Hoofdsponsor

1/16 New Bedford whaleboat [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

edwin1269

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
439
Na afronding van de Hr.Ms. Tydeman wil ik even een kitje tussendoor doen (voor ik aan mijn volgende scatch model begin de Aurora Borealis (noorderlicht) maar daar moet ik eerst nog meer onderzoek voor doen),

Ik ben onder de indruk van de Oseberg van The-mouse, met name de bouw van de romp (zonder een valse kiel en spanten). Ik ben eens gaan zoeken en kwam vervolgens de walvissloep tegen. Het model en de grote sprak me wel aan 1:16 55cm.

Dus de kit besteld en inmiddels in huis. De doos zag er erg gelikt uit aan.
attachment.jpg

De doos is groter dan nodig, maar ach wat maakt het uit.

de Inhoud:
attachment.jpg

attachment.jpg

het hout is van goede kwaliteit en de overige zaken (tonnen etc) ook.

de bouwbeschrijving is met tekeningen en in het italiaans (amati), maar er is een losbladerige engelse tekst meegeleverd. Ook een 1:1 tekening die veel duidelijk maakt.
attachment.jpg
attachment.jpg

De sloep wordt op z'n kop gebouwd, met de kiel naar boven dus. Eerst maar een de bouwplak gepakt en de valse kiel, waar omheen gebouwd moet worden tevoorschijn gehaald.

attachment.jpg

en een dry-fit gemaakt

attachment.jpg

binnenkort meer.

Groeten Ed
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ed, heel veel succes met de bouw van dit leuke scheepje.
Het is weer een apart ding :).
 
Prachtig scheepje, of is het een boot ?

Wordt hij zoals op de boxart, of ga je haar ongeschilderd maken ?

Wat ik me afvraag : ik geloof dat dit model gebouwd wordt met een "plug", zou het dan mogelijk zijn (mits aanschaf van het nodige hout en fineer) om meer dan 1 scheepje te maken met behulp van die plug ?

Veel plezier en succes.

Groeten

Pascal
 
Succes met dit mooie scheepje Ed.

Deze scheepjes werden gebruikt om dicht bij de walvissen te komen om deze te kunnen harpoeneren.
Ik heb in Noorwegen een walvissafari gedaan en heb respect voor de mannen die in deze scheepjes op dergelijke grote beesten jaagden!
Deze sloepen werden bemand door acht roeiers, een stuur man en de persoon die een harpoen in de walvis werpt.

Fred

Fred
 
mooie kid ed maar niet zo makelijk als het er uit ziet hoor. een overnaadse beplanking .
veel suc6 met deze sloep
 
De boot wordt inderdaad met een soort plug (niet helemaal, tis meer een geraamte) gemaakt. Het begin is hetzelfde als bij andere schepen, alleen de huidlatjes worden niet aan de valse kiel en de spanten vastgelijmd Er wordt eerst een soort schaal gemaakt van 2 mm hout waar dan aan de binnenkant en aan de buitenkant wer latjes komen die de beplanking vormen. je zou dus meerdere bootjes kunnen maken.

het model heeft 3 sterren gekregen van Amati (gevorderden) dus het is zeker geen bootje dat in een week klaar is. Ik weet nog niet of het bootje geschildert wordt of niet. ik ga hem zo netje mogelijk proberen te bouwen zodat de optie om hem naturel te houden altijd nog over blijft.

Grtz Ed
 
Laatst bewerkt:
inmiddels al lekker aan het bouwen geweest de afgelopen week. Het leggen van de onderste huid latjes kost veel tijd. eerst de latjes weken in water met amonnia, dan nat aanbrengen en fixeren op de plug, drogen en dan pas vastlijmen. Kon zo 2 a 3 latjes aan beide kanten per dag doen.

De huidlatjes worden alleen aan de kiel en de voorsteven gelijmt (en onderling natuurlijk) om later de plug goed te kunnen verwijderen eerst op alle delen waar geen lijm mag komen tape geplakt. Mocht er iets lijm lekken dan it de romp niet meteen aan de plug vast.

attachment.jpg

natte latjes fixeren met mijn favoriete middel, schilderstape :)

attachment.jpg

goed kleur verschil te zien tussen de natte latjes en de droge. Ook na het drogen is er kleurverschil, za waarschijnlijk komen door de ammoniak, ene keer iets meer dan de andere keer.

attachment.jpg

de romp klaar om de spanten aan te brengen, het bovenste latje sis een tijdelijk latje om de kromming van de spanten te kunnen bepalen.

attachment.jpg

attachment.jpg

de spanten ook weer in twee keer aangebracht, eerts geweekt om ze goed te kunnen buigen en na het drogen pas vastlijmen.

attachment.jpg

de spanten geplaatst (sommige lijken iets scheef te staan maar komt goed bij het vastmaken van de huidlatjes. De volgende stap is volgens de bouwbeschrijving de huidlatjes, maar ik wil eerst het kielstuk en de achtersteven plaatsen. Volgens de bouwbeschrijving moet dot na het plaatsen van alle huidlatjes, maar door het eerst te doen kan ik de huidlatjes wel meteen mooi strak tegen de steven aan krijgen, als ik later de steven er tussen moet vijlen/schuren dan weet ik zeker dat ik moet plamuren. Strak misschien ook, maar ik denk in iedergeval een stuk minder, plus dat ik de juiste posities van de latjes zo goed kan positioneren.

tot de volgende update

gr Ed
 
Dat is al een mooie vordering Ed.
Slim om de plekken waar geen lijm mag komen af te plakken met tape. Die tip ga ik onthouden:D

Fred
 
Inmiddels ben ik al weer aardig opgeschoten.

de buitenste beplanking is aangebracht, wat wel heel vreemd was is dat de plank die als laatste aangebracht moest worden ruim 3 cm te kort was, de vorm klopte ook van geen kanten.

attachment.jpg

Ik heb de plank maar doorgenomen en zelf een nieuw middenstuk gemaakt, hoe dit kan weet ik echt niet verder klopt alles tot nu toe en past alles ook goed.

attachment.jpg

de romp heb ik inmiddels aan de binnen kant geschildert en de buitenkant in de grondverf gespoten, geschuurd en vervolgens met plamuur bewerkt.

attachment.jpg

Het voordek en het achterdekje zijn geplaatst.

attachment.jpg

verder alvast begonnen met het maken van de banken voor de roeiers

attachment.jpg

Er zitten 2 knikjes in een van de zijkanten, dit komt omdat ik de bovenste lat (versteviging, op 2 plekken doorgenomen heb om het realistischer te laten lijken, er bestaan immers geen planken van 8 meter, maar hierdoor is de spanning weg en konden er twee knikjes komen, dit moet ik nog aanpassen op de een of andere manier, met het aanbrengen van de bankjes kan ik nog wat extra spanning aanbrengen

tot de volgende keer maar weer :)
 
Het ziet er prima uit Edwin.
Die twee knikjes zie je inderdaad een beetje zitten, ik hoop dat je die door tegenspanning er uit kunt krijgen.
Ben daar wel benieuwd naar.
 
ziet er niet simpel uit. ik zal dit zeker volgen en zal ook proberen om veel tips op te kunnen rapen.

grts

johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
weer wat vorderingen gemaakt.

eerst twee emmertjes en de twee kuipen voor de touwen geschilderd in een basiskleur en met zwart gedry brushed.

attachment.jpg

links zonder en rechts met drybrush (op vorige foto is resutaat beter te zien)
attachment.jpg

de touwen erin gelijmd.
attachment.jpg

attachment.jpg

PROBLEEM:

de steunen waar de riemen in moeten heb ik gemaakt naar aanleiding van de tekening waar een 1:1 voorbeeld op stond. Maar wat is er aan de hand, de riemen passen er niet tussen :(

attachment.jpg

dus bij alle steunen de twee ronde pijlers (vraag me niet hoe het allemaal heet) er af gehaald en nagedacht over een andere optie. Op zich was het niet slecht dat het niet paste want de oplossing die ik nu heb heeft de mogelijkheid de riemen naar voor of achteren te positioneren. Ik heb dus beugels gemaakt die kunnen draaien. Hierdoor worden de mogelijkheden om het model ook op een kleine kast of tafel neer te zetten met de riemen in de beugels

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

een geluk bij een ongeluk dus.

Inmiddels is de romp in mat wit gespoten en aan een kant de bovenste plank zwart gemaakt.

attachment.jpg


ook nog een kompas laatje gemaakt voor de roerganger.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
de twee ronde pijlers (vraag me niet hoe het allemaal heet)

Netjes opgelost met die 'roeidollen' Edwin.

En in dat laatje komt ook een echt kompas?
 
ik denk dat de roeispanen een rechthoekig vlak hadden waar ze in de steunen gingen en dan werden ze met een touw geborgt over de pinnen zodat ze niet konden wegdrijven moest men ze los laten.

zal eens rond kijken of ik daar iets van kan vinden .
het tonnetje ziet er goed uit maar kan mischien nog een wash gebruiken zodat de houtnerven er beter uit komen.

dus met een paar kleine aanpassingen zal het er heel anders uit zien.
nu eerst eens kijken of ik iets van die roeispaan kan vinden want had dat ergens tog wel gezien dacht ik ;)
 
http://www.flickr.com/photos/nbwm/2936566854/

heb een hoop foto s bekeken en ze zijn wel degelijk rond hoor dus daar zit je wel goed.
het bergtouw gaat ergens naar beneden maar dat is mooilijk te zien op deze foto

dus heb ik nog ff door gezocht waar dit touw heen gaat

bergkoort.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat de roeispanen een rechthoekig vlak hadden waar ze in de steunen gingen en dan werden ze met een touw geborgt over de pinnen zodat ze niet konden wegdrijven moest men ze los laten.

zal eens rond kijken of ik daar iets van kan vinden .
het tonnetje ziet er goed uit maar kan mischien nog een wash gebruiken zodat de houtnerven er beter uit komen.

dus met een paar kleine aanpassingen zal het er heel anders uit zien.
nu eerst eens kijken of ik iets van die roeispaan kan vinden want had dat ergens tog wel gezien dacht ik ;)

Oke

moet ook zeggen dat dit een tussen model is dat ik maak en ik eigenlijk geen research heb gedaan. Ik bouw hem volgens de bouwbeschrijving en tekeningen. Over dat rechthoekige vlak daar heb ik beeld bij nu je het zegt.

die wash kan moet dat een witte wash zijn om het beste resultaat te krijgen, of een andere kleur wash??

ben nog niet echt goed op de hoogte van washes en verweeren en probeer meestal wel iets maar niet altijd met een super resultaat :)

grtz Ed
 
hoi ed een wash zetten is niet zo mooilijk en je kunt het ijgelijk ook niet verkeert doen en dit is een uitgelezen kans om het te proberen op het tonetje en de emmer.

ik ben juist bij de howto gaan kijken en tot mijn verbazing staat het er niet tussen. ik zal eens rond vragen of daar toch wel eens iemand die het goed kan om een howto van te maken. ik kom daar zeker nog op terug ;)

als je recht uit de bouwdoos maakt is daar absoluut niets op tegen , ik zelf zit altijt meer met mijn neus in de boeken dan ik aan het bouwen ben :)
maar dat is niet altijt zo geweest hoor .
 
Even over de tonnen, vergeet je niet om de binnenkant ook een wash te geven? Zo gaan de nerven er mooier uitkomen en geef je ze een beetje meer diepte...
Verder kan ik enkel zeggen dat het mooi is, ik ken te weinig van schepen :8
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan