Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
New Bedford whaleboat [DONE]
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 28

Discussie: New Bedford whaleboat [DONE]

Lightbulb New Bedford whaleboat [DONE]

Na afronding van de Hr.Ms. Tydeman wil ik even een kitje tussendoor doen (voor ik aan mijn volgende scatch model begin de Aurora Borealis (noorderlicht) maar daar moet ik eerst nog meer onderzoek voor doen),

Ik ben onder de indruk van de Oseberg van The-mouse, met name de bouw van de romp (zonder een valse kiel en spanten). Ik ben eens gaan zoeken en kwam vervolgens de walvissloep tegen. Het model en de grote sprak me wel aan 1:16 55cm.

Dus de kit besteld en inmiddels in huis. De doos zag er erg gelikt uit aan.

De doos is groter dan nodig, maar ach wat maakt het uit.

de Inhoud:

het hout is van goede kwaliteit en de overige zaken (tonnen etc) ook.

de bouwbeschrijving is met tekeningen en in het italiaans (amati), maar er is een losbladerige engelse tekst meegeleverd. Ook een 1:1 tekening die veel duidelijk maakt.

De sloep wordt op z'n kop gebouwd, met de kiel naar boven dus. Eerst maar een de bouwplak gepakt en de valse kiel, waar omheen gebouwd moet worden tevoorschijn gehaald.

en een dry-fit gemaakt

binnenkort meer.

Groeten Ed

Standaard

Ed, heel veel succes met de bouw van dit leuke scheepje.
    Het is weer een apart ding .

Standaard

Prachtig scheepje, of is het een boot ?

Wordt hij zoals op de boxart, of ga je haar ongeschilderd maken ?

Wat ik me afvraag : ik geloof dat dit model gebouwd wordt met een "plug", zou het dan mogelijk zijn (mits aanschaf van het nodige hout en fineer) om meer dan 1 scheepje te maken met behulp van die plug ?

Veel plezier en succes.

Groeten

Pascal

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

Succes met dit mooie scheepje Ed.

Deze scheepjes werden gebruikt om dicht bij de walvissen te komen om deze te kunnen harpoeneren.
    Ik heb in Noorwegen een walvissafari gedaan en heb respect voor de mannen die in deze scheepjes op dergelijke grote beesten jaagden!
    Deze sloepen werden bemand door acht roeiers, een stuur man en de persoon die een harpoen in de walvis werpt.

Fred

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

Standaard

mooie kid ed maar niet zo makelijk als het er uit ziet hoor. een overnaadse beplanking .
    veel suc6 met deze sloep

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Standaard

De boot wordt inderdaad met een soort plug (niet helemaal, tis meer een geraamte) gemaakt. Het begin is hetzelfde als bij andere schepen, alleen de huidlatjes worden niet aan de valse kiel en de spanten vastgelijmd Er wordt eerst een soort schaal gemaakt van 2 mm hout waar dan aan de binnenkant en aan de buitenkant wer latjes komen die de beplanking vormen. je zou dus meerdere bootjes kunnen maken.

het model heeft 3 sterren gekregen van Amati (gevorderden) dus het is zeker geen bootje dat in een week klaar is. Ik weet nog niet of het bootje geschildert wordt of niet. ik ga hem zo netje mogelijk proberen te bouwen zodat de optie om hem naturel te houden altijd nog over blijft.

Grtz Ed
    Laatst gewijzigd door edwin1269; 01-02-12 om 21:48

Standaard

inmiddels al lekker aan het bouwen geweest de afgelopen week. Het leggen van de onderste huid latjes kost veel tijd. eerst de latjes weken in water met amonnia, dan nat aanbrengen en fixeren op de plug, drogen en dan pas vastlijmen. Kon zo 2 a 3 latjes aan beide kanten per dag doen.

De huidlatjes worden alleen aan de kiel en de voorsteven gelijmt (en onderling natuurlijk) om later de plug goed te kunnen verwijderen eerst op alle delen waar geen lijm mag komen tape geplakt. Mocht er iets lijm lekken dan it de romp niet meteen aan de plug vast.

natte latjes fixeren met mijn favoriete middel, schilderstape

goed kleur verschil te zien tussen de natte latjes en de droge. Ook na het drogen is er kleurverschil, za waarschijnlijk komen door de ammoniak, ene keer iets meer dan de andere keer.

de romp klaar om de spanten aan te brengen, het bovenste latje sis een tijdelijk latje om de kromming van de spanten te kunnen bepalen.

de spanten ook weer in twee keer aangebracht, eerts geweekt om ze goed te kunnen buigen en na het drogen pas vastlijmen.

de spanten geplaatst (sommige lijken iets scheef te staan maar komt goed bij het vastmaken van de huidlatjes. De volgende stap is volgens de bouwbeschrijving de huidlatjes, maar ik wil eerst het kielstuk en de achtersteven plaatsen. Volgens de bouwbeschrijving moet dot na het plaatsen van alle huidlatjes, maar door het eerst te doen kan ik de huidlatjes wel meteen mooi strak tegen de steven aan krijgen, als ik later de steven er tussen moet vijlen/schuren dan weet ik zeker dat ik moet plamuren. Strak misschien ook, maar ik denk in iedergeval een stuk minder, plus dat ik de juiste posities van de latjes zo goed kan positioneren.

tot de volgende update

gr Ed

Standaard

Dat is al een mooie vordering Ed.
    Slim om de plekken waar geen lijm mag komen af te plakken met tape. Die tip ga ik onthouden

Fred
    (Mother Theresa)

Standaard

Inmiddels ben ik al weer aardig opgeschoten.

de buitenste beplanking is aangebracht, wat wel heel vreemd was is dat de plank die als laatste aangebracht moest worden ruim 3 cm te kort was, de vorm klopte ook van geen kanten.

Ik heb de plank maar doorgenomen en zelf een nieuw middenstuk gemaakt, hoe dit kan weet ik echt niet verder klopt alles tot nu toe en past alles ook goed.

de romp heb ik inmiddels aan de binnen kant geschildert en de buitenkant in de grondverf gespoten, geschuurd en vervolgens met plamuur bewerkt.

Het voordek en het achterdekje zijn geplaatst.

verder alvast begonnen met het maken van de banken voor de roeiers

Er zitten 2 knikjes in een van de zijkanten, dit komt omdat ik de bovenste lat (versteviging, op 2 plekken doorgenomen heb om het realistischer te laten lijken, er bestaan immers geen planken van 8 meter, maar hierdoor is de spanning weg en konden er twee knikjes komen, dit moet ik nog aanpassen op de een of andere manier, met het aanbrengen van de bankjes kan ik nog wat extra spanning aanbrengen

tot de volgende keer maar weer

Standaard

Het ziet er prima uit Edwin.
    Die twee knikjes zie je inderdaad een beetje zitten, ik hoop dat je die door tegenspanning er uit kunt krijgen.
    Ben daar wel benieuwd naar.

Standaard

Dat zijn mooie vorderingen Edwin.

Fred
    (Mother Theresa)

Standaard

ziet er niet simpel uit. ik zal dit zeker volgen en zal ook proberen om veel tips op te kunnen rapen.

grts

johan
    Laatst gewijzigd door johan01; 27-02-12 om 19:17

Standaard

weer wat vorderingen gemaakt.

eerst twee emmertjes en de twee kuipen voor de touwen geschilderd in een basiskleur en met zwart gedry brushed.

links zonder en rechts met drybrush (op vorige foto is resutaat beter te zien)

de touwen erin gelijmd.

PROBLEEM:

de steunen waar de riemen in moeten heb ik gemaakt naar aanleiding van de tekening waar een 1:1 voorbeeld op stond. Maar wat is er aan de hand, de riemen passen er niet tussen

dus bij alle steunen de twee ronde pijlers (vraag me niet hoe het allemaal heet) er af gehaald en nagedacht over een andere optie. Op zich was het niet slecht dat het niet paste want de oplossing die ik nu heb heeft de mogelijkheid de riemen naar voor of achteren te positioneren. Ik heb dus beugels gemaakt die kunnen draaien. Hierdoor worden de mogelijkheden om het model ook op een kleine kast of tafel neer te zetten met de riemen in de beugels

een geluk bij een ongeluk dus.

Inmiddels is de romp in mat wit gespoten en aan een kant de bovenste plank zwart gemaakt.

ook nog een kompas laatje gemaakt voor de roerganger.

Standaard

de twee ronde pijlers (vraag me niet hoe het allemaal heet)
    Netjes opgelost met die 'roeidollen' Edwin.

En in dat laatje komt ook een echt kompas?

Standaard

ik denk dat de roeispanen een rechthoekig vlak hadden waar ze in de steunen gingen en dan werden ze met een touw geborgt over de pinnen zodat ze niet konden wegdrijven moest men ze los laten.

zal eens rond kijken of ik daar iets van kan vinden .
    het tonnetje ziet er goed uit maar kan mischien nog een wash gebruiken zodat de houtnerven er beter uit komen.

dus met een paar kleine aanpassingen zal het er heel anders uit zien.
    nu eerst eens kijken of ik iets van die roeispaan kan vinden want had dat ergens tog wel gezien dacht ik

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten