Hoofdsponsor

Bouwverslag Pilatus Porter PC-6 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

DDV

Guest
Een vliegtuig, zo lelijk dat het opnieuw mooi wordt ...



attachment.jpg

Ik heb het hier over de Pilatus Porter PC-6 semi scale 2.07m van Topmodel.
't Is de kleinste van de reeks. Zijn broers zijn respectievelijk 2.5m en 3.4m :wow: groot

De 2.5m trok zeker mijn aandacht, maar dan zou ik ook van auto moeten veranderen als ik hem wil vervoeren.
Ik denk niet dat ik dat thuis uitgelegd krijg ;)

'k was eerst niet van plan hier en topic rond te maken, maar er beweegt hier zo weinig op het luik 'RC vliegtuigen' van dit forum, dat ik toch besloten heb om een en ander te posten.

Waarom dit toestel ?
Ik zocht ook een toestel dat relaxed te vliegen was, maar toch alles heeft. Zodanig dat ik mijn vliegskills en vooral landingskills wat kan verbeteren.
Dat is wel nodig gebleken bij de Mustang P-51 :wacko:
Daarbij moest het een toestel zijn dat later, als je het goed kent, nog voor iets anders kan gebruikt worden. En niet zoals zoveel trainers zomaar stilletjes onder het stof in een hoekje blijft staan .
Het is een perfect sleeptoestel voor zwevers, en ik ga hem daar dan ook voor uitrusten.

Na lang speuren op het net heb ik de knoop doorgehakt en voor de 2.07m wingspan van Topmodel gekozen.
Het is ver de enige in zijn categorie die een "scale"-look heeft en een verend landingsgestel. Zowel hoofdlandingsgestel als staartwiel zijn verend opgesteld !
De kwaliteit van de kit wordt in verschillende reviews geprezen, wat niet van andere merken kan gezegd worden.

Enfin, we wachten af ...

Groeten,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Materiaal is binnen

Voilà, ik ben zaterdag het materiaal gaan ophalen.

Enkele beeldjes:

attachment.jpg

Het beestje zal goed overpowered zijn met de AXI 5320/18 GOLD LINE motor en een 90A JETI SPIN OPTO regelaar op 6S1P batterijen.
Bedoeling is toch van zwevers te slepen, en dan moet je power hebben.
Natuurlijk gaan we full elektrisch ! Ik ben het zat met die methanol motoren :tongue:


De doos van Topmodel is gewoon een witte doos. Als je dat vergelijkt met de doos van de Topflite P-51D Mustang uit de USA. Amaai, het contrast kan niet groter zijn. Maar de inhoud is perfect verpakt en in fantastische conditie.

attachment.jpg

Even uitpakken en op tafel leggen ter controle:

attachment.jpg

attachment.jpg

Alles is aanwezig, en zoals ik al zei: topklasse.
- Nergens een blaasje of kreukje in de bespanning.
- alle benodigdheden netjes verpakt

attachment.jpg

En nu kunnen we beginnen met de bouw, hé !
Het is een ARF, met nog héél weinig te doen. Alleen is de handleiding nogal summier ...

Wordt vervolgd !

Mvg,

DDV
 
serieus beestje,ga je nog details toevoegen?
 
ook al beweegt er niet zoveel in het RC hoekje, mijn interesse heb je al.

alvast succes met de bouw
vgr
Marc
 
veel succes met deze. steek je deze zo samen uit de doos?
 
Hallo !

Yep, samensteken uit de doos. Het is een ARTF (Almost Ready To Fly) model.
Maw: je moet wel nog de motor en alle electronica inbouwen en hier een daar een onderdeel lijmen., zoals de ailrons, flaps en staartvlak.
Maar je moet geen hele vleugels in elkaar lijmen en bespannen ....

@hugemikus: neen, ik ben niet echt van plan om nog details toe te voegen.
Het is al een beetje een scale model, en ik voorzie een 3-blad prop. tot zover de ambities.
Eerst en vooral wil ik er goed mee leren vliegen, en dan ben ik van plan om het sleepgebeuren in te bouwen.
We zien wel ;)

De eerste stap is nu de ailrons & flaps vastlijmen en de servo's monteren.

Wordt vervolgd !

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iteressant topic ! Is deze kit standard uitgerust met een bedienbare trekhaak om de sleepkabel aan vast te maken ? Of gaat ge dat zelf maken ?
 
@Wet Sellery: neen, deze versie is niet standaard uitgerust met een sleephaak. De 2 grotere modellen wel.
Ga ik dan ook zelf moeten maken, maar dat stelt niet zoveel voor (hoop ik). Wat wel van belang is: de plaats waar je de haak bevestigd ...

Ondertussen hebben we al een en ander gedaan:

Verlijmen van blokjes op de servodragers, en vastschroeven van de servo's:

attachment.jpg

Een bovenaanzicht:

attachment.jpg

Plaatsen en verlijmen van de scharnierpunten op de ailrons:

attachment.jpg

Het verlijmen van de ailrons en de flaps in de vleugel is onderstussen ook al gedaan, maar daar heb ik geen foto van gemaakt.

Volgende stap: monteren van de servo's in de vleugel en connectie met de ailrons & flaps.

Groeten,

DDV
 
Nog enkele prentjes van de vorderingen:

Ingebouwde servo:

attachment.jpg

Plaatsing van staartvlakken:

attachment.jpg

attachment.jpg

Als't nu nog niet haaks staat ...;)

Groeten,

DDV
 
Er is niet veel tijd, maar af en toe lukt het om een gaatje te vinden, en dan doen we gestaag verder:

Opbouw van de motor met regelaar:
attachment.jpg

Plaatsen van het geveerd :-)wow:) landingsgestel:

attachment.jpg

Zelfs het staartwieltje is geveerd:

attachment.jpg

Een overzicht foto:

attachment.jpg

Best een groot beestje !

Verder ga ik functionele deuren maken, anders wordt het zeer lastig om de batterij tussen 2 vluchten om te wisselen.

Wordt vervolgd !

DDV
 
dat ziet er al heel mooi uit hoor . veel suc6 verder met de bouw.

ben je van plan om er dit sezoen nog mee te vliegen op de vlieg shows ?
 
Merci !
Neen, shows zal ik hier niet mee vliegen denk ik. Gewoon goed mee amuseren :P

Groeten,

DDV
 
Wel een hele leuke kist hoor. Zal je veel plezier van hebben.

Fred
 
Misschien een rare vraag maar ik heb vroeger ook aan rc vliegen gedaan.En bij het monteren moest ik de motor (3,5 cc tot 10 cc) altijd plaatsen met een neiging naar links(als je ervoor staat) ivm de torsie. Dus scheef monteren zeg maar(horizontaal). Hoeft dit niet met een electromotor ?. Ik zie tenminste in de foto`s de motor aardig recht zitten .

Ron.
 
@homeghost

Jawel hoor, dat moet nog steeds. Dit onder hoek plaatsen is om fysische reacties op te vangen, en dat verandert niet, of je nu elektro of verbrandingsmotor gebruikt ...

De constructeur van de kit heeft dat al mooi ingebouwd, door de baseplate de juiste hoek te geven naar links (als je ervoor staat) , en ook naar wat naar onder gericht.
Je ziet dit misschien niet op de foto, maar het is er wel !

Bedankt voor de reactie !

Groeten,

DDV
 
Zo, de Pilatus Porter PC-6 is klaar voor de "maiden flight" :P

Enkele beeldjes:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ben reuze benieuwd hoe hij vliegt... de stress begint al op te bouwen !

Alhoewel een heli moeilijker te vliegen is, vind ik een 1e vlucht met een helikopter een stuk minder stresserend dan een 1e vlucht met een vliegtuig.
Met de heli kan je eerst wat hoveren en dan stelselmatig een stapje verder gaan, bij een vliegtuig is het direct alles of niets ...:wacko:

We zien wel, als het weer nu nog wat mee wil, tenminste :wub:

Wordt vervolgd ...

DDV
 
Mooi toestel geworden, succes met de maiden!

Fred
 
ziet er mij leuk "speelgoed" uit.

Hoeveel kost dit ongeveer '(mag via pm desnoods)
 
Hoeveel kost dit ... oei ... als ik dat uitreken durf ik al niet meer opstijgen :laugh:

Tja:
vliegtuig : ~ 300 €
motor : ~ 200 €
regelaar : ~ 180 €
servo's : 6 stuk à ong 20 € ~ 120 €
ontvanger: 8 kanaals 2.4 GHz ~ 100 €
+ allerhande benodigdheden

komt op ~ 1000 € :wow::wacko::wacko::wacko:

Dju, 'k had het beter niet gedaan ...

Mvg,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi toestel DVV! Ik vind het veel mooier dan die piepschuim dingen.
Is dit een beginnersvliegtuig of al een stapje hoger?

Een 8 kanaals voor 100 euro! Waar haal je dat?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan