Hoofdsponsor

1/35 Industrieel dio "So wie wir kämpfen, Arbeite Du... [Model v/h jaar 2013]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat ik me net afvroeg is waar je die klinknagels heb gevonden/gehaald?
Dat staat uitgelegd helemaal bij de start van dit topic.

Goedenavond Beste Kijkers !

Dit is het bewuste apparaat :

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=13502

Zoals je kunt zien, het is rijkelijk voorzien van allerlei kleine accesoires. Het is iets dat stamt uit de tijd dat ik voor uurwerkmaker leerde. Ik heb het nooit van de hand willen doen "het zou nog wel eens van pas kunnen komen", ge kent dat wel ?

Ik dacht het over een 25-tal jaren gekocht te hebben voor zo'n 12.000 fr, 300 €.
Dus niet direct een investering om zo nu en dan te gebruiken in een hobby.
Voorwaar een duur hebbedingetje... 300€, 25 jaar geleden.... wat moet dat klein wondertje dan nu wel kosten???
Als gereedschap-freak zijnde, ben ik hier toch een beetje jaloers op ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oh ja , je hebt gelijk. Had anders geïnterpreteerd. My bad, sorry er voor. Bedankt Walesha. Had me zelf voorgesteld dat het diende om gaten te maken. Heel dom van me.
 
oh ja , je hebt gelijk. Had anders geïnterpreteerd. My bad, sorry er voor. Bedankt Walesha. Had me zelf voorgesteld dat het diende om gaten te maken. Heel dom van me.
Welnee, helemaal niet dom... ik heb ook eens goed moeten nadenken hoe dat ding nu eigenlijk gebruikt wordt, niet iedereen kan alles weten en kennen hé!
Onwetend kan je idd wel eens de verkeerde conclusies trekken, dat overkomt ons allemaal wel eens, daar zijn we mensen voor!
 
Welnee, helemaal niet dom... ik heb ook eens goed moeten nadenken hoe dat ding nu eigenlijk gebruikt wordt, niet iedereen kan alles weten en kennen hé!
Onwetend kan je idd wel eens de verkeerde conclusies trekken, dat overkomt ons allemaal wel eens, daar zijn we mensen voor!

Met dat 'ding' kun je de diepte instellen. Bovenop zit een regelmoer die de diepte regelt, per honderste van een milimeter. In principe kun je er ook gaatjes mee persen. Wanneer je ondiep instelt pers je gewoon klinknagels.

Het is een duur apparaat, maar 'ik had het nog liggen' en het komt nu goed van pas.

Deze namiddag de poorten gemaakt, uit staalplaat. Hierin zijn ook wat klinknagels geperst met dit toestel. Het is een werkje dat wat tijd vergt, maar het gaat eigenlijk nog rapper als klinknagels maken met de P&D die je dan nog moet opkleven...

Groeten Rik
 
Deze namiddag de poorten gemaakt, uit staalplaat. Hierin zijn ook wat klinknagels geperst met dit toestel. Het is een werkje dat wat tijd vergt, maar het gaat eigenlijk nog rapper als klinknagels maken met de P&D die je dan nog moet opkleven...

Groeten Rik
Ik geloof je graag, komt je investering na zoveel jaren toch nog van pas.
 
Hey,

Rik jongen, mooie vorderingen aan de tank, kan al een litertje soep in.....:))
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Bedankt voor de comments.
@Swaken : daar kan inderdaad wat soep in, maar hoe hou je ze warm ? :8

Gisteren wat te hard van stapel gelopen. Ik wou persé de muren in een grondlaag steken.
Daarbij vergat ik dat ik er nog muurankers op wou plaatsen.

attachment.jpg

De muur in grondverf, MET muurankers ! De twee witte lijntjes aan het boograam zijn wat plamuur, waar ik wat te ver ingesneden had.
De vierkante plaatjes zijn twee simpele ankers die 'iets' vasthouden aan de binnenkant.
De sierlijke ankers, uit messingdraad, houden de dwarsbalken van de vloer vast.

attachment.jpg

Detail op beide muurankers. De vierkante zijn plaatjes Evergreen met een zeskant P&D moer erop. Alles zit verbonden, zelfs in de muur, met een staafje messing van 0.8 mm. De sierlijke ankers bestaan uit een staafje messing van 1 mm dat aan de punt afgeplat is in een tang, waarna een 'pijlpunt' gevijld is. De beide krullen bestaan uit 0.5 mm draad. De beugel die alles verbindt (en vastzit aan de dwarbalk binnen) is een restje PE.

Groeten Rik
 
Die "simpele" muurankers dienen hoogswaarschijnlijk om een balk vast te houden van de trapoverloop. Zo'n overloop heeft minder gewicht, dus was een simpel muuranker voldoende om alles stevig te maken, de trap zelf ondersteunde de andere kant en dus in principe het geheel. Maar ik vraag me wel af, aan de hand van die sierboog, of je die ankers daar niet iets te laag hebt geplaatst?
Enne volgens mij, moet er in het midden boven de grote poort en rechts van de muur ook zo'n groot anker komen.
 
@Walesha : de ankers houden de balken vast die de vloer dragen van het verdiep. Deze vloer ligt onder de deur op het eerste verdiep, dus de ankers zitten niet te laag.

Ik heb ankers geplaatst om de gevel iets te breken, zo kan ik wat roesteffecten aanbrengen en wat uitlopers op de muur. Rond de poort wilde ik geen plaatsen.
Ten eerste omdat er niet teveel zouden staan, ten tweede omdat dit de zwakste plek van de muur is. De sierlijke ankers zijn geplaatst in de steunberen waar de muur het dikst is.

Groeten Rik
 
Tja, het kan natuurlijk, in die oude huizen kom je van alle bouwwijzen tegen, enfin, het was maar een suggestie... doe maar lekker verder, zoals nog enkelen hier (of zijn het zovelen) wacht ik met ongeduld op het eindresultaat!:P
 
he is indrukwekkend en realistisch, gaat het om een Belgische industrieel gebouw ? Doe zo verder
 
@Jumper : deze bouwstijl is niet uitgesproken Belgisch, je vindt het zowat overal in Noord-West Europa.
Het kan zich dus evengoed in Noord-Frankrijk of zelfs Duitsland situeren.

Misschien dat ik het wat specificeer door een tekst op de gevel te schilderen. Maar ik weet nog niet wat.
Suggesties zijn steeds welkom.

Groeten Rik
 
Prachtige vorderingen die ge hier laat zien, ziet er gewoon weg fantastisch uit.

Ik heb het hele topic even door gelezen. Om de raamranden van het mini-art gebouw te maken, zou ik geen plastic strips gebruiken, maar de randen uit alu of messing plaat (0,3 of 0,4 mm dikte, dat is makkelijk te snijden met een schaar) maken. Alu of messing is makkelijk in mooie rechte hoeken te plooien, zodat het netjes aansluit.

Groeten

Pascal
 
Bedankt voor de tip, Pascal.

Het zal voor een volgend project zijn, het raam zit al ter plaatse gelijmd, vervangen is bijna onmogelijk.
Ik heb er even mijn kop op gebroken hoe ik de metalen profielen, waaruit dergelijk raam bestaat, zou kunnen nabootsen, maar ik ben tot geen praktische oplosing gekomen. Daarom teruggevallen om mijn oude manier van werken, zoals ik gebruikte in de 1/87 schaal (modeltreinen).

Groeten Rik
 
Hey Rik,

Ziet er inderdaad mooi uit, zeker met die ankers erbij.
Klein vraagje, ik zie dat je het architectenkarton al gespoten hebt met grondverf, ik heb al hetzelfde gedaan met de grondplaat van mijn diorama, ook zo veel verf moeten gebruiken als grondverf, dienen moes slurpt op dat het niet gewoon is, en ik heb nogthans een laag sterk verdunde houtlijm gelegd over die moes om dit tegen te gaan. Hoe is het bij jouw vergaan??
 
Hey Rik,

Ziet er inderdaad mooi uit, zeker met die ankers erbij.
Klein vraagje, ik zie dat je het architectenkarton al gespoten hebt met grondverf, ik heb al hetzelfde gedaan met de grondplaat van mijn diorama, ook zo veel verf moeten gebruiken als grondverf, dienen moes slurpt op dat het niet gewoon is, en ik heb nogthans een laag sterk verdunde houtlijm gelegd over die moes om dit tegen te gaan. Hoe is het bij jouw vergaan??
Destijds gebruikte een vriend van mij, die veel dio's bouwde daar een Gyproc-primer voor... de primer die ze bij gipsplaten gebruiken om ze kunnen schilderen, merken: Gyproc en Knauf.
 
Knap Rik, echt die ankers, de ramen. Dit wordt terug eentje om de vingers van af te likken.

Grtz Bart.
 
Bedankt voor de reply's, mannen.

@Swaken : ik heb een primer gebruikt uit een spuitbus. Eigenlijk een primer voor koud verzinken, maar het is een gewone grijze primer. Vroeger gebruikte ik deze ook op mijn modellen, maar uit een bus is het moeilijker doseren. Humbrol verven hechten er goed op.
Ik had eerst een proef gedaan op een restje om te zien of de thinners niet zouden reageren met het schuim. Met een positief resultaat. De primer heeft geen invloed op het schuim en de verf hard goed uit zodat het schuim een harde toplaag krijgt.
Omdat ik de muurankers pas achteraf geplaatst heb, heb ik er een tweede laag grijze primer overgespoten.

Om een goede basis te hebben voor de bakstenen heb ik er nog een rode primer van Motip overgespoten.

Intussen zijn er enkele kleurtjes rood en bruin van Vallejo overgeschilderd.

Dus in antwoord op Uw vraag : ik had niet de indruk dat het moes, zoals je het noemt, veel grijze primer opslorpte. Maar de rode primer dekte toch minder goed op de grijze. Ik heb een paar keer over hetzelfde moeten spuiten.

In zijn artikelenreeks gebruikt E. Nouallier Humbrol verven als primer.
Ik denk dat een gewone primer uit de doe-het-zelf toch goedkoper is als een potje H.

Hopelijk heb je hier wat aan, en nog veel succes met je loods.

Groeten Rik
 
Hey Rik,

Thanks m8, ondertussen al wat verder gewerkt aan de grondplaat (die is ook uit dit materiaal gemaakt), en moet zeggen dat na een laagje of drie (wel fijn gespoten) primer van Vallejo erop, het behoorlijk is, blijkbaar doet de houtlijm zijn werk wel. Primer is zeker aan te raden, vooral met verschillende materialen door elkaar. Zoals al gezegd, mooi stuk dat je aan het maken bent, ik volg je. ;)
 
Ik volg ook, dat is een knappe muur geworden!! Ben es benieuwd wat er nog gaat volgen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan