Hoofdsponsor

1/35 BA10M Beutewaffen [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goed detailleerwerk man, en nu kom je in mijn echte interessegebied, het schilderwerk...en maak je geen zorgen in dat groen, het ziet er goed uit, laat je niet wijsmaken dat 4B0 groen het enige groen was dat de Ruski's gebruikten, er waren echt wel onderlinge verschillen, zelfs binnen dezelfde kleursoort, alleen al door de verschillende weersomstandigheden en de locatie.
 
de vernieuwde voorbumper knap gedaan
strak spuitwerk , zo licht groen is dat niet , als de verwering er op zit zal dat al een heel ander
licht inval zijn


tom
 
jaja ,heb hier het één en het ander gemist me dunkt ! Ge hebt er een tof karretje van gemaakt met je scratchwerk. Tis bingo !!!
Nog iets i.v.m. die eigenaar zijn muts in konijnvel. Ik hoop dat ze het staartje eraf gekinipt hebben, want als het een beetje tegenzit hangt die voor zijn ogen te bengelen. Dan nog te zwijgen over de oren van dat beestje .......
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Dit weekend ben ik een ferm stuk gevorderd met de schilderwerken :

attachment.jpg

De Russische decals uit de kit zijn opgekleefd en de wagen is voorzien van een beschermende Satin vernislaagje.Hierover komen nog twee lagen haarlak.

attachment.jpg

Het chassis, dat groen mag blijven, is afgeplakt. Ik ben uitgegaan van de idee dat de wagen 'ergens te velde' is herschilderd in Panzergrau.
Dus zal de schilder niet veel moeite hebben genomen om de onderzijde mee te schilderen.

attachment.jpg

Het resultaat na de haarlakbehandeling. De letters SS zijn uit de vrije hand geschilderd voor het verweren met water en borstel. Zo zijn ze ook beïnvloed door de behandeling. Ik heb het gewenste resultaat bekomen : de Russische beschrifting is terug (deels) zichtbaar geworden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na nog een laagje haarlak is de Whitewash opgebracht. Deze is terug behandeld met water en borstel zodat de witte laag wat verwering gekregen heeft.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Duitse beschrifting is afgeplakt voor de Whitewash, hierdoor is ze vrij leesbaar.

attachment.jpg

Dit laat ik nu goed uitharden waarna een laag vernis volgt om de verdere verwering in te zetten.

Wordt vervolgd.

Groeten Rik
 
Speciaal modelleke dat je hier neerzet Rik, ben benieuwd naar het vervolg
 
Bedankt voor je reactie Tom.

Hier : http://beute.narod.ru/Beutepanzer/su/ba/ba-10/ba10-1.htm heb ik de mosterd vandaan. Op deze site staan verschillende foto's die mij inspireerden en waaruit dit model is samengesteld.
Zo staat er een foto met de materiaalkist op de achterzijde, een andere foto toont de SS markering op de wanden, (deze was in buit genomen door de SS-divisie Totenkopf), nog een andere foto diende als basis voor de whitewash.

Dus een allegaartje van historische bronnen verenigt in één model, misschien doe ik de waarheid wat geweld aan, maar wie zal dit weerleggen ?

Groeten Rik
 
Hey,

Geen nood voor dat, voor hetzelfde geld is dit wel gebeurt, wie zal het zeggen, het is meer of 60 jaar geleden.
Mooie vorderingen op het model, die haarlaktechniek is goed voor schaal 35, op 72 is die iets of wat te grof.
 
amai Rik, knap gedaan, tof die dubbele hairspray methode met mooi effect.

ik volg ! ahja tis Russisch (in Duitse handen :ohmy: )
 
Terug een staaltje van hoog niveau, nice. Ben al benieuwd naar de verwering Rik.

Grtz Bart.
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Met mondjesmaat gaat de werkzaamheden aan de BA10M vooruit.

De verwering is reeds in een ver gevorderd stadium :

attachment.jpg

Een wash is aangebracht met Raw Umber + Burnt Sienna, sterk verdund met thinner. Met een vochtig penseel werd de wash 'in goede banen geleid', zodat hij zich bevindt waar ik het wil.

attachment.jpg

Aan het beschadigd spatbord heb ik de wash dik aangebracht zonder verder bewerken, dit vormt een basis voor een roestig uitzicht.

attachment.jpg

attachment.jpg

De binnenzijde van het luik kreeg een fading met groene tinten olieverf, gevolgd door MIG pigment Allied Faded Green. Chips zijn geplaatst met een lichtere tint van het basisgroen, soms gevolgd door wat Raw Umber om een roeste schijn te bekomen. Er dienen nog enkele pin-washes te gebeuren met Burnt Sienna.

De onderzijde en de spatborden zijn reeds behandeld met pigmenten : Light Mud, Dark Mud en Russian Earth.De wielen moeten nog geplaatst en verder afgewerkt.

De rupsen zijn klaar om geschilderd te worden...Wordt dus vervolgd. :P

Deze 'leute' zullen het dio bevolken :

attachment.jpg

Alpine Miniatures officier, het vest is in Eichenlaub herfst camo geschilderd.

attachment.jpg

Deze stamt uit de Tamiya set Germans soldiers at Field Briefing, met een hoofdje van Hornet. De binnenvoering van de muts bestaat uit konijnenvel.

attachment.jpg

Eveneens uit de Tamiya set met een hoofdje van Hornet. Hoewel het detail in het figuur meestal wel goed is bij de Tamiya figuren, laat dit in het gezicht soms wel wat te wensen over. Gelukkig zijn er voldoende AM fabrikanten die dit probleem kunnen oplossen.

attachment.jpg

Dit figuur, van Dragon, is ook voorzien van een Hornet hoofdje, niet vanwege het detail, maar omdat het oorspronkelijk hoofdje getooid was met een muts uit de beginjaren. Tevens integreert deze muts het figuur in een winters dio.

De figuren hebben zopas een laagje matte vernis gekregen. Hierop volgt nog de verwering, het aanbrengen van wat slijk en vuil, dit vooral op de onderzijde : schoenen en benen, onderzijde van de mantel. Verder worden ze nog bewapend, maar deze worden nog geschilderd.

Twee figuren worden nog verder afgewerkt : een NCO uit de Tamiya set met kaartenmap, en een Alpine Miniatures officer met parka.

Groeten Rik
 
Rik, de verwering ziet er al erg goed uit, ook je figuren zijn netjes geschilderd.
 
Die BA10M beutewaffen heeft aan de verwering te zien al veel doorstaan, de figuren zijn ook mooi geschilderd.;)
Ik heb z'on vemoeden dat dit terug een knap dio'tje gaat worden.

Grtz Bart.
 
@GUnit : bedankt. Ik wil hier en daar nog wat roest aanbrengen. Verder wil ik de kist op de achterzijde nog eens goed onder handen nemen, deze bevalt mij nog niet.

@Bart : Ik heb bereikt wat ik in gedachten had : een wintercamo waar doorheen het panzergrau en russisch groen zichtbaar is. De verwering laat uitkomen dat de campagne al redelijk wat sporen heeft nagelaten.
Het dio wil ik verder sober houden : ergens een boomstronk aan de kant van de weg die uitsteekt uit de sneeuw. Op de weg het voertuig en de mannen die aan het overleggen zijn. Zoiets heb ik voor ogen, aan de uitwerking ben ik nog niet begonnen...

De voertuigcommandant is verder afgewerkt, ik had nl de rose piping vergeten. Ik heb deze geschilderd met H202 Aurora pink lichter gemaakt met wat wit.
Uit een setje van decals van Tamiya heb ik de kraagemblemen gehaald en op de arm een onderscheiding voor het afschieten van een panzer. (Zwarte tank op witte achtergrond, ter waarde van 1 panzer, een gouden achtergrond staat voor 5 panzers).

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Na een namiddag IPMS beurs in Marke nog even een update :

attachment.jpg

De tankcommander heeft zijn plaats ingenomen, met roze waffenfarbe inbegrepen.

De tracks :

attachment.jpg

De tracks zijn hier op lengte gemaakt en samengelijmd dmv een koperdraadje.
De lengte heb ik bepaald door een strookje papier met één uiteinde en een stukje maskeertape vast te kleven op een achterwiel.
Vervolgens heb ik de strook strak rond beide wielen gelegd en waar ze elkaar raakten, daar doorgeknipt. Resultaat : de omtrek van beide wielen bedraagt 129 mm. Dit verdeeld over 18 stuks maakt een tussenafstand van 7.2 mm.
Onder op de foto zie je hoe ik dit verdeeld heb. Het stuk maskeertape ligt met de klevende zijde naar boven, zodat ik de tracks kan vastzetten.
Vervolgens een stukje koperdraad ingesmeerd met secondelijm, dit tegen de tanden gelegd tot het droog is.

attachment.jpg

De tracks voorzichtig losmaken. Hier zijn ze geschilderd met H186 om een roest kleur te hebben.

Deze week worden ze verder afgewerkt.

Groeten Rik
 
Ja Rik ,dat begint er hier al op te trekken é mannetje ! mooi mooi mooi
 
Thanks Peter.

Ik probeer dit weekend nog wat foto's te posten met de laatste vorderingen, hij is namelijk bijna af !

Groeten Rik
 
Een erg goed topic is dit Rik, mooie foto's en goede uitleg ! Ik kijk uit naar de eindresultaten. Je mag me steeds eindfoto's bezorgen.
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Final photo's :

Allez, 't is te zeggen, van het voertuig ! Er volgt nog een grondwerkje.

attachment.jpg

De achterwielen werden behandeld met vernis, de voorwielen niet. Dit maakt dat de pigmentpoeders op de achterwielen minder uitkomen.
Dit wordt nog hersteld. Niettegenstaande het een winters dio wordt, mogen er toch wat meer poeders zichtbaar zijn op de wielen.

attachment.jpg

De houten kist op de achterzijde heeft een extra behandeling gekregen. Het eerste voldeed niet aan mijn verlangens.
Daarom werden chips geschilderd met H63 en H26. Hierover volgden een fading met Light Mud olieverf (Abt 502) en één met Titaanwit.
Vervolgens nog een wash met Raw Umber en Burnt Sienna, dit om het plankenmotief beter te laten uitkomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het linker koplicht is wat tegengevallen. Het glas van Zvezda was uit groene plastiek, dus dit diende behandeld te worden.
Het idee was dat de nieuwe eigenaar de lamp volledig meeschilderde in panzergrau, met achterlaten van een spleet. Hetzelfde voor de WW. Daarom heb ik een vlakje van 1 x 3 mm geschilderd in Silver in het midden van het licht, ter imitatie van het oorlogslicht.
Door de whitewash komt dit niet goed naar voor...

attachment.jpg

attachment.jpg

Enkele close-up's : Om wat variatie te brengen in de kleuren, is met Magic Sculp een vlag gemaakt, die gedeeltelijk uit de koffer hangt.
Voor het rood is een aparte behandeling gebruikt : eerst een basis van Primerrood Revell 37, hierover een shade van Raw Umber gevolgd door een highlight van H 60 Scarlett. Door te starten met een donker rood en te eindigen met fel rood vermijd je het effect van 'Roze Balletten', wat je onvermijdelijk krijgt door rood te mengen met wit voor de highlights.

attachment.jpg

Een jerrycan uit de Noord-Afrika campagne ?

attachment.jpg

Onze Heinrich heeft al zijn eerste panzer afgeschoten, een onderscheidingsteken uit een set van Tamiya.

Wat nu volgt is het afwerken van een grondwerk.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan