Hoofdsponsor

1/48 Autoblinda AB 41 - Italeri [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De camo zit er netjes op hoor, benieuwd naar de H/S methode.
 
En hier de eerste resultaten van de haarlakmethode. Ik heb alles gechiped met deze speciale stokjes die ik eens besteld heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En na deze eerste chipbeurt heb ik er glansvernis uit spuitbus (Action) op gespoten en dan de decals met Set&Sol erop gezet.

attachment.jpg

De volgende stap is een donkerbruine en zwarte wash.
 
ja maatje das echt mooi zo zenne.
 
zeker niet mis ,maar ik zou eerder opteren om een borsteltje te gebruiken met harde haartjes zodanig als je over je model wrijft waar de hairspray onder zit je meer fijne streepjes bekomt dan deze (excuseer mij voor het verkeerde woordgebruik) vlekken. Als je met dat borsteltje dan ook lichte bewegingetjes maakt ,haaks op de randen bekom je ook kleine chipping.
Zulke fijne plamuurmesjes zijn ook goed om fijne lijntjes en kleine chipjes te bekomen. Dan wel lijntjes trekken met de diktekant van het mesje.
 
Famo, ik zal dat de volgende keer eens proberen. Nu had ik een beetje het probleem dat de verf te snel loskwam zodat ik grote vlekken kreeg.
Ik denk dat de haarlaklaag te dik was op sommige plaatsen, dus volgende keer ga ik de haarlak minder dik spuiten. Nu had ik te weinig controle over de hoeveelheid verf die ik kon wegnemen. Meer naar de onderkant ging het beter.
Dit was de eerste keer, dus hier moet ik nog veel leren.
 
Waarom gebruik je de haarlaktechniek eigenlijk op dit voertuig Christophe?
Gezien de schaal kan je met een kwastje betere chipping aanbrengen dan met haarlak die ik persoonlijk meer geschikt vind voor een voertuig in een winter camo (wit dus ) sorry ik ben gewoon eerlijk in dit soort zaken en vind wat ik nu zie niet echt geslaagd en zonde van je mooie spuitwerk op deze schaal.
Ik heb deze techniek nu twee keer toegepast en de haarlak de eerste keer dik aangebracht en de tweede keer dun en ik blijf het een gevaarlijke techniek vinden omdat je er totaal geen controle over heb, maar dat zal wel aan mij liggen omdat ik erg kritisch ben op mijn eigen werk en dat het nooit uitpakt hoe ik het het voor ogen heb :-(
 
@Ron: Ik apprecieer je eerlijke mening Ron. De haarlakmethode heb ik gebruikt om deze eens uit te testen. Ik ben momenteel met verschillende kleine modelletjes bezig waarvan het vooral de bedoeling is om verf en verweertechnieken uit te proberen. Sommige modelletjes zullen zeker in de vuilbak belanden. Vooralleer ik verder ga met het spuiten van mijn Phoenix project wil ik wat meer ervaring opdoen zodat die niet in de vuilbak belandt.

Ik moet wel erbij zeggen dat het model er in het echt beter uit ziet. En het is ook nog niet af.
Ik heb gisteren eens die nieuwe DVD bekeken van MIG JIMENEZ (waar Kevin ook over sprak in zijn draadje) en daarin worden de chips op het model geverft. Dit ga ik bij een volgend model eens uitproberen.
Persoonlijk denk ik wel dat je door meer ervaring een betere controle kan krijgen over deze haarlaktechniek, maar dan moet je veel oefenen. Als je ziet welke resultaten GUnit haalt met deze techniek is het toch wel de moeite om die te leren vind ik.
 
Christophe, al doende leert men.
 
De eerste stappen van het dio zijn gemaakt. Ik heb een mdf sokkeltje van 20 x 20 cm gemaakt en daarop een stuk maquettekarton geplakt in een boogvorm om de weg achteraf te maken. Ik heb van het maquettekarton één laag karton weggenomen zodat ik in de weg beschadigingen kan aanbrengen.
Met isolatieplaat heb ik een ruwe berg met tunnel gemaakt. En nu ga ik de rotsen maken door met een keukenmes stukjes isolatieschuim af te breken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ferme berg Christophe. Hopelijk kun je hem nog afnemen om je weg af te werken. Een goed idee om je weg bol te leggen, het is een belangrijk detail die vaak over het hoofd wordt gezien. Werk je de weg af met kasseien ? Of wordt het een landweg ?

Ik weet niet met wat je de rotsstructuur zal aanbrengen,... Plaaster, papier-maché + gips mengsel, of nog iets anders ? Hou er wel rekening mee, om het even wat je er op zet, dat het een zekere dikte heeft. Aan de berg zelf heeft dit weinig belang, maar wel in je tunnel : de opening zal kleiner worden wanneer je dit met een rotsstructuur bezet. Als ik jou was zou ik de tunnelopening wat groter maken, bvb 1 cm extra wegnemen. Zo zal je vermijden dat het voertuig er achteraf niet meer door kan.

Maar niettemin het wordt een mooi dio, eentje om te blijven volgen !

Groeten Rik
 
@Inflandersfield: Rik, de weg gaat een gewone asfaltweg zijn die al serieus heeft geleden onder de voertuigen die zijn gepaseerd. Op het polyurethaanschuim ga ik foamcoat aanbrengen. Dit ziet eruit als gips, maar duurt 24 om te drogen. Eenmaal als het droogt dan gaat het zich gedragen als polyester. Dus het is niet broos en wordt zelfs vrijsterk.

Hier nog een paar vorderingen van het dio. De berg is volledig vormgegeven, en aan de zijkanten heb ik dunne mdf van 1,5mm aangebracht als afwerking.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens heb ik alles een eerste primerlaag gegeven met Motip Spray Putty. Ook op de berg en de weg. Doordat de verf in het schuim bijt krijgt die een grovere struktuur, die ideaal is als basis voor de verdere afwerking.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hij is nog wel niet klaar maar het is een mooie berg die je heb gemaakt
 
Heel mooi, Christophe. Je berg krijgt al structuur.

Succes met de weg. Foamcoat is een produkt dat ik niet ken. We blijven dit zeker volgen.

Groeten Rik
 
Ziet er inderdaad al veelbelovend uit.
Berg heeft al een mooie structuur op deze manier.
Dit wordt gevolgd ;)
 
Mooie structuur!
En bovendien heb ik nog niet veel dio's met rotswanden gezien!
 
Dit wordt zeker mooi, die bergwand vind ik prachtig. Hoe heb je hem zo gekregen, uitgesneden met een mes?
Ik ben geintresseerd omdat ik op mijn volgende dio de Normandische kliffen zou willen weergeven.

Grtz Bart.
 
Dit wordt zeker mooi, die bergwand vind ik prachtig. Hoe heb je hem zo gekregen, uitgesneden met een mes?
Ik ben geintresseerd omdat ik op mijn volgende dio de Normandische kliffen zou willen weergeven.

Grtz Bart.

Ik heb eerst 4 losse stukken met een machientje met een gloeidraad uitgesneden en op elkaar geplakt met Tec7. Toen dit droog was heb ik de ruwe vorm uitgesneden met een getand keukenmes. En dan heb ik met een ander keukenmes met een scherpe punt kleine en grotere stukken uit de vorm getrokken eigenlijk. Niet gesneden, maar de mespunt gebruiken om stukken eruit te trekken of prutsen...

Hier een afbeelding van de Normandische kliffen. Hier ga je zeker die horizontale lijnen moeten weergeven. Misschien met een soldeerbout dat dit wel lukt.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een update van het voertuig zelf. Ik heb nog een beetje zitten verweren. Maar het is nog niet gedaan, er moet nog veel aan gebeuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is het eerste voertuigje dat ik verweer, dus het is voor mij een beetje proberen.
 
Ah da is dus proberen,je zou het niet zeggen want het lijkt wel of je het al jaren doet maatje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan