Hoofdsponsor

Anders / onbekend Grenspaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Christophe

Guest
Beste vrienden, ik heb een ongewone aanvraag gekregen van een klant, namelijk het maken van een grenspaal.
Voorlopig moet ik er één maken (hier kan ik mijn cnc frees gebruiken) maar achteraf zouden het er meer worden. Dus had ik gedacht om ze in resin te gieten.
Maar ik heb hier geen enkele ervaring mee dus graag zo veel mogelijk tips.

Hier een foto. Het uiteindelijke model zou een basis hebben van 50 x 50 mm en een hoogte van 180mm.

attachment.jpg
 
hoi sponsor ;-)

ik heb er geen ervaring mee
maar als dit topic gebruikt gaat worden om te laten zien hoe zoiets in zijn werk ben ik zeker een volger
is toch belangrijk dat je iets kan bouwen van nul
heb zelf stukken nu aan de f14 en als het onderdeel niet meer te verkrijgen is dan zal ik ook van nul dat stuk moeten maken .
ik ben 1en al oog voor dit topic
 
als je er 1 kunt frezen kan je daar gemakkelijk een mal van maken hoor chistophe dat lijkt me geen enkel probleem.

wat wil je presies weten ? want het is echt kinder spel hoor
 
@Amazone: Dirk, ik ben momenteel één model aan het maken in polystyreen. Zodra die klaar is plaats ik de foto's zodat het duidelijker is. Mijn vraag is vooral, welk materiaal ik moet kopen om dit te kunnen maken in resin?
 
chistophe,

Leuk project , net wat Amazone zegt het is niet zo moeilijk.
Ik zelf maak de mal van giet rubber (even een bak maken kan van hout of zelfs van lego)Het model is niet zo groot paaltje erin zetten doe dit wel met de breedste kant naar boven dus waar je gaat gieten.
Vul de bak met rubber laten drogen , dan origineel eruit halen en resin erin gieten let even op ik zet mijn werkstuk altijd op een trilplaat voor de luchtbellen kan ook heel goed met vacuum (heb nog niet zo'n apparaat ) dan wachten en dan zou je een mppoie copie moeten hebben.

Succes,

Gr
Dirk
 
Als je de rubber hebt gegoten, is het dan gemakkelijk om het model eruit te halen?
 
Ja hoor chistophe het blijft flexibel werkt heel prettig althans dat vind ik he
 
Hier in Antwerpen kan je van dat siliconenmateriaal kopen bij Polyesterland (http://www.polyesterland.be/)

Waarschijnlijk is er in jouw buurt wel een gelijkaardig bedrijf.

Goedkoop is het spul niet, zo'n 40 a 50 Euro per liter.

Zoals hierboven beschreven, een bakje maken met bvb Lego, daarin zet je de master met z'n platte onderkant naar beneden.
Volgieten, een dagje wachten en klaar.

De punt zou ik in een apart malletje gieten, anders word het moeilijk om te "ontmallen"

Maak het bakje niet te groot, zodat je mal flexibel blijft, je kan dan tijdens het gieten van de resin ook best het Legobakje er terug omheen doen om de mal zijn vorm te laten houden.
 
Hier in Antwerpen kan je van dat siliconenmateriaal kopen bij Polyesterland (http://www.polyesterland.be/)

Waarschijnlijk is er in jouw buurt wel een gelijkaardig bedrijf.

Goedkoop is het spul niet, zo'n 40 a 50 Euro per liter.

Hey Koekie, ik ben vandaag eens langs Polyesterland geweest en daar hadden ze alles wat ik nodig had. Je wordt daar geholpen door een zeer vriendelijke dame die alle nodige uitleg geeft. Dus heb ik het één en ander gekocht om wat te testen.

Van links naar rechts: Siliconen, polyurethaanhars, polyesterhars.
attachment.jpg

Nu ga ik een modelletje maken in polystyreen en vervolgens een mal maken en gieten.
Ik zet het volledige verslag hier in het topic.
 
De ontvangst was me bij mijn bezoek ook heel goed meegevallen...Ben blij dat dat geen toeval was.

Veel succes met je spulletjes, ik ben nieuwsgierig naar je resultaten.
 
De eerste stap is het maken van een model dat ik kan gebruiken om de mal te maken. Dus eerst de cnc machine aan het werk gezet en het model gemaakt in polystyreenplaat.

attachment.jpg

De zeshoekige basis is vrij eenvoudig en vraagt niet veel schuurwerk, maar de konische paal die erop staat moet helemaal schuin geschuurd worden.
Maar eerst lijmen en alles een nachtje laten drogen.

attachment.jpg

Voor alle zekerheid heb ik er twee gemaakt.

attachment.jpg
 
En we gaan verder.

Hier zijn de grenspalen beide mooi opgeschuurd. Beide hebben een eerste primerlaag (Motip spray putty) gekregen en vervolgens werd de primer volledig weggeschuurd (zie links model). Op die manier worden de kleine spleetjes mooi opgevuld.

attachment.jpg

Dan heb ik het wapenschild en het jaartal gemaakt uit polystyreen 0,75mm.

attachment.jpg

Voor het topje van de grenspaal heb ik een klein draaibankje gemaakt met mijn proxxon. Het wit is een polystyreen staafje en het rode is een houten parel.

attachment.jpg

Hier voor en na.

attachment.jpg

En nu zijn ze klaar om er eerst een mal van te maken. Maar toch even laten drogen.

attachment.jpg

Ik ga één mal maken met siliconen die uit twee delen bestaat, en één mal met latex die dus uit één stuk gemaakt wordt door het modelletje in te smeren tot ik een dikke laag (ca.2mm) krijg.
Ik wil eens zien welk systeem het beste werkt. Maar ik vermoed de mal uit twee delen.
 
Zeer mooi werk ik blijf steeds versteld staan van al dat mooie je uit je hoge hoed toverd...
 
Dit mag zeer zeker geslaagd genoemd worden,die grenspaal
 
DIE had ik niet zien aankomen, prachtig!
Als ik het zo zie, is er niks dat je niet kan namaken met de apparatuur die jij daar hebt.
 
Dit is een pracht van een grenspaal.
Volgens mij een topper in de detailhandel.
 
Machtig mooi gemaakt Christophe, petje af voor wat je weer neerzet.
 
Bedankt jongens voor deze lovende commentaar.

Ik heb zojuist de eerste helft van de mal gegoten en die moet nu drogen. Foto's volgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan