Hoofdsponsor

1/32 tornado madness ECR by Silenoz en IDS by Markske [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

markske

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 aug 2008
Berichten
1.605
Inderdaad weer een duo build we waren er al een hele tijd over bezig dus nu gaan e er aan beginnen.

Eerst een klein woordje uitleg.
The Panavia Tornado is a family of twin-engine, variable-sweep wing combat aircraft, which was jointly developed and manufactured by the United Kingdom, West Germany and Italy. There are three primary variants of the Tornado; the Tornado IDS (interdictor/strike) fighter-bomber, the suppression of enemy air defences Tornado ECR (electronic combat/reconnaissance) and the Tornado ADV (air defence variant) interceptor.

The Tornado was developed and built by Panavia Aircraft GmbH, a tri-national consortium consisting of British Aerospace (previously British Aircraft Corporation), MBB of West Germany, and Aeritalia of Italy. It first flew on 14 August 1974 and was introduced into service in 1979–1980. Due to its multirole nature, it was able to replace several different fleets of aircraft in the adopting air forces. The Royal Saudi Air Force (RSAF) become an export operator of the Tornado in addition to the three original partner nations. A tri-nation training and evaluation unit operating from RAF Cottesmore, the Tri-National Tornado Training Establishment, maintained a level of international cooperation beyond the production stage.

The Tornado was used by the Royal Air Force (RAF), Italian Air Force and Royal Saudi Air Force during the 1991 Gulf War, in which the Tornado conducted many low-altitude penetrating strike missions. The Tornados of various operators were used in conflicts in the former Yugoslavia during the Bosnian War and Kosovo War, Iraq during the Gulf War and the Iraq War, Libya during the Libyan civil war, as well as smaller roles in Afghanistan and Yemen. Including all variants, a total of 992 aircraft were built.

Silenoz gaat voor deze uitvoering.
TornadoECR_4644.jpg

En ik ga voor deze.
1203262.jpg

De kit zelf is van revell de inhoud is ongeveer dezelfde op een paar details na.
Natuurlijk enkel een andere boxart.
DSC_5745.jpg

DSC_5746.jpg

DSC_5747.jpg

DSC_5748.jpg

DSC_5749.jpg

Beide hebben een paar aftermarket sets gekocht.
DSC_5750.jpg

DSC_5752.jpg

Dit zijn de decals die ik ga gebruiken.
DSC_5753.jpg

En de flaps en slats die markske gaat gebruiken.
DSC_5754.jpg

Mark
 
zoals al eerder door Markske aangehaald zouden we dus aan deze beginnen (voor mij een beetje tussen de andere projecten door).

Ik ga jullie hier niet lastig vallen met een herhaling van de foto's van dezelfde stukken, dus ga ik het houden bij de sprues die verschillen:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en het kleine decalvel (dit past net in de doos, dus...):

attachment.jpg


De Duitse ECR-variant wordt gebruikt voor electronische oorlogsvoering (storen, misleiden en vernietigen van luchtafweer) en verkenning (ECR: Electronic Countermeasures and Reconnaissance).

Deze verschilt met de GR.1 (=IDS) door een iets andere voorste cockpit, het ontbreken van de 27mm Mauser kanonnen en iets krachtiger motoren (extern zo goed als geen verschil met de andere motoren.

Ik zou het model willen bouwen als een static display, dus met de vleugels ingetrokken, waardoor de set voor de flaps niet gebruikt zal worden.

Heb ook al gevonden dat ik niet veel werk ga hebben aan de cockpit, dus als het echt niet wil lukken heb ik nog altijd deze mogelijkheid:

attachment.jpg

Dus veel bouwgenot Markske..

@mods: de nieuwe instellingen voor de foto's werken goed, maar kan het zijn dat je de cursor niet na de laatste foto kan plaatsen. Ik bedoel, als je op enter drukt, gaat de foto naar beneden en moet je deze dan weer omhoog slepen om de volgende foto te plaatsen?
 
Veel succes met deze duobuild..
 
Een paar uur bezig geweest met de pit.
en dit is het voorlopige resultaat.
DSC_5794.jpg

DSC_5791.jpg

DSC_5789.jpg

Mark
 
Ziet er goed uit.
Hoe heb je die groene schermen gedaan?
 
ziet er al goed uit. gisterenavond de eerste dry-fit gedaan en heb het idee dat de hele badkuip een beetje krom staat bij mij. Van 't weekend proberen deze een beetje passend te krijgen.
 
die groenen schermkes lukt niet zo goed bij mij
kan je de verf hiervoor is tonen of de werkwijze ?
voor de rest is het weer mooi mooi mooi
 
@Camaro69 en Hooy
Dit is gewoon gedaan met clear green van tamiya.
Ik heb eerst het geheel grijs gespoten en vervolgens als de boel droog is een druppel clear green er in gedaan.
Het is niet dat deze geschilderd wordt de verf zelf ligt er vrij dik op en dan genoeg tijd geven om uit te harden natuurlijk.

@Silenoz dat is minder goed nieuws natuurlijk maar hopelijk kan je het oplossen en anders laat iets weten heb er één op overschot.

Mark
 
dat zou kunnen ik heb dat met de borstel gedaan en an is het niet echt een mooi effect
zal straks is testen se
 
amaai veel knopkes mark tis te hopen dat ze niet alemaal in een verschilende kleur moeten zijn.

ziet er wel al goed uit 8)
 
voorzichtjes ook begonnen met de mijne, nog vooral aan het zoeken naar referentiefoto's van de cockpit van de ECR-versie eigenlijk. Zoals eerder vermeld, stond de cockpit een beetje gebogen in de lengterichting (het midden stond hoger dan de voor en achterkant) en de achterwand stond ook niet helemaal recht. Ooit eens gelezen dat je dit kon doen met behulp van de microgolfoven, dus even geprobeerd, en eerlijk gezegd, het werkt goed... alleen moet je heel goed opletten, want na 30s op 350W komt het geheel redelijk zacht (bijna heel zacht zelfs... ) waardoor je het gemakkelijk in vorm kan duwen:

attachment.jpg

Volgende stap: poging tot aanpassen van de consoles...
 
Mooi opgelost.
Hier is nog een metode die gebruikt word.

 
bedankt voor de info, wist niet dat deze werkte op kunststof onderdelen ook... Moet ik eens proberen op de vleugel van een Su-27 van Academy. beetje verbogen uit de mal gekomen...
 
Vandaag nog wat fijn werk en wat groffer werk gedaan
Had een paar uurtjes over dus hier het resultaat.
De achter zijde van de console van de back seater.
(moet nog een paar zaken bijwerken)
DSC_5798.jpg

De vleugels de flaps en de spoilers er uit gehaald en deze orden vervangen door PE exemplaren.
DSC_5797.jpg

En de staart vlakken al in elkaar gestoken.
DSC_5796.jpg

Mark
 
Veel succes jongens met deze duobuild deze blijven we graag volgen...;)
 
de laatste tijd niet zoveel kunnen doen, beetje druk op 't werk momenteel, maar bezig met 's avonds telkens een beetje van de bewapening en de pods op te kuisen en iets meer te detailleren waar nodig:

Voorbeeld op de Bozz chaff-flare dispenser:

hoe de vortexgeneratoren (vinnen die luchtwervelingen creëren) op deze unit er horen uit te zien:

Tornado_IDS_43+55_21608.jpg

(Mosterd gehaald bij www.b-domke.de)

Hoe het eruit zag:

attachment.jpg

en hoe het er momenteel uitziet:

attachment.jpg

Nu al verschillende foto's gezien van het achterste stuk en eens kijken wat we daarmee kunnen doen...
 
Mooie vorderingen jongens. Het zijn kleine details, maar het maakt een wereld van verschil.
 
en vanavond nog een beetje verder kunnen doen aan de ombouw van de IDS-cockpit naar een ECR versie:

Enkele nieuwe delen voor de voorste cockpit: een nieuwe MFD (Multi Function Display) Moet daar wel nog de bedieningtoetsen toevoegen, een paar nieuwe wijzers voor in de cockpit en een extra bakje met drukknoppen die bovenop het dashboard komt

attachment.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan