Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Grenspaal
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 35

Discussie: Grenspaal

Standaard Grenspaal

Beste vrienden, ik heb een ongewone aanvraag gekregen van een klant, namelijk het maken van een grenspaal.
    Voorlopig moet ik er één maken (hier kan ik mijn cnc frees gebruiken) maar achteraf zouden het er meer worden. Dus had ik gedacht om ze in resin te gieten.
    Maar ik heb hier geen enkele ervaring mee dus graag zo veel mogelijk tips.

Hier een foto. Het uiteindelijke model zou een basis hebben van 50 x 50 mm en een hoogte van 180mm.

Standaard

hoi sponsor ;-)

ik heb er geen ervaring mee
    maar als dit topic gebruikt gaat worden om te laten zien hoe zoiets in zijn werk ben ik zeker een volger
    is toch belangrijk dat je iets kan bouwen van nul
    heb zelf stukken nu aan de f14 en als het onderdeel niet meer te verkrijgen is dan zal ik ook van nul dat stuk moeten maken .
    ik ben 1en al oog voor dit topic

Standaard

als je er 1 kunt frezen kan je daar gemakkelijk een mal van maken hoor chistophe dat lijkt me geen enkel probleem.

wat wil je presies weten ? want het is echt kinder spel hoor

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Standaard

@Amazone: Dirk, ik ben momenteel één model aan het maken in polystyreen. Zodra die klaar is plaats ik de foto's zodat het duidelijker is. Mijn vraag is vooral, welk materiaal ik moet kopen om dit te kunnen maken in resin?

Standaard

chistophe,

Leuk project , net wat Amazone zegt het is niet zo moeilijk.
    Ik zelf maak de mal van giet rubber (even een bak maken kan van hout of zelfs van lego)Het model is niet zo groot paaltje erin zetten doe dit wel met de breedste kant naar boven dus waar je gaat gieten.
    Vul de bak met rubber laten drogen , dan origineel eruit halen en resin erin gieten let even op ik zet mijn werkstuk altijd op een trilplaat voor de luchtbellen kan ook heel goed met vacuum (heb nog niet zo'n apparaat ) dan wachten en dan zou je een mppoie copie moeten hebben.

Succes,

Gr
    Dirk
    Lang leven de uitvinder van het mes

Standaard

Als je de rubber hebt gegoten, is het dan gemakkelijk om het model eruit te halen?

Standaard

Ja hoor chistophe het blijft flexibel werkt heel prettig althans dat vind ik he
    Lang leven de uitvinder van het mes

Standaard

Hier in Antwerpen kan je van dat siliconenmateriaal kopen bij Polyesterland (http://www.polyesterland.be/)

Waarschijnlijk is er in jouw buurt wel een gelijkaardig bedrijf.

Goedkoop is het spul niet, zo'n 40 a 50 Euro per liter.

Zoals hierboven beschreven, een bakje maken met bvb Lego, daarin zet je de master met z'n platte onderkant naar beneden.
    Volgieten, een dagje wachten en klaar.

De punt zou ik in een apart malletje gieten, anders word het moeilijk om te "ontmallen"

Maak het bakje niet te groot, zodat je mal flexibel blijft, je kan dan tijdens het gieten van de resin ook best het Legobakje er terug omheen doen om de mal zijn vorm te laten houden.
    Zo veel te doen...
    Zo weinig tijd...

Standaard

Beste misschien ben je hier iets mee dit is wel deel een het volgende deel vind je zonder al teveel probleem op de zelfde site...
    http://www.youtube.com/watch?v=DLZDZvbSbj4

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koekie Bekijk bericht
    Hier in Antwerpen kan je van dat siliconenmateriaal kopen bij Polyesterland (http://www.polyesterland.be/)

Waarschijnlijk is er in jouw buurt wel een gelijkaardig bedrijf.

Goedkoop is het spul niet, zo'n 40 a 50 Euro per liter.
    Hey Koekie, ik ben vandaag eens langs Polyesterland geweest en daar hadden ze alles wat ik nodig had. Je wordt daar geholpen door een zeer vriendelijke dame die alle nodige uitleg geeft. Dus heb ik het één en ander gekocht om wat te testen.

Van links naar rechts: Siliconen, polyurethaanhars, polyesterhars.

Nu ga ik een modelletje maken in polystyreen en vervolgens een mal maken en gieten.
    Ik zet het volledige verslag hier in het topic.

Standaard

De ontvangst was me bij mijn bezoek ook heel goed meegevallen...Ben blij dat dat geen toeval was.

Veel succes met je spulletjes, ik ben nieuwsgierig naar je resultaten.
    Zo veel te doen...
    Zo weinig tijd...

Standaard

De eerste stap is het maken van een model dat ik kan gebruiken om de mal te maken. Dus eerst de cnc machine aan het werk gezet en het model gemaakt in polystyreenplaat.

De zeshoekige basis is vrij eenvoudig en vraagt niet veel schuurwerk, maar de konische paal die erop staat moet helemaal schuin geschuurd worden.
    Maar eerst lijmen en alles een nachtje laten drogen.

Voor alle zekerheid heb ik er twee gemaakt.

Standaard

Ik volg op de voet.
    Zo veel te doen...
    Zo weinig tijd...

Standaard

En we gaan verder.

Hier zijn de grenspalen beide mooi opgeschuurd. Beide hebben een eerste primerlaag (Motip spray putty) gekregen en vervolgens werd de primer volledig weggeschuurd (zie links model). Op die manier worden de kleine spleetjes mooi opgevuld.

Dan heb ik het wapenschild en het jaartal gemaakt uit polystyreen 0,75mm.

Voor het topje van de grenspaal heb ik een klein draaibankje gemaakt met mijn proxxon. Het wit is een polystyreen staafje en het rode is een houten parel.

Hier voor en na.

En nu zijn ze klaar om er eerst een mal van te maken. Maar toch even laten drogen.

Ik ga één mal maken met siliconen die uit twee delen bestaat, en één mal met latex die dus uit één stuk gemaakt wordt door het modelletje in te smeren tot ik een dikke laag (ca.2mm) krijg.
    Ik wil eens zien welk systeem het beste werkt. Maar ik vermoed de mal uit twee delen.

Standaard

Zeer mooi werk ik blijf steeds versteld staan van al dat mooie je uit je hoge hoed toverd...

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten