Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/72 39M Csaba Commander AC (Hunor Product) [DONE]
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 26

Discussie: 39M Csaba Commander AC (Hunor Product) [DONE]

Lightbulb 39M Csaba Commander AC (Hunor Product) [DONE]

Nu de Renault afgewerkt is eens tijd om iets anders op te starten.
    't Is weer een raar geval waar niet veel van bekend is. Het betreft de commando versie van de Csaba armoured car in dienst bij het Hongaarse leger tijdens WO2. De meeste van deze voertuigen werden, samen met een deel van het Hongaarse leger, naar Rusland gestuurd en zijn daar ook achtergebleven. Op het Internet zijn foto's te vinden van de Csaba maar dit betreffen meestal de gewone pantserauto en niet de commando versie. De enige foto die ik gevonden heb heeft blijkbaar ook gediend als inspiratie van de boxart van dit model.

Alle onderdelen zijn in resine en van een goede kwaliteit. De Csaba is een voertuig dat aan elkaar hangt van de klinknagels en op het eerste zich zijn deze ook terug te vinden op de onderdelen.

Er steekt ook een PE antenne in maar de steunen voor deze antenne moeten scratch gemaakt worden. Er zal dus nog wat werk aan de winkel zijn.

Het bouwplan stelt ook niet veel voor maar als je het goed bestudeert kan je er wel iets uithalen.
    In de kit steken 2 koepels en blijkbaar hoort de kleinste van de twee bij de commando versie.
    Morgen beginnen we met de bouw.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Hey,

Aha, het rarriteitenkabinet komt boven, me like natuurlijk, al die speciallekes, daarvoor moet ge bij den Erwin zijn, ge wil niet wten hoeveel hij er nog liggen heeft in zijn kast(en)...
    Mooi Erwin, eentje om te volgen, en hoe ga je hem maken, zoals op de doos afgebeeld of heb je nog iets anders in het hoofd??

Standaard

Zeg Erwin, ge zit gij daar met een kanjer van een vergrootglas te werken zekers. Zo'n autootje op 1/72 !

If you want to save a few horses, drive a Famo

Standaard

Grappig en apart wagentje weer Erwin

Standaard

jadade da is klein zeg , wel een tof wagentje
    zal ook wel gene makkelijke opdracht worden zeker om zoals op de
    foto op de doos dit in die camo te schilderen.

tom

Standaard

wordt een apart gevalleke, maar dit zijn we van je gewend. Ga je die antenne zo laten uit de PE, of ga je voor ronde staafjes?

Standaard

Amai zeg, dat ding lijkt in de smaak te vallen.
    Niet te vlug van stapel lopen hé jongens, 't is natuurlijk 1/72 en dus zeker niet groot te noemen en ja, het vergrootglas komt er inderdaad aan te pas.

Wat de radio antenne betreft zal deze waarschijnlijk wel zo blijven uit één stuk PE zoals die is maar we zullen wel zien ten gepaste tijde.
    Wat de afwerking betreft heb ik slechts één referentie waar ik kan op terugvallen en dat is een artikel verschenen in Steel Masters Thématiques n° 8 (januari 2010) waar de bouw van een Csaba op schaal 1/35 (van het mij onbekende merk Modelism) in beschreven wordt.
    Moet eerlijk toegeven dat dit artikel mij goed zal helpen bij de positionering van de kleine stukken hetgeen op de kit en zeker het bouwplan niet ten goede komt.
    Ik zal ook trachten (letterlijk) om de in het artikel gevolgde kleurenschema aan te houden maar het zal, zeker gezien de schaal, niet gemakkelijk zijn.

Standaard

Een eerste fotoken van de body van het beestje. Zoals je kan zien is het niet te groot.

Standaard

Het schiet aardig op.
    Na het opkuisen van de body overgegaan tot het opkuisen van de beide assen en de plaats waar ze moeten komen. Ben blij dat ik toch redelijk goede documentatie bezit want anders zouden er toch wel enkele vraagtekens achterblijven.

Links zoals uit de kit en rechts na wat opkuiswerk.

Beetje moeten uitboren en wat herstellen maar in de dry fitting passen ze nu wel.

Spatborden geplaatst en een PE beschermplaatje voor de assen voor en achter.

Standaard

het model ziet er toch tamelijk bruut gegoten uit of zijn dat gedachten.
    Ik zeg niet dat je hem bruut maakt é Erwin

If you want to save a few horses, drive a Famo

Standaard

Je hebt gelijk Famo, het ziet er een beetje bruut uit maar niets dat onoverkomelijk is.
    Het springt ook in het oog om reden dat ik de details van de klinknagels heb willen doen uitkomen door het model in te strijken met Mr Surfacer; het grijze spul op de romp.

Toch beetje verder gedaan vandaag in de hoop dat het beestje morgen in de spuitcabine kan. Ook de bouw van de radio antenne is goed gevorderd maar deze word in deze fase niet gemonteerd. Lomp zijn heeft zo soms zijn nadelen.

Aan de linkerzijde twee hulpstukken aangebracht die het voertuig moeten helpen wanneer dit zich vastgereden heeft.
    In de kit steken 2 koepels, een kleine en een grote. De grote is voor de pantserauto, de kleine voor de commando versie. Het kanon was vermoedelijk een dummy om te vijand te misleiden.

De kit heeft een onderdeel dat een pik en een schop moeten voorstellen maar het is niet bruikbaar. Dan maar een PE schop van Hauler te voorschijn getoverd.
    Boven op de romp werden vier haken aangebracht. Hun juiste doel is mij onbekend maar ik vermoed dat daar persoonlijk materiaal aan bevestigd werd of camouflage.

Standaard

Hoog tijd dat er nog eens een update geplaatst wordt.

De Csaba werd in een driekleurig jasje gestoken waarbij Lifecolor kleuren gebruikt werden.
    Ik volg voor de camouflage en her verven een artikel verschenen in Steelmasters Thématiques nr 8 waar een dergelijk voertuig op schaal 1/35 (resin kit) gebouwd werd. Na lezen van het artikel besloot ik dezelfde stappen in het verven te gebruiken.

Nadat de 3 kleuren aangebracht waren werd er een licht grijze mist over gespoten. Heb mijn model op het magazine gelegd ter vergelijking en meen dat het goed overeen komt.

Hierna werd het binnenste van de gekleurde vlakken verbleekt door het toevoegen van wit of geel aan de originele kleur.

Na een laag Klir is het tijd voor de decals.

Vanaf nu is het verweren en bestoffen.

Standaard

Mooi, kleuren lijken wel geslaagd
    Benieuwd naar de verdere stappen.

Standaard

Hey,

Yep, grote verandering, kom maar op met die up-dates.

Standaard

Grappig voertuig met de wetenschap dat het braille schaal is. Ben ook benieuwd naar de verwering.
    Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten