Hoofdsponsor

1/35 Industrieel dio "So wie wir kämpfen, Arbeite Du... [Model v/h jaar 2013]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat ziet er al een heel mooi begin uit Rik. Ben benieuwd naar de rest.
Is het niet logischer dat de roestvlekken ook over de banden met klinknagels lopen op sommige plaatsen, of komt dat nog?

Welke verven zijn die "H" kleuren? Is dat Humbrol?
 
Mooi hoor Rik, is dat blauw/grijs al de eingenlijke kleur van de tank?

Grtz Bart.
 
@Christophe, het roest komt nu van onder de klinknagelbanden. In de verdere sessies zal dit nog ruimer uitgewerkt worden. Hierbij zullen de klinknagels ook nog in roest worden gezet.

@Bart, ja, het blauw is het eigenlijke kleur van de tank. Wel moet één en ander nog bijgewerkt worden, dmv drybrush, wash, pinwash, ... noem maar op...

Groeten Rik
 
Tja rik schitterend werk man dat is nu het enige dat ik kan zeggen...
 
Yo Rik,

Mooie basis om op verder te werken. Kleuren zijn uitstekend in het lichte kleur...

Keep up!

Greetz Nico
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Reeds een half jaar is voorbij sedert de laatste post hier, dus wordt het tijd om nog eens verder te doen.

Het laatste wat gebeurde aan de tank is het herschilderen van de ketel. De eerste poging beviel mij niet.
Zo staat hij er momenteel bij :

attachment.jpg

De roeststrepen zijn overschilderd met blauw, waarna de ketel een wash kreeg. Hij wordt nog verder verweerd...

De groene pijp leidt ergens naartoe...
Bedoeling is hem te doen verdwijnen in een gebouw.

Mijn oog viel op een fabrieksgebouw van Miniart :

attachment.jpg

Met veel moed startte ik de werkzaamheden :

attachment.jpg

De binnenhoekmuren zijn aan elkaar gelijmd. Met de resten die ik uitsneed uit de ramen maakte ik verbindingsstrips aan de ramen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Met een Evergreen strip is de buitenhoek versterkt.

attachment.jpg

En hier zakte alle moed mij in de schoenen. Waarschijnlijk ben ik voor mijn eerste gebouw van Miniart met een te groot gebouw gestart.
In ieder geval, de pasvorm was niet zoals ik het wilde. De randen van de ramen kreeg ik niet tegenover elkaar. Enorm veel plamuurwerk in het vooruitzicht deed mij voor een andere werkwijze kiezen.

De techniek van Emmanuel Nouallier !

Een gebouw maken uit schuimkarton. Reeds vaak had ik zijn artikelen doorgelezen, eindelijk heb ik het werk aangevat :

attachment.jpg

De kit van Miniart heb ik nog niet in de vuilbak gekieperd, hij dient momenteel nog als onderdelenleverancier, zoals het raam op de bovenverdieping.

attachment.jpg

Op basis van de afmetingen van het raam uit de kit is het onderste raam zelf gemaakt met Evergreen strips.
Op milimeterpapier heb ik minutieus het raam met de verdelingen uitgetekend. Hierop een stukje Clear Evergreen van 0.25 mm vastgezet met tape. een strip 1.5 x 1.5 in een ronding geplooid en op het glas gekleefd. De U-vorm aan de onderzijde gedicht met een stukje 1.5 x 1.5, waarna de verdelingen gemaakt zijn met 0.75 x 0.75 mm.

Het muurdeel zelf is ook gebaseerd op de muren van de kit. Deze delen zijn uitgetekend op het schuimkarton en uitgesneden. Hierna is aan één zijde het karton afgepeld. Met zelfgemaakte modules voor de bakstenen (13 x 2 en 6.5 x 2 mm voor de langs- en kops- stenen) is het baksteenmotief geprent.

attachment.jpg

Aan de grote muur wil ik wat veranderingen aanbrengen. Zo komt er een grote poort met een hijsinstallatie erboven (kleine deur).
Dit is het eerste deel van de grote muur, eronder komt nog een plint van 33 mm hoog, aan weerszijden nog een steunbeer van 20 mm breed die de verbinding zal maken naar de hoek met een stuk van 90 mm breed met een blind raam in.

Misschien wat ingewikkeld uitgelegd, maar foto's zullen alles op zijn tijd illustreren.

De onderdelen van de muur zijn met elkaar verbonden door 1 mm dik karton. De openingen zijn hierin ook gemaakt waarna de onderdelen met witte houtlijm verlijmd zijn op het karton.
De niveauverschillen zijn verkregen door een extra laagje karton te lijmen.

attachment.jpg

Een detail van de bovenste deur. Laag per laag zijn de bakstenen geprent. De draagbalk is een stuk Evergreen I profiel. Omdat ik geen rozetten had om in de balk te lijmen, heb ik er hexa P&D stukjes ingelijmd.

Groeten Rik
 
Ik veronderstel dat je met "schuimkarton" het bekende "Catapack" bedoelt dat o.a. architecten gebruiken voor hun maquettes?
 
@Walesha : het is inderdaad ook gekend onder de naam architectenkarton, maar de merknaam Catapack zegt mij niks.

Ik koop het bij Minitair en het is van het merk Canson.

Groeten Rik
 
Ik weet niet of "Catapack" een merknaam is, in de modelbouwkringen waar ik jarenlang in vertoefde werd dat zo genoemd, maar we hebben het dus wel degelijk over het spul dat architecten gebruiken.
 
Wow Rik, dat zijn mooie baksteentjes!.. mooi werk, ik was al benieuwd wanneer deze verder ging :)... U hebt een volger!

grtz
 
Yo Rik,

..het blijft voor velen een grote berg om te beklimmmen " mount miniart"....heb al enkele kitjes van dit merk achter de kiezen...wat ik er van leerde is dat de sleutel bij het uitsnijden is van de muurdelen ligt plus een goede plastic lijm...die het plastic mooi doet in elkaar smelten...gooi je kit zeker niet weg. Er zit enorm veel materiaal in voor andere dios...

Knap werk trouwens, héél knap werk trouwens aan je scratchbuild muur....respect!

We blijven volgen, gen halfjaar wachten nu...

Greetz Nico
 
Bedankt voor de reply's !

@ Nico : ik heb al wat van je werk mogen aanschouwen (AOM en dit forum), en chapeau... Na mijn ondervindingen heb ik nog meer bewondering voor je werk.
Misschien probeer ik het ooit nog eens met een kleinere kit, volgens mij ligt de fout dat ik met een te grote kit gestart ben.

Hoewel ik goede ervaringen heb met het werken met schuimkarton... weet ik nog niet of er nog iets van Miniart gebouwen in huis komt...

Wat ik wel een pluspunt vind aan hun kits is de modulaire samenstelling van hun sprues : hetzelfde sprue kan voor verschillende kits gebruikt worden. Zo vond ik op het sprue van mijn kit naast de benodigde onderdelen, delen die kunnen dienen voor andere kits : zoals een poort in twee delen, louvre-deurtjes. de sprue van de trap kan gebruikt worden om een trap te bouwen met overloop of een rechte trap.
Eigenlijk kom je veel onderdelen over die je in een eigen scratchwerkje nog kunt gebruiken.

Wat dat halfjaar wachten betreft : het is verlof nu, en met de f**king, schei*** weer is er toch niks beters te doen. Bedoeling is dus om dit gebouw afgewerkt te hebben, of toch bijna. :P:P

Binnenkort nog wat foto's.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Ik heb me terug eens toegelegd op het schilderen van de ketel.

attachment.jpg

Met enkele Humbrol verven, H62, H98 en H113, enkele penselen en een stukje spons aan de slag gegaan. Het meeste is getamponneerd met een penseel, sommige vlakken zijn behandeld met de sponstechniek.
Het vlak in het midden is afgeplakt met tape zodat enkel de binnenste plaat behandeld werd.

attachment.jpg

Het rechter vlak in de derde rij is met de spons behandeld, de vlekjes zijn veel fijner en subtieler.

attachment.jpg

Intussen volgde een behandeling met olieverf. Burnt Sienna, Brown Wash (Abt 502) en Cadmiium Yellow zijn, gemengd, aangebracht.
Enkele kleinere chips zijn aangebracht met Brown Wash.

attachment.jpg

Op een paar plaatsen is Brown Wash aangebracht die uitgevloeid is met thinner, zogezegd een 'on site made pin wash'. :D:D

attachment.jpg

De olieverf moet nu voldoende uitdrogen, waarna nog wat regenstrepen volgen met Burnt Sienna en Raw Umber.
Afgesloten zal worden met pigmentpoeders.

Vele panelen zijn niet behandeld met roest, maar een ketel die nog ten volle in bedrijf is mag ook niet te erg roest zijn.
Eigenlijk is het reeds wat teveel, maar in oorlogstijd zal het onderhoud wel op een laag pitje staan... ?

Ook de muur is wat gevorderd :

attachment.jpg

De opbouw van de muur. Beide muurdelen zijn met elkaar verbonden door het karton. Steunberen die 1 mm vooruitspringen komen er nog tussen. Onderaan komt nog een plint in baksteen. Het grote boograam is dichtgemetseld, hier dryfit, met snelbouwstenen om wat contrast te brengen in de muur. De deur boven de poort wordt in gesloten toestand gemaakt, daarom is het karton niet uitgesneden.
De poort wordt wel in halfopen stand geplaatst. De twee rechthoekige ramen van het kantoor komen uit de Miniart kit.

Door de delen op het karton te lijmen met witte houtlijm heeft het geheel de neiging om krom te trekken.
Dit probeer ik te verhelpen door op de achterzijde haaks kartonstroken te lijmen. Hierdoor zal het interieur niet uitgebeeld worden.

attachment.jpg

Detail van het rechter muurdeel, dat inmiddels al gestempeld is.

Groeten Rik
 
Prachtig werk, zowal de schilderwerken als de bouwwerken 8)
Ik blijf aandachtig volgen, ik voel mij terug als op de schoolbanken :8
 
O ja, wat zit er in deze silo, dat het zo belangrijk is om een Flak afd erbij te zetten ?
Dat is topgeheim ! Op straffe opgepakt te worden door de Gestapo kan ik niet meer zeggen.
Wel kan ik kwijt dat Nazi-Duitsland hoopt de oorlog te winnen met de inhoud van deze tank...

Als het zo belangrijk is voor Nazi-Duitsland, zouden ze het onderhoud van de silo dan niet beter verzorgen? Ik zou denken dat zoiets in een piekfijne tank gestopt zou worden ;)... maarrr verder wel heel knap verweerwerk.

grtz Dave
 
Rik, je gebouw uit architectenkarton is fenomenaal, ook je silo heeft een ware prachtige look gekregen.
Heb je de stenen in de muren met een soort mal ingedrukt of steenje per steenje?

Grtz Bart.
 
@Bart : steentje per steentje, met twee mallen. Eén voor langs- en één voor kops.

Uit een strook messing, (een rand van een etsplaatje), heb ik twee kokers gemaakt. Eén met de afmetingen 13 x 2 mm en één 6.5 x 2 mm, dit zijn de afmetingen van een "boerebriek" vertaalt naar 1/35.
Met deze mallen worden steen per steen ingeprent in het polyurethaan-schuim.
Als hulpje leg ik langs de rand een winkelhaak (zwee), eventueel verlengd met een meetlatje voor langere rijen. Hierlangs prent ik dan de stenen.
Zo werk ik mooi in één lijn en blijven de lagen evenwijdig met elkaar.

Dit lijkt een langdurig werkje te zijn als je dit zo leest, maar eenmaal je bezig bent gaat alles nog tamelijk vlot. Alleen moet je er met je gedachten goed bij blijven om het verband te volgen.

Groeten Rik
 
Wat een werk, prachtig ook. Wat ik me net afvroeg is waar je die klinknagels heb gevonden/gehaald? Heel werkje wel, maar is goed !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan