Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - De Agostini - schaal 1:84 door Dempsey [wip]

En anders geef je er ne goeie slag op.:8:D

Geestig:$:$:$:D... nee, nee ik laat mij geen 2 keer kennen.(dat is te duur). Ben goed bezig trouwens... amaai, wat moet er veel aangepast worden! Maar ik vind het wel plezant.
 
Ik heb ook al eens een model stuk gestampt dus je bent er geen uitzondering in. Er zijn er hier zelfs die ze opstoken, ik noem geen namen :D .
 
dat ziet er goed uit hoor.

nu kan je eens na gaan of er ergens fouten in zitten en kan je die nog eventueel aanpassen als nodig.
als dan alles naar wens is kan je beginnen lijmen.

let vooral op de spanten dat ze op 1 lijn staan en dat er niet ééntje is die 1 a 2 mm naar binnen valt of naar buiten steekt.

ook opletten dat het achtersteven mooi haaks staat als ook het voorsteven of de boeg

attachment.jpg

eenmaal als je gelijmt hebt en je hebt een getordeerde romp is het wel erg mooielijk als niet onmogelijk deze nog recht te maken.

neem dus je tijt en meet en meet en meet nog eens dat het juist zit bij elke spant die je lijmt , deze faze van de bouw is uiterst belangrijk dat het goed zit ;)
 
@Michel... blij dat ik niet de enige ben

@amazone... thx, ik zal het goed nakijken en kijken en kijken en kijken voor ik ga lijmen.
 
Nog een vraagje, ben nog onzeker over het lijmen...

1) als ik zoals in onderstaande foto spant voor spant met de lego-methode vastzet moet het geheel dan goed komen of zijn er nog extra dingen waar ik ondertussen moet opletten tijdens het lijmen (zie nu dat foto wel wat scheef getrokken is..)

attachment.jpg

2) ik heb 2 spanten die een kromming vertonen... ik heb ze nu al 2x in een warm badje water gelegd (uurtje) + daarna een dagdeel en nacht onder een pers maar het helpt niet, de kromming komt er telkens opnieuw weer in... wat nu?

attachment.jpg

thx...An
 
lego metode is heel goed je moet wel op een paar dingen letten zie dat je spant juist van diepte of van hoogte zit. en met van uit de valse kiel naar de buitenkant van je spant dit moet links en rechts het zelvde zijn. dan kunnen de klemmen er op.

moest het niet duidelijk zijn maak ik wel ff een tekening.

het kromme spant niets van aan trekken dit komt normaal goed als je het dek er in legt.
 
hier de foto waar je links en rechts moet meten deze afstand moet normaal het zelvde zijn

attachment.jpg

wel zien dat je meetlatje mooi horizontaal ligt ;)
 
Hoogte/diepte is ok = gelijk met valse kiel. Als links en rechts niet hetzelfde zijn dan wil dat toch zeggen dat de spant niet goed is hé en dat er dan moet gevijld worden zodat de spant naar de ene kant meer kan opschuiven of ben ik fout?!

enne dank hé!!!
 
dat er dan moet gevijld worden zodat de spant naar de ene kant meer kan opschuiven of ben ik fout?!

ja dat is juist daarom moest je al kijken bij je dryfit of dit goed was . alle verschil boven de mm moet je proberen goed te krijgen. er moet voor je huidlatten gaat bevestigen tog nog eerst over de spanten geschuurt worden en dan kan je elke kleine oneffen heden dan nog wegwerken.

moest het nu echt te veel zijn bv +3 mm laat dan wel iets weten want dan moet je op het plan gaan kijken of je spant wel echt goed is uitgezaagt.
maar ik zie bij de anderen geen problemen dus dat zal bij jou ook wel mee vallen.
 
Ok amazone... ik heb het begrepen nu. We gaan er aan beginnen dan en nee hoor er zit geen verschil van meer dan 3mm op!

thx, groetjes
 
Dit gaat helemaal goed komen en zeker met de hulp van Dirk (amazone).

Nog even over de Lego-methode: die werkt perfect, maar met de klemmen is het zo dat: vast = vast. Ga ze niet te strak spannen want dan heb je kans dat het toch weer uit zijn verband schiet.
 
Ik vind het gemakkelijk dat de werktafel waterpas staat op de grond. Dan doe ik lijm aan de spant, spant plaatsen en dan leg ik de waterpas boven op de spant.
Als je de spant dan beweegt tot je op de waterpas ziet dat hij pas staat dan staat de spant perfect juist, het haaks zijn daar zorgt de lego voor. ;)
 
bedankt wim500 en Michel voor de tips... ik moet sowieso wachten tot morgen om verder te doen... mijn klemmen zijn te klein om de lego blokken tussen te krijgen. Dus morgen naar de winkel... neem ik gelijk ook een waterpas want ook dat heb ik nog niet.

thx:$
 
en na een moeilijk jaartje beginnen we er weer aan met volle moed...

de spanten zijn gelijmd, verf is aangebracht en ik ben begonnen met het schuren van de romp (niet simpel!)

attachment.jpg

attachment.jpg



attachment.jpg

volgende update zal volgen na het plaatsen van de eerste latjes
 
Hoi DEMPSEY,

Dat ziet er goed uit en goed geschuurd zo te zien
Veel succes met het beplanken van je Victory

Groetjes Charles
 
mooi dat je het draadje weer op pakt an .
en het schuren is een hele klus maar het bepaalt wel het uitzicht van je romp dus dit moet gewoon goed zijn.
maar zo te zien ben je goed bezig hoor , veel suc6 met het beplanken ;)
 
Doet me plezier om te zien dat je de hobby terug oppikt.
Veel plezier en succes!
 
één van de mooiste zeilschepen ooit , je maakt me benieuwd naar het vervolg


karel
 
tof om te horen op de forum dag dat je weer verder gaat An .
we kijken weer uit naar de updates ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan