Hoofdsponsor

1/16 Batmobile Tumbler (papiermodel) - Batman begins (2005)

PaperShaper

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 nov 2011
Berichten
554
Hoi iedereen,

Hoog tijd om mijn topic op te starten!:8

Eerst wat over de film:
Batman Begins voorziet in een nieuw begin voor het personage Batman in de film, en is geen 'voorloper' (en ook geen vervolg) tot de andere Batman-films die over de jaren zijn gemaakt. Deze film vertelt het verhaal over hoe en waarom Bruce Wayne (gespeeld door Christian Bale) zich zijn alter ego "Batman" aanmeet

Aangezien dit geen filmforum ga ik hier niet dieper in op het verhaal, maar de film is een aanrader. De film was een groot succes en critici waren er positief over. Met een opbrengst van 372 miljoen dollar kreeg hij een plekje in de top 10 van succesvolste films van 2005.

Nog een klein detail: voor de "Joker" is in deze film geen rol weggelegd.

Gebruikte bron en meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Batman_Begins

Nu wat over de Batmobile Tumbler:
Deze Batmobile is volgens de ontwerper een kruising tussen een Lamborghini en een tank, waarin met wat verbeelding ook het vleermuis-achtige kan worden teruggevonden.

attachment.jpg

Voor de echte kenners op dit forum ook de technische specs van dit monster:


  • Length: 15 feet (4.57 m)
  • Width: 9 feet 4 inches (2.84 m)
  • Weight: 2.5 short tons (2.3 t)
  • Acceleration: 0-60 in 5.6 seconds.
  • Engine: 5.7 liter GM V8 engine capable of 500 horsepower (370 kW).
  • Fuel: The "jet engine" on the back of the car was fed by propane tanks.
  • Tires: 4 Interco "Super Swamper TSL" tires standing 44 inches (1,100 mm) tall 18.5 inches (470 mm) wide in the rear, and two 94.0/15.0-15 Hoosier Checkerboard dirt tires on the front.
  • Jet burner in rear with vector controls for the jet
  • Backend flaps for quick stops
  • Landing Hook
  • Enabled with front-firing machine guns
  • Built-in safety link for petrol control
  • Built-in fire extinguisher system
  • Front wheels on bolted arms for an axel-less front end
  • Conventional single axel rear end

attachment.jpg

Gebruikte bronnen en meer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Batmobile
http://www.chickslovethecar.com/Tumbler.aspx
http://www.batmobilehistory.com/2005-batmobile.php

Over het papiermodel:
Eerst had ik enkel het model in schaal 1:20 dat vrij te downloaden is op http://paperinside.com.
Initieel was het mijn bedoeling om dit model te vergroten naar schaal 1:16 of 1:12 en als gevolg daarvan een heleboel details te scratchbuilden.
In mijn zoektocht naar referentiemateriaal hiervoor botste ik op foto's van een papiermodel dat er toch al heel wat gedetailleerder uitzag. Bij die foto's stond een e-mailadres. Dus even de stoute schoenen aangetrokken en een e-mail gestuurd met de melding van deze wedstrijd en de vraag of ik de files van dat model kon krijgen. En jawel, 1 dag later antwoord uit Shangai:147: met de files, gratis voor niks!!! Enkel met de vraag om wat foto's te sturen over de bouw en het resultaat, wat ik uiteraard met plezier zal doen.

De onderdelen staan op 44 pagina's (met een betere schikking kan het wel op minder) en worden vergezeld van 31 schema's.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierbij nog een foto van die brave Chinees van een afgewerkt model.

attachment.jpg

Ik plan wel om het model verder te "superen" en te schilderen. Ik begin in de schaal van het model (1:12), maar als ik zie dat het bouwtechnisch mogelijke is om te vergroten naar schaal 1:9 zal ik dat doen. De redenen daarvoor geef ik dan wel prijs.

Zo, dit was het.

Groeten,
Joost
 
Ga deze met interesse volgen Joost.

Veel bouw plezier en succes met de wedstrijd.

Fred
 
Veel succes met de wedstrijd.
 
dit wordt een mooie

ga ik volgen, succes
 
Hoi Joost,

Succes met de bouw van je project en met de wedstrijd.
 
heel veel plezier met dit model Joost (trouwens, bedankt voor de leuke link, heb het in mijn favo's gezet)

groetjes
Petra
 
Met super veel enthousiasme zal ik deze volgen.

1. Ik doe zelf ook af en toe aan papierbouw
2. The Batmobiel is gewoon de MAX!!!!

:)
 
Joost succes met dit mooie model.

Gr
Dirk aka mind-9
 
succes met de bouw
 
Zo, hier zijn we dan met de eerste update.

Tot op heden heb ik enkel de onderdelen uitgesneden die ik volgens het eerste schema nodig heb. Deze onderdelen vormen zowat de ruggegraat van dit model.

attachment.jpg

Ik begin wat traag omdat ik nog aan het uitzoeken ben hoe ik in dit model de cockpit kan scratchbuilden.
Pas na het in elkaar zetten van deze onderdelen zal ik een beeld krijgen of er voor de cockpit genoeg plaats is. Indien niet, zal er moeten nagedacht worden om zelf een andere ruggegraat te vormen (met behulp van 1mm-karton) zonder dat de buitenafmetingen wijzigen.

Een probleempje waar ik best wat bijstand kan gebruiken is "getint glas". Voor glaspartijen heb ik tot op heden altijd folie voor retroprojectoren gebruikt. Bestaat er een manier om dat te verdonkeren, of moet ik een ander materiaal gebruiken?
Jullie visie hierop is zeer welkom.

Groeten,
Joost
 
mooie update , voor de raampjes kun je wat tamiya spray smoke ps 31 gebruiken :
 
Mooie start Joost.
Ik heb zelf wel eens wat remlichten gemaakt van dun plexiglas en dit gespoten met tamiya TS-39 Mica Red.


Fred
 
@ Bubblegum en Fred: Bedankt voor de snelle (en éénsluidende) reactie.

Tamiya Spray zal het dus worden.
Maar aangezien ik dit nog niet heb gedaan heb ik nog een vraagje: zet ik de spray op de binnenkant, de buitenkant of misschien wel op beide?

Groeten,
Joost
 
Mooi model,gebruik je hiervoor een dikkere papiersoort dan waar je normaal op print?
 
Ik heb toen alleen de binnenzijde gespoten Joost.

Fred
 
@bert65: Dit model is ontworpen om volledig met 160gr. papier te maken. Andere modellen maken ook gedeeltelijk gebruik van 80gr papier (normaal kantoorpapier).
Ik denk dat ik voor aanpassingen en toevoegingen die ik wens te doen wel zal gebruik (moeten) maken van andere papiersoorten, gaande van zijdepapier tot karton van 1mm dik.
@Fred: de binnenzijde wordt door Tamiya zelf aangeprezen (en eigenlijk is dat ook wel logisch).

Tot de volgende update.

Groeten,
Joost
 
Zoals verwacht laat de stevigheid van het model zoals het ontworpen is wat te wensen over om een cockpit in te bouwen. De onderdelen daarentegen passen goed in elkaar wat een meevaller is. Hier enkele foto's toto nu toe:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vooral op de 2e foto is het gebrek aan stugheid goed te merken: dus herbeginnen en een betere ruggengraat bedenken die minder plaats inneemt en meer toelaat.
Omdat dit nog maar het onderste deel is van de cabine, ga ik hier nog even mee verder om de volledig ruimte te kunnen meten en herwerken.
Genoeg werk te doen dus.

Tot later,
Joost
 
Ik had daar bij The Liberty Square Mansion ook last van. Het papier trok helemaal omdat de oppervlakte gewoon te groot was.
Ik heb dat opgelost door wat stukken golfkarton op maat te snijden en dat aan de binnen zijde te plakken.
Dat geeft veel stevigheid en neemt weinig ruimte in.

IMG_4131.JPG


Hier heb ik het uitgelegd vanaf post 44.
Het is maar een idee hoor.


Fred
 
Mooie update , Het was een mooi idee geweest om het om te zetten naar styreen ,dit soort modellen lenen zich daar goed voor .
 
@Fred: karton is inderdaad de oplossing. Je Liberty Square Mansion is daar het mooiste bewijs van. Maar aangezien ik ook van binnenuit ga bouwen moet ik wel vol karton gebruiken en geen golfkarton.
@Bubblegum: omzetten naar styreen zou een mooie uitdaging zijn, maar niet voor mij: ik ben en blijf een kartonist tot in de kist;);).
Maar als er iemand ooit die uitdaging wil aangaan, wil ik gerust aan de ontwerper de vraag stellen of ik de files ter beschikking mag stellen.

Grtz,
Joost
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan