Hoofdsponsor

1/35 Pointe du Hoc, 0700 hr, 6th of june 1944 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

D-DAY 1944

Well-known member
Registered
Lid geworden
11 nov 2011
Berichten
1.676
De titel is een hele mond vol, maar de diorama zal ook niet echt klein zijn.
Pionte de Hoc is ongeveer 30 m hoog, omgerekend naar 1/35 kom ik uit op een hoogte van ongeveer 85 cm.
De bedoeling is eigenlijk het gevecht tegen de klif en de Duitsers weer te geven.
Het idee zit als een hele tijd in mijn hoofd om dit te maken, ook omdat de aanval op Pionte du Hoc nog steeds als één van de meest succesvolste militaire operaties wordt beschouwd.

Een foto van Pionte du Hoc


attachment.jpg

Zo na deze intro kan ik beginnen aan mijn klifje.:)

Grtz Bart.
 
dat is best groot bart.
mischien 1:48 of 1:72 overwegen ?

maar het moet natuurlijk niet want op 1:35 kan je veel mooie dinges laten zien die in een kleinere schaal kunnen verloren gaan.

in ieder geval veel suc6 en ga natuurlijk weer volgen 8)
 
Dat wordt er weer een om te volgen Bart, veel succes met de bouw van dit stukje geschiedenis.

Fred
 
Dit wordt er zeker een om te volgen !

Als ik je een tip mag geven : ik zou niet te groot gaan in oppervlak, maar wel de hoogte (ongeveer) respecteren. Wanneer je op een klein oppervlak werkt zal dit de verhouding met de hoogte accentueren. Misschien kun je zo zelfs wat van de hoogte afdoen ?

Veel succes, die rotsen zullen een hele uitdaging vormen.

Groeten Rik
 
Interessant onderwerp. Ben benieuwd welk deel van de rotsen ge gaat maken, en waar (onderaan, bovenaan of in het midden van de rots) ge het dio gaat situeren.

De foto is ook heel interessant, het lijkt wel alsof er arbeiders aan touwen aan't werken zijn. Ik ben er in 2009 geweest en toen was de observatiebunker (bovenaan de foto) niet meer toegankelijk voor het publiek omdat de rotswand aan het afbrokkelen is. Waar komt de foto vandaan ?
 
Bedankt voor de eerste reacties.

Amazone ik zal het toch houden op 1/35 want 1/72 en 1/48, die schalen ken ik zo niet. Mijn Ranger zijn ook al gekocht op 1/35.

Rik je hebt zeker gelijk in de oppervlakte, het strand was op het moment van de aanval ook maar een 10 tal meters breed, dus ik denk zo'n 30 cm keistrand en misschien een streepje zee

Wet Sellery ik zou de volledig hoogte van Pionte du Hoc nemen, onderaan de rangers (met enkele aan de touwladders en touwen) bovenaan de Duitsers.
De foto komt van het net, een reisbrochure. Ik ben ook Pionte du Hoc geweest in 2002, toen was hij ook niet open. Jammer.

Aan de Klif ben ik al begonnen, isolatie paneelen gesneden, maar later zet ik wel enkele fotos hoor.

Grtz Bart.
 
Was dat daar dat het afschieten van de enterhaken grotendeels mislukte omdat de touwen die eraan hangden te zwaar weegden doordat ze nat waren van de regen en zeewater ?
Ik denk dat het daar was maar ben er niet zo zeker van maar het was met stellige zekerheid op D-Day bij de Yanks. 1 van de missers op D-Day , ze hadden vooraf alleen geoefend met droge touwen.........
 
wow, jij moet nogal een vitrinekast hebben als je dit werkje wil stallen? je hebt mijn aandacht, veel succes!!

grt Dave
 
Yep Famo, dat was een van de problemen die de Rangers hadden.
Oeps, z'on grote vitrinekast heb ik niet, Dave. Neen, ik ga zelf een stolp maken uit glas of plexiglas voor deze dio.

Grtz Bart.
 
De kanonnen die ze op PDH dienden uit te schakelen, waren meer landinwaarts opgesteld als ik me niet vergis. Mss. even nakijken ?

Ik zou gaan voor glas, want ik heb plexiglas geprobeerd in het verleden en zelfs met een vinger kon je al onverwijderbare krassen maken...

Het is wel een heel documentair project, zo'n klif met daarop al de geïmproviseerde werkzaamheden van de Rangers, en bovenaan het weerwerk van de verdedigers.

Eerlijk gezegd kijk ik hier wel naar uit (en op).

Succes Bart.
 
Hey,

Mooi project, ik volg.
De 636 (of 637, ik wil het kwijt) op de PDH is nu terug opengesteld voor het publiek. Is de moeite waard om nog eens te gaan.
@Gunit, indd man, de kanonnen van PDH waren verwijderd en stonden verder landinwaarts opgesteld (niet alles was opgesteld, er lagen lopen langs de kant van een boerenwegel...) zodat er lege plaatsen waren die de Rangers moesten veroveren.
Is wel een van de beter bewaarde plaatsen zo als het was ... al hoe wel, de bomkraters al goed opgevuld zijn door de loop van de jaren.
 
Zeer interessant project ga je hier maken,heb je al een idee hoe het gaat aanpakken met de figuren lijkt me niet zo gemakkelijk om de Rangers te vinden die de rotsen op klimmen...

Dit heb ik ook nog voor je...
6452814_orig.jpg
 
De werkzaamheden aan de klif zijn volop aan de gang, Ik sta nog in twijfel of ik een deel van de observatiebunker maak of niet.

Danny dit is een heel mooie foto, kan ik wel goed gebruiken. Ik maak eigenlijk nooit figuren zoals ze in de dozen worden verkocht, ik neem andere benen en armen. Ik stel ze eigenlijk een beetje zelf samen.

Grtz Bart.
 
Ben begonnen met isolatieplaten op maat te snijden en zo op elkaar te lijmen. Het is nog maar een begin hé, het is wel niet gemakkelijk om er fotos van te nemen, maar ik zal mijn best doen.;)
De hozizontale lijnen zal ik mooi moeten uitwerken zodat ze vloeiend overgaan in het geheel.


attachment.jpg


attachment.jpg

Het is wel een inmense hoogte, als je er een figuur 1/35 bij zet. Respect voor de mensen die dit hebben gedaan op die bewuste 6de juni 1944, en dit dan nog onder vijandelijk vuur.

Grtz Bart.
 
Interessant onderwerp. Ben benieuwd welk deel van de rotsen ge gaat maken, en waar (onderaan, bovenaan of in het midden van de rots) ge het dio gaat situeren.
De foto is ook heel interessant, het lijkt wel alsof er arbeiders aan touwen aan't werken zijn. Ik ben er in 2009 geweest en toen was de observatiebunker (bovenaan de foto) niet meer toegankelijk voor het publiek omdat de rotswand aan het afbrokkelen is. Waar komt de foto vandaan ?

Normandië, dat is recht in mijn straatje hé jongens. Ik ga er 2x per jaar naar toe.
De observatiebunker is opnieuw open gesteld voor het publiek, vrij toegankelijk en volledig gerestaureerd binnen en buiten. je kan er op het plafond zelfs nog de sporen zien van de brand die in enkele lokalen gewoed heeft. De Amerikanen hebben op sommige plaatsen de jongens echt naar buiten gerookt.

Ik ben in September 2006 over de landingsstranden gevlogen en heb de gelegenheid genomen om enkele foto's te maken vanuit het sportvliegtuigje. Ik voeg ze hier bij alhoewel sommige nogal groot uitvallen zou ik ze niet te veel willen verkleinen opdat onze vriend Bart zo veel mogelijk details zou kunnen zien.

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Indien foto's gewenst van de gerestaureerde PdT moet je maar vragen.
 
Bart, niet werken volgens haakse lijnen !

Ik zie dat je je rots evenwijdig plaatst met de achterzijde van je grondvlak. Dit moet je zoveel mogelijk vermijden.
Volgens de Gulden Snede plaats je je hoofdonderwerp op 1/3 onder een helling.
Dus de oppervlakte die je inneemt met je rots is goed (ongeveer 1/3), maar ik zou de voorzijde iets schuiner plaatsen. Zoals je deed op je dio met het brugje.
Tevens zal ook het strand niet evenwijdig lopen. Wanneer je werkt met schuine lijnen, maak je een momentopname van het geheel. Wanneer je werkt met haakse lijnen deel je alles op in vakjes, je speelt zogezegd OXO ! ;)

Ik wil je niet commanderen, enkel wat raad verkopen.
Het wordt een mooi dio, zal dit zeker volgen.

De Londense brandweer had zelfs ladders afgestaan aan de Rangers om hen te helpen bij de bestorming.
De bunkers die bestemd waren voor de 10.5 cm kanonnen waren voorzien van boomstammen die de lopen moesten imiteren om de bommenwerpers te misleiden.

Succes !

Groeten, Rik
 
De klif komt zeker schuin Rik, maar ben eigenlijk nog naar de juiste hoek aan het zoeken.
Alle raad en info is zeer zeker welkom, want ik zou met deze misschien eens proberen mee te doen aan een wedstrijd.

Grtz Bart.
 
Ennnn,.... we zijn vertrokken, snijden en hakken in de isolatieklif. Waar ben ik nu weer aan begonnen:laugh:
Alle opmerkingen zijn zeer welkom, want dit is echt niet zo simpel.
Gewoon de structuur er in brengen alleen al.
Achter het snijden en hakken wordt alles nog eens ingesmeerd met polyfilla. Daarna primer en dan schilderen.
Dit zijn zo de stappen die ik in gedachte had.;)

Nu de fotos van de eerste fase: snijden en hakken


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Zo tot de volgende update.

Grtz Bart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan