Hoofdsponsor

1/24 Ford GT40 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
Eindelijk is het er van gekomen en heb ik als afwisseling tussen vliegtuigen bouwen eens een kit aangepakt van een sportwagen , racecar , die ik altijd al heel mooi gevonden heb, zelfs nu nog , terwijl het ondertussen al een old-timer geworden is; Het betreft hier de Ford Gt40 (Le Mans 1969).
het is een kit op 1/24 van het merk Fujimi die ik ooit eens kocht op één of andere beurs . Het merk is mij niet zo heel bekend maar heeft mij aangenaam verast want bij het bouwen heb ik geen enkele moeilijkheid ondervonden , alles paste perfect en alle onderdelen zijn mooi gevormd en afgewerkt. Tot hier toe , want onderstel en koetswerk dienen nog samengebouwd te worden. De decals echter vielen hard tegen . Mischien door de ouderdom? Mischien mindere kwaliteit ? Maar hoe ik ze ook behandelde , sommige scheurden of braken bij de minste behandeling . Gelukkig kon ik door het gebruik van veel Micro Set de schade beperken . Het airbrushen van de juiste kleur gaf ook geen probleem , alleen ben ik bij de neus van de wagen afgeweken van het originele ontwerp en heb daar een persoonlijke toets geplaatst . Die neus leek mij overdreven oranje getint en het contrast met de Gulfstikkers en de orange richtingsaanwijzers vervlakte te veel volgens mijn goesting en daar heb ik de oranje kleur dus ingeperkt tot de rand van de motorkap.
Hier alvast een foto van de box
mvg ; Sabre


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jaja das nog eens de moeite zenne,staat op mijn verlanglijstje deze mooie dream car.
 
Ford Gt 40

foto van het onderstel (chassis)
attachment.jpg
 
attachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgattachment.jpgfotos van het afgewerkte chassis
attachment.jpg
 
Mooie wagen,
ligt hier ook nog tussen mijn stapel.
 
Ford GT40

attachment.jpgattachment.jpg

Inderdaad een mooie wagen Camaro , en probleemloos te bouwen in deze kit al wil ik er nog aan toevoegen dat het wel jammer is dat er geen motor bij voorzien is . Het stopt bij een simpele versnellingsbak . Ik weet wel dat er na het afbouwen niets meer van gezien kan worden maar het is toch leuk te weten dat hij erin geplaatst is. De wielvelgen zijn daarentegen dan weer mooi uitgevoerd.
Tot zover het chassis .
Kwam nu het schilderen van het koetswerk eraan . Lichtblauw en wit in een mengsel van 70/30 % . Geairbrusht met een evolution met een nozzle van 0,2 op ongeveer 1bar gaf dat geen probleem en het resultaat was goed .
Daarna was het tijd voor het vernissen en daar liep het goed fout . De eerste laag glansvernis (Createx) droogde op , mat en met "bobbels" . Het leek op een blauwe appelsien. Oorzaak was ontegensprekelijk het gebrek aan ervaring met glansvernis . Na enkele tips en info van collega's op het forum , (bedankt Doomwade , Pascal , Mobogirl, enz) ben ik doorgegaan met het verdunnen van de vernis tot bijna 50% , het gebruik van een grotere nozzle (0,4) , het spuiten van een viertal royalere lagen die ik de kans gaf om tussenin goed op te drogen . Het resultaat was nu veel beter en ik slaagde erin door de vier dikkere lagen de bubbeltjes bijna helemaal weg te werken . Ik had dus bij de eerste vernislaag waarschijnlijk de vernis niet genoeg verdund , te schraal , te verneveld gespoten . Al bij al is het gelukkig nog goed gekomen .
Sabre


attachment.jpg
 
Mooi model.
En wat een bouwsnelheid.
Het lijkt wel een GT40
 
Thanks Bouwerke , het is eens wat anders dan een vliegtuig he en ik moet zeggen dat het bouwen van deze auto mij zeer bevallen is , met als gevolg dat ik al uitkijk naar een volgende . Een nieuwjaarscadeautje ? (stille wenk) En met de beurs van MC Willebroek in zicht????
Verkijk je echter niet op de bouwtijd. Dit verslag is de samenvatting van toch een viertal weken .
Ben nu toe aan het plaatsen van de ramen
grz
Sabre
 
Hey Sabre,

Ziet er goed uit.

Het oranje op de neus is ofwel in de uitvoering zoals op de boxart staat, ofwel is het gewoon een rechte lijn. Maar dat maakt niet veel uit, want zoals gij hem gespoten hebt is ook heel mooi.

Ik vind de blauwe en oranje tint van de kleuren erg geslaagd. Mocht ge nog ooit eens een model in deze GULF kleuren willen spuiten, ZERO paints heeft ze beiden in hun gamma.
 
Ford GT40

Het klopt helemaal wat je zegt over de schildering van de neus sellery , ik ben daar van het originele afgeweken , bewust , het oranje leek mij persoonlijk een beetje té , en dus gaf ik hem maar een persoonlijk tintje.
Bedankt voor de info ivm de verf
grz
Sabre
 
Zeer mooi Sabre. Mooie kleuren, strak gespoten. Pech met de vernis. Ik vind het het makkelijkste om vernis uit spuitbus te gebruiken. Moet je niet verdunnen en je kan een mooie laag leggen.
 
een tip die ik zeker zal onthouden voor een volgend model Christophe . Bedankt
Sabre
 
Van welk merk is deze kit ? (is moeilijk te lezen op de doos)

Gaat ge de body nog polijsten ? Of krijgt hij een verwering zodat het lijkt alsof hij juist een wedstrijd gereden heeft ?

WA838_1.jpg
 
Mooi model op een mooie doos, past precies bij de tijd van het jaar
smiley7038.gif


Fred
 
Van welk merk is deze kit ? (is moeilijk te lezen op de doos)

Misschien ook eens de tekst lezen in plaats van alleen plaatjes kijken misschien :laugh::laugh: Fujimi dus

Maar een mooi kitje en ik ben altijd wel gecharmeerd geweest van die Gulf kleuren
 
Deze kit is inderdaad van Fujimi Sellery , het merk was mij ook onbekend . Ik ga deze wagen niet verweren , ik heb wat auto's betreft nog geen ervaring op dit vlak . Ik heb daarover dus nog wel wat te lezen en ifo te vergaren . Langs de andere kant zou het een oplossing zijn om die eerste mislukte laag vernis verder weg te werken . Ook dat polijsten is voor mij een onbeschreven blad . Gebeurd dat met dat spul dat vrouwtjes gebruiken om hun nagels op te blinken ? Ik zal idv ook eens geen speuren , hier op het forum .
Sabre
 
Sabre,
Hele mooie kit deze en inderdaad zonde dat er zo weinig aandacht is besteed aan de motor.
Ik heb deze ook nog staan en ik heb een resin kit van de motor besteld bij Historic racing miniatures.
mk1.jpg
Links is de set rechts is wat je overhoud.
mk2.jpg
Dit is het eind resultaat.
Ik zag deze kit in de Scale auto van oktober staan (auto model magazine) en heb de resin kit meteen besteld.
Je kunt betallen met paypal,creditcard,etc.
dit is de link.
http://www.islandcollectibles.net/prod022211.htm
Weet niet of je er nog iets mee kan maar misschien ook een interresante link voor collega bouwers
Succes met dit model blijf volgen

Gr
Dirk aka mind-9
 
Mooi model :)
Fujimi is toch al een lange tijd op de markt hoor, en is gekend voor goede modellen. Het is wel een feit dat het hier niet zo vaak te vinden is in de modelbouwwinkels :(
Het jammere is dan wel dat ze de motoren niet in hun kits hebben, maar daar tegenover staat (stond?) dan wel de goedkopere prijs...
Wist wel niet dat er aftermarket kits bestonden voor dit merk, weer iets bij geleerd si :D
 
inderdaad een intresante link Dirk waar andere collega's ook zeker iets zullen aan hebben . Om een motor nog in te bouwen is het natuurlijk nu te laat , het model is afgebouwd , klaar voor een laatste fotosessie.
Gr , sabre
 
En met deze is mijn eerste automodel afgewerkt . Geen groot succes maar ik ben best tevreden met het resultaat , de vernisproblemen in acht genomen . Het model is niet verder gepolijst omdat ik denk dat dit op glansvernis toch geen zin heeft. Ik heb de ramen dus gekleefd met Kristal Klear en dat viel goed mee , geen gesmos op de ramen , en als dat er al was , is het gemakkelijk weg te vegen. De ramen heb ik gewoon opgeblonken met glaseks ruitenreiniger. Een probleem had ik nog bij het aan elkaar doen aansluiten van de twee koetswerkdelen . Eén en ander achteraan het chassis moet waarschijnlijk niet onder de juiste hoek verlijmd zijn geweest . Met strakke elastiek en secondenlijm kon ik gelukkig alles nog een beetje in de juiste vorm krijgen . Allemaal kleine foutjes die mij bij een volgende kit niet meer zullen overkomen . Die is trouwens al voorzien , het zal de Shelby Cobra 427 S/C worden
Mvg Sabre
;)
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan