Hoofdsponsor

1/16 Batmobile Tumbler (papiermodel) - Batman begins (2005)

Hoi,

Na veel beslommeringen dit jaar die mij de zin tot modelbouw hadden ontnomen, heb ik vanavond weer mes en pincet ter hand genomen en wat "geprutst".
De Batmobile wordt verder afgewerkt, zoveel is zeker!!
Maar aangezien deze wedstrijd al lang is afgelopen zou ik dit topic graag naar de papierbouw verhuizen.
Kan dit? Doe ik dat zelf, of is dat iets voor de moderator? Of start ik gewoon een nieuwe topic in de papierbouw?

Dank bij voorbaat voor de info.

Grtz,
Joost
 
Ik ben dus herbegonnen en deze keer met versterking door 1mm-karton.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=13857

Aangezien het model geschilderd zal worden moeten de gedrukte details in reliëf worden gelegd, anders worden ze "weggeschilderd".

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=13858

Ik heb ondertussen ook wat elektronica gestudeerd i.v.m. de eventuele inbouw van leds. Ik zou 2 circuits willen leggen van elk 4 leds. 2 circuits omdat de lichtsterkte van het ene circuit sterker moet zijn dan de andere (gewone koplampen vs verstralers).
Nog enkele vragen aan de techneuten op dit forum:
1) is onderstaand schema correct?
2) bestaan er witte leds met verschillende lichtsterkte? Of kan ik dat verschil bereiken met warm wit vs koud wit? Of kan ik de lichtsterkte beïnvloeden door een hogere weerstand te plaatsen waardoor er minder stroom door de leds gaat?
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=13856
Dank bij voorbaat voor de ongetwijfeld interessante visies hierover.

Groeten,
Joost

Wat uw vraag 2 betreft bestaan er inderdaad witte leds met verschillende lichtsterktes.
Op onderstaande link kun je de verschillende zien en aankopen.
Ik heb er al aankopen gedaan en alles verloopt zeer vlot en meestal ook goedkoper dan in de elektronicazaak.
Ik heb er al gekocht voor op mijn RC auto's.

http://www.leds-buy.nl

mvg
Buzzy
 
[mod] deze verplaatst naar Papier & karton. [mod]

Jammer om te lezen dat je flinke tegenslag hebt gehad.
Mooi om te lezen dat je deze gaat verder bouwen, succes.

Fred
 
Joost,

Goed om lezen dat je verder gaat.
Want een bouwer met jouw skills, zien we hier niet graag verdwijnen van het forum.
Succes in real life. Iedereen heeft, denk ik toch, wel eens moeilijke periodes waar modelbouwen dan komt stil te liggen.
 
@ Buzzy: Ik heb besloten om het nu te houden bij het materiaal waar ik het best in ben: papier. De elektronica laat ik voor wat ze is. Toch bedankt voor de info. Ik houd die zeker bij. Ze kan altijd nuttig zijn voor latere projecten.

@ Fred & Dominiek: Bedankt voor de verplaatsing. Bouwverslagen en foto's volgen.

Grtz,
Joost
 
Hallo,

Bij deze enkele foto's van de vorderingen tot zover:attachment.jpg

attachment.jpg

Ik zal later trachten het verschil tussen de carrosserie en de ramen te maken met een licht kleurverschil en een glossy vernis voor de ramen een een matte satiné-vernis voor de carrosserie.

Onderstaande foto zijn wat onderdelen van één flank.
attachment.jpg

En nu de flank in mekaar gezet:
attachment.jpg

Dit heeft nog niet helemaal de juiste vorm, maar dat komt (hopelijk) wel in order als dit op het model wordt geplakt.

Tot zover dit bericht. We kunnen nu gaan snijden en plakken aan de andere flank ;).

Grtz,
Joost
 
Ziet er mooi uit joost. ben onder de indruk van wat je met papier kan bouwen.
 
Beide flanken zijn aan het model toegevoegd. Hieronder het resultaat. Hier en daar nog wat bijschuren, dan komt het wel goed...

attachment.jpg

attachment.jpg

Later meer.

Grtz,
Joost
 
Dit is toch weer een aardig grote jongen die je ineen flanst.
Ga je met de airbrush te werk?
 
Hallo,

@ ExSerCo: Het is inderdaad een vrij groot bakbeest. Ik heb geen airbrush en heb er ook nog nooit mee gewerkt. Dat is voor mij echt compleet onbekend terrein. Ik zal ook deze keer met veel geduld met penseel de nodige verf aanbrengen. Eerst hier en daar nog wat bijschuren en een beschermlaag witte lijm/water er op zetten voor de verf komt. Ik denk dat ik dit deel per deel ga aanpakken zodat ik nooit echt grote oppervlakken in één keer moet schilderen. Het verdere verloop van de bouw zal dat wel bepalen.

Tot later.

grtz,
Joost
 
Hello,

Hieronder de vaste achterspoiler (of toch zoiets...).
'k Heb 'm 2x gebouwd: 1x OOB, 2e keer met verstevigingen waarvan ik denk dat ze nodig zijn voor de verdere opbouw en het verven.
Het ziet er wat onverzorgd uit maar na wat bijschuren, coaten en verven komt dat wel goed.

attachment.jpg

Hieronder een dry-fit op het model tot zover.

attachment.jpg

Tot de volgende.

Grtz,
Joost
 
Je bent weer lekker op dreef Joost, is weer mooi om te volgen.

Fred
 
blijf dit toch geweldig vinden.. ik hou van klein prullewerk, maar zo in papier zou ik niet het geduld hebben denk ik :D :P
ben benieuwd wat er nog gaat volgen!
 
ik sta er versteld van wat men met papier kan. mooie bouw.
 
Bedankt voor de lovende woorden.

BTW, dit model vindt ik best wel moeilijk omdat het net zo groot is, schaal is namelijk 1/12. Daarbovenop heeft de ontwerper geen versterkingen voorzien in karton.
Waar mogelijk doe ik die verstevigingen wel. Dit houdt wel in dat ik bijna alle onderdelen 2x bouw, vandaar ook dat ik uitblink in ongeëvenaarde traagheid:D.
En nu gaan we verder bouwen.

Tot later,
Joost
 
Zoals ik al zei, is dit een moeilijk model. Misschien wel te moeilijk voor de manier waarop ik bouw. Ik heb een uurtje of 2 geleden een gedeelte van de Batmobile een coating gegeven van 50/50 lijm/water (zoals ik al mijn vorige modellen ook gecoat heb).
De vlakken die versterkt zijn met karton is geen probleem, maar de andere stukken waar die versterking niet mogelijk was, blijken te fragiel en zijn toch wat krom getrokken. Of om het op z'n vlaams te zeggen: het trekt smoelen!!!:angry::angry::angry::angry:

Het ziet er dus naar uit dat ik dit project (voorlopig) zal moeten stopzetten. Als ik hem nu verder bouw zoals hij is lijkt het meer op een geblutste oldtimer ipv de strakke, futuristische autotank die het eigenlijk wel moet zijn.

Als er nog een goede ziel is die eventueel een oplossing heeft hoor ik het graag.

In elk ander geval: einde verhaal.
Maar geen nood: ik heb al een volgend project gevonden. Nieuw topic volgt.

Grtz,
Joost
 
Jammer....maar zoals we in holland zegen....helaas.
Zag je nieuwe project al, dat is ook een mooie!

Fred
 
Jammer van deze.
Ik neem aan dat je door verandering van de dikte van papier niet meer kunt aanpassen ?
Kan je de tekening niet ineens op karton afdrukken ?
(Ik ben dus een volledige newbie op het gebied van papierbouw... daarom misschien een rare vraag)

Mark
 
Misschien dat ik hem ooit nog eens aanpak, maar dan verklein ik hem tot een grootte waarvan ik denk dat het wel moet lukken.

Maar nu toch wat anders, want ik ben zelf ook ontgoocheld in het resultaat en ik kan momenteel geen Batmobiel meer zien:).
 
Dit hoort er ook bij zeker
Wel spijtig voor het model
Maar fff wegleggen en gedachten op ander project storten helpt ook ;)

Succes mede volgende

Davy
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan