Hoofdsponsor

1/35 BA10M Beutewaffen [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond Beste Kijkers !

Hierbij enkele foto's genomen met daglicht.

attachment.jpg

Hoewel de BA-10 beschreven staat als een volledig gelaste kast zijn er toch verschillende klinknagels zichtbaar op het fotomateriaal.
Aan de hand van deze heb ik wat klinknagels aangebracht. Meestal bevinden deze zich ter hoogte van de scharnieren van deuren en luiken, maar dan op het vast gedeelte. Verder bevinden er zich nog klinknagels aan beide zijden van de motorkap en aan het frontpantser van de bestuurder. Omdat de deur nog niet geplaatst is kon ik de klinknagels nog niet aanbrengen.
De koplamp is voor de aardigheid gescratchd, kon het niet laten. :(:wub: Met wat MS rond een bol voorwerp is de holle achterzijde gemaakt, die na het afnemen van de bol wat gedeukt werd. Om het MS gemakkelijk te kunnen afnemen van de bol had ik deze eerst geölied met baby-olie. Ook het spatbord is wat geblutst. Daarvoor had ik deze kant opgewarmd met een verfstripper, heel voorzichtig !
Wanneer het plastiek zacht werd is ze wat ingedeukt met een pincet.

attachment.jpg

attachment.jpg

Beide lampen zijn op een stukje messingdraad van 0.5 mm bevestigd, altijd steviger.

Maar verder gebeurt alles OOTB ! :O

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk teveel licht overdag want ik zie je foto`s niet Rik :(
 
rik heb even gekeken en je foto's vzn de laatste post staan niet op de site... waarschijnlijk ben je op wijzigingen opslaan vergeten klikken... dan kun je nl je foto's invoegen maar worden ze na een uurtje gewist op de server... ik vermoed dat dit hier het probleem is...
 
@Trobwal : de foto's waren inderdaad niet opgeslagen in mijn album. Ik heb evenwel op de knop wijzigingen opslaan geklikt, maar blijkbaar heeft het systeem er niet op gereageerd... ?

In ieder geval, nu zouden ze moeten zichtbaar zijn.

Groeten Rik
 
Mooie vorderingen Rik en een geslaagd koplampje :-)
 
Mooi gedaan met die klinknageltjes, het geeft meer detail.

Grtz Bart.
 
Jawel zulle, die scratched/sculpted koplamp is gewoon de MAX ! Ziet er helemaal top uit, een glorieuze overwinning op een klotekit is in de maak !
 
Bedankt GUnit ! Maar de overwinning is nog niet binnen.

'k Ben vandaag begonnen aan het onderstel. Onderdeel I 87, dit zijn beide langsliggers met de dwarsstukken, is centimeters, jawel centimeters, te lang.
Tussen de vooras en de achterassen moet er ongeveer 1 cm van tussen, achteraan moet er ook 11 mm vanaf. Hoe ze het presteren weet ik niet, waarschijnlijk is dit chassis rechtstreeks uit de BA-3 kit gehaald.

Ik zal bij gelegenheid eens wat foto's posten...

Groeten Rik
 
eens goed de slijpschijf erin zetten Rik
 
Van zo'n euvels zou ik het krijgen, dat mag toch niet kunnen ?! Maar je zal het wel bolwerken.
 
@Famo : iets minder drastisch, de zaag. Een kleine, niet mijn vr... :)

@GUnit : 't zou inderdaad niet mogen... Gelukkig had Famo mij al gewaarschuwd dat ik deftig moest passen bij de achterassen. Zvezda geeft zelf aan dat het chassis te lang is, het moet elf mm ingekort worden volgens hen, van de rest spreken ze niet. Tussen de voor- en achteras moet er ongeveer 5 mm van tussen. 't Zijn deze vijf die met Famo's voeten hebben gespeeld.

De kit heeft me maar 12 € gekost, dus veel meer mogen we er niet van verwachten zeker ? Voor deze prijs zullen ze wel geen nieuwe matrijs kunnen maken...

Groeten Rik
 
al kost het niet veel deze kit
toch blijft het leuk om deze te volgen
want je kan je uitleven van verbouwingen en bijleren van nieuwe dingen

en er zijn precies al dingen mooi vernieuwd van details

tom
 
Goedenavond Beste Kijkers !Mission accomplished !

't Heeft wat studiewerk gekost en mits wat denkwerk hoe en in welke volgorde ik één en ander zou aanpakken, is het gelukt om het chassis te verbouwen.

attachment.jpg

Eerst heb ik het voorste gedeelte geplaatst. Hierbij heb ik ervoor gezorgd dat het voorwiel in het midden van het spatbord terecht kwam.De voorkanten van de chassisbalken kwamen hierbij ongeveer gelijk met het voorste van de spatborden, wat overeen stemt met mijn referenties.Dan is de schutplaat die onder het chassis hangt, geplaatst. Deze begrensd de chassisbalken.Vervolgens heb ik dan eerst de achterassen ge-assembleerd. Hiermee kon ik bepalen wat het midden van de achterspatborden was. Dit diende overeen te stemmen met de uitsparingen in het chassis. Daarom moest aan de linker zijde (op de foto), het chassis een zestal mm ingekort worden. De voeg is zichtbaar ter hoogte van het uiteinde van de uitlaat. Aan de andere zijde van het chassis heb ik elf mm weggenomen, zoals Zvezda aanraadt. Dit heb ik nog wat moeten bijvijlen zodat het mooi aansloot met de acherste schutplaat.

attachment.jpg

Een dryfit met de achterassen. Deze wil ik apart schilderen. Bedoeling is om de wielen op de achterassen te plaatsen en dan tracks te scratchen. Dit zal gemakkelijker gaan wanneer de assen niet onder het chassis zitten.Tussen het motorblok en de achterassen komt nog de transmissiekast. De overbrengingsas is ook nog enkele mm te lang, maar deze wordt ingekort aan de hand van transmissiekast.

attachment.jpg

Misschien heb jullie het al zien blinken op de vorige foto's. In de kit zat hier een plastiek onderdeel welke een kist voorstelde. Eigenlijk was het een balkvormig stukje plastiek, met veel flash. Daarom maar zelf een kistje gescratchd. Bijkomend voordeel : ik kan de kist in geopende stand laten staan en met wat prullaria opvullen, een extra eyecatcher. Tevens is het deksel wat geblutst.

attachment.jpg

De nieuwe eigenaar, welke bijna is afgewerkt. Het idee is om de BA-10M op een winters grondwerkje te plaatsen. Daarom draagt dit figuurtje een wintermuts. Deze waren uit Fieldgrey stof en gevoerd met konijnenvellen. Deze konijnenvellen heb ik als volgt geschilderd :Eerst een grondlaag met H29, hierover een wash met Raw Umber. Vervolgens een highlight met H66, voor de donkere vlekken en H72 voor de lichtere vlekken. Vervolgens werden de highlights met H72 nogmaals geDB'st met H72 en wat wit.Het figuur krijgt nog een wash en wat highlight's op het Fieldgrey van zijn muts, en wat fijne details op het uniform aanstippen met zilver. En het biesje aan de kraag moet nog rood geverfd.

Groeten Rik
 
Ik blijf versteld staan hoe je het allemaal doet, en het klopt ook allemaal. Ik stoon hier veel resect voor. Ben benieuwd naar meer.

Grtz Bart.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

De BA-10M nadert zijn eindstadium, althans de bouw ervan.

Volgend foto snorde ik op op het net :

attachment.jpg

De obligate Duitse 'Field Conversions' konden dus niet uitblijven...

attachment.jpg

Eerst werd de korf voor de jerrycans gemaakt uit een restant PE. Uit Evergreen plaat (3.2 mm planking) is de kist gemaakt.Op de foto is moeilijk te zien wat er zich rechts van deze kist bevind. Mogelijk is het een tweede korf voor jerrycans, maar misschien dat ik hier de vrijheid neem om iets anders te plaatsen, bvb een krik...

attachment.jpg

Hier zijn de jerrycans in hun korf geplaatst.

attachment.jpg

http://cs.finescale.com/FSMCS/forums/t/115084.aspx?PageIndex=4

Hier wordt beschreven hoe je tracks voor de BA-10 kunt maken, ik zal er dan ook niet verder over uitweiden, enkel wat foto's plaatsen...

attachment.jpg

Panzerguy gebruikt hier een stukje rod om de diverse schakels op te bouwen. Omdat de referentiefoto's aantonen dat de opstaande lip van de schakels plat is, heb ik een stukje Evergreen 0.5 x 2.5 in het midden van de schakels gelijmd.

attachment.jpg

In perspectief...

Groeten Rik
 
Dat zijn weer leuke toevoegingen Rik die je gedaan heb en ik ben benieuwd hoe de tracks worden.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

De werken aan de BA-10M zijn weeral wat gevorderd.

attachment.jpg

De voorbumper. Aan het originele stuk uit de kit zat meer plastiek onder de vorm van flash als dat het stuk zelf bevatte.Dus van de eerste keer de korte pijn en een voorbumper gescratchd uit een restje PE.Het restje was vier mm hoog, juist de goede maat voor de hoogte van beide horizontale balken. In het midden is een gleuf gezaagd zodat de indruk wordt gewekt dat het twee delen zijn. Achter de gebogen chassisbalken zitten beide latten nog vast aan elkaar.Aan de andere zijde zijn twee plaatjes gesoldeerd met klinknagels. De uiteinden van de bumper zijn met elkaar verbonden door twee stiftjes van 0.5 mm.

attachment.jpg

De bumper op zijn plaats, de klinknagels moeten nog gelijmd worden.

attachment.jpg

Intussen heeft de wagen een bad, grondlaag en een eerste verflaag (Humbrol 117) gekregen. Misschien is het iets te licht voor Russisch groen, maar er moet nog een laag Panzergrau over met de haarlaktechniek. Ik wil dat het goed doorschijnt op de opengewerkte vlekken na de haarlakbehandeling.

attachment.jpg

Omdat de kist achterop een Duitse toevoeging is, heb ik ze afgeplakt zodat er hier geen groen opkomt. De kist komt in Panzergrau met wat chips die het hout blootleggen. De korven voor de jerrycans zijn niet afgeplakt omdat het wat te omslachtig was.

attachment.jpg

Ook de toren heeft zijn groene jasje gehad. Nu volgen een laag satijnvernis gevolgd door de decals. Het worden enkele decals uit de kit, bedoeling is enkel dat ze evt wat doorschijnen na de haarlaktechniek.

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan