Hoofdsponsor

1/48 Autoblinda AB 41 - Italeri [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De berg en de weg hebben een laag foamcoat gekregen. Als deze goed droog is kan ik ze beginnen te kleuren.
De naden waar de stukken schuim op elkaar zijn geplakt zijn hier er daar nog zichtbaar. Dit moet zeker weggewerkt worden want die zijn niet natuurlijk.
Op deze manier lijkt het meer op een sneeuwlandschap.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Badankt voor de mooie uitleg, hier kan ik zeker iets mee doen. Ook de tip voor de horizontale strepen zal ik eens uitproberen
mooie vorderingen, ben benieuwd naar de schildertechniek voor de rotsen.

Grtz Bart.
 
Een kleine update van de wielen.

Eerst heb ik de banden in een donkergrijs geverft (vallejo)

attachment.jpg

Toen de verf droog was heb ik er poeder op gedaan (mig)

attachment.jpg

Het poeder verzadigd met thinner voor washes (mig)

attachment.jpg

Laten drogen en toen het volledige wiel met meer poeder ingesmeerd.

attachment.jpg

En als laatste met mijn vingers het poeder op de loopvlaken en de zijkanten verwijderd.
En op sommige plaatsen enkele olievlekjes geplaatst (Abteilung)

attachment.jpg
 
Amai die rots is knap geworden ! Heel echte structuren !
 
Ziet er een kloekke rots uit mijn gedacht !

De verwering op je voertuig heeft wel een totaal ander uitzicht gekregen en vind ik persoonlijk veel beter dan voordien. Misschien hier en daar lichtjes een beetje roest aanbrengen maar dat moet je maar doen als je er zeker van zijt.
Op de naakte stukken panzer ,die op een hoek/rand zitten ,kan je met een grafietpotlood eens over die rand gaan zodanig dat je een metaalglans bekomt. De zijkant van de punt gebruiken, slepen als het ware.
Als je daar dan eens zeer lichtjes over gaat met een roestpigment/roest-pastelpoeder zal die glans van je grafietpotlood getemperd worden door die roest en zal een speciaal effectje geven. Naakt metaal met een roestnevel op. Niet genoeg naar je gedacht kan je er nog eens zeer lichtjes overgaan. Penseeltje in pigment poeder steken en zeer goed aftikken op de rand van het potje totdat er bijna totaal niets meer aanhangt en dan aanbrengen. Noem het, drybrushen met poeder. Niet fixeren met één of ander produkt want anders is de grafietglans weg. Het vet van je grafiet zal de pigmenten wel vasthouden.
Je kan ook verschillende tinten gebruiken dat brengt leven in het geheel.
Dat kan je trouwens ook doen op die andere chippings maar zonder die grafietglans zal het weer een andere uitkomst hebben.
Misschien eerst eens proberen op een proefstukje.

De wielen zijn eveneens geslaagd en kan je misschien als je het nodig vind ook eens een bezoekje breng met je grafietpotlood, ook niet teveel é, want alles met een "te" is niet goed é ;)
 
Bedankt Famo voor deze goede tips. Ik ga ze zeker gebruiken.

Dus in principe, mag ik geen vernislaag meer aanbrengen, nadat ik de pigmenten erop gezet heb?
 
Nog een update van de rotsen. De weg moet nog afgewerkt worden met bruine tinten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu ga ik een drybrush doen met lichtgrijs zodat de rotsen diepte krijgen.
 
Je rotsen zien er super realistisch uit Christophe, een plezier om naar te kijken. Dit is zo'n diorama waar je rustig van wordt vind ik...
 
Prachtig! als je inzoomt lijk je zo naar echte rotsen te staren!
 
Ze zien er wel mooi uit die rotspartijen. Het enige dat me een beetje opvalt zijn de lijmvlakken van de verschillende horizontale stukken. Maar voor de rest... schitterend werk
 
Ze zien er wel mooi uit die rotspartijen. Het enige dat me een beetje opvalt zijn de lijmvlakken van de verschillende horizontale stukken. Maar voor de rest... schitterend werk
Ik ga trachten om met het groen die lijmvlakken te verbergen. Volgende keer ga ik iets anders gebruiken om het styreenschuim te verlijmen zodat die lijmvlakken minder of niet meer zichtbaar zijn.

Ik heb nu boomstronken en wortels aangebracht op de rotsen. Later komen hier de bomen op. Ik heb dit gedaan met Curly Moss, te vinden in plantencentrums bij de produkten voor bloemschikken. Dit is echt ideaal materiaal om op deze schaal boomwortels te imiteren. Ik heb ze met secondenlijm vastgezet op de rotsen en soms een beetje erin geduwd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
knappe rots hoor!!!en dat bol zetten van de weg moet ik ook onthouden
 
Christophe, je dio met je rots is zeer mooi, maar toch zou ik nog een highlight geven met wit. Zo zullen de toppen in de rotsstructuur meer naar voren komen.
Weinig rotsen zijn zo donker, tenzij basaltrotsen, maar deze zijn vulkanisch van oorsprong. Gewone rotsen zijn wegens ouderdom en blootstelling aan weersinvloeden en zon veel lichter van kleur.

Je wortels vind ik dan wel zeer geslaagd ! Prima vondst.

Groeten Rik
 
Dus in principe, mag ik geen vernislaag meer aanbrengen, nadat ik de pigmenten erop gezet heb?

Ik doe dat toch nooit om zo de effecten van de pigmenten te behouden. Met pastelpoeders moet je het zeker niet doen of alles is naar de vaantjes.
Maar misschien dat anderen dat wel doen, ik weet het niet. In ieder geval heb ik ook nog nergens gezien of zien doen.

Die rotsen dat komt in orde, ik voel het aan mijn kleine teen.
 
Op de DVD acryllic techniques van Mig Jimenez wordt dat wel gedaan en nog geen klein beetje.
Hij doet pigmenten droog op een plek en gaat er dan met een borstel overheen met best wat matte vernis en verdunner.
Zo lopen de pigmenten wel wat uit maar komen dan op plaatsen te liggen waar van nature ook het stof bij elkaar kruipt. (alé, dat zegt Mig toch :) )

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar laat het maar weten.
 
ja en nee,
Je kan die pigmenten zo fixeren. Ok, dat wel.
Maar als je eerst pigmenten gebruikt en er later over spuit of over gaat met eender welke vloeistof, mag je er vanuit gaan dat daar niet veel van overblijft.
 
Ik heb de pigmenten op mijn Opel Blitz funkwagen met haarlak gefixeerd.
Niet rechtstreeks op je model spuiten, maar er boven, zodanig dat er enkel een lichte nevel op het model kwam (model ronddraaien om overal dit effect te hebben)
 
Bedankt mensen voor alle tips en opmerkingen.

@InFlandersField: Rik, je opmerking over de rotsen was terecht. Ik vond ze zelf ook nog iets te donker en te weinig diepte hebben, (op de foto waren ze donker dan in werkelijkheid). Maar door jouw opmerking heb ik toch een beige wash en een witte drytbrush gedaan met email verf van revell en het resultaat is veel beter. Nu is er echt diepte in de rotsen. In werkelijkheid weer beter dan op foto. Thx.

En hier het resultaat. Ik heb ook de bomen geplaatst.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog een beetje hout aan de kant van de weg (Ik heb afgelopen zomer boomschors in de plantenperken hier gelegd en daar zitten mooie boomstammetjes tussen)

attachment.jpg

Let op de binnenkant van de tunnel die er iets minder natuurlijk uitziet omdat dit door de mens is uitgekapt.

attachment.jpg

attachment.jpg

En even foefelen met een ander modelletje. Zou kunnen maar de schaal is niet helemaal ok.

attachment.jpg

Nu moet het groen geplaatst worden. Boombladeren en mos en planten op de rotsen en de weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan