Hoofdsponsor

Anders / onbekend Grenspaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Super mooi Christophe!! Wat een mooie grenspaal heb je gemaakt.

Fred
 
Nog een laatste update voor vandaag, want nu is alles aan het drogen.

Eerst heb ik een bakje gemaakt uit maquettekarton (gewoon karton gaat ook).

attachment.jpg

Toen begonnen om het model tot ongeveer de helft in de klei te zetten. Amai, dat was niet gemakkelijk. Respect voor die uit klei van die fantastische bustes maken. Niet gemakkelijk. Na veel geklungel denk ik dat het toch gelukt is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan het bakje errond gezet en alles dichtgewerkt.

attachment.jpg

Gaatjes erin geduwd zodat de twee malhelften goed op elkaar passen achteraf.

attachment.jpg

En vervolgens de siliconen erin gegoten.

attachment.jpg

Ik heb mijn scheermachine op het plaatje gezet en 10 minuten laten trillen zodat de luchtbelletjes eruit zijn.

En nu maar hopen dat het lukt.
Het andere model heb ik met latex ingesmeerd en daar moeten nu nog een paar laagjes op, maar dit gaat volgens mij niet goed lukken.
 
Ik heb na 24 uur de klei weggehaald. Er is wel een probleem. Aan de bovenkant van de grenspaal (het kleine topje) is de siliconen nog niet hard. Ik hoop dat dit nog wel goed komt.
Het is vrij moeilijk om de siliconen goed te maken want de mengverhouding met de verharder moet heeeel juist zijn (100gr siliconen op 5gr verharder).

Nu ja, het is een eerste test.

attachment.jpg
 
mooi werk man, zeg heb je geen problemen met lucht bellen of trek je de boel ook vacuum ergens mee ?
 
Ik heb me hiervoor een digitaal keukenweegschaaltje aangeschaf dat op een gram nauwkeurig meet.
Werkt voor mij perfect, ook gebruik ik een heeel klein beetje meer verharder dan voorgeschreven.
En heel goed mengen is belangrijk, met een stukje afvalsprue en een boormachientje lukt het aardig. (of je koopt een verfmixer he)
 
@bubblegum: Ik heb mijn electrische scheermachine op het plankje van de mal gelegd en ongeveer 10 minuten laten trillen, en alle luchtbellen zijn weg.

@koekie: Ik denk dat ik niet goed genoeg gemengd heb. Ik heb wel zo een digitaal weegschaaltje gebruikt dus de verhouding was wel goed denk ik, maar slecht gemengd.
 
Christophe, gij kunt zo ook een beetje van alles he, bij mijn gevoel gaat dit goed komen, ik blijf volgen.
 
waar een scheermachine niet allemaal voor dient;)

is terug een leerzame topic, christophe
 
Dat het bij Christophe goed gaat komen heb ik alle vertrouwen in, maar een scheermachine gebruiken :) is wel een hele goeie :).
 
Knap staaltje scratch werk,

Heel knap wat je hier hebt gemaakt nu de mal nog en dan gieten maar;)

Succes

Let even op dat je de sillecone mal even met een loser in smeert anders krijg je de twee helften niet van elkaar (blijven plakken).
 
Laatst bewerkt:
En de eerste helft van de mal is volledig droog. Ziet er goed uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Toen het mengsel gemaakt voor de tweede helft van de mal en de eerste helft ingesmeerd met siliconenspray en terug in zijn doosje gestoken.

De tip van koekie om een stukje spue te gebruiken om goed te mengen werkt fantastisch. Alleen moet je de sprue er niet uithalen terwijl de bopormachine op volle toeren draaid want dan krijg je hetzelfde effect als bij een suikerspin...

attachment.jpg

En dan maar gieten. Ik heb ergens op youtube gezien dat je het beste kan gieten in één hoek en de siliconen zelf zijn weg te laten zoeken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zie je hoe het trillen van de scheermachine de luchtbelletjes naar boven laat komen. Werkt echt goed want in de mal zat geen enkel luchtbelletje.

attachment.jpg

En nu is het bang afwachten dat ik morgen de twee helften mooi uit elkaar kan halen.
 
Ziet er zeer goed uit.
 
Slecht en goed nieuws.

De twee siliconenhelften waren volledig tegen elkaar gelijmd en niet meer uit elkaar te krijgen. Dus volgende keer vaseline gebruiken zoals de mevrouw in de winkel had gezegd en niet eigenwijs siliconenspray gebruiken.
Maar met een scherp mesje kon ik mooi twee helften snijden.

attachment.jpg

Eerste modelletje gegoten in Polyurethaanhars. (knap spul)

attachment.jpg

En hier een tweede en de eerste geschilderd

attachment.jpg

Ze zijn nog niet 100% naar mijn zin. Nog wat teveel luchtbelletjes. Maar nog wat testen en dan lukt het wel.
Maar nu eerst het modelletje opsturen naar de klant samen met de offerte en dan afwachten.
Persoonlijk vind ik dit een zeer eenvoudige en leuke manier om onderdelen te maken. Alleen zijn de producten niet echt goedkoop.
 
ze zien er echt mooi uit hoor.

moest er tog een luchtbel inzitten kan je die nog dicht plamuren hoor.

vind het raar dat je mal aan elkaar blijft plakken , daar heb ik nog geen last van gehad en ik gebruik tog ook de spry die ze mij gegeven hebben.

mooi rezultaat Christophe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan