Hoofdsponsor

1/35 Industrieel dio "So wie wir kämpfen, Arbeite Du... [Model v/h jaar 2013]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Rik, fijn dat je weer op dreef bent :)

Komt er op de gevel misschien ook zo'n fraai verweerde fabriekslogo ?

Veel plezier !
Peter
 
Dag Peter,

Ik vrees dat ik geen plaats vind om een dergelijke muurreclame op het gebouw te zetten.
Het wordt dan ook moeilijk om het gebouw in een bepaalde regio te situeren.

We zien nog wel, tijd brengt raad...

Groeten Rik
 
holalaaaa, wat heb ik hier allemaal gemist zeg.
Prachtige muren met die verschillende dieptes van stenen. Ik kende die methode niet maar dat is eigenlijk een beetje normaal daar ik geen diobouwer ben.
Die silo is wel beter dan de eerste versie en hij moet nog verder verweerd worden, tja..... petje af !!!

Wat die mooie muurankers betreft wil even een klein woordje uitleg geven. Die balk waar ze aan bevestigt zijn loopt van de ene buitenmuur naar de andere buitenmuur (in breedterichting van het gebouw) en is een zwaardere (dikker en breder) balk dan de rest. Deze noemt men een "Moederbalk" of "Moerbalk". Haaks daartussen of erboven liggen dan de kleinere balken en deze noemt men de kinderbalken. Deze laatste liggen dan meestal in de lengterichting van het gebouw.
Dus heb je per moerbalk aan weerszijden ankers zitten en die ankers dienen simpelweg om de muren niet te doen naar buiten vallen. Een muur van bv. 8 meter hoog kan gerust instorten doordat hij in de midden, horizontaal naar buiten kan zwikken.
Dus steekt men per verdiep ankers aan de balken doorheen de muren om zo de muren te verstevigen en tot een sterk geheel te komen.
In kleinere gebouwen of smallere gebouwen neemt men meestal geen moerbalken maar gewone balken met een kleinere houtsectie en zijn ze allemaal even groot.
Ook nog gezien dat men de ankers aan zware stalen poutrails geklonken had.
Vroeger werd er met zulke moer- en kinderbalken gewerkt, tegenwoordig alleen nog op aanvraag. Te kostelijk !
Maar dat terzijde !
 
Dank U voor de deskundige uitleg mijnheer de schrijnwerker !

Of... hoe een klein detail ons allen weer iets laat bijleren...

Enne...wat die silo betreft, Peter, hij is herschilderd en een nieuwe verweersessie is gestart. Eigenlijk is hij voor mij nu af.
O ja, foto's moet ik nog plaatsen van na het verweren met olieverf.
Ik durf de silo niet goed met pigmentpoeders te lijf gaan, bang dat ik de vorige stappen verwoest.
Het roest komt realistisch over, dus laat ik het hierbij.

Groeten Rik
 
groot gelijk heb je Rik, pigmenten zijn geen verplichting é, niet ? Ik vind het resultaat dat ge ziet op je laatste fotoos van de silo al zeer voortreffelijk.
 
Yo In flanders fields,

Knappe en strakke vorderingen...je weet duidelijk de weg tussen dat architecten karton.

Keep up the good work!

Greetz Nico
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Hoewel de goesting diep zit, er spoken al een paar nieuwe projecten door mijin hoofd, heb ik toch de moed opgevat en verder gewerkt aan het gebouw.

De voegen zijn ingesmeerd met White Ashes pigment poeder en gefixeerd met White Spirit.

De dubbele deur boven de poort is ook afgewerkt en geplaatst. Momenteel ben ik aan een "potrelle" bezig waarover een takel kan bewegen.
De takel zelf is niet zichtbaar, een ketting suggereert dat de takel binnen in het gebouw kan gehaald worden.

Enkele foto's :


attachment.jpg

Dit wieltje is slechts 6 mm van diameter ! De beide flenzen stammen uit een rest van een PE setje van 'iets' uit mijn treintjes-tijdperk.
Van een messing asje 2.5 mm diameter is het center gemaakt. De drie delen zijn aan elkaar gesoldeerd met een stiftje van 0.5 mm erdoor.

attachment.jpg

Het wiel op het eind van de balk. Hierover dient de ketting te lopen die de takel in- uit het gebouw leidt. Met P&D Hexa bouten en moeren is alles vastgezet.

attachment.jpg

De balk is vastgezet onder de bovenbalk van de deur. Met draad 0.5 mm zijn de draagkabels gemaakt die de balk aan de muur vasthouden.

attachment.jpg

De balk komt twee meter buiten het gebouw, vandaar dat een systeem aanwezig is om de takel naar binnen, buiten te halen.

attachment.jpg

De complete balk. De deuren zijn afgewerkt. Hier wat moeilijker te zien, maar na de basislaag hebben de deuren een wash gekregen. Vervolgens een drybrush met lichter blauw als de basislaag. Hiermee nog wat chips. Enkele Raw Umber 3D chips en geëindigd met Corsair Blue pigment poeder.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een zijaanzicht met de kettingen. De een hangt wat meer door dan de ander, dit om aan te geven dat de takel slechts aan één ketting vastzit, uiteraard, anders kan het geheel niet bewegen ! 8)

Bedoeling is om de balk af te werken via de 'omgekeerde' chipping. ???
Ik bedoel hiermee dan ipv van een basislaag, lichtere chips en afwerken met roest zoals de normale werkwijze 'oplegt', ik de balk eerst deftig in de roest zal zetten, vervolgens lichtblauwe chips aanbrengen om te eindigen met het basiskleur in de vorm van kleine chips.

Hiermee wil ik aantonen dat de balk al lange tijd niet meer gebruikt is en dus minder onderhouden.
De chips moeten hier en daar nog de originele kleur van de balk weergeven.

En nu ga ik nog wat verderdoen...

Groeten Rik
 
mooi gedaan zeg, weer een ongelooflijk fijn werkje. Doe zo verder !!!
 
Het is terug genieten van deze update Rik. De moet niet laten zakken hé.

Grtz Bart.
 
Yo Rik,

Van een rondje scratchbuilding gesproken...petje af.

Keep up!

Greetz Nico
 
mooie muur geworden hoor 8)

ook de katrol ziet er erg goed uit rik ik blijf gekleusterd achter mijn pc zitten voor een volgende update
 
Een mooi detail, maar waar heb je het idee van dit katrol-systeem vandaan... dat heb ik namelijk nog nooit ergens gezien?
 
hoi, mooi werk wat je weeral laat zien, misschien nog een klein detailtje op het loopwiel: een beugeltje wat ervoor zorgt dat de ketting niet onder het wiel kan vallen, waardoor de ganse boel zou blokkeren....
 
Bedankt voor de comments, vrienden.

@Silenoz : dat beugeltje is aanwezig. Het plaatje dat het wieltje ophoudt onder de balk is op het einde omhoog geplooid.

@Walesha : ik heb dit ook nergens gezien. Het is "ontsproten aan mijn brein", :$.
De balk is twee meter lang, dus als de takel aan het eind van de balk hangt, hoe haal je deze dan terug ? Dus vandaar dit systeem. De ketting is vastgemaakt aan één zijde van de takel, gaat over het wiel en keert terug naar een tweede wiel binnen in het gebouw waarna de ketting terug naar de takel loopt. Dus als je zus of zo aan de ketting trekt zal de takel naar binnen/buiten bewegen. Dit is het idee achter het mechanisme.
Ik heb dit zo uitgevoerd omdat ik er geen graten in zag om een takel te maken, deze hangt nu zogezegd binnen in het gebouw.

Dit systeem moet geen blikvanger zijn, enkel wat dynamisme in het dio brengen. Blikvangers worden de Krupp Kfz 83 met stroomgroep en de Flakscheinwerfer.

Nogmaals bedankt voor jullie belangstelling.

Groeten Rik
 
Dit wieltje is slechts 6 mm van diameter !

Toch nog zo groot ! :8

Is inderdaad een "weird" systeem ,maar toch goed gevonden moet ik zeggen. Nu moet ik wel zeggen dat ik ooit een soortgelijk systeem gezien heb maar kan me momenteel niet juist meer herinneren waar. De ouderdom komt niet alleen......
Voor de rest de duimen omhoog é.....
 
Leuk gevonden Rik, die inschuifbare hijsboom !
En innovatie is van alle tijden. Ik vind dit idee zeker overtuigend.
En heel fraai uitgevoerd óók nog !

vrolijk opgetakeld groetje :)
Peter
 
@Walesha : ik heb dit ook nergens gezien. Het is "ontsproten aan mijn brein", :$.
De balk is twee meter lang, dus als de takel aan het eind van de balk hangt, hoe haal je deze dan terug ? Dus vandaar dit systeem. De ketting is vastgemaakt aan één zijde van de takel, gaat over het wiel en keert terug naar een tweede wiel binnen in het gebouw waarna de ketting terug naar de takel loopt. Dus als je zus of zo aan de ketting trekt zal de takel naar binnen/buiten bewegen. Dit is het idee achter het mechanisme.
Ik heb dit zo uitgevoerd omdat ik er geen graten in zag om een takel te maken, deze hangt nu zogezegd binnen in het gebouw.
Groeten Rik
Ik begrijp wel de werking van dergelijk systeem, alleen... een platliggend wiel heb ik nog nooit gezien, in theorie zal het wel kloppen maar werkt het ook in de praktijk?
Nu ja, ik wil niet muggenziften, ik hou het niet voor onmogelijk dat het ook echt bestaat (of bestaan heeft) eender hoe, toch een mooi detail op het geheel.
 
@Walesha : soms zie je in zuiderse landen (Italie, Spanje,...) in nauwe straatjes een dergelijk systeem op de verdiepingen om de was op te hangen. Vanuit het raam wordt een kledingstuk opgehangen waarna het wordt doorgeschoven door aan het andere eind te trekken.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan