Hoofdsponsor

1/35 Industrieel dio "So wie wir kämpfen, Arbeite Du... [Model v/h jaar 2013]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemiddag Beste Kijkers !

We zijn weer wakker geschoten. Niet dat ik al die tijd heb stilgezeten, maar van updates kwam niet veel in huis.

Zoals reeds aangegeven in D-Day zijn topic omtrent de M10 ersatz heb ik voor het dak van het gebouw gekozen voor de set van Miniart 35555 European Tiled Roof.
Per dakpan staat op de rand een uitstulping, die ik minitieus allemaal verwijderd heb. De gaatjes die ik zo soms verkreeg zijn met plamuur dichtgemaakt.
Een monnikenwerkje !

Bij de kit zit een vlak met plankjes en balkjes om aan de onderzijde te kleven. Wat ik eigenlijk niet goed begrijp, want vroeger, voor er sprake was van isoleren en dergelijke toestanden, kon je van op zolder de pannen zien... ?

Omdat de pannen op een stuk hout gekleefd worden, de binnenzijde wordt niet afgewerkt wegens de houten constructie die het gebouw steunt, heb ik dit paneel niet gebruikt.
Ttz : een stukje heb ik gebruikt voor de dak oversteek.

Een paar foto's :

attachment.jpg

De dakpannen, met dakgoot en de witte rand van de oversteek. Deze witte rand is een strip Evergreen die in plankenmotief gekrast is.
De pannen zelf zijn met H 82 geverfd. Een vernislaag is erover gespoten voor we met het verweren starten.

attachment.jpg

De dak oversteek. Eerst is een onderlaag geschilderd met H 28, H 98, H 119 en H 147, nat in nat opgebracht zodat een verweerd hout uitzicht verkregen werd. Hierover de haarlaktechniek met Tamiya White, zodat een afgebladderd effect verkregen wordt.

Ook hier is een vernislaag aangebracht, bedoeling is om hier nog een wash over te zetten.

Groeten Rik
 
Die afgebladerde verf is wel dik in orde zeg

Bij de kit zit een vlak met plankjes en balkjes om aan de onderzijde te kleven. Wat ik eigenlijk niet goed begrijp, want vroeger, voor er sprake was van isoleren en dergelijke toestanden, kon je van op zolder de pannen zien... ?

Je kon in de meeste gevallen de pannen zien maar wat men dan deed is ofwel dat zo laten ofwel de onderkant van de kepers beslaan met planken of (een andere manier) gekliefde plaasterlatjes bepleisteren.
Maar een andere methode is ook bovenop de kepers planken timmeren, panlatten erop en dan natuurlijk je pannen é. Dat geeft van onder gezien een decoratief uitzicht en het maakte het dak min of meer beter wind- en waterdicht
Toeval wil dat ik binnenkort een eiken dakconstruktie boven een terras moet plaatsen met de planken op de kepers voor het decoratieve uitzicht. heden worden daarop dan de onderdekplaten, sneeuwlatten en pannenlatten geplaatst.

Wat die uitstulpingetjes betreft op je pannen is dat telkens aan de bovenkant van je pannen ? Zo ja ,dan is dat het opstandje die hebt op je pannen. Dat type pannen (platte pannen) hebben er zo 2 normaal gezien en dienen om de bovenliggende dakpan op de juiste afstand te houden.

Zeg Rik, zie je het niet zitten om je dakgoten te scratchen ? Zo in zeer fijn koper en hier en daar een deuk in of een afplooiing erin zoals je ziet bij oude hanggoten. Moest je dat zien zitten kan ik je wel helpen aan zeer fijn koper. Ge moet maar iets laten weten.
Je kan ze ook in messing plooien maar dat is nogal taaie stuff om in de lengte zo'n kleine diameter te plooien.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg Famo in zijn beweringen, idd kon je vroeger op zolder de dakpannen zien, maar soms werd het dak aan de binnenkant afgetimmerd met planken om er bvb een slaapplaats van te maken voor een bediende, een stalknecht, of iets in die aard enfin kortweg, voor een inwonend lid van het (huis)-personeel... later werden dat de zogenaamde "mansardes" die iets beter werden afgewerkt.
Om dakgoten te maken... ik zou zeggen, er bestaan ook aluminium pijpjes in kleine afmetingen, alu is net iets gemakkelijker te bewerken dan messing of koper en dus gemakkelijker dwars door te snijden tenzij je voor de kant-en-klare dakgoten wil gaan die ook te koop zijn op schaal.
 
@Famo, bedankt voor je toelichting. Mijn kennis van daken reikt niet zo ver. 8) Het is inderdaad de versie met planken bovenop de kepers die Miniart als voorbeeld nam.
De uitstulpingen zitten op de ronde kant van de pan, aan het ondereind. Volgens mij imiteren ze een soort van bevestiging. Ipv met haken zoals wij dat kennen, dat ze genageld zijn doorheen het hoogste gedeelte...

Ik heb momenteel de dakgoot van Miniart opgekleefd, maar deze zou evt rap verwijderd zijn. Je voorstel klinkt in ieder geval zeer aanlokkelijk, een beetje scratchen, mmmmmm,...;):nowink:

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag Beste Kijkers !

De poorten zijn geplaatst :

attachment.jpg

Eén deel staat op een kier. Bedoeling is een burger-figuur erbij te plaatsen om aan te tonen dat er nog activiteit is in het gebouw.

attachment.jpg

De takel is nu ook afgewerkt. Op de roest zijn chips aangebracht met blauwe verf met daarover een bruine wash.
Voor de groene aanslag op de onderzijde van de poort heb ik mij gebaseerd op een foto die ik van het net haalde.
Nu ik de foto's zo bekijk vraag ik mij af of de onderste rand van het gebouw hier en daar ook niet wat groene aanslag zou kunnen gebruiken ?

attachment.jpg

Even een totaalplaatje van hoe ik het momenteel in gedachten heb. De groene buis van de ketel dient nog binnen in het gebouw gebracht te worden en daarna verweerd.

Groeten Rik
 
Dat is nu al een prachtig totaalplaatje ;)
Maar zoals je zelf aangeeft kan je misschien de muren ook een beetje groenaanslag aanbrengen...
 
Yo Rik,

Mooie update.

Wat je zegt over de groen aanslag is zeker waar...nu lijkt de poort niet mooi "geblend" met het gebouw.

Zeker de groenaanslag doortrekken naar het gebouw ook...onder vensterbanken en wat rond de muurankers ook...

Keep up!

Nico.
 
Dit komt terug dik in orde, mooi gebouw. Zal dit de definitieve opstelling worden?

Grtz Bart.
 
Misschien nog een affiche op een poortgedeelte kleven. brengt leven in het geheel.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Bedankt voor jullie reacties, en in navolging van Famo's tip :

attachment.jpg

Op de poort een affiche gekleefd die de Vlaming oproept om met de Waffen SS ten strijde te trekken. Hiermee situeer ik mijn dio in ons Vlaams landsgedeelte. De affiche oogt misschien wat klein, maar in schaal 1/1 moet ze ongeveer 60 x 40 cm meten.

attachment.jpg

Terwijl ik bezig was heb ik er maar ineens nog een tweede aan de muur opgehangen. Ik weet niet in hoeverre dit werkelijkheidsgetrouw is, want deze affiche is in het Duits. Ze benadrukt het belang van de arbeid (in de oorlogsmachine) op weg naar de zege. Het is ook een link naar het industrieel karakter van het dio.

Nog wat raad van Famo, waarvan ik tevreden ben dat ik die heb opgevolgd, is het maken van een dakgoot in dun koper.

attachment.jpg

De gerolde dakgoot met de aangeplooide slab die onder het dak dient voor de bevestiging, net als in het echt. ;)

attachment.jpg

Het kop einde van de dakgoot. Een stukje plaat sluit de dakgoot af. Duidelijk is de slab te zien ter bevestiging.
De goot zelf is gerold rond een staaf van 4 à 5 mm met behulp van een lineaal. Met de vingers wordt de staaf op het koper tegen de mat gedrukt en terwijl duw ik met de duimen de lineaal onder het koper omhoog rond de staaf tot ik een halfronde vorm bekom.

De goot meet in totaal 30.3 cm, maar is in drie stukken verdeeld. Dat werkte gemakkelijker. In werkelijkheid maakt men lange goten nu eenmaal ook niet uit één stuk. :nowink:

attachment.jpg

Links is de trechter naar de regenpijp, na plaatsing zal deze rechts aan de gevel hangen. De haken die de goot dragen onder het dak zijn ook opgesoldeerd. Het zijn dunne reepjes koper, afgesneden op 11 mm en dan gerold onder de staaf. Voor het plaatsen is een klein haakje geplooid die over de rand van de dakgoot haakt, zoals in werkelijkheid wordt de goot zo vastgehouden.
Het oogt realistischer en tevens was het gemakkelijker om deze haken aan de goot te solderen, daar ze met de haak reeds aan één punt vastzaten. De haken zijn geplaatst op ongeveer een halve meter, op 1/35 ongeveer 15 mm.

attachment.jpg

En dan hier het grote voordeel van de koperen goot. Daar waar de donkere vlek zit op de muur wordt in de goot een flinke deuk gemaakt zodat het regenwater "over boord" loopt. Met als gevolg een natte plek op de muur met zelfs groenaanslag.
Voor de vlek heb ik eerst een wash met Burnt Umber gemaakt. Nadat deze droog was heb ik de groenaanslag aangebracht met pigmentpoeders. Met roestkleurige poeders heb ik een roeste streep erover getrokken. Ook het muuranker deelt mee, het is behandeld met roest : Burnt Sienna met daarover wat roest pigmenten. Het geheel is aangestipt met wat satin vernis zodat de natte vlek wat glanst.

De onderkant van de muur heeft al wat (subtiele) groen aanslag gekregen. Is dit voldoende of zou ik er nog wat tegenaan gooien ?
Wat denken jullie ?

attachment.jpg

Nog een natte vlek. Hier komt de regenpijp naar beneden. De onderste meter wordt een stuk gietijzeren pijp. Vaak trad er verstopping op in de overgang van de zinken regenpijp naar het gietijzeren gedeelte waardoor het regenwater overliep langs de muur.

Nu nog wachten op de koperen buis van 4 mm die ik besteld heb. Dan kan ik verder met de regenpijp.
Dan het geheel in een zinkkleurtje steken, want aan een industriegebouw hangt toch geen koperen goot ?

Groeten Rik
 
Oh ja dit is een topic naar mijn hart zie, een geweldige gevel, voorzien van alle effecten die je in het echt kan terugvinden, zoals de vochtplek bij de regenafvoer ! Heerlijk om te zien dat er zo wordt nagedacht over 'zomaar' een gevelsectie ! Zo kom je tot de sterkste resultaten, nu reeds een echte eyecatcher en ik wed dat dit spel in de prijzen gaat vallen als je zo doorgaat !
 
Rik, ik zit hier met open mond te kijken naar je werk. Amai... 'k vind er geen woorden voor.
Ik zit echter met een probleem tijdens het kijken naar je dio. Mijn oog wordt steeds weer naar het groene gedeelte van de poort getrokken.
Misschien moet je het nog iets afzwakken qua kleursterkte, mogelijk is het door de flits van het toestel.
Als je deze weg volgt (beschadigde regengoot en -pijp) krijg je inderdaad meer "mos- of groenvorming. Zou je dan de rest van de gevel ook niet iets meer "begroenen of bemossen ? Begrijp me niet verkeerd hé, ik doe je dit zeker al niet na en het is zeker niet als kritiek op je knappe werk bedoelt. Het is alleen niet gemakkelijk om de juiste bewoordingen hier voor te vinden. Dus persoonlijk zou ik er iets meer tegenaan "gooien" zoals je het zelf stelde.

Mark
 
Mark heeft zeker een punt ! Die deur onderaan trekt inderdaad het oog steeds weer naar het groene deel. Dit zou ik persoonlijk wat terugdringen, het werken met van die algengroene kleuren is zeer verleidelijk en ook ik zou eraan ten prooi kunnen vallen om overdone te gaan. Tegelijkertijd zou ik bij de muren onderaan heel subtiel wat groen aanbrengen. Zo krijg je meer balans in je muursectie, maar voor het overige TOPwerk ! Dat dichtgemetselde raam is gewoon om van te snoepen ! En het is niet eens een peperkoekenuizeke !:)
 
Zeer mooie en leerijke update,het maken van die regenpijp...puur vakmanschap hoor!
Mooi beeld van die vochtige plaatsen op die gevel,realistische weergave van dit vochtprobleem.
Sterk bezig ;)
 
Bedankt voor jullie reacties. Ze liggen in de lijn van wat ik verwachtte.
Het groen op de poort is inderdaad wat te dominant. Ik zal proberen om het wat te verminderen.

Op volgende foto heb ik mij gebaseerd om de poort te maken :

attachment.jpg

Zoals je ziet is het groen op de poort sterker aanwezig als op de muur. Hoewel de witte vlek verderop zoutuitslag zou kunnen zijn, wat ook veroorzaakt wordt door vocht...

Groeten Rik
 
Hoi Rik, volgens mij is dat groen een oude verflaag die onder het blauw door komt, omdat de toplaag blauw op die plaats is afgesleten/afgebladderd ?
 
@Guy : misschien is dat een mogelijkheid, maar waarom enkel op de onderzijde ? Normaal zou je nog plaatsen groen moeten zien onder afgebladderde verf. De plaat die de ophanging beschermt boven is afgebladderd en toont een witte (primer ? ) laag.

Ik zal straks de foto eens goed dicht nemen en wat verbeteringen (proberen) aan te brengen aan de poort.

Updates volgen.

Groeten Rik
 
Yooo Rik, ik denk dat Guy misschien gelijk heeft wat dat groen betreft. De blauwe laag zal meer afslijten onderaan daar men daar gemakkelijker de poorten beschadigd zoals er tegen stoten, iets tegen zetten ,slechte chauffeurs, enz...
De afschermkap is volgens mij gemaakt uit zink en zoals ge weet bladerd verf zeer gemakkelijk af van dit non-ferro metaal. Meestal waren die kappen uit zink gemaakt trouwens.

Wat die vocht vlekken betreft is dat goed gevonden en wat het maken van die hanggoten betreft kan ik alleen maar positieve commentaar geven.

Wat de plaats van die affiches betreft zitten die wel op de juiste hoogte : ooghoogte ! Jij weet duidelijk hoe je propaganda moet etaleren......
 
Laatst bewerkt:
Prachtig die dakgoot en ook een mooie uitleg hoe je ze gemaakt hebt. Ik zou persoonlijk ook nog een beetje meer groen op de muur doen. Het wordt in ierder geval terug een pracht stuk.

Grtz Bart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan