Hoofdsponsor

1/48 EF-111 Academy [DONE]

  • Onderwerp starter Eric2020
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
E

Eric2020

Guest
Tijden geleden al begonnen met de bouw van dit model EF-111 van Hobbycraft. Het plastic van deze kit is heel erg slecht en ook zacht. Dat is ook de reden dat ik het wheels up heb gebouwd. Het plastic reageerd erg op normale lijm zoals UHU of Revell, en dat maakte de bouw ook niet makkelijk. Ook plamuur waar heel wat van is gebruikt om het beetje mooi te krijgen had invloed op het plastic, en daarom ook dan maar gewerkt met miliput. De passing is erg beroerd te noemen, de academy EF-111 is van hardere kwaliteit plastic en past ook beter.

Details zijn er wel, maar erg grof uitgevallen, breed en ook al niet diep, wat problemen geeft in later stadium met airbrushen. De cockpit van deze kit is wel goed te bouwen, maar klopt niet met wat het moet zijn. Alle F-111 types van Academy hebben zelfde cockpit
en aangezien ik het wheels up heb gebouwd en zelf er 2 figuren bijzocht, mocht dat de pret niet drukken om het een mooi model te laten worden.

DSC00176.jpg

DSC00175.jpg

DSC00205.jpg

DSC00207.jpg

DSC00208.jpg

DSC00209.jpg

DSC00227.jpg

DSC00248.jpg

DSC00250.jpg

DSC00251.jpg

DSC00249.jpg

DSC00312.jpg

DSC00311.jpg

DSC00314.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb her en der lijnen verbeterd of her gegraveerd de ailerons zijn geheel opnieuw gedaan, en zien er beter uit dan zoals het was. De passing van bijna alle delen was erg slecht, dus veel moet schuren om het mooi strak te krijgen. De canopy heb ik geplaatst met tape om te voorkomen dat er stof in de cockpit zou kunnen komen, en ook toen al gezien dat het milimeters te kort was. Heb tijden het afplakken ook gezeten met het feit dat ik geen lijnen had waarlangs ik kon snijden dus heb eerst de binnenkant geschilderd, en dan later afplakken en dan beetje bij beetje de tape snijden.

DSC00318.jpg

DSC00315.jpg

DSC00320.jpg

DSC00321.jpg

DSC00325.jpg

DSC00324.jpg

DSC00327.jpg

DSC00378.jpg

DSC00377.jpg

DSC00490.jpg

DSC00495.jpg
 
In het laatste stadium van de bouw bleek de canopy dus milimeters te kort te zijn, en heb het gelijmd met CA, juist ook weer om te vookomen dat dit deel kapot zou kunnen gaan door spanning en ook hier weer miliput gebruikt om het behoorlijk te kunnen krijgen.

DSC01082.jpg

DSC01083.jpg

DSC01085.jpg

DSC01086.jpg
 
Veel werk blijkbaar.
Ziet er verder wel goed uit.
Voor zover ik iets van vliegdinges ken.
 
zien er mooie verbouwingswerken uit. Als je de canopy lijmt met CA, heb je dan geen last van een witte waas bij het drogen op je doorzichtige kunststof (aangevreten door de dampen?)
 
Nee heb zover ik weet heb ik geen waas opgelopen. En ter voorkoming daarvan doe ik eerst een drup apart in een kleine cup waardoor de gas ontwikkeling al weg is, en dan ook veel minder of geen kans op waasvorming.

voor vandaag deze update

DSC01088.jpg
 
Eric,

goede tip over de secondelijm! Gebruik altijd houtlijm uit angst voor de waas die er op kan komen maar dan is er weinig te corrigeren vanwege de plakkracht daarvan.

Verder ziet de EF-111 er al erg goed uit!
 
Weer een stap verder met het inkleuren van details voor ik nu met de lak bezig ga, teken ik de belijning in met een 0,5 potlood. Doe beetje aan de onderzijde van het model en bovenop omdat je dat het meeste zult zien als het op de stander staat.

DSC01089.jpg
 
Hey,

Als je je canopieglazen in de klir legt krijg je ook geen dampaanslag op je ruiten, werk goed.
 
Mooi toestel, maar je zal er nog werk aan hebben ik volg

grts
Marc
 
Klear heeft het gehad in het verleden, en na de klear heb ik de binnenkant geschilderd.
 
Heb de EF-111 nu afgewerkt, en is het klaar om naar de eigenaar te gaan. Heb als laatste nog tamiya lak gebruikt met toegevoegde flatt base. Meevaller is dat deze lak ook nog iets doet tegen silvering.

DSC01172.jpg

DSC01173.jpg

DSC01174.jpg

DSC01175.jpg

Opbouwende kritiek welkom!
 
Ja hoor je deed het weer eens he maatje,en zoals ik van je ook steeds gewent ben is dit toch maar weer netjes gebouwd en gespoten.
Keep up the nice work maatje.;)
 
Hey,

Indd, mooi bouw en zeer geslaagd.
Klassewerk man ;)
 
Het is een mooie EF-111 geworden Eric!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan