Hoofdsponsor

1/35 BA10M Beutewaffen [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedemiddag Beste Kijkers !

Dit winterse weer inspireerde mij om een winterdio te bouwen.
Deze week kocht ik een Zvezda-kit van de BA10M, een Russiche pantserwagen, die ik als Beutewaffen met wat Duitse figuren in een winters tafereel wil plaatsen. Bedoeling is zo weinig mogelijk scratch, dus "recht uit de doos", maar met een gevarieerd schilderprogramma : starten met een Russische tint, hierover panzergrau en een whitewash...

Het onderwerp :

De BA-10 (Russisch: БА-10 of Бронеавтомобиль 10; Broneavtomobil 10), was een pantserwagen waarvan de ontwikkeling in de jaren twintig in de Sovjet-Unie werd gestart. De BA-10 was de laatste versie in een serie van drie. Uiterlijk waren de verschillen tussen de drie versies bescheiden. De productie van de BA-3 startte in 1930 en omstreeks 1941 werd de productie van de BA-10 gestaakt.

De productie van Sovjet pantserwagens kreeg in een belangrijke impuls in het eerste vijfjarenplan welke in 1927 begon. Op basis van de GAZ-AAA vrachtwagen werd de BA pantserwagens ontwikkeld. De vrachtwagen kreeg een versterkt chassis en betere wielophanging om het extra gewicht van het pantser te dragen en de vaardigheden van het voertuig in terrein te verbeteren. Tussen 1930 en 1941 zijn drie verschillende versies geproduceerd.

Na de BA-1, BA-3 en BA-6 kwam de BA-10. De eerste versies bespreek ik niet, de info is weer te vinden op Wikipedia, waar ik mijn tekst vandaan heb.

In 1938 verscheen de derde en laatste versie, de BA-10 en ook wel bekend onder de aanduiding BA-32. De BA-10 was geheel gelast waar de BA-6 nog deels was geklonken. In de toren kwam een moderne versie van het 45mm kanon, de M-1934. Net als bij de twee vorige versies bestond de bemanning uit vier personen, een bestuurder en rechts van hem de schutter van het machinegeweer; in de toren zaten de commandant en de lader van het kanon. Een sterkere motor, de GAZ M1 viercilinder watergekoelde benzinemotor met een vermogen van 52 pk werd gebruikt. Een tweede versie, de BA-10M, had als belangrijkste verbetering twee extra benzinetanks om het bereik te verhogen. Deze tanks waren aan de buitenzijde en boven de achterwielen geplaatst. Van alle vier de BA versies was de BA-10 het meest gefabriceerd. Hiervan zijn circa 1.100 exemplaren gebouwd en van de BM-10M 331 stuks.

(Info : http://nl.wikipedia.org/wiki/BA-10)

Het model :

De boxart.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op deze beide foto's zijn duidelijk de overdreven zware lasnaden te zien, op zowel de toren als de kast. Deze worden afgeschuurd en opnieuw 'gelast'.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit wat de inhoud van de doos betreft.

attachment.jpg

Dit is het begin, de eerste scratch ! De loop wordt vervangen door een zelf gedraaid aluminium exemplaar.

Groeten Rik
 
In de nieuwe Art Modeling staat alles over winterlandschappen, maar denk dat jij dat niet meer nodig zal hebben... :dry::dry::dry:

weer zeer benieuwd wat het zal worden...
 
Bedankt Petra,

Ik heb het artikel gelezen, het heeft deels geholpen aan het besluit om 'iets winters' te bouwen. De bouwbeschrijving wordt zeer goed uitgelegd.

Groeten Rik
 
Grappig karretje Rik deze is ook onderweg naar mij toe dus kan ik mooi de kunst bij je afkijken ;-)
 
ééntje uit de BA-collektie. Heb hier in mijn vitrine kast een BA-3 staan , deze had een koepel van een BT-5 op zijn rug wat ik persoonlijk eigenlijk wel mooier vind dan deze op de BA-10.
Trouwens de tracks die op de BA-voertuigen gelegd werden waren ook dezelfde als op de BT-5.
 
Ja Rik dat beloofd weer, is inderdaad een grappig wagentje zoals Ron zegt.
 
Inderdaad een grappig wagentje. Het gelijkt een beetje op de Duitse SdKfz 232 6-wiel voertuigen.
Waarschijnlijk hebben ze één en ander van elkaar afgekeken toen de Duitse pantserscholen aan het werk waren in Rusland in de vroege jaren 30 ?

Ze waren zelfs voorzien om rupsen op de achterwielen te leggen. Zo maakte met er een halftrack-voertuig van. Misschien dat ik de rupsen scratch, ik heb een voorbeeld gevonden op het net. Dus...

Groeten Rik
 
Ik volg, het is al direct geen OOTB meer zie ik :D
 
@Michel : de goede wil is er wel, maar de fouten zijn te groot om zo te laten. Zo waren beide helften wat verschoven tov elkaar, zodat de loop niet rond te schuren is.
Trouwens, een gedraaide loop uit alu oogt veel beter.

De lasnaden zijn ook veel te grof. Als je bedenkt dat een gezwaaide las max. 20 mm breed is, is dat op schaal 1/35 ongeveer 0.6 mm. De opgegoten lassen zijn 2 mm !

Verder moet nog één en ander veranderd worden, aan de hand van wat foto referentiemateriaal dat ik op het net vond...

Groeten Rik
 
De loop van m'n KV had hetzelfde probleem Rik, daarom heb ik daar ook een alu loop op gezet. Het was maar om te zwanzen ;)
 
Die zelfgedraaide loop is alweer zo'n verbetering ! Ik ben benieuwd wat Zvesda hier aan positieve/negatieve verrassingen heeft ingestopt. Het merk zou tegenwoordig fabelachtige kwaliteit leveren !
 
Leuk camo schema op de doos. Lijkt haalbaar met plasticine.
 
Die zelfgedraaide loop is alweer zo'n verbetering ! Ik ben benieuwd wat Zvesda hier aan positieve/negatieve verrassingen heeft ingestopt. Het merk zou tegenwoordig fabelachtige kwaliteit leveren !

Ik zou eerder zeggen twijfelachtig. Geen enkel onderdeel is zonder flash, dat is dus telkens weer vijlen, schuren en schuren... Niet dat ik daar tegen opzie, het is part of the hobby, maar het gaat maar traag vooruit.

Naar verluidt zou deze kit gemaakt zijn met behulp van de oude mallen van Eastern Express.
De pasvorm is redelijk goed, maar wel moeten wat naden opgevuld worden.
Tevens zijn er verschillende luiken op de kast te kleven, in gesloten toestand, als je ze open wil moet je een gat maken in de kast. Ik laat ze in gesloten toestand, een interieur is niet voorzien. Alleen het luik van de commandant boven in de toren staat open, een figuur zal erin geplaatst worden.
De luiken : ze dienen op twee nokjes gelijmd te worden die op de kast zijn voorzien. In de luiken zijn twee uitsparingen die hiermee overeen (zouden moeten) stemmen.
Maar ik heb al ondervonden dat het luik niet mooi aansluit tegen de kast. Dus het luik aftekenen, de nokjes afsnijden en dan het luik langs de potloodlijnen lijmen...

Maar t'is verder wel een leuke kit. :O

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Effe een updeetje :

@Ron : goed bij de les blijven ! Ik zie dat je deze kit ook gekocht hebt. Er zitten namelijk wat fouten in.

Zie maar :

attachment.jpg

Het linker (ventilatie-)luik is op zijn plaats gelijmd, geen problemen mee. Maar het andere luik is droog gepositioneerd op de nokjes die de kit voorziet. Het zit dus veel te hoog !

attachment.jpg

Hier is het luikje omgedraaid, je kunt zien dat de nokjes op dezelfde hoogte liggen, maar het luik zit wel te hoog.
Daarom heb ik het luik op de nokjes gelegd en de verticale lijn afgetekend. Daarna de nokjes verwijderd en het luik op de juiste hoogte gelijmd.
De juiste hoogte heb ik afgeleid uit referentiefoto's.

attachment.jpg

Dit is de definitieve, juiste toestand. Aan beide zijden en de voorzijde (de luiken voor de radiator) dienen de luiken aangepast.
Boven de achterste spatborden zijn twee extra brandstoftanks bevestigd, een typisch item voor de BA-10M.
Maar deze sloten op sommige plaatsen wel aan aan het chassis, op sommige plaatsen niet. Wat juist is weet ik niet, maar in ieder geval heb ik de kieren geplamuurd.
Het machinegeweer is een Duits MG34, niet het originele Russische exemplaar. Dit is gebaseerd op een historische foto en vond ik wel een leuk detail.

attachment.jpg

De toren. In het luik zaten twee sinkmarks die ik dichtgeplamuurd heb. Tevens is een slot geïmiteerd. Onder de toren is een mand gemaakt uit plasticard. Het dient enkel om een figuur te laten plaats nemen. Niks authentiek, het is niet mijn bedoeling om veel inkijk te geven in de toren.

Groeten Rik
 
Naar verluidt zou deze kit gemaakt zijn met behulp van de oude mallen van Eastern Express.

Opletten Rik, ik heb die BA-3 van Eastern express gemaakt en waar je moet op letten is ,als je de bovenbouw op het chassis zet moet je zeker de achterwielen passen. Bij mij sleepten die tegen de spatborden. M.a.w. het chassis was te kort voor de bovenbouw.
Had het niet gedaan en alles geverfd en geweatherd indertijd met pastelpoeder en mocht dan nog beginnen met het chassis te verlengen (twas zweten hier ! )
 
Ik let goed op Rik, alleen is mijn versie van Eastern express dus ben benieuwd of er veel verschil in bijde kitjes zitten.
Maar een goede start met deze Ruski
 
Mooie update Rik zo zie je maar dat je steeds goed moet opletten en alles goed moet controleren voor je iets vast lijmt...
 
Bedankt voor de positieve reacties, mannen !

@Famo, bedankt voor de tip, ik zal zeker passen vooraleer ik aan de schilderwerken begin. Volgens de bouwhandleiding moet ik het chassis elf mm inkorten. Dus wat passen zal zeker geen luxe zijn. Nogmaals bedankt.

De zijplaten aan de onderzijde, samen met de spatborden worden ook met de natte vinger opgelijmd. Eén en ander wijst zichzelf, maar voor er lijm aan te pas komt dient deftig wat gepast te worden. Er zijn dus niks van paspennen, zelfs geen markeringen voorzien. De gebogen stang met de koplamp dient ook 'op de ruttel' geplaatst te worden. Het exacte waar moet je maar afleiden uit je ref.foto's.

Van 't weekend zal ik eens wat foto's plaatsen van de vorderingen.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan