Hoofdsponsor

1/18 Ferrari 250 LM '64 "Fantasia" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GTO62

Ferrari meesterbouwer
Registered
Lid geworden
13 dec 2011
Berichten
235
Hallo beste luitjes,

Even een klein voorwoordje:
Jullie zullen nu zeggen, hé..., hij is pas geleden aan die F40LM begonnen, een maand lang niets meer van hem gehoord en nu begint hij ineens aan een ander model!!
Ik zal jullie vertellen hoe dat zit. Voor die F40 heb ik een paar proefjes gedaan met verschillende soorten primers.
De meeste mensen die wel eens een diecastmodel gespoten hebben met een gewone primer, weten uit ervaring dat de verf er zeer gemakkelijk afspringt.
M.a.w. een zeer slechte hechting van de primer en dat komt doordat diecast een soort legering is met zink.
Nu had ik een 599XX gespoten met een 2k-primer en een 599GTO gespoten met primer speciaal voor zink en zink-legeringen.
De 2k-primer zit in hele kleine spuitbusjes en is vreselijk duur.
Plus dat ik de 599XX te dik in de primer heb gezet, primer wordt kogel hard, dus deze valt af.

attachment.jpg

De 599GTO ging goed, de zinkprimer is mooi dun, spuit lekker, niets aan de hand zou je zeggen.
Een speciaal nostalgisch kleurtje uitgezocht, netjes gespoten en tot zover nog steeds alles goed.
Maar dan komt het, ik wilde ook wel eens een 2k-blanke lak uitproberen en dat ging niet goed.
Ook hier zat de lak er weer veel te dik op, dat moet ik dus nog echt leren om met 2k-primers en lakken te spuiten.
Tegen beter weten in toch door gegaan met polijsten en hier en daar zelfs door de lak heen gegaan.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Uiteindelijk ga je zelf inzien dat je er toch niet tevreden mee bent en je legt het model weg.
Nu zat ik nog met een half busje zink-primer, die heb ik dus maar op een 250LM gebruikt.
Moet dat dan allemaal zo lang duren, zou je zeggen, nee....., maar bij mij wel, ha, ha!!
Ik zit dan op mijn hobbykamer maar te kijken naar al die half afgemaakte projecten om mij heen.
En ik kan geen kant meer op, overal staat er wat, ik kon niets meer kwijt.
Op een gegeven moment zie je het even niet meer zitten en dan laat je alles voor wat het is.

attachment.jpg
attachment.jpg

Maar opeens zie je licht in de duisternis en ga je met volle moed weer verder in de bende die je zelf gecreëerd hebt.
Ik dacht, eerst maar eens alles afmaken wat er ligt en dan verder met de F40/LM.

Vorig weekend en dit weekend dus veelvuldig aan het spuiten geweest.

attachment.jpg

Ik heb dezelfde kleur gebruikt als de 599GTO, alleen een andere striping.
Deze kleurstelling zul je nergens tegenkomen bij een 250LM, maar dat gebeurd wel vaker bij mijn projecten, ha, ha!!
De decals had ik nog liggen en een mens moet af en toe wel eens wat durven.
De kombinatie van antraciet en blauw vond ik wel mooi, vandaar de naam "Fantasia".
Ik heb dus eerst de primer aangebracht en ik geloof werkelijk dat deze zink-primer beter hecht dan een normale.
Toen de kleur gespoten en daarna een dun laagje blanke lak voor een betere hechting van de decals.
De decals een daagje laten drogen (belangrijk!!) en dan 3 mist-coats een 1 wet-coat blanke lak gespoten.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Dit heeft een weekje liggen drogen en heeft nu nog een fijne schuurbeurt gehad.
Intussen heb ik weer 2 wet-coats gespoten en ik denk dat dit voldoende is.

attachment.jpg

Dit laat ik nu zo'n 2 weken drogen en dan kan er gepolijst worden.
Kan ik ondertussen met het interrieur en het motorblok beginnen.
Als het even meezit, kan deze nog mooi mee naar Antwerpen.
 
Wil deze zeker wel is zien op de ledendag.
Ziet er zeer netjes uit.
 
Jij heb nog al eens ruzie met de primer hè John? Zou het niet aan het merk Ferrari liggen? :-) Die 250 LM gaat mooi worden...al heeft hij met die striping wel veel weg van een GT40 !
 
Ha, ja, dat klopt, Ton, die primers hebben mij al heel wat kopzorgen bezorgt.:angry:
Jij kent mijn 250GTO nog wel en de 250 Testarossa is na de Mini-Meeting van F-chat.eu ook niet heel thuis gekomen.
Ook de 599XX was beschadigd terug gekomen, eigen schuld ook, maar wel om te huilen.
Maar ik denk dat ik het ei van Columbus heb gevonden.
 
hopelijk kan je het ei uitbroeden

dan gaan we hier wat mooie dingen zien voorbij komen

moet zeggen dat die lm wel mooi is
 
Zoals we van jou gewoon zijn, is het spuitwerk weer superstrak.

Heel interessant dat je verschillende soorten primer aan het testen bent. Van welk merk zijn de primers ?

Je hebt een prachtige collectie modellen John. Op onderstaande foto staan er een paar heel bijzondere. Die witte is dat een 412P, en van welk merk is die ? Wat voor Ferrari is de onderste (in dezelfde kolom als de witte), en van welk merk is die dan ? Die laatste lijkt me een heel speciale, heb ik nog niet eerder gezien.

attachment.jpg

Groeten

Pascal
 
Bedankt mensen voor de reacties!!:)

hugemikus


hopelijk kan je het ei uitbroeden
Nou, Peter, het zou best wel eens kunnen, dat ik het lek eindelijk boven heb.
Peperbus

Dat is balen....toch niet de decal?
Nee Ton, dat is de FXX en wat die GT40 striping betreft, dat kan wel eens kloppen.
Deze hoorden eigenlijk op een witte 250LM voor de presentatie van deze wagen in de USA. (Hoewel dit verhaal niet schijnt te kloppen)

Wet Sellery

Heel interessant dat je verschillende soorten primer aan het testen bent. Van welk merk zijn de primers ?

De primers komen van Motip onder de naam Color Matic Profesional.
Ik zal eerst de 2k-primer laten zien en hoe deze werkt.
Het busje is vrij klein, d'r zit dan ook maar 200ml in en is erg duur. (+/- €18,00)
Nadeel van deze primer is, dat je het op moet maken binnen 24 uur na aktivering, daarna kan je het weggooien.
Nog een nadeel is de kleur: een soort aarde-tint, dus je moet na deze primer altijd weer met een witte primer er overheen.
Voordeeltje is een regelbare spuitkop.

attachment.jpg
attachment.jpg

Voor diegenen die niet weten hoe zo'n spuitbusje werkt, hier een kleine uitleg.
Eerst schudden voor gebruik!!
Aan de onderzijde zit nog een delseltje met daarin een metalen ring.

attachment.jpg

Deze ring bevestig je door het gat in het metalen pen aan de onderkant van de spuitbus.

attachment.jpg

Steek je vinger door de ring en trek de pen naar buiten.
Dan draai je de pen 360 graden en bij deze is de spuitbus geactiveerd.
Wel eerst weer een minuutje of 3 schudden, en dan spuiten maar!!

attachment.jpg


De tweede primer is van het zelfde merk en is speciaal voor zink en zink-legeringen.
Dit is een gewone 1k-primer dus ook langer houdbaar.
Voordeel: Spuit lekker makkelijk en de kleur is heel licht grijs (tegen wit aan) dus hier kan je eventueel direct een kleurtje overheen spuiten.
In deze bus zit 400ml. en kost +/- €16,50, dus heel wat goedkoper dan de 2k-primer.

attachment.jpg

Deze primer heb ik dus gebruikt op de 250LM en we zullen wel zien hoe deze zich houd in de toekomst.


@ Pascal: Ja, daar staan best wel een paar bijzondere modelletjes tussen.
Die 412P is van GMP, dit is de zogenaamde NART practice-car voor LeMans 1967.

attachment.jpg

Misschien dat ik nu een beetje off-topic ga, maar het is voor het goede doel zullen we maar zeggen.
We zullen even op het rijtje afgaan:

De bovenste is een 412P van GMP, dan een 250 GT Lusso Competizione, dan mijn laatste (en duurste ooit) aanwinst, een F50GT van Model Workshop.

attachment.jpg

En dan degene die jij bedoelde, Pascal, is een 350 P4 Can-Am Press Release 1967.
Merk onbekent en gekocht via Ebay in China en dit is een schitterend model.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Dan het middelste stapeltje:

De bovenste is een 512S die ik een behandeling gegeven heb.
Het model geheel ontdaan van decals, onderzijde moest ik daardoor weer overspuiten, binnenzijde alles in de matte blanke lak gezet.
Hierdoor raak je al die plastic glans kwijt, het model een beetje lager gezet en de velgen een beetje geweathert.

attachment.jpg

Dan een P4/5 Competizione van BMA43.
Deze wagen is er nooit in het rood geweest, maar dit vond ik de mooiste versie.

attachment.jpg

Daaronder 2 BBR's: 599XX (Nürnbergring-record) en 430GT2 2008.
En de rechterzijde is bekend!!

Mocht je nog interesse hebben in de 350 Can Am zie hier.
 
Mooie verhandeling over de primers...bedankt John!

Nee Ton, dat is de FXX en wat die GT40 striping betreft, dat kan wel eens kloppen.
Deze hoorden eigenlijk op een witte 250LM voor de presentatie van deze wagen in de USA. (Hoewel dit verhaal niet schijnt te kloppen)

Ik kan dat "Ferrari spul" van tegenwoordig echt niet uit elkaar houden :-) Volgens mij hoorde de blauwe striping op een witte achtergrond van het North American Racing Team, het racingteam van de Amerikaanse importeur in de jaren 50. En die schijnt ook nog een blauwe maandag met de Gt40 te hebben gereden.
 
Bedankt voor de uitleg en de foto's John :)

Zijn de primers die je gebruikt hetzelfde als een "self-etching primer" of een "etching primer" ? Deze zouden speciaal gemaakt zijn om op metaal te gebruiken.

Voor mijn F430 project ga ik de primer van de Action OVER de origenele Hotwheels lak spuiten. Daarmee hoop ik dat de hechting goed gaat zijn.

Ben heel benieuwd naar het vervolg van dit project.

Groeten

Pascal
 
2 wet coats voor het polijsten zeg je.....
Wat ik gebruikelijk doe is een laagje of 6, of 7 gewoon spuiten en als laatste een wet coat.....
Dan ben ik betrekkelijk zeker van mijn stuk om te gaan polishen.
 
Hey Dominiek, ik denk dat iedereen wel zijn eigen "receptje" zal hebben, maar ik vind het wel altijd mooi, wanneer de decals helemaal glad in de lak liggen.
En daarbij krijg je ook extra diepte in de lak, wat zeker mooi is bij metallic lakken.
Maar zoals je gezien hebt bij de motorkap van de 599GTO, waren 2 wet-coats nog niet genoeg. (Ook dom van mijzelf natuurlijk!!)
 
Terwijl de body alweer een weekje ligt te drogen, ben ik ondertussen met wat kleinder spul begonnen.
Het interrieur kan nog wel wat verbeteringen hebben.

attachment.jpg
attachment.jpg

Zeker het stuurtje gaat eruit en gaat vervangen worden door een samenraapsel van Tremonia en Red Run Models.
Nu had ik er nog één liggen, die eigenlijk bestemd was voor een GTO, maar hier past hij ook goed. (Sommigen onder ons kennen deze nog wel)

attachment.jpg

Ook de knopjes gaan vervangen worden door PE-materiaal van Tremonia.
Aan de stoeltjes zelf doe ik niets, die zien er netjes uit, alleen moeten er nog gordeltjes gemaakt worden.

attachment.jpg

Het motorblok heb ik helemaal uit elkaar gehaald, de boel een beetje geschilderd en geweatherd en daarna alles in de matte blanke lak.

attachment.jpg
attachment.jpg

De kleppendeksels een beetje gedetailleerd, die zagen er kaal uit.

attachment.jpg
attachment.jpg

De uitlaten iets ingekort, een klein stukje laten zitten en daar schuiven we mooie chromen pijpjes overheen.

attachment.jpg
attachment.jpg

Nou hadden ze bij Hotwheels de bedradingen van de stroomverdelers meegegoten, dat vond ik niet mooi.
Het is even prutsen, maar dit ziet er toch veel beter uit, vind ik.

attachment.jpg

Ook met de remmetjes ben ik bezig om hier olieleidingen aan te brengen, dit met koperdraad.
Er moeten nog leidingen naar de voorkant lopen, maar dat komt nog.

attachment.jpg

Uiteindelijk moeten er nog veel meer bedradingen komen, maar dat kan pas als het blok weer in elkaar zit.
En als alles klaar is, komen er als een kers op een toetje deze mooie spaakwieltjes onder.

attachment.jpg

Het linkerwieltje is de originele.
Maar zover is het nog niet, eerst maar eens wat verder freubelen.
 
het stuur van tremonia is wel wat eleganter, john

worden de wielen ook vervangen?

so far so good
 
Het stuurwiel is van Tremonia, Peter, maar het middenstukje plus stuurstang is van Red Run.
Op de laatste foto kun je de nieuwe wielen zien.
Alleen de linker is het originele achterwiel.
 
Mooie vorderingen John ^^

Van welk merk is de matte blanke lak ?



Groeten

Pascal
 
Pascal, de matte blanke lak is van Motip genaamd "Carat".

attachment.jpg

Maar let op, deze is niet helemaal blank, hij maakt al je kleuren iets donkerder.
Dus bij reparaties aan je lak ga je een probleem krijgen. (Ken je mijn 599XX nog op de Brouwersdag, met dat lichtere voorscherm?)
 
Kleine update:
Met al dat gemier met de koperen remleidingen en bedradingen gaat toch best wat werk in zitten.
Maar het brengt wel wat leven in zo'n klein motortje.:)

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Hier en daar ook nog een paar snelbindertjes aangebracht.
Ook nog een ontluchtingstankje gemaakt, die ligt nog te drogen, daar moeten een paar leidingen op aangesloten worden.
De accu komt pas op het laatst, maar ook deze wordt aangesloten.
 
Zeer mooie details John. Het zijn subtiele veranderingen, maar ze maken een wereld van verschil.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan