Hoofdsponsor

1/48 3 A-10's op de lijn[!]

E

Eric2020

Guest
Ben ooit begonnen aan een A-10 van merk onbekend, in elk geval een kloon van een Tamiya A-10A. Had zelf de A-10A van Tamiya liggen en daaraan herkende ik dat het wel een kloon was, want alles was hetzelfde qua indeling. Echter een kloon van heel slecht plastic en het miste details en al helemaal geen pretje om te bouwen. Had het ingegraveerd maar tijdens het lijmen bleek het plastic veel te zacht om het gewicht later te dragen, ging het lopen trekken en vervormen, dat het uiteindelijk in de afval kliko terrecht kwam. En eerlijk dat gebeurd bij mij hoogst zelden.

Dus toen maar aan de gang met de Tamiya, hele verhaal van graveren opnieuw gedaan en dat lukte goed, lijmen ook totaal geen problemen ondervonden, en het lijkt op een A-10A. Het is een vroege versie van de A-10, er is een betere versie nu te krijgen, maar deze Tamiya is out de oude doos en toch nog heel behoorlijk model, als je er de tijd voor neemt.

Toen ik bezig was kwam een vriend van me met een Revell op de proppen. Half gebouwd en niet meer kunnen zien hoe dit model te voltooien, dus heb ik die taak overgenomen. Heb hele model opnieuw gelijmd, en heb ook gewicht aangebracht zover mogelijk naar voren, het plastic net als dat van de Tamiya is sterk genoeg het te kunnen dragen. zodat eenmaal op de wielen de boel ook behoorlijk blijft staan.

De 3de A-10 is er eentje van Academy 1/72 en die is wheels up en een opknapper. Heeft in de muscle gezeten en is wheels up gebouwd. Beetje moeten aanpassen, maar het is weer een mooi model aan het worden. Decals heb ik voldoende, dus ook dat mag geen probleem meer zijn.

DSC00234.jpg

DSC00238.jpg

DSC00237.jpg

DSC00239.jpg

DSC00236.jpg

DSC00235.jpg

DSC00233.jpg




DSC01049.jpg

DSC01050.jpg

DSC01051.jpg

DSC01052.jpg

DSC01053.jpg
 
Hoi maatje,zoals ik jou al ken word dit wederom een sterk staaltje modelbouw met schitterende afwerking he.
 
veel succes met deze... welke kleurenschema's heb je voor deze in gedachten?
 
Strak gespoten zeg, ziet er heel glad uit.

Welke van de 3 is deze ?
 
Dank jullie Doomwad en Silennoz!!

Kleuren schema wordt als volgt

Tamiya 1/48 wordt 2 kleuren grijs FS 36375 en FS 36320 met humbrol 127 en 128. Omdat er heel erg weinig verschil zit in deze kleuren, heb ik het FS 36320 aangepast met een drupje zwart erbij te doen. zodat je iets meer de scheiding ziet.

De Revell wordt in European one schema maar exact hoe en wat van dat schema moet ik even goed uitzoeken, want dat is in de loop der tijd veranderd doordat er een kleur is vervangen door andere kleur groen.

De Academy wordt ook in 2 kleuren grijs sterker is er al, maar iets ander patroon.
 
De bovenstaande afbeeldingen zijn alle van de Tamiya A-10. In deze posting de Revell en Academy

DSC00241.jpg

DSC00242.jpg

DSC00240.jpg

DSC00243.jpg

DSC00244.jpg

DSC00245.jpg

DSC00246.jpg
 
Bedankt voor de toelichting Eric ^^

Ik vind het prachtige toestellen. Tot over enkele jaren kwamen ze heel regelmatig over mijn dorp gevlogen, om op het nabij gelegen schietveld van Helchteren te gaan oefenen. Het boordkanon was op een afstand van meerdere kilometers te horen !
 
De Revell A-10A Heb als basis de lichtste kleur geairbrushed. En zo van licht naar donker het hele schema aanbrengen. Heb op deze afbeeldingen Humbrol 117 en Humbrol 149 aangebracht.




DSC01061.jpg

DSC01062.jpg

DSC01060.jpg

DSC01070.jpg

DSC01071.jpg

DSC01072.jpg

1ste kleur is FS 34102 Humbroll 117
2de kloeur FS 34092 Humbrol 149
3de en laatste kleur is FS 36081 Humbrol 32
 
Ja hoor dit word wederom een juweeltje maatje;)
 
dit gaat goed komen.
Ben je er al uit met je derde kleur?anders zal ik eens gaan zoeken tussen men matriaal.
Denk er nog wel ergens de kleuren te hebben steken.

Mark
 
Dank voor de complimenten!! Heb ondertussen de 3de kleur ook freehand aangebracht, en dat ging op zich wel snel. Heb nog een kleine fout hersteld met de kleuren en nu is het wachten en laten uitharden van de verf, en dan naar de lak, omdat het erg gevoelig is voor vingerafdrukken. Dus ter voorkoming daarvan zet ik het in de lak van Tamiya, dat is snel droog en dat werkt prettiger om het model te kunnen vasthouden.
 
Gaat al de goede kant op Eric!

Ben benieuwd naar het resultaat!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan