Hoofdsponsor

1/72 Renault ADR 1 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Tijd om een nieuw beestje voor te stellen.
Dit is de Renault ADR 1, een vrachtwagen in de 3,5 ton klasse in dienst van het Franse leger vanaf 1936. Er zijn er slechts weinig van gebouwd, zowel in civiele als militaire versie, maar beiden hebben dienst gedaan tijdens WO2, eerst in het Franse en later in het Duitse leger.
De kit is van Silezian Models uit Duitsland, schaal 1/72 en volledig resine. Er zijn geen instructies bijgeleverd, enkel twee foto's van het afgewerkte model en een foto van een dergelijke vrachtwagen in 1936 op de omslag.

attachment.jpg

attachment.jpg

De resine onderdelen zien er goed uit en er is niet te veel opkuis nodig.

attachment.jpg

Jammer genoeg is er niet veel informatie beschikbaar over deze vrachtwagen en het feit dat hij zowel in militaire versie als in civiele versie geproduceerd werd maakt het extra moeilijk want er zijn heel wat verschillen. Het zoekwerk op het Internet leverde echter wel enkele foto's op waaronder een heel bruikbare van een militaire vrachtwagen in dienst bij de rijschool te Saumur. Ik heb dan ook besloten om dat voertuig na te bouwen.

Eerste werk was het aanpassen van het chassis door het aanbrengen van een cardanas en de gedeltelijke vervanging van de achteras die deels afgebroken was.

attachment.jpg

Wordt vervolgd.
 
veel succes met deze, wordt weer eentje die je niet alle dagen tegenkomt.
 
Weer zo'n reus dat ge in elkaar zult steken Erwin ;):laugh:

Het ziet er wel een tof bakstje uit moet ik zeggen. Wel een beetje jammer dat er geen plannetje bijzit , tis van "tirer votre plan" :8
 
Ben in al die drukte rond de opzoekingen naar details vergeten om extra foto's te nemen van de Renault.
Wat is er gewijzigd aan de kit? Wel, laat ons stellen dat de kit zelf een zeer goede basis is om of de civiele of de militaire versie te maken. Hij is in ieder geval voorzien van de militaire velgen/wielen en de militaire laadbak. Verder moeten volgende zaken aangepast of toegevoegd worden:
- trekhaken vooraan in de vorm van varkensstaartjes, de zogenaamde "queues de cochon",
- bescherming voor de radiatorrooster waar ook de nummerplaat zal op aangebracht worden,
- stuur aan de rechter zijde zoals bij Engelse trucks,
- richtingslichten centraal juist boven de voorruit. Hier bestaat nog twijfel of het twee witte dan wel een groen en een rood licht moet zijn,
- vierkant plaatje blauwe kleur met gele driehoek boven op de cabine ter aanduiding dat er een aanhangwagen getrokken wordt,
- bijwerken van de cabine, versnellingspook, ramen, deurklinken en raamhendels binnenin, ruitenwissers,
- plaatsen van een brandblusser aan de buitenzijde van de laadbak,
- verlenging van beide treeplanken tot aan de spatborden achteraan,
- vernieuwen van de spatborden (deze van de kit zijn te klein),
- aanbrengen van hoepels en canvas over de ladbak,
- aanbrengen van een benzinevat 50L en een bijkomende kist op de linker treeplank,
- aanbrengen van opstapjes en een houder van de nummerplaat achteraan onder de laadbak,
- aanbrengen van het reservewiel (alhoewel ik geen juist positie weet waar dit zich bevond).

Veel werk maar niets onoverkomelijk en dit is het resultaat tot heden:

attachment.jpg

Uit foto's is af te leiden dat er zes hoepels waren en dus werden hun zitplaatsen uitgeboord.

attachment.jpg

en dit is het resultaat. De truck was voorzien van een strak gespannen canvas bestaande uit een vlakke voorzijde, een in het midden gesplitste achterzijde, twee zijkanten en een dakzeil. Deze stukken canvas liggen op houten latten welke de ondersteuning geven. Zij zullen vervaardigd worden uit Evergreen strips maar dat is voor een volgende update.
 
Leuk model en je schiet ook al lekker op ondanks het extra werk, alleen het stuur aan de andere zijde vind ik vreemd voor een wagen van het vaste land maar jij heb de foto`s ervan en ik niet dus ik geloof je direct.
 
Bedankt Ron.
Ik vond het ook raar en heb navraag gedaan bij verschillende personen. Het blijkt dat het Franse wegennet voor 1935 in slechte toestand was, zeker in de gebieden met bergen en kronkelende wegen. Om die reden werden er dikwijls vrachtwagens gebouwd met het stuur rechts zodat de bestuurders dichter bij de rand van de rijbaan / afgrond konden rijden zonder al te veel risico. De plaats van het stuur aan de rechterzijde van de Renault ADR 1 wordt ook bevestigd in het uitstekende Franse boek "L'Automobile sous l'Uniforme" p.70.
Het stuur rechts was ook in gebruik in andere landen want ik herinner mij dat ik als tiener tijdens de "sneeuwklassen" (zoals dat toen noemde) in Oostenrijk ook eens meegereden ben met een bus waar het stuur rechts stond. Het was toen adembenemend te zien hoe dicht die chauffeur bij de rand van de weg reed terwijl het ravijn bijna vlak onder je was. Die bus had ook een groen licht achteraan dat de chauffeur liet branden om achterliggers teken te geven dat ze hem konden inhalen.
 
Dat is weer een leuk stukje referencie wat je heb neer gezet en bedankt hiervoor, ik had gisteren nog even op Google gekeken voor dat stuur want ik wilde me eigen echt overtuigen dat hij rechts zat en inderdaad enkelen foto`s gevonden :-))
 
Weer een fijn werkje in de bouw ! Heerlijk de 1/72 schaal !
 
Het stuur rechts was ook in gebruik in andere landen......

Nu nog steeds hoor Erwin. In Italië zie je nog geregeld trucks rijden met het stuur aan de rechterkant en dat geldt ook voor moderne exemplaren.

Een klein beetje veranderingen !!!!!!!!! serieus aangepast zoals het zijn moet é ;)
 
We hebben niet stilgezeten en dit is het resultaat:

attachment.jpg

De hoepels werden voorzien van Evergreen strips die de houten planken moeten voorstellen waarop het canvas zal bevestigd worden. De Franse militaire voertuigen pre WO2 waren, net als deze nu, zeer strak wat betreft hun kleur en uitzicht. Hun canvas bestond uit vijf verschillende delen die elk op zich strak aangebonden werden. Pas na het uitbreken van WO2 zal deze maatregel verslappen.

attachment.jpg

Achter aan het voertuig werden opstapjes gemaakt uit Evergreen strips.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het voorste en achterste deel van de canvas zijn geplaatst en mooi strak getrokken. Ik gebruikte hiervoor een groen papieren servet (zonder dessins) wat verlijmd werd met Klir. Ook één der zijkanten werd reeds aangebracht.

attachment.jpg

attachment.jpg

Alle delen van het canvas zijn aangebracht. de wielen staan wat scheef want zij zijn in deze fase nog niet verlijmd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De details werden aangebracht: vooraan twee koplampen, twee typisch Franse trekhaken de zogenaamde "queue de cochons" of varkensstaarten en de metalen bescherming voor de radiator. Momenteel zouden we dat een "bull bar" noemen. Aan de linkerzijde van de truck werd een typisch Frans 50L benzinevat toegevoegd alsook een bijkomende tool box.

attachment.jpg

Achteraan werd een trekhaak aangebracht en aan de rechterzijde de standaard voorziene gereedschapskist.

Zoals jullie kunnen zien heb ik noodgedwongen de motorkap van de truck opnieuw afgeschuurd. Dit was noodzakelijk nadat ik per ongeluk een beetje superlijm gemorst had. In ieder geval zal de truck toch volledig herspoten worden om reden dat ik waarschijnlijk nu pas de juiste kleur gevonden heb.
Hopelijk lukt het dit weekend.
 
Erwin das een knap staaltje wat je hier laat zien. Vooral met het servet.
 
Goe bezig... maar dat wist je zeker al he :) ;)
 
ongelooflijk hee jongens,met servetten en varkensstaarten
 
Awel hé, ik beschouw hem zo goed als afgewerkt.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


De brandblusser werd ondertussen reeds bijgewerkt.
Ik zal morgen de allerlaatste foto's posten.
 
En kan je de foto's van je post hierboven ook nog eens plaatsen? Ik kan ze nu niet zien :(
 
Sorry jongens maar alle foto's werden ge-upload via deze site, staan in het fotoalbum en staan "openbaar". Help ???
Misschien dat de modo's mij kunnen helpen of mij zeggen wat ik verkeerd gedaan heb?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan