Hoofdsponsor

Anders / onbekend Nog 1 Yamato van DeAgostini

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er goed uit Paul, zeker op de eerste foto ziet ze er strak uit.
Op de andere foto's zie ik nog wel wat werk ;).
Nog even geduld (is een schone zaak) en je mag aan de detaillering beginnen.
 
Weer eens een update. Ik heb niet stil gezeten, hoewel bouwwerk doe je meestal zittend. Maar het verhaal is gewoon: schuren en plamuren en vice versa. Maar de romp is nu af. Humm. Niet af maar glad als een stalen scheepsromp. Kan nu verder met toevoegingen. Weer eens wat anders. Heb aan een kant de rivet plates aangebracht met kopertape. Er zijn hele discussies over het hoe en wat van deze platen. Op schaal 1:200 nog wat zie je de klinknagels toch niet.
Zo ziet het eruit.
attachment.jpg
En de overview.
attachment.jpg
Er moet er nog 1 onderaan maar ik moet eerst de stabilisatievinnen plaatsen. Die komen tussen 2 rivetplates rijen.
 
Zo glad als een aal ziet het er uit.
Welke methode gebruik je om die 'rivet plates'-strips zo nauwkeurig te plaatsen?
 
Alleen een potlood en een liniaal. Dat koperplakstrip werkt erg gemakkelijk. Vrij stijf maar goed buigbaar. Met de plate kant van de nagel glad strijken. Het mooie is dat onderliggende details behouden blijven het koper is erg dun. Als je heel hard duwt kun je het iets bewegen. Eraf halen gaat erg moeilijk. Plakt erg goed. Ga er ook deurtjes van maken voor de geschutstorens etc. Had dat spul veel eerder moeten hebben. Denk b.v. aan de koperenkiel van de Victory.
De rivetstrips zijn 5mm breed en staan 6mm uit elkaar. Eigenlijk moet dat 6 en 6 zijn maar de strip is 10 cm, dus die snij ik eerst met een skalpel doormidden.
 
De rivet plates aangebracht zowel stuurboord als bakboord. Verder ze ook wat verder onder de boeg, kiel en achterschip aangebracht. Ik neem aan dat de rivet plates extra bepantsering is en dus ook onder water op de horizontale vlakken aangebracht zijn met name voor torpedo's. Ook heb ik de stabilisatievinnen aangebracht.
attachment.jpg

Wat sfeer foto's:
attachment.jpg

attachment.jpg

Een shotje van de zijkant met stabilisatievinnen.
attachment.jpg

Nu deze week beginnen aan de rails voor de boten onder het uitstekende vliegdek en de ondersteunings ribben.
 
De bootdock en de railconstructie die de boten naar buiten bracht en te water. Eerst de constructie. Het lijkt niet op wat DeAgo je wil laten bouwen. Toegevoegd wat echtere ribben en 2 trappen en een platform. Alles van plasticsheet gemaakt.
attachment.jpg

Ook de diafragma-achtige deur aangebracht waar de bootjes uit werden getackeld.
attachment.jpg

Volgend plaatje maakt het duidelijk.
attachment.jpg
 
De Yamato had een aantal watervliegtuigen aan boord. De F1M1 aka Pete (3 stuks) en de Aichi E13A aka Jake (4 stuks).
attachment.jpg de Jake attachment.jpg de Pete

De Pete (11bx9,5lx3,99h) was kleiner dan de Jake (14,5b,14,5lx7,39h). Ter vergelijking de F4U Corsair had de maten 12,49bx10,16lx4,60h.
attachment.jpg de Jake.

Hun functie was verschillend. De Jake was een long range verkenningsvliegtuig en de Pete begeleidde de artillerie omdat de zware kanonnen van de Yamato over de horizon schoot zodat er geen zicht was op inslagen.
attachment.jpg de Pete.

Waarom nu dit verhaal omdat bij de Yamato van DiAgo 2 vliegtuigen zitten enwel de Pete. Geen Jake. Echter bij het plastic RC model van de Musashi, het zusterschip, vond ik 2 Jakes. Dus heb ik het plan opgevat deze te multipliceren met behulp van instant mold (zie mijn melding bij: nieuw gekocht). Daar ga ik echter een verslag van maken, een soort handleiding. Hier alvast een preview foto van de romp van de Jake. Van boven naar onder: het origineel van de Musashi, helemaal onder een copie en in het midden een geschuurd exemplaar.
attachment.jpg
Nog een laatste foto die ik wel komisch vond. Er was geen plaats voor reserveonderdelen aan boord. Vooral de drijvers en vleugeltips raakten vaak beschadigd. Hier de oplossing.

attachment.jpg Naast de schoorsteen.
 
Prachtig wat ik hier zie, ook veel werk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze het resultaat. 1 is de originele plastic Jake van het model van de Musashi, het zusterschip van dezelfde schaal. Welke is het?

attachment.jpg

1 van de gekopieerde modellen heb ik omgevormd naar een opgeklapt vleugel model met ook open cockpit en schutter gedeelte.

attachment.jpg

Eerdaags ga ik het dek beplanken. Tijd weer voor het grotere werk.

[mod] Wegens geen activiteit slotje er op gezet. Bij vervolg kan dit er weer open.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan