Hoofdsponsor

1/72 Rafale-c (Italeri) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Christophe

Guest
Om nog wat ervaring op te doen met de airbrush ben ik nog een klein projectje gestart. Dus geen verslag van de bouw, maar enkel een verfverslag.
Het gaat om de Rafale-c op schaal 1/72 van Italeri. De pasvorm was goed.

attachment.jpg

Na een grondig ontvettingsbadje voor het bouwen wordt er eerst een laagje hechtingsprimer voor kunststof uit spuitbus op gespoten in twee dunne laagjes.

attachment.jpg

Vervolgens heb ik met Vallego Model Air witte en zwarte zones gespoten met de AB. Dit om al een beetje diepte te creeëren.

attachment.jpg

En dan een dun laagje staalkleur met daarover haarlak.

attachment.jpg
 
Daarover haarlak, en waarom doe je dit?
 
Om achteraf een beetje te kunnen verweren. Of doe je dat niet met straaljager?
 
Ach, jawel, maar zal je dit nog zien dan, is je onderlaag niet wat te donker?
Dus als ik het goed versta, heb je dus die eerste lagen gelegd, dan haarlak, en nadien zul je dus een deel van die haarlak weg wrijven om de onderste laag te doen tevoorschijn komen, maar zie je deze dan als het een donkere laag is als basis?
Ik dacht aan een ijzer kleur als basis, en dan haarlak, als je dan beetje weg doet, dat je dan de ijzeren kleur ziet.
 
De bedoeling is om de ijzeren kleur te zien. Ik heb de haarlak op de ijzerkleur gespoten. Ga ik deze dan niet zien als ik de haarlak wegneem? Of gaat die ijzerlaag ook weg omdat het acrylverf is?
Daarom deze probeersels, ideaal om ervaring op te doen.

De eindkleur van het vliegtuig is zwart, hoe kan ik dan dan de pannellines laten naar voor komen? Door grijs te gebruiken?
 
Je zal dan zeker het ijzer kleur zien, maar gaat dat ook met acryl verf, mooi dan :)
En inderdaad, die panel lines met grijs zullen ze goed uitkomen :)
 
De eerste lagen mat zwart (Vallejo) zitten erop. Zwart is wel moeilijk te fotograferen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey,

Let op met wat je gaat doen, ik zou niet erg overdrijven met beschadigingen aan het vliegtuig, moderne jagers worden zeer goed onderhouden en zien niet zo af gelijk een jager uit een oorlogsperiode. Dat je de haarlakmethode wil proberen is heel goed, maar ik denk dat je het verkeerde vliegtuig voor genomen hebt. Dit is maar een tip he. Het toestel ziet er goed uit anders. ;)
 
Thx Swaken. Ja ik weet dat moderne jagers niet echt verweerd zijn, maar ik ga maar heel kleine subtiele beschadigingen aanbrengen. En lukt het niet dan spuit in opnieuw een laagj zwart erover.
 
hoi, mooi spuitwerk, maar een rafale staat net als de meeste moderne jagers uit composieten (vooral de romp) om gewicht te besparen, "naakt" zien deze er zo uit:

article_2606-BOR02-DASSUALT.jpg


de Chinese J10

milit220.jpg

F-16:

f16_2.jpg

enz..
 
@Silenoz: Ja, dan zat ik verkeerd natuurlijk. Ik ken ook niets van dit soort vliegtuigen. Dan ga ik het verweren niet doen en er een beetje op oefenen voor de pannellines.
Bedankt, ik heb weer wat bijgeleerd.
 
Ge kunt hem wel "vuil maken" hé, maw een wash erop zetten, hier en daar wat oliesporen en meer van dat leuks.

Kijk eens op airliners.net, en zoek op rafale, dan hebt ge de keuze uit meer dan 1000 foto's van de rafale.
 
Welke eindlaag zet ik best op deze straaljager, een blinkende of satijn vernis?
 
En hier de eindfoto's. Ik heb het allemaal niet echt tot in de details en perfectie afgewerkt, want straaljagers is niet echt mijn ding. Maar het was wel goed om de AB op te proberen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Altijd 1 van de mooiste hedendaagse vliegtuigen gevonden qua vorm... Spuitwerk is goed geslaagd, jammer wel van de vele naden en kieren...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan