Hoofdsponsor

1/72 Leopard 1 Italeri [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Naast de houtbouw, Creole Queen en Boston Lighthouse (ligt even in de koelkast), wil ik zo af en toe ook eens een plastic kitje maken.
Ditmaal is de Leopard I gevechtstank aan de beurt. Volgens mij voor velen een welbekende tank en anders eens hier kijken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leopard_1

Tijdens mijn dienstplicht heb ik er zelfs nog 16 maanden op mogen bivakkeren; met lichting 78-6 al weer even geleden dus.
De kit is een Leopard 1A2 van Italeri in de schaal 1:72. Deze tank lijkt zeer goed op de toenmalige Nederlandse uitvoering van de Leopard 1.
Na het openen van de doos zag ik pas hoe klein 1:72 is, dat gaat een uitdaging worden. Bij deze alvast de foto's van de doos en de weinige sprues. Zoals ook bij mijn vorige plastic modellen gaat het mij vooral om het plezier en niet om tot het uiterste in de juiste kleuren of details te komen. Heb er al zin in om van de week te beginnen.

De doos:
main.php


Sprue en decals:
main.php


Sprue 2:
main.php
 
Laatst bewerkt:
Ziet er een leuk kitje uit Wim. Zal ik in stilte volgen
 
De Leopard 1 vind ik één van de mooiste moderne tanks ter wereld, ik volg.

Gtzr Bart.
 
Wim,

Succes met de bouw van de Leopard 1.
 
Met deze kan je ook meedoen in het holywood gedeelte, als ik het niet misheb deden deze ook mee in de film "a bridge too far" waarbij ze dan duitse panthers voorstelden.

Veel succes met deze..
 
Bedankt voor de aanmoedigingen :).
Zal het nodig hebben, voor mij is het klein, het chassis is net geen 10 cm lang.
Eén ding is me al opgevallen: in de koepel is aan de laderskant geen luikje aanwezig om de granaten te laden of de hulzen te lozen. Kijken of ik daar iets mee kan doen.

@Silenoz
Ben daar met The--Mouse (Fred) jurylid/mod en uitgesloten van deelname.
 
Mijn nonkel heeft in zijn legertijd in duitsland ook met deze tank gereden. Mogelijks ga ik die ook eens maken als cadeau.
Veel plezier ermee.
 
Dank je Michel :).

Zoals gezegd van de week begonnen. De 'loopwielen' werden van de sprue gehaald en direct viel me al iets op dat niet klopte. De kit geeft een loopwiel uit één stuk, terwijl ik zelf nog wist (en ondersteund door referentiemateriaal) dat deze uit 2 stukken bestonden. Met een fijn zaagje werden alle loopwielen voorzien van een groef in het midden. Voor mij waren dat al weer 2 avonden werk.

main.php


Loopwielen werden op het vlakke stuk matzwart gemaakt, geplaatst op een deel van het chassis, dat ik in olive drab heb geverfd.
Ook hier ben ik tegen de wensen van de kitmaker ingegaan. Volgens de kit dient de binnenzijde van het chassis matzwart geverfd te worden, terwijl deze in het echt groen was (als de tank schoon was). De foto mag wel iets lichter in het vervolg zie ik.

main.php


Even een dryfit gemaakt en tot mijn verbazing kun je dwars door de tank heenkijken.
Indien ik de optionele zijflappen monteer heb ik er geen last van, maar deze zaten er in de versie die ik wil maken nog niet op.
Eens kijken hoe ik dit ga oplossen. Goede ideeën zijn welkom.

main.php
 
Succes met dit tankje Wim....pffff wat klein!


Fred
 
mooie bouw aan deze, nu je de groef gemaakt hebt, plaats je ook de middentanden op de tracks die tussen de twee loopwielen komen? ;)

Om het gat dicht te maken, een stripje plasticard erin kleven, is de methode die het meest toegepast wordt...
 
Dank je Fred, maar inmiddels al wat gewend om met pincetten te moeten werken :).

mooie bouw aan deze, nu je de groef gemaakt hebt, plaats je ook de middentanden op de tracks die tussen de twee loopwielen komen? ;)

Om het gat dicht te maken, een stripje plasticard erin kleven, is de methode die het meest toegepast wordt...

Zat ook al aan een stukje plastic te denken inderdaad.
Wel heel apart dat die die flappen optioneel zijn, maar dat je dan wel de boel moet aanpassen als je ze niet gaat gebruiken. Maar daar zijn we dan ook modelbouwers voor ;).

En die middentanden, ...hmmm..., had gehoopt dat niemand dat zou opmerken.... denk niet dat ik die ga maken.
 
Iemand die ik kende heeft dezelfde gemaakt, ik denk dat ie halverwege geraakt was met de tanden op de tracks, en toen iets anders begonnen tussendoor en nooit meer herbegonnen, mhhh, ga die nog eens moeten aankaarten als ik hem zie...
 
Heb deze tijdens de "Grote manoeuvres" in '88 (Golden Crown) nog aan het werk gezien bij het Ijzeren Gordijn, en in Lüdenscheid waar het 2de Jagers te Paard (2JP) gekazerneerd was. Succes ermee Wim !
 
Af en toe zie ik onze Belgische Leo's nog eens, wordt dit een Belgische?

Grzt Bart.
 
@GUnit
Dank je, het zijn dan wel niet de zwaarste tanks, maar voor toen vrij snel en wendbaar.

@D-DAY 1944
Het gaat mij er om de tank zodanig te maken dat hij lijkt op de tank waarop ik gediend heb in Nederland.
In de kit zitten wel decals voor de Belgische en niet voor de Nederlandse; heb al gezien dat ze allebei niet of niet veel verschillen.

Kan het niet laten om wat eigen referentiemateriaal te plaatsen.
Misschien leuk voor de liefhebber; let niet helemaal op de kwaliteit - het zijn ingescande foto's van best wat jaartjes terug.

Hier op gediend (op transport naar Duitsland):
main.php


Zicht door richtkijker van commandant:
main.php


In het veld:
main.php


Wachten op de schietbaan:
main.php


Onderweg:
main.php


Wachten:
main.php


Heb nog niet alles op zolder teruggevonden, moet ook nog een serie van het nachtschieten hebben.
 
Mooie fotos, ik ben benieuwd naar de volgende update.

Grtz Bart.
 
Hey wim,

Ik wissel graag af in modelbouw. Eerst boten, nu militaire voertuigen maar een motor of iets anders ga ik ook nog wel eens proberen.
Wat afwisseling kan nooit kwaad vind ik, in elke tak leer je weer veel bij wat je dan ook dikwijls ook terug kan gebruiken bij botenbouw.

Ik heb vandaag ook een leopard 1 gekocht maar een 1A5 type van revell. De wielen daarvan bestaan uit 2 delen zoals het hoort.

Mooie foto's ;)
 
Hoi Wim,

moet een prachtige tijd zijn geweest voor je.
 
@Debart
Bart, gelukkig zijn de leuke dingen in mijn geheugen gebleven :).

Wat styreen aangebracht tegen de 'inkijk':
main.php


Die stukjes olive drab gemaakt en geen inkijk meer:
main.php


Smaak weer te pakken en meer aanpassingen gedaan. De luiken liepen gelijk met de bovenzijde van de ringen. Op die manier zou er altijd een open verbinding zijn met de binnenzijde van de koepel en dat kan niet. Luiken werden dus verlaagd. De richtkijker van de commandant was aan de voorzijde erg vlak, dus die een klein beetje opgeboord met een 0,4 mm boortje.
main.php


Leek me leuk om eens een ondergrondje te gaan maken, hier een eerste begin:
(er staat een 'gewoon' 1 eurocentstukje bij).
main.php
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan