Hoofdsponsor

Anders / onbekend Nog 1 Yamato van DeAgostini

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier een update.
Het ijzerwerk op elkaar geplakt. Wordt wel erg zwaar.
attachment.jpg
attachment.jpg
Maar alleen het uitstekende rondje, rechtsonder, breekt steeds los. Heeft ook weinig plakoppervlakte. Een optie is, voor de volgende keer, hem aan de achterkant iets omhoog te monteren zodat daar wat meer opgevuld kan worden. Ook gewerkt aan de commandobrug opbouw. Wat me stoorde is het ontbreken van de raamprofielen aan de voorkant. Zie foto en toren zelf.
attachment.jpg
Met wat pielwerk aangepast.
attachment.jpg
Zo dat is beter. Wacht met smart op beter weer want ik moet primeren en dat kan ik alleen buiten doen. Maar ja, spuiten bij -10 is niet verstandig. Hier en daar staan er toch wat rare aanwijzingen in de handleiding en kromme foto's. Verder is het toch handig om steeds met foto's te vergelijken.
BTW ik heb een ideale manier gevonden op het ijzerwerk te ontvetten. Humm. Eigenlijk 2:
1) gewoon in de vaatwasser. Mijn brommervrienden doen daar gewoon hele motorblokken in, als de vrouw niet thuis is natuurlijk,
2) een druppel Vim mengen met 2 druppels Dreft en dan een borsteltje. Werkt perfect en alles glimt.
 
Mooi zo.
Die ramen, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Dremeltje?
 
Als je meer nodig hebt zeg het maar ik heb het boek liggen.Ga je ook nog de ronde raampjes maken?
 
Nope. Geen dremel. 2 componenten ijzerlijm uitgestreken op een plank en zo dun mogelijk gemaakt. Met een natte vinger wordt het mooi glad. Hard laten worden. Reepjes gesneden en opgeplakt. Simpel en het werkt.
Welke ronde ramen bedoel je? Heb het boek besteld maar is in herdruk dus dat wordt pas begin maart. Ik zoek wel een foto van wat er precies tussen de 2 afvuurmechanismen zit. Daar heb het in mijn topic al eens overgehad, over het uitsteken. Wil dat toevoegen.
 
Heb deze dus ook gemaakt, en zal deze dus ook opvolgen, als je vragen hebt, laat ze maar komen, je kan ook mijn verslag lezen voor eventuele vragen en of foto's ;)
Veel plezier nog met dit mooie schip.
Ik had deze trouwens mee naar de leden dag in Oostende :)
 
Ha Pantani. I know. Ik lees je verslag geregeld. Handig om te zien hoe je dat gedaan hebt. Trouwens ik ben nu bezig met de 3e , de bovenste laag, beplanking. Bij de start hiervan moet je de afgeschuinde plankjes gebruiken, 4 stuks. De eerste bovenaan snap ik. De volgende daaronder moet op dezelfde manier maar snap niet goed hoe. Op dezelfde manier levert een richel op en volgens mij is die er niet op de Yamato. Hoe heb jij dat gedaan? Trouwens DeAgo weet het wel te brengen: neem het afgeschuinde plankje en breng die op maat tussen de 5e en 12e spant. Hoe? Het plankje loopt maar tot de 11e spant. Verder helemaal niets tot je de foto's bekijkt en blijkt dat ze een stukje extra gebruiken. Apart bij de 2e plank doen ze dat niet in verband maar op elkaar.
 
Hierbij wat pics van de "bodem". 2 lagen nu beplankt. Deze manier van volgorde: eerst midden, dan onder en dan boven levert dus altijd ellende op. Zowel onder als boven zal er opgevuld moeten worden. Heb de beplanking al iets glad en in vorm geschuurd met de houtlijm/schuurmethode die mooi alle oneffenheden opvult. Pantani gebruikte plamuur van de Action maar daar heb ik geen goede ervaringen mee. Die krimpt heel erg bij grote vlakken mag scheuren of oneffenheden. Wat wel goed is is de 2 componenten filler van de Action. Die heb ik ook al eens gebruikt op ijzerwerk, werkt perfect. Trouwens een tip. Bij de Hema hebben ze een geweldig schuur attribuut. Een eeltschuurspatel. Ideaal voor dit soort schuuractiviteiten.
attachment.jpg
Hier zie je duidelijk het "stukwerk".
attachment.jpg
En als laatste vanonder.
attachment.jpg
Ik gebruik geen spijkers maar gewoon, zo noemen we ze in Nederland, post elastieken. De uiteindellijke afwerking doe ik als alle planken erop zitten. Je moet met de "body" meeschuren als geheel. Lange halen werken het best.
 
Een nieuwe Episode.
Ik heb me ongelofelijk geergerd aan de zogenaamde verrekijkers. Op de bouwbeschrijving zien ze er nog uit als verrekijkers maar in het echt is het helemaal niets.
attachment.jpg
Ik heb er geen foto van maar in Pantani's verslag, page 5, zie je ze nog. Gewoon een langwepig blokje en niet 2 ronde pijpjes. Ik heb met een knijptang eerst een een inkeping gemaakt en later met de vijl een gleuf gemaakt. Met nagellak van mijn vrouw 2 rondjes voor de lenzen gemaakt. Ziet er iets beter uit.
attachment.jpg
De radar unit heb ik ook aangepast. Je kijkt bij een model meestal iets van boven af erop. De radarunit is wat kaal met alleen de PE korven en het houtje eronder en wat antennes's. Heb loopbruggen en railing toegevoegd voor meer body.
attachment.jpg
Dat ziet er dan zo uit.
attachment.jpg
En van opzij.
attachment.jpg
Ben nog bezig met de luchtkanalen op de ijzeren basisunit en laag 3 aan het beplanken. Alleen de boeg nog. Deze week heb ik dan het ijzerwerk en houtwerk gesynchroniseerd op deeltje 25. Lopen dan gelijk.
 
Dat gaat heel goed zo, heel leuk dat je wat aanpassingen doet.
Blijf dit zeker volgen.
 
mooie aan passing aan de radar hoor.
wat een gepriegel
 
Hi Amazone,Thnxs. Ik kan er niet goed tegen als het me niet bevalt. Dan moet ik van mezelf een oplossing zoeken. Verder hou ik niet zo van "out-of-the-box" bouwen en pas graag dingen aan aan de werkelijkheid. Je moet het wel kunnen zien. DeAgo maakt zich er soms wel heel makkelijk van af. De vierkante units b.v. aan het einde van de radar zijn volgens DeAgo leeg maar foto's laten zien dat daar een unit met 4 ronde gaten inzitten. attachment.jpg
Ik gebruik deze link:http://www.geocities.jp/yamato_model_guide2/yamatomuseum/yamatomuseum.htm
Als je deze foto vergelijkt dan vraag je je af wat die houten dingen voorstellen die ik van DeAgo eronder moest plakken. Let trouwens op de mooie verrekijkers! :angry:
 
Maar weer eens een update.
De romp is helemaal beplankt. Nu de afwerking, plamuren, bijschuren etc.
attachment.jpg
Ben verder gegaan met de main-commandopost-unit. Eindellijk liet het weer toe om eens te spuiten.
attachment.jpg
En verder gewerkt aan de commando/radarbrug. Aan de radar nog 2 trapjes toegevoegd en aan de commandobrug de trappen en platvormen. De platformen heb ik helemaal aangepast. DeAgostino levert voorgesneden platformen van hout. In het echt zijn het open stalen platvormen. Vrij fragiel. Ik heb PE op de houten vormen geplakt en bijgesneden en toen de blokjes schuin geschuurd zodat die taps toelopen aan het einde. Die ogen nu wat echter. Ook heb ik een extra trap toegevoegd die niet bij de beschrijving staat. Have a look.
attachment.jpg

attachment.jpg
En zo modderen we maar aan. De brug doe ik s'avonds terwijl mijn vrouw Wordfeud speelt op MIJN android tablet.
 
Paul,

En zo modderen we maar aan
Dat valt nogal mee zo te zien, je bent mooi aan het detailleren en dat geeft veel meerwaarde aan je model.

terwijl mijn vrouw Wordfeud speelt op MIJN android tablet

Waar heb ik dit eerder meegemaakt :).
 
Vandaag bezig gehouden met het in vorm schuren van de neus/boeg en de achtersteven.
Pantani heeft een geweldige waardering geschreven over dit model maar helaas heb ik toch wel andere gevoelens.
Naast de vele fouten in de instructie tekst en de onduidelijke teksten/instructies ontbreekt bij mij de papieren rompmallen voor het schuren. Gelukkig krijg ik prima help van Erik.
Ach wie zei" with the little help of my friends........."
Vandaag kwam ik dit dus tegen in de verpakking:
attachment.jpg
2 dezelfde terwijl het een linkse en een rechtse moet zijn. Dit zijn 2 rechtse. Voor handen is het wel handig, 2 rechterhanden, maar voor het model minder. Ga een stuk afschuren en bij-plakken.
 
Het is mij gelukt 1 van de linkse om te vormen tot een rechtse. Gestaag bouw ik verder aan de commandotoren. Van Bert65 heb ik het Yamato boek kunnen overnemen, thnxs Bert, dat scheelt een hoop. B.v. de extra trap van het bovenste platform naar de linkse uitsteeksel. Verder heb ik de radar aangepast. DA levert 2 setjes waarbij deze achter elkaar zitten maar deze horen naast elkaar waarbij de kleinste aan de buitenkant zit.
attachment.jpg
attachment.jpg
De voorkant. Je kunt nog net de radat units zien zitten. Op de hoogte van de rode band van de snellijm. Ze zien er uit als toeters.
Als extraatje mijn werkplek/plank.
attachment.jpg
 
Vandaag de binnenkant in de kwastplamuur gezet. Morgen is eens model schuren.
attachment.jpg
Heb de onderkant ge-lakplamuurd zodat die in vorm geschuurd kan worden.
 
Paul,

Het ziet er goed uit, vooral die toren vind ik mooi.
 
Thnxs Debart. Ben ook niet ontevreden. Zit te popelen om hem te schilderen en te weatheren. Is alleen lastig, als je per deeltje werkt om te weten of je alle onderdelen al hebt. Je moet dan alle deeltjes openmaken en nalopen.
 
Dan heb je nog veel werk paul, ben benieuwd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan