Hoofdsponsor

1/35 BA10M Beutewaffen [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De achterwielen werden behandeld met vernis, de voorwielen niet. Dit maakt dat de pigmentpoeders op de achterwielen minder uitkomen.

Was het de bedoeling om de pigmenten zo te fixeren? Of was het je om een nat effect te creëren?
Als het om te fixeren is, dan kan je beter aansteker vloeistof of lampolie gebruiken. Lichtjes met de AB er over spuiten. Alle poeders lijken verdwenen, maar na droging zijn de poeders terug mooi zichtbaar, maar dan wel gefixeerd :)
 
Dat is een geslaagd model geworden Rik en nu nog een ondergrondje erbij om het af te maken
 
@Beyond : ik had het model een laagje vernis gegeven om het te beschermen, ik had niet verwacht dat de poeders er gingen onder lijden daar ik ze gefixeerd had met MIG thinner for washes.

Misschien dat ik ze beter fixeer met Pigment Fixer.

@Ron : met een ondergrond is een aanvang gemaakt...

Groeten Rik
 
Ik vind dit terug klasse, Rik. Ben ook benieuwd naar het grondwerkje.

Grtz Bart.
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Wat foto's en uitleg over het grondwerkje, met dit nat weer een ideaal binnenwerkje :

attachment.jpg

De houtconstructie, die hier met schilderstape is afgeplakt om te beschermen tegen de verdere bewerkingen, bestaat uit een grondplaat uit MDF. Hierop staan vier wanden uit verzaagd laminaat, afgewerkt met een plint.
De ruimte binnenin is opgevuld met op maat gesneden PU-isolatieplaat. Deze plaat zit een vijftal mm onder de rand van het laminaat, zodat er ruimte is voor het gips.
In de hoek is met een gebroken takje een boomstronk gemaakt.
De rand van het laminaat, welke uit MDF bestaat, is ingesmeerd met houtlijm. Hiermee wil ik bereiken dat het hout niet te vlug het water uit het gips opzuigt, tevens moet het de dunne laag gips die er op volgt, beter vasthechten.
Dan is de natte gips over het PU gesmeerd. Met een plamuurmes uit de kunsthandel (Talens) is het oppervlak zo glad mogelijk gesmeerd.
Hierover legde ik een vel cellofaan om geen nat gips op mijn model of figuren te hebben.
Het model werd gepositioneerd en licht in de natte gips gedrukt zodat er een afdruk is van de rupsen en voorwielen.
Ook de figuurtjes kregen hun plaats toegewezen, vandaar de gaatjes in het gips.

attachment.jpg

Op de middenstrook, die de landweg voorstelt, werden nog dunne slierten gips geplaatst die ingewerkt werden in de ondergrond.
Hierdoor wil ik de indruk wekken van rijsporen in het slijk. Hierover strooide ik nog wat grof zand.
Na een paar uurtjes drogen zijn de witte gedeelten bevochtigd met een borstel en water, waarna ik met het plamuurmes het oppervlak nogmaals ge-egaliseerd heb. Een beetje zoals een stukadoor de muren van een woning een glad oppervlak geeft. De papperige bovenlaag die bekomen wordt door het insmeren met water verdicht het oppervlak waardoor het gips glad wordt.

Dit wordt geschuurd met fijn schuurpapier, wanneer alles droog is...

Groeten Rik
 
Even over de BA , goeie details die aan gebracht hebt Rik ! tis dat dat het hem doet.
Wat je eventueel nog kan doen is die geleidingspinnen van je tracks bewerken met grafietpoeder/potlood zodanig dat die een blinkende glans hebben. Ge weet wel é dat bekom je door de wrijving met de banden.
Toch mooi é zo'n voertuig dat al tegen zijn tanden gekregen heeft :);)
 
Bedankt Famo !

De tracks heb ik behandeld met een Karisma silver potlood, maar misschien iets te subtiel, enkel de rand gebroken met een zilveren lijntje. Hetzelfde gedaan op de tanden maar met een gewoon grafiet potlood.
Zoals je aangeeft kan ik misschien beter de tanden wat meer metaalschijn geven.

Groeten Rik
 
Ik zou geen zilver gebruiken, dat zal te sterk afsteken. Met een gewone zachte potlood zal ook gaan. Die blank die erop zit heeft iets donkers in zich. Gewoon eens kijken op machinedelen op je werk die onderhevig zijn aan wrijving.
Wat je ook kan doen is de potlood afschrappen tot poeder, en aanbrengen met een kort afgesneden penseeltje (3 a4 mm). Je penseel in de poeder wrijven, goed aftikken dat overtollig poeder eraf valt en dan voorzichtig met je penseeltje op de gewenste plaats aanbrengen. Dat is eigenlijk mijn favoriete manier.
De potlood op zich gebruik ik dan om met de "zijkant" van de punt op een rand te wrijven om zo een blinkende rand te bekomen en zo het metaaleffect /uitzicht te versterken.
 
Mooi grondwerlje Rik, hoe grrot is deze ongeveer?

Grtz Bart.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Vandaag de (voor)laatste hand gelegd aan het laatste figuur. Het betreft Alpine Miniatures 35064, SS Grenadier, Kharkov.
Het laatste wat nog moet gebeuren is het 'bemodderen' van het figuur.

attachment.jpg

De achterzijde.

attachment.jpg

attachment.jpg

Trots op zijn dienst bij de Waffen SS, heeft deze grenadier de emblemen niet bedekt met whitewash.

attachment.jpg

Detailopname van de met konijnenvel gevoerde cape van zijn parka. Basis is H29, hierover een wash van Raw Umber olieverf, waarna met een drietal lichte tinten een drybrush is uitgevoerd.

Tussenstand van het grondwerkje :

attachment.jpg

De foto is een beetje wazig, betere foto's volgen nog...
Het sneeuwgedeelte is geschilderd volgens de beschrijving in MSM. De bemodderde weg is met Tamiya verfjes in de AB geschilderd.
De weg wil ik nog een wash geven waarna de afwerking volgt met pigmentpoeders.
De sneeuw wordt nog bedekt met sneeuwpoeder van Joefix.

Groeten Rik
 
Mooi figuurtje Rik, ik vind de parka en de helm zeer geslaagd.

Grtz Bart.
 
Hallo,

Die sjaal-muts is een bestaand uniformstuk en hoort in uniform grijs-groen te zijn en niet zo blauwig.
 
@Philipson : je hebt gelijk, in zoverre het uitrustingsstukken zijn door de WH uitgereikt. Maar soms werden kledingstukken opgestuurd door bezorgde familieleden, waardoor de mogelijkheid bestaat dat deze niet altijd in de "voorgeschreven" kleuren waren. Zodoende behoud ik mij de vrijheid de sjaal in deze blauwe kleur te laten.

Toch bedankt voor je reactie.

@D-Day : de parka, met de cape, is een experiment in kleuren zoals ik gereageerd heb in jouw draadje 'Pointe du Hoc'.

Groeten Rik
 
Knap schilderwerk tot zover, het grondje ga ik ook zeker volgen.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Het project is afgewerkt !

Maar nog even een woordje over het grondwerk :

attachment.jpg

De weg is na de schilderwerken (bruintinten van Tamiya met de AB), gevernist. Hierna volgde een wash met Burnt Umber.
Vervolgens zijn er wat pigmentpoeders over geborsteld : Russian Earth, Track Brown en Light Mud.

attachment.jpg

Nadat de besneeuwde oppervlakken behandeld werden met witte verf (Tamiya wit in de AB) zijn deze zones beneveld met glansvernis in de AB. Hierover is sneeuwpoeder van Joefix gestrooid met behulp van een theezeefje.
Deze behandeling is een paar keer herhaald, wel opletten dat de AB voldoende veraf is om het poeder niet weg te blazen.

Aan de voet van de boomstronk en op de tak is het sneeuwpoeder bevestigd met wat witte houtlijm.

Eveneens is er her en der wat sneeuw gefixeerd op het voertuig.

Een moderator is gecontacteerd om mijn foto's in de rubriek 'afgewerkt' te plaatsen.
Maar toch een paar foto's om te likkebaarden :

attachment.jpg

attachment.jpg

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Ondergrond ziet er mooi uit, maar net zoals TomPattyn kan ik de laatste twee foto's niet zien..
 
Beste Wim, ik kan de fotolinks die je me toestuurde niet zichtbaar krijgen. Ik zou je foto's graag plaatsen maar het lukt me vooralsnog niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan