Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - De Agostini - schaal 1:84 van Rosson Bjorn [!]

  • Onderwerp starter Rosson Bjorn
  • Startdatum
Verander eens even van stijl.
Onderaan de pagina kan je deze kiezen.
Kies hier voor "test 2".
Indien het dan nog niet werkt gewoon terug gaan naar de stijl die je nu hebt.
Meestal is dan het probleempje verholpen.
 
Hoi,
Zoals eerder gezegd, ik heb proberen zelf een bouwplank te maken zoals op de foto's te zien. (bedankt voor de tip modelbouwerke)
attachment.jpg attachment.jpg


Het kromme achterstuk heb ik een nachtje geweekt in water en daarna opgespannen.
Hoe lang dit moet geklemd zijn weet ik niet, dus gok ik op een 5-tal dagen.

attachment.jpg attachment.jpg

Hopelijk komt het goed dan.

Nog een vraagje: ik heb gekozen voor het beschilderd model.
Kan ik hiervoor de modelbouwverf van Revell gebruiken?

Tot de volgende
 
Nog een vraagje: ik heb gekozen voor het beschilderd model.
Kan ik hiervoor de modelbouwverf van Revell gebruiken?

Denk het wel.
Zeker als je eerst een goed primer op je model zet.
Eens een primer gebruikt, kan je elke verf gebruiken volgens mijn bescheiden mening.
 
Vijf dagen drogen van het achterstuk lijkt me ook wel meer dan voldoende, maar daarna zou ik het ook in de bouwplank zo goed mogelijk fixeren.

Zoals modelbouwerke al aangeeft kun je dan zowat elke verf wel gebruiken, maar zou ze niet door elkaar gaan gebruiken, bv geen Revell enamel en Revell aqua samen - dat gaat fout.
 
Misschien wat laat ..... maar pas op met het weken van multiplex. De lijm tussen de lagen kan ook gaan oplossen.

Van Revell verf heb ik geen verstand. Maar voor de Victory zijn er speciale verfsetjes met de originele engelse admiraliteitskleuren in de handel.
Dit heb ik eerder in een ander topic gepost:
Ik heb voor mijn Victory model van Artesania Latina deze verfset gekocht: http://krickshop.de/Farbenset-Victory-Admiralty-Colours
Het is de verfset van Caldercraft die hoort bij hun Victory-versie. Is wel de duurste en volgens velen ook de meest authentieke.
He setje lijkt duur maar ik heb gemerkt dat je maar heel weinig nodig hebt, maw de kwaliteit is goed.
Ook de levering was snel, binnen een week na een gewone bankoverschrijving (IBAN).

Dit setje kost een kleine 60 euro. Ik meen ergens gelezen te hebben dat DeAgostini in UK ook speciale verfsetjes had voor ongeveer de helft van die prijs. Leveren alleen niet naar het buitenland.
Wellicht dat er later in Nederland en Belgie ook zoiets komt.
 
Ik heb slechte ervaring met het onder "pers" drogen , eerst met wat gewicht , later met sergeanten ( het onderwerp tussen twee vlakke platen).
Het nat maken had geen negatieve gevolgen qua verlijming maar na droging (twee weken) kwam het betrokken deel er even krom onderuit of althans na verloop van tijd zag je het weer scheef groeien ! :(
Dus beter is de bouwplaat ten volle te benutten en dan kan je eventuele correcties aanbrengen of toepassen. Ik heb hier goede ervaring mee met mijn Victory (zie mijn fotokes).
Succes ! :)
 
Je hebt helaas gelijk Michiel. Na een veertiental dagen was het achterstuk van de kiel terug even krom als voordien. Ik zal een andere oplossing moeten zien
te vinden. Een goede bouwplank zal helpen en dan proberen correcties aan te brengen.
Maar zo blijft het een uitdaging.
Vandaag begin ik met de spanten te verlijmen. Fotootjes hiervan volgen nog.
Groetjes en een prettige zondag iedereen!
 
hallo Bjorn, ik kan niet zien hoe krom het is,maar als het niet goed komt zou het beter zijn een nieuw stuk te maken,het ziet er niet zo moeilijk uit en u hebt de maten, als het blijft trekken krijgt ge een kromme romp.
grtz
Lus
 
ja ik sluit me bij lus aan moest het echt krom zijn en niet recht te krijgen kan je beter een stukje triplex gaan halen en dit achterste stuk zelf zagen.

als je nu een krom stuk gaat verwerken ga je daar altijt spijt van hebben .

je kan mischien ook een email sturen met een foto van het kromme stuk en mischien zenden ze je wel een nieuw stuk.
want het kan niet zijn dat een kid die zoveel kost dat je daar kromme onderdelen in gaat verwerken.
 
Hallo iedereen,
Een update van de bouw van mijn HMS. Het kromme kielstuk heb ik na veel zwoegen weten recht te krijgen met behulp van stukjes "pannelat" die ik eerst aan de spanten vastgelijmd hebt en na het drogen heb vastgeschroefd aan het kielstuk. De eerste twee batterijdekken zijn ondertussen gemonteerd en de plaatsen voor de kanonnen in het onderste batterijdek zijn al matzwart geschilderd.
Vandaag heb ik ook mijn eerste kanon in elkaar gestoken (beschilderde versie). Voor dit werkje heb je toch wel een vaste hand en een goed paar ogen nodig.
Misschien een tip: De kleine messing onderdelen zoals bv. de messingbeugels van het kanon kleur ik matzwart met dezelfde stiftjes waarmee je op een CD of DVD schrijft.
De volgende stap zal het stroken zijn.
Nog wat foto's toevoegen en tot de volgende keer.
Veel bouwplezier iedereen!
Mvg,
Bjorn
attachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpg
 
Daar is de eerste vorm van dit mooie schip.
Op de laatste foto lijkt het net of ze wat getordeerd is, maar dat kan ook de fotografische misleiding zijn;)

Fred
 
Ziet er al goed uit :).
Ze staat iets scheef op de foto, dat zou best de oorzaak van de misleiding kunnen zijn.
 
Nu de zomer erop zit en de verbouwingswerken gepasseerd zijn, kan ik eindelijk verder doen met de bouw.
Begin vandaag met de beplanking.
Groetjes,
Bjorn
 
hoi bjorrn mooi dat je weer verder kunt gaan werken aan de victry.
ik hoor dat je gaat beplanken, dat is mooi maar heb je de romp afgeschuint ? ( geschuurt ) dit is namelijk nodig om de huidlatjes een goede bevestiging te geven over de hele brete van de spant , zeker aan de boeg anders lijm je enkel op een kant en dit zal later en ook tijdens het lijmen voor problemen zorgen.

als je dit wel gedaan hebt zou ik zeggen veel plezier bij het beplanken en begin bij het onderste berghout en plank dan naar boven toe zonder te verjongen. later kan je dan naar onder beginnen beplanken ;)
 
Ha , je bent er nog , 'k begon mij al wat eenzaam te voelen . Wist al wel dat er afhakers zouden zijn maar zoveel !?
Veel bouw plezier verder ( met je schip) ! ;)
 
Dag iedereen, ben terug begonnen met het schip (verder doen). De beplanking komt nu eerst. Inderdaad Michiel, velen haken af, maar voor mij is dit een hobby voor de donkere maanden. Probeerde enkele foto's te posten, maar blijkt weer niet te lukken. Zoals gezegd, ben gestart met de beplanking en het uitwerken van de kanonspoorten. Ik volg de bouwinstructies niet volledig daar ik eerst de zijkanten doe. Mijn pa gaf mij die tip (heeft er al een 20-tal op z'n palmares staan). Jammer van het niet luken van de foto's, had mijn werk graag gedeeld.
Mvg,
Bjorn
 
attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, toch twee foto's kunnen toevoegen, weet er iemand waarom de tutorial zonder geluid is nu (foto posten)?
Mvg, Bjorn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rosson Bjorn,

Het eerste begin is er en het ziet er gewoon goed uit compliment.
Ik wil je bedanken voor jou berichtje bij mij.
Het is voor mij de eerste keer dat ik iets met modelbouw doet en zeker met hout en een boot.

ik wens je een goede jaarwisseling toe en een goed begin van het nieuwjaar

Groetjes Charles
 
Dag iedereen,
zoals eerder gezegd ben ik dus bezig met de beplanking.
Het schip begint al aardig vorm te krijgen. Grote moeilijkheden heb ik hierbij nog niet gehad.
Ik voeg wat foto's toe van de werken.attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
z
attachment.php


Ik hoop tegen eind deze week de romp klaar te hebben en te beginnen met het opschuren en opvullen ervan.
Ik ben van plan de romp met de koperset te bekleden, dus vraagje: doe ik dit in deze fase van de bouw, of later.
Ben niet zeker ivm eventuele schilderwerken.
Mvg,
Bjorn
 
ziet er erg goed uit bjorn.

met het koper best nog ff wachten tot je het schip niet meer kunt omdraaien dus juist voor je de geschutswagens gaat plaatsen.
als je de romp nog veel moet omdraaien en op zijn zijkant leggen kan je mischien weer stukken maken aan het koper.

éénmaal het koper er op kan je het schip best op zijn steun zetten en liefst zo laten staan als het kan.

maar prachtig werk dat je laat zien hoor 8)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan