Hoofdsponsor

1/32 Revell Heinkel HE 111-P1

koekie

V.I.P.
Registered
Lid geworden
9 dec 2008
Berichten
728
Ben even uitgekeken op Tanks en dergelijke, dus proberen we eens iets anders.

Na in een aantal tijdschriften en op enkele internetsites en fora goeie dingen te hebben gelezen over de nieuwe Revell vliegtuigen, heb ik maar de sprong gewaagd.

Afgelopen zondag liep ik op de beurs in Eeklo te twijfelen tussen een WO1 toestel van Wingnut Wings en deze Heinkel.
Vermits dit m'n allereerste vliegtuig wordt, koos ik toch maar voor de heinkel...Lijkt me toch nét iets makkelijker.

Enfin, de doos:
attachment.jpg
Voor een zeer redelijke prijs (om en bij de €60) krijg je heel wat plastiek, en de gietkwaliteit ziet er op het eerste gezicht goed uit.
De sprues en het (grote) decalvel:
attachment.jpg

De bouwhandleiding is dan weer typisch Revell, maar niet echt slecht.
Na de mooie boekjes van Tamiya en Dragon en dergelijke is het wel ff aanpassen.

De bedoeling is om deze kist OOB te bouwen, dus zonder enige extra's (als die er al zouden zijn)

Ik ben geen snelle bouwer, dus dit kan wel even duren, en alle hulp en kritiek is zeer welkom.

Ik heb al gezien dat een vliegtuig een totaal andere aanpak vereist dan een voertuig, dus ik tast hier volledig in het duister.

Voorlopig is het dat, ik probeer zoveel mogelijk foto's te posten, zodat jullie mijn capriolen ook kunnen volgen.

Tot later.
 
Laatst bewerkt:
Mooie kist is dit, deze ga ik zeker volgen.
Heel veel succes met je eerste vlieger.
Je mag trouwens wel wat ruimte hebben om te bouwen, wat een joekel :wow:.
 
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa Koekie,deze volg ik met veel enthousiasme. Stond dit weekend in de Fun ook naar deze doos te zien.
 
Deze ga ik proberen te volgen.
Heb hem al gebouwd gezien en enkel goede comentaren van gehoord.
Als je ergen problemen hebt zeker vragen.

Mark
 
Ik zal maar al een update geven.
Er wordt (naar gewoonte blijkbaar) begonnen met de cockpit.
Ik ben er nog niet volledig door, maar wou jullie al een idee geven van wat er al gebeurt is.

Ik heb begrepen dat er bij de vliegtuigbouw wordt geschilderd tijdens het bouwen.
Als ik de bouwbeschrijving zo bekijk is dit ook wel logisch, omdat er veel zichtbare zaken niet meer te bewerken zijn achteraf.

Ik gebruik de review die in Modelbouw Magazine staat een beetje als leidraad, samen met een aantal die ik op het net vond.

Maar genoeg geleuter, de foto's:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Zoals ik reeds schreef, ik probeer lekker veel foto's te maken en zal dit proberen vol te houden.

Hier en daar zie je nog schilderfoutjes en de boel staat nog maar enkel in de basiskleuren, maar dat komt wel goed.

Nog een stapje verder geprutst en ik besef nu dat een vliegtuig heel veel fragiele onderdeeltjes bevat, waardoor het veel moeilijker is dan bv een tank.
Maar wel heel leuk om te doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Over de kit zelf kan ik nog niet veel zeggen op dit moment, maar het lijkt goed mee te vallen.
Een beetje flash aan de kleine onderdeeltjes en redelijk veel uitwerppunten op vervelende plaatsen, maar he, we zijn modelbouwers niet?

Een foutje vond ik in stap 5, waar twee onderdelen een verkeerd nummer kregen.
Over die nummering ben ik trouwens niet zo te spreken, je zoekt je een bult naar het juiste stukje en meestal zit dat dan niet op een logische plaats.
Maar ik ben dan ook geen Revell meer gewend.

Voorlopig is dat het;
Tot de volgende.
 
Laatst bewerkt:
Mooi vooruitgang dat je al aan het boeken bent.
En ja de nummering van revell laat soms de wensen over maar ze maken wel mooie kits voor een betaalbare prijs.

Ik kijk al uit naar de volgende update.

Mark
 
Ik ga je vliegtuig volgen. Je zegt veel foto's te zullen plaatsen... vermits ik zelf natuurlijk nog nooit een vliegtuig gedaan heb is dat voor mij alleen maar goed! Net de afmetingen gezien, hij is echt wel groot!!!

Maak er iets moois van, succes!!!^^
 
Deze volg ik ook,

Voor mij persoonlijk een van de mooiste Duitse bommenwerpers uit WO2.
Heb er eentje in 1/48 maar deze 'joekel' staat nu ook op mijn verlanglijstje.

Veel succes en laat die foto's maar komen:P

Grtz.

Luc8)
 
71 cm spanwijdte, dat is niet niks. Deze ga ik zeker volgen.
 
Ben weer iets verder, en dan bedoel ik ook iets...
Ondanks het zo'n grote vogel is, zit er heel klein en fijn spul in.

De pit vordert dan ook traag maar gestaag:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn nog veel schilderfoutjes, zeker als je zo de foto's bekijkt, maar het grijs is enkel de basiskleur.
Er moet nog wat aan gewerkt worden om het er geloofwaardig te doen uitzien.
En een aantal details moet nog hun eigen kleurtje krijgen.

Ik was even in dubio om er toch wat extra's aan toe te voegen, maar ga het toch niet doen.
Dat zal iets voor de volgende zijn.

Het vliegtuigbouwen valt me heeel goed mee, maar we zijn net bezig, dus dat kan nog veranderen...

De groeten mannen.
 
Het ziet er al goed uit en zoals jezelf al aangaf hier en daar nog wat bij bijwerken.
ik kijk uit naar het vervolg.

Mark
 
Good luck met dit bakbeest
Ik heb hem in de frigo liggen maar eerst men junkers 88 de eindafwerking geven.
Je bent al aardig op weg ermee.

succes
Marc
 
Bedankt voor de aandacht mannen.
Ik ben nog wat verder ondertussen, maar liet dit weekend m'n fototoestel op de club achter...
Update komt er zaterdag of zondag aan.
 
Jawadde wat een joekel! Waar ga je die laten eens je'm af hebt?
 
Da's een flinke jongen!
Succes ermee. Begin is al goed!
 
Heb een vriend die 54mm Duitse figuren en voertuigen verzameld (https://www.kingandcountry.com/home.jsp)
De vliegtuigen van deze fabrikant zijn, op z'n zachtst gezegd, nogal prijzig.
Een voorbeeldje uit hun catalogus:

attachment.jpg

Aan de mooie prijs van 2750 US Dollars! (is wel de duurste)

Als hij me de kitprijs betaald, is hij voor zijn kast.
 
Ok, nogmaals een kleine update.
Vermits mijn fototoestel was achtergebleven in ons clubhuis, heb ik deze week tijdens de werken geen foto's gemaakt.
Dus moeten jullie het doen met de resultaten van deze week.

Zoals het hoort verder gebouwd aan de cockpit, en ik moet m'n onvrede met Revell toch wel even kwijt.
Ik schreef al eerder over het lastige nummeringsysteem van hen, maar er staan dus ook gewoonweg verkeerde zaken in hun handleiding.
Nu is dat niet zo erg dat je niet verder kan, maar het is toch jammer.
Zo is er een onderdeel in stap 10 en 11 dat een volledig ander uitzicht heeft en dan ook nog eens anders moet worden geplaatst dan op de tekening is aangegeven.
Daarboven laten ze een verkeerde plaatsing van een decal zien...gelukkig mag ik mij een modelbouwer noemen, en pas ik alles 10 keer vooraleer ik er de lijm bijhaal.

Soit, het is niet anders.

Er is een beetje bijgebouwt, maar ik ben vooral met de penselen in de weer geweest.
Na de basiskleuren te hebben geschilderd, ging er een wash over van zwart en raw umber olieverf met veel White Spirit.

Dan een lichte drybrush, wat metaal hier en daar en nog wat detailkes.

Ik ben er niet helemaal tevreden mee, maar ik denk dat je er later heel veel moeite zal moeten voor doen om er iets van te zien.
De beelekes:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het bruine paneel is, volgens wat ik kan terugvinden, van hout, en dat heb ik dan ook proberen te imiteren door het eerst te schilderen met Vallejo beasty brown, gevolgt door een laagje raw umber olieverf.
Daarna wordt de olieverf met een oud (redelijk kort en stug) penseel bijna volledig weggeveegd.
Als je bij dat wegvegen een lichte draaiende beweging maakt met je penseel verkrijg je iets dat op houtnerven lijkt.
Eventuele knopen kan je met een fijn penseel inschilderen, maar dat vond ik hier niet nodig.

het volgende paneeltje is ook onderweg en moet nog afgewerkt worden:
attachment.jpg
Het rugpaneel van de pit staat klaar voor z'n verfjes:
attachment.jpg
En de twee romphelften zijn dan bijna aan de beurt.
Ik ben hier al begonnen met het wegmoffelen van de verschrikkelijke uitwerpmarkeringen...Ik denk dat dit ook beter moet kunnen Revell!
attachment.jpg
Toegegeven, het is de binnenkant van het vliegtuig, maar er zitten zoveel raampjes in dat je het waarschijnlijk toch kan zien.
En er zijn altijd mensen die hun kist in een diorama of zo open werken en dan heb je een probleem...
Door de vele ribben is het geen sinecure om dit mooi glad te schuren.
Ik vulde de markeringen op met secondenlijm en dan maar schuren:

attachment.jpg
Hier zie je een eerste poging met snelplamuur, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor secondenlijm, en dat beviel me toch beter.
Daarvan zien jullie de volgende keer wat meer.

Dat is het voor nu.
Laat de commentaren maar komen.
 
Voorlopig geen commentaar,

Ik volg met open mond.

Grtz.

Luc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan