts,
johan
 
Het gaat om dit tooltje Johan:
2264.jpg


En daar kan je losse schuurpapiertjes voor kopen in verschillende korrel grote:
2265.jpg


Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan