Hoofdsponsor

1/32 Baf f-16am (fa 61) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Farchamber

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 dec 2011
Berichten
156
Dit wordt mijn allereerste bouwverslag. Het gaat om mijn 1:32ste F-16 van Hasegawa die ik zal (proberen) om te bouwen tot een Belgische F-16 namelijk de FA-61 van het vroegere Devil 23 Sqn. Ook gebruik ik het boek van Danny Cooremans -> Uncovering the f-16 A/C/D. Als kind heb ik hem ooit mogen aanschouwen in koksijde op de jaarlijkse airshow die ik ook elk jaar (probeer) bij te wonen. Het model is al redelijk ver klaar maar ik zal proberen om een deftig bouwverslag te maken van de doos tot nu want werk momenteel ook aan een "Red Arrow" 1:32 van revell en een Tornado IDS 1:48 van Italeri.

Niek aka Farchamber

Deze zou het moeten worden:
attachment.jpg
De kit:
attachment.jpg


De pit en fuselage (de schietstoel is de Aces II ejection seat van Quickboost) :

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg


Na dit alles, zelf panellines scriben??? en terwijl ook de bijgeleverde stiffening plates aanbrengen:
attachment.jpg attachment.jpg

Na dit alles beetje begonnen met de "Tail" (prachtige decals van ZOTZ) en de exhaust beginnen samenstellen:

Het onderste deel heb ik besteld gehad bij IPMS in Lier het bovenste komt uit een oude revell F-16 die nu trouwens dient als proefmodel :p
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Nu voor het eerst ook eens proberen te pre-shaden (ik gebruik een airbrush van revell (die met het kleine compresseurtje)) (De pitot tube en AoA probes komen van Zactomodels dacht ik) :

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Op de foto's kun je de pre shade niet zo goed zien na de eindkleur maar in het echt is deze redelijk goed gelukt vind ik van mezelf alleen de bovenkant is minder omdat de hoofdkleur waarschijnlijk iets te donker was... en daarom dat het even stil ligt want weet nu niet of ik het opnieuw zal doen of gewoon zal proberen wat post shaden?

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

En dit is wat ik tot nu toe al heb. Er moet nog vanalles gebeuren, ik zou graag de wielkasten wat bewerken met bedrading en toestanden, ook een panellwash moet nog gebeuren, decals van Daco er op plaatsen, beetje verweren (want die Belgische F-16 zien er zwaar verweerd uit ...) de canopy zou ik open willen de airbrakes moeten er ook opnieuw aan worden bevestigd + wat gedetailleerder worden en de cone moet ook nog worden gespoten ...

Graag wil ik jullie eerlijke mening want wil heel graag bij leren over hoe het nog beter kan!

Mvg Niek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor, ik zou post shaden, ziet er goed uit, met wat verwering er op en de panel lines zul je zien dat het goed komt, :)
 
Mooi werk al.
Even een vraagje heb je al de stifnerplats gebruikt?

En ik ga hem volgen hoor.

Mark
 
Je de stifnerplates zitten er al op maar voor de Belgische versie te maken zitten er volgens mij er een paar te kort op. Ik denk diegene bij de intake dat ze er niet bij zijn.

Niek
 
Inderdaad aan de navigatie lichten aan de intake zijn er ook platen te vinden.

Zal eens zoeken of ik er ergens een foto van heb.

Mark
 
Ja ik dacht het wel want heb ook het boek van Danny Cooremans over de F-16 en daar zijn heel veel foto's te zien van Belgische F-16's met die stiffener plates aan de intake. Zal dat proberen op te lossen met wat karton ofzo.

Niek
 
Heel dunne plasticcard kan ook helpen.

Mark
 
Zeer mooie fotos en prachtige details, zeker de cockpit!
Op de laptop kan ik de foto's wel zien, via me vaste pc om 1 of andere reden niet.

grtn
 
Eindelijk de moed terug gevonden om deze Viper verder wat af te werken. :p Niet teveel blabla hier de foto's ;p

De no-step walkway lijnen zelf gespoten want die decals op maat knippen is heel wat werk en meestal scheurt dat dan toch. Dit was ook veel werk ma veiliger :p

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
Volgende dingen zullen zijn:

Verder decals aanbrengen, wielkasten,bewapening verweer,touch-ups.

Niek
 
Prachtig gedaan niek, welke kleuren heb je voor de body van deze F-16 gebruikt?
 
Hallo aan allen. Eindelijk weer wat verder gedaan aan men F-16!

Er is niet zoveel aan gedaan maar alle kleine beetjes zorgen ook voor een eind resultaat. :p

Begonnen met de wielkasten wat te bevuilen:

attachment.jpg
Wielkasten bevestigd alsook de fuel tanks en 4xSidewinders:

attachment.jpg attachment.jpg

Eindelijk ook de typische Belgische staart bevestigd:

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
Nog 2 close-ups: (FOD cover moet ook nog wat worden bijgewerkt)

attachment.jpg attachment.jpg
Nu juist nog de 2 GBU-12's verder afwerken + de lantirn Pod:

attachment.jpg
Na dit alles moet er hier en daar nog kleine dingetjes worden aangepast zoals, gescheurde decals, kleine plekjes waar verf was meegekomen door tape, cockpit moet nog open gezet worden.
Nog een vraagje, pannellines die op het model "gelegd" zijn ipv verzonken, hoe accentueert men zoiets??

Mvg Niek
 
Ziet er goed uit deze F-16
En op je vraag kan ik eigenlijk niet antwoorden heb niet echt ervaring met modellen waar de lijnen opliggen.

Mark
 
Toch bedankt allesinds!! Zelf ben ik niet zo heel tevreden met het resultaat, was eigenlijk ook mijn echte eerste model dak perfect wou maken en met alles dat ik al had geleerd. Ben wel trots op men Eurofighter die ziet er realistischer uit en dit wou ik ook bereiken met deze... Nuja met de tijd maak ik wss een nieuwe en dit keer 1 van Tamiya!! :p

Niek
 
Hallo terug,

Na de vele oefeningen met de "troep" heb ik eindelijk weer wat tijd gehad om wat te bouwen + de motivatie om eindelijk eens wat vliegers af te werken ipv constant nieuwe te beginnen. :p

Hier een kleine update over men F-16:

Eindelijk hangt de volledige bewapening eronder:
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
En zijn voorbeeld: :p

attachment.jpg
Er zijn hier en daar nog kleine touch-ups nodig en ik twijfel echt voor een post shade maar ben bang men werk te verk###... dus bij deze. Ook aan en in de cockpit is nog werk.

Dit was weer een mini update. (hopelijk zien jullie de foto's want heb wat moeite gehad met uploaden...)

Niek
 
De foto's zijn zichtbaar. Het is een prachtig toestel geworden. Pannellines die op het model "gelegd" zijn ipv verzonken, kunt ge een wash geven. Is zo'n beetje als bij gegraveerde panellines, maar in dit geval moet ge ervoor zorgen dat de verf van de wash tegen de opliggende panelline blijft zitten.
 
Mooi werk Niek en de foto's zijn goed zichtbaar ;).

Voor de leden die ze niet direct zien even een paar keer op F5 (verversen) drukken.
 
Het is machtig mooi geworden,deze kit staat ook op de stapel te wachten bij mij ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan