Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - De Agostini - schaal 1:84 door Dempsey [wip]

DEMPSEY

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
25 dec 2010
Berichten
358
Eind mei ga ik naar Portsmouth om de "echte" Victory te zien. Het was mijn bedoeling om te wachten met de bouw tot na mijn bezoek maar...
vermits mijn "andere" project even stil ligt begin ik er toch maar aan. Ik wil de opengewerkte/ beschilderde versie maken.
Het is voor mij een oefenproject waarbij ik veel dingen wil uitproberen.

Het is mijn eerste schip dus ik zal alle hulp kunnen gebruiken! Uiteraard heb ik al wat kunnen spieken bij de andere bouwers die
al wat verder staan... en ja dat helpt enorm. Maar het is natuurlijk wel zoals Amazone me op de beurs vertelde...
je kan er veel over lezen maar je moet het toch zelf doen om het te leren!!!


1 ding is alvast goed gelukt en dat is mijn bouwplank... met dank aan Christophe:laugh::laugh::laugh:
 
Succes Dempsey met dit mooie schip.

Het is mijn eerste schip dus ik zal alle hulp kunnen gebruiken! Uiteraard heb ik al wat kunnen spieken bij de andere bouwers die
al wat verder staan... en ja dat helpt enorm. Maar het is natuurlijk wel zoals Amazone me op de beurs vertelde...
je kan er veel over lezen maar je moet het toch zelf doen om het te leren!!!

En dat is natuurlijk waar, je moet het nog wel "even" zelf doen.:D

Fred
 
Wees nu voorzichtig hé An, als het moet mislopen met de boot, dat je dan even je frustratie uitwerkt op iets of iemand anders.:laugh::laugh::laugh:
 
Wees nu voorzichtig hé An, als het moet mislopen met de boot, dat je dan even je frustratie uitwerkt op iets of iemand anders.:laugh::laugh::laugh:

hahaha... heel grappig!!! :tongue:


Maar kijk... het eerste probleempje is er al. Nou ja probleem!

De kiel bestaat dus uit 3 delen die moeten gelijmd worden. Dat heb ik gedaan... het is duidelijk dat de 2 buitenste stukken een ietsje anders van kleur zijn en misschien een tiende mm dunner dan het middelste stuk.

Nu heb ik de spanten even geprobeerd... de middelste spannen mooi, daar moet ik misschien wat vijlen.
De spanten aan de buitenkanten die floppen er gewoon in en uit, de spleet is dus veel te groot. Wil dat dan zeggen dat ik in bijna elke gleuf van de kiel balsa-hout zal moeten aanbrengen??? Heeft iemand nog dit probleem gehad of is dit geen probleem en is dit gewoon "normaal" bij een modelbouwkit?

attachment.jpg
 
Hey An, ik heb hetzelfde aan de hand gehad met mijn model. Sommige spanten zijn dikker dan de andere en sommige spannen mooi op de kiel en andere hebben dan weer teveel speelruimte. Ik heb eerst de kiel in de bouwplank gezet, zoals je al gedaan hebt zie ik, en dan één spant ergens in het midden vastgezet zodat deze mooi in de bouwplank past en dan vastlijmen en goed laten drogen.
Wat dan handig is, is dat je een klein stukje hout (je hebt er nu toch genoeg van je cablecar, hahaha) op de bouwplank plakt tegen de achterkant van de kiel. Als je dan later de romp van de bouwplank afhaald, dan kan je deze altijd makkelijk terugzetten tegen dit blokje aan. (Als dit niet duidelijk is dan kan ik er wel een fotootje van plaatsen). En dan kan je achteraf de rest van de spanten plaatsen.

Oh ja, vooraleer je aan het eerste dek begint zeker niet vergeten om het onderdeeltje nummer 6 te plaatsen. Ik ben dit vergeten. En als je dat van jouw in een heuse karateslag om zeep helpt dan krijg je dat van mij,( hahaha ik kon het niet laten sorry).
 
Succes met de bouw Dempsey.
En veel referentiefoto's maken hé.
Altijd handig om hier te delen ;)
 
Ok, bedankt Christophe... zal ik doen. Maar euh... heb jij dan ook de gleuven in je kiel bedekt met wat hout opdat de spanten beter zouden aansluiten?

En weet je... als ik nog eens een karateslag wil doen dan spaar ik hem voor de clubdag... opgepast dus hé;)
 
Bedankt Modelbouwerke en Fred!!! Ik zal mijn best doen!
 
Ok, bedankt Christophe... zal ik doen. Maar euh... heb jij dan ook de gleuven in je kiel bedekt met wat hout opdat de spanten beter zouden aansluiten?

Nee An, ik heb stukjes hout tussen de spanten gelijmd als versteviging. Je moet eens kijken in draadje nr 12 van mijn topic van de Victory.
 
Nee An, ik heb stukjes hout tussen de spanten gelijmd als versteviging. Je moet eens kijken in draadje nr 12 van mijn topic van de Victory.

ja inderdaad heb het gezien... zo duw je de spanten natuurlijk ook op zijn plaats! thx
 
hoi an als er echt te veel speling op zit kan je mischien langs elke kant er een fineertje tussen lijmen.

als je er iets tussen steekt zie dan wel dat je er iets langs 2 kanten tussen steekt anders gaat je spant te veel naar 1 kant staan. en moet je veel gaan schuren om het mooi effen te krijgen.

en doe het rustig aan met die karata slag op de forum dag want er licht daar veel breekbaar spul dat daar niet goed tegen kan :)

goed dat je een topic geopent hebt dan kunnen we allemaal volgen en bij problemen ook proberen te helpen ;)
 
thx amazone :dry:. Ik bekijk het even... en goed dat je het zegt want ik ging idd maar langs 1 kant een latje plaatsen. Ik vermoed dat het met de 2 latjes weer te veel zal spannen maar dan gewoon wat bijschuren en het zou goed moeten komen!

En ja...ik zal het rustig doen:@:D
 
Karateslagen? Ik heb blijkbaar iets gemist...
Moet ik nu schrik krijgen als je binnenkort op je donder krijgt tijdens een wargame?

Ik probeer mee te volgen, alhoewel houten schepen me (op dit moment) niet zo aanspreken.
Als ik zie wat je met de cablecar al deed, zal dit zeker een mooie worden.
 
thx Koekie... ik kijk er in elk geval al naar uit om eens een wargame te zien en eventueel te spelen. En tja voor het andere... een modelbouwer moet bouwen en niet afbreken... dus toch lichte schaamte.

Ik ga in elk geval van de Victory iets moois proberen maken.
 
Veel succes met de bouw, leuk om er nog een Victory bij te hebben.

En zoals amazone al zei: aan beide kanten een fineerstukje plaatsen om je spanten op te vullen werkt goed.
 
bedankt wim500... ik wil doorgaan tot de eindstreep, dus dat is nog wel even!
 
Succes met de bouw. Als je de Victory gaat bezoeken, tracht zoveel mogelijk details te nemen en vooral het touw werk is enorm bij deze.
 
Hoi Dempsey,
Welkom bij de Hms Victory club,
Ik wens je veel bouw plezier met je mooie boot
Door veel te kijken en te lezen bij anderen en te vragen kan je veel leren.

groetjes Charles
 
Liftmaster... ga ik zeker doen... en ik zal veel foto's nemen!
Steurtjes... Thx, en ja ik heb al veel komen kijken bij jou... het heeft me een zeker vertrouwen dat jij en Christophe al wat verder zitten. De vragen die jullie stellen zijn uiteraard voor mij ook belangrijk. Met de hulp van de andere Victory-bouwers en alle anderen van het forum hoop ik dit project tot een goed eind te brengen!

groetjes An
 
En anders geef je er ne goeie slag op.:8:D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan