Hoofdsponsor

1/72 39M Csaba Commander AC (Hunor Product) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Nu de Renault afgewerkt is eens tijd om iets anders op te starten.
't Is weer een raar geval waar niet veel van bekend is. Het betreft de commando versie van de Csaba armoured car in dienst bij het Hongaarse leger tijdens WO2. De meeste van deze voertuigen werden, samen met een deel van het Hongaarse leger, naar Rusland gestuurd en zijn daar ook achtergebleven. Op het Internet zijn foto's te vinden van de Csaba maar dit betreffen meestal de gewone pantserauto en niet de commando versie. De enige foto die ik gevonden heb heeft blijkbaar ook gediend als inspiratie van de boxart van dit model.


attachment.jpg

Alle onderdelen zijn in resine en van een goede kwaliteit. De Csaba is een voertuig dat aan elkaar hangt van de klinknagels en op het eerste zich zijn deze ook terug te vinden op de onderdelen.

attachment.jpg

Er steekt ook een PE antenne in maar de steunen voor deze antenne moeten scratch gemaakt worden. Er zal dus nog wat werk aan de winkel zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het bouwplan stelt ook niet veel voor maar als je het goed bestudeert kan je er wel iets uithalen.
In de kit steken 2 koepels en blijkbaar hoort de kleinste van de twee bij de commando versie.
Morgen beginnen we met de bouw.
 
Hey,

Aha, het rarriteitenkabinet komt boven, me like natuurlijk, al die speciallekes, daarvoor moet ge bij den Erwin zijn, ge wil niet wten hoeveel hij er nog liggen heeft in zijn kast(en)...;)
Mooi Erwin, eentje om te volgen, en hoe ga je hem maken, zoals op de doos afgebeeld of heb je nog iets anders in het hoofd??
 
Zeg Erwin, ge zit gij daar met een kanjer van een vergrootglas te werken zekers. Zo'n autootje op 1/72 !
 
Grappig en apart wagentje weer Erwin
 
jadade da is klein zeg , wel een tof wagentje
zal ook wel gene makkelijke opdracht worden zeker om zoals op de
foto op de doos dit in die camo te schilderen.


tom
 
wordt een apart gevalleke, maar dit zijn we van je gewend. Ga je die antenne zo laten uit de PE, of ga je voor ronde staafjes?
 
Amai zeg, dat ding lijkt in de smaak te vallen.
Niet te vlug van stapel lopen hé jongens, 't is natuurlijk 1/72 en dus zeker niet groot te noemen en ja, het vergrootglas komt er inderdaad aan te pas.

Wat de radio antenne betreft zal deze waarschijnlijk wel zo blijven uit één stuk PE zoals die is maar we zullen wel zien ten gepaste tijde.
Wat de afwerking betreft heb ik slechts één referentie waar ik kan op terugvallen en dat is een artikel verschenen in Steel Masters Thématiques n° 8 (januari 2010) waar de bouw van een Csaba op schaal 1/35 (van het mij onbekende merk Modelism) in beschreven wordt.
Moet eerlijk toegeven dat dit artikel mij goed zal helpen bij de positionering van de kleine stukken hetgeen op de kit en zeker het bouwplan niet ten goede komt.
Ik zal ook trachten (letterlijk) om de in het artikel gevolgde kleurenschema aan te houden maar het zal, zeker gezien de schaal, niet gemakkelijk zijn.
 
Een eerste fotoken van de body van het beestje. Zoals je kan zien is het niet te groot.

attachment.jpg
 
Het schiet aardig op.
Na het opkuisen van de body overgegaan tot het opkuisen van de beide assen en de plaats waar ze moeten komen. Ben blij dat ik toch redelijk goede documentatie bezit want anders zouden er toch wel enkele vraagtekens achterblijven.

attachment.jpg

Links zoals uit de kit en rechts na wat opkuiswerk.

attachment.jpg

Beetje moeten uitboren en wat herstellen maar in de dry fitting passen ze nu wel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Spatborden geplaatst en een PE beschermplaatje voor de assen voor en achter.
 
het model ziet er toch tamelijk bruut gegoten uit of zijn dat gedachten.
Ik zeg niet dat je hem bruut maakt é Erwin :nowink:;)
 
Je hebt gelijk Famo, het ziet er een beetje bruut uit maar niets dat onoverkomelijk is.
Het springt ook in het oog om reden dat ik de details van de klinknagels heb willen doen uitkomen door het model in te strijken met Mr Surfacer; het grijze spul op de romp.

Toch beetje verder gedaan vandaag in de hoop dat het beestje morgen in de spuitcabine kan. Ook de bouw van de radio antenne is goed gevorderd maar deze word in deze fase niet gemonteerd. Lomp zijn heeft zo soms zijn nadelen.

attachment.jpg

Aan de linkerzijde twee hulpstukken aangebracht die het voertuig moeten helpen wanneer dit zich vastgereden heeft.
In de kit steken 2 koepels, een kleine en een grote. De grote is voor de pantserauto, de kleine voor de commando versie. Het kanon was vermoedelijk een dummy om te vijand te misleiden.

attachment.jpg

De kit heeft een onderdeel dat een pik en een schop moeten voorstellen maar het is niet bruikbaar. Dan maar een PE schop van Hauler te voorschijn getoverd.
Boven op de romp werden vier haken aangebracht. Hun juiste doel is mij onbekend maar ik vermoed dat daar persoonlijk materiaal aan bevestigd werd of camouflage.
 
Hoog tijd dat er nog eens een update geplaatst wordt.

De Csaba werd in een driekleurig jasje gestoken waarbij Lifecolor kleuren gebruikt werden.
Ik volg voor de camouflage en her verven een artikel verschenen in Steelmasters Thématiques nr 8 waar een dergelijk voertuig op schaal 1/35 (resin kit) gebouwd werd. Na lezen van het artikel besloot ik dezelfde stappen in het verven te gebruiken.

attachment.jpg

Nadat de 3 kleuren aangebracht waren werd er een licht grijze mist over gespoten. Heb mijn model op het magazine gelegd ter vergelijking en meen dat het goed overeen komt.

attachment.jpg

Hierna werd het binnenste van de gekleurde vlakken verbleekt door het toevoegen van wit of geel aan de originele kleur.

attachment.jpg

Na een laag Klir is het tijd voor de decals.

attachment.jpg

Vanaf nu is het verweren en bestoffen.
 
Mooi, kleuren lijken wel geslaagd ;)
Benieuwd naar de verdere stappen.
 
Hey,

Yep, grote verandering, kom maar op met die up-dates. ;)
 
Grappig voertuig met de wetenschap dat het braille schaal is. Ben ook benieuwd naar de verwering.
 
zeldzaam beestje komt mooi tot leven
 
Zo klein en toch zo fijn geschilderd. En dan nog met een camouflage patroon erop, prachtig.

Grtz Bart.
 
Leuk voertuigje, prachtige schildering.

Bij mijn 1/35 kits werk ik al veel met een loupe, dergelijke kleine schaal is niks voor mij. Wat niet wegneemt dat je hier een pracht van een model neerzet.

Doe zo voort Erwin ! Ik kijk al uit naar je verwering. Het blijft steeds interessant te zien welke technieken een collega toepast.

Groeten Rik
 
Den dezen leeft ook nog en hij is nog afgeraakt ook.
Na de beschildering werd het tijd om de wielen te plaatsen en te corrigeren. Hierna kon overgegaan worden tot wat bijkomend verfwerk en de verwering.
De kit voorziet een PE antenne frame maar voorziet de steunen niet, deze moeten dan maar scratch gebouwd worden. hiervoor gebruikte ik ijzerdraad en Evergreen rod met dit als resultaat.

attachment.jpg

Als laatste werd nog een kleine antennekabel aangebracht van de romp naar de steun rechts achter. Het geheel werd ook voorzien van camouflagekleuren maar ik weet niet of dit in werkelijkheid ook gedaan werd.
In ieder geval beschouw ik de Csaba als afgewerkt en kunnen we aan een ander geval beginnen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan