Hoofdsponsor

1/72 Westland Seaking Mk.48 "Black Beauty" (RS05, 25 years) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
terwijl ik nog moet wachten tot mijn decal ontwerp voor de SV-4B gedaan is, heb ik besloten om al te beginnen met een projectje dat ik al een tijdje geleden wilde bouwen.

met name een Seaking Mk.48 van de Basis Koksijde.
en niet zomaar eentje, met name de RS05 in zn special paint.

ik had al een jaar of 2 terug de RS05 gemaakt in zn oude camo kleuren (waarin ik in '99 voor de eerste keer imocht in meevliegen), nu wordt hij aangevuld met de RS05 in zn huidige Zwarte kleurtje.

het model dat ik gebruik is een Fujimi 1/72 HSS.2B JMSDF, omgebouwd tot Mk.48 met onderdelen van een Heller Seaking en met scratch.
Decals zijn van de nieuws DACO set 8)

ik heb nog een Revell Mk.41 in de kast zitten, maar deze hou ik aan de kant om een RS03 te worden (30 years Seaking, de seaking waarin ik in 2010 heb mogen meevliegen)

foto's volgen morgenavond 8)

1291024x768.png
 
De Seaking is altijd een mooie en indrukwekkende helikopter geweest met een uitzonderlijke staat van dienst. Het zal jammer zijn wanneer die uit ons luchtruim zullen verdwijnen (maar dat hebben we ook gezegd van de Sikorsky S-58). Gelukkig hebben ze er al één geschonken aan het Luchtvaartmuseum in Brussel.
 
veel succes met deze. Ooit eens een luchtdoop gewonnen in 1 van deze en was onvergetelijk...
 
ok, zoals beloofd, de eerste foto's en een kleine samenvatting :)

zoals gezegd, het model is een Fujimi HSS-2B, maar op vele punten is het verre van de Westland versie.
vandaar dat de Heller Seaking nog van pas komt, met name voor de 6-bladige staartrotor en de bolle ramen achteraan.
de ramen zijn ondertussen al geinstaleerd, de raam aan de kant van de Navigator/SARSO zal worden grijs geschilderd.

001.png

een nadeel van de HSS-2B is dat de cargo ruimte maar rijkt to net achter de cargodoor, deze zal worden vergroot.
hiervoor zal ik proberen een paar onderdelen van de Revell Mk.41 te kopieëren om deze uit te diepen.

005.png

een klein overzicht van de decals...

002.png

003.png

de Radome voor de Mk.48 heb ik gemaakt uit het topje van een oude CD/DVD spindel (50 of 25 pack)

006.png
 
ok, ik heb gisteren en deze namiddag weer rustig verder gewerkt, voornamelijk aan de cargoruimte.
met een paar stukjes uit de doos reserve onderdelen heb ik een bijna volledige cargoruimte in elkaar kunnen steken :)

hier een shot van gisteravond...

031.png

vandaag zijn de achterste stoelen erin geplaatst en de afscherming voor de NAV. alles heeft ondertussen al een eerste laag verf gekregen.
volgens mijn foto's zat het midden van de cargoruimte in een soort van groen "kinderbadje". met wat posterbudies heb ik zo wat in elkaar kunnen steken :)

intussen heeft alles (behalve de cockpit) een eerste laag verf gekregen 8)


032.png

036.png

ook ben ik al begonnen met de kleinere onderdelen in elkaar te steken en te schilderen, zoals de FLIR camera.

034.png

de 2 stoelen voor de cockpit...

035.png

en de NAV console 8)

033.png

vanavond zal ik kijken om nog aan de cockpit instrumenten te beginnen 8)
 
ok, tijd voor een update van de laatste dagen...


de console en de binnenkant van de cargo en cockpit zijn zo goed als volledig afgewerkt.
wat niet op de foto's te zien zijn is de gele zak die naast de cargodeur staat.

foto's van 3 dagen terug...

001-1.png

002-1.png

de buitenkant heeft aan de ramen een eerste verflaag gekregen, voorafgaand aan de hoofd schilderwerken.

003-1.png

FLIR ophangpunt gescratched.

004.png


2 Dagen geleden,

binnenwerk en romphelften samengevoegd en de radar geplaatst..

007.png

cargodoor is drying...

005-1.png

FOD scherm en de ramen ook..

006-1.png

en de romp heeft een eerste laag zwart gekregen...

008.png

Gisteren en vandaag,

eerste en 2de laag zwart en rood zijn volledig aangebracht, het landingsgestel heeft ook eerste laag zwart gehad, maar deze moeten neg een 2de laag krijgen.

wat ik gevonden heb met de DACO decals is dat DACO er geen rekening mee heeft gehouden dat men nog de ramen moet uitknippen uit de lange 3-kleur. daarom dat ik deze decal in stukken zal moeten knippen en vervolgens erop te puzzelen, lijkt mij de beste, zelfs enige, manier om dit op een goed einde te brengen 8)

009.png
 
ok, anderhalve week nadat het bouwen is begonnen, ben ik nu zo goed als klaar 8)
er moeten hier en daar nog wat oneffenheden worden weggewerkt en hier en daar nog een kleine decal, maar al bij al ziet zij er nog goed uit.

ook mijn complimenten aan de mensen van DACO, de decals zijn er heel goed op gegaan, al moest ik hier en daar nog iets bijwerken.

003-2.png

004-1.png

005-2.png

006-2.png

008-1.png

2 generaties appart, de RS05 in oude camo (gebouwd 3 jaar terug) en de RS05 in zn special paint als in 2001 8)

007-1.png
 
kan het zijn dat deze vandaag in de wedstrijd stonden in Bornem?
 
nee, deze is net klaar, ikzelf ben niet naar Bornem geweest.
zou graag de foto's van daar willen zien :)
 
mooi gedaan hoor!ik heb die ook nog liggen,zowel de mk 41 van revell als die van heller,ook voor rs03 en 05 van te maken.
 
Mooi resultaat, bravo ;)

Heb ik goed gezien dat er op je decal vel nog decals zijn om de oude versie te maken? Of zie ik dat verkeerd??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan