Hoofdsponsor

Anders / onbekend Cidade De Rio Das Ostras

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Few, een hele mond vol, nietwaar ?

Enfin, aangezien er tijdens de herinrichtingswerken in de woning enkele stukken van de RN Duilio misplaatst zijn en tijdelijk als vermist opgegeven, heb ik een andere kit uit de stapel getrokken om toch iets om handen te hebben.

Het gaat om een model van de Petrojarl Cidade de Rio Das Ostras (verwacht niet dat ik die naam 10 keer na elkaar zal vermelden hé :tongue:). U onbekend wellicht ?
Het schip heeft niet altijd die onuitspreekbaar naam gehad, ze werd in 1981 gebouwd als een enkelwandige olietanker onder de naam "Ché Guevara", echter ten gevolge van enkele scheepsrampen werden enkelwandige tankers internationaal niet meer geaccepteerd. Deze schepen werden dus uit de vaart genomen en vervangen door dubbelwandige.
De "Ché Guevara" werd in de scheepswerven van Gdansk omgebouwd tot een drijvende rafinaderij en herdoopt.

Het (waterlijn)model is van de fabrikant "JSC" en is op schaal 1/400.

Enkele foto's van hoe ze zal moeten worden :

petrojarl-cidade-de-rio-das-ostras.jpg

Cidade2.jpg

5cbd648c84dee7c520913ab915a03877.jpg

Er is ook nog een pakketje onderweg met laser-gesneden onderdelen voor deze kit, van zodra die (en de fix&fold) binnen zijn, kan ik aan de bouwwerken beginnen.
Ik weet het ; een ambitieus model, maar ik zie wel hoe het loopt.

Ik hoop dit model mee te kunnen brengen op 10 maart.
 
veel succes met deze, niet de eenvoudigste, maar ziet er wel een schitterend model uit...
 
Dat is een mooi model Dany, ga deze met plezier volgen :D

Fred
 
Update : deze middag de laser-gesneden onderdelen ontvangen :)

Een voorbeeld van wat in deze set zit, gezien de afmetingen is deze set echt geen overbodige luxe :ph34r:

voorbeeldlasercutCidade.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er een ferm schip uit.
Veel onderdelen zekers??
 
Dat ziet er een ferm schip uit.
Veel onderdelen zekers??


Zonder de laser-gesneden stukken, loopt de nummering tot 1606 (waarvan tientallen nauwelijks groter dan de punt van een mes).
MAAR , behalve de papieren stukken in de kit zitten er ook nog twee pagina's met sjablonen voor zelf te vormen buizen en leidingen bij !!! (daar zal ik metaaldraad en evergreen voor moeten gebruiken ; het is dus onmogelijk om dit model met enkel papier te bouwen)
De lengte zal 49 cm zijn overigens.
 
Laatst bewerkt:
Dany,

Mooi "bootje".;)

Ik kijk al uit naar de eerste bouwverslagen.

Groeten,
Joost
 
Morgen... of heel misschien vandaag nog, zal een aanvang gemaakt worden... een nieuwe dag, een nieuw jaar... een nieuw begin ;)

Maar, nu ga ik eens heel pragmatisch te werk gaan zie, voor elke stap zal ik het stuk bouwbeschrijving vertalen, zodat ik het bijna van buiten ken, bovendien zal ik elk stuk (of per bladzijde) scannen* als veiligheids-backup voor het geval er iets mis loopt. Uiteraard, heeft dat laatste geen enkel nut voor de laser-cut uitbreidingsset.
Verder volg ik ook een bouwverslag (visueel dan) op een Pools forum, waardoor ik al een instinker gevonden heb waar ik voor zal moeten opletten ; namelijk de plaatsing van het voordek.


* : de goede verstaanders weten me wel te vinden hé ;)
 
Oh ja, btw, één van de uitdagingen zal zijn om een kleurtje te mixen die overeen komt met het vaal-rood van de stukken, de lasercut kranen en toren zal ik namelijk moeten schilderen/spuiten.
 
Ik ben benieuwd Dany, laat maar komen zo gezegd!
Succes met de start van dit project.

Fred
 
Zo, na een lange afwezigheid zonder (model)bouwwerkzaamheden, ben ik er vandaag toch in geslaagd om eens een uurtje of twee aan de bureau te gaan zitten met een boekje, een mesje, lat en wat lijm.

Ik weet het hoor, jullie dachten al dat ik het niet meer zag zitten om dit intrigerend model aan te snijden, helaas heb ik het druk, druk en nog eens druk gehad met behangen, schilderen en laminaat leggen... dan zie je het eventjes niet meer zitten om priegelwerk te verrichten hé.

Enfin, het enige wat ik vooralsnog niet gevonden heb is mijn fototoestel, dus dan maar eventjes wat minder pietluttig zijn en genoegen nemen met shots van een smartphoontje.

Zoals gezegd, een tweetal uurtjes kunnen werken, wat resulteert in het samenvoegen van delen 1 tot en met 7, dat zijn dus in modelbouwwiskunde 10 onderdelen :laugh: (nr 6 zit er namelijk drie maal in).

Even wat fotootjes :

Eerste foto toont delen 1, 2 en (onzichtbaar voor het oog, 3)
2012-07-27140623.jpg

Tweede foto is een detail-opname van het schot deel 4
2012-07-27141456.jpg

Derde en vierde foto's tonen alle vandaag samengestelde delen :
2012-07-27210205.jpg
2012-07-27210216.jpg

Bij het zien van het resultaat zoals zichtbaar op de laatste foto, dacht ik toch eventjes bij mezelf ; "@#{+,%£$('é!, dat past hier van geen meter,"
Tot mijn Zlotie echter viel (ha ja die moest eerst nog omgezet worden naar Euro hé), door het volgen van de tekeningen in de handleiding, was ik er gewoon van uit gegaan dat dat grote witte oppervlak de bodemplaat was (het is immer een waterline model), ik had echter weer niet verder gekeken dan mijn neus lang was (al is't nochthans geen kort neusje da'k heb), want blijkbaar moet dit framen achteraf omgedraaid worden en hebben we hier te maken met een vals dek... waar ik had moeten in rillen.
De zijkanten van het dek zijn immers iets lager dan het midden (zoals altijd op een schip).
Dit rillen heb ik echter alsnog kunnen doen, dus dat komt dan ook wel weer in orde.

Ik hoop echter dat ik nog een tijdje zal kunnen een log geven voor de bouw, want volgende week komen hier installateurs voor een ander netwerk, dus ik weet niet of we al dan niet een tijdje zonder internet zullen moeten zien te oveleven (kan dat eigenlijk nog wel tegenwoordig ???)

Hoe dan ook zal ik deze W.I.P.* op 22 september mee brengen naar onze ledendag 8) (alleen al omwille van het feit dat mijn vikinbootje een duik gemaakt heeft van de schouw naar de grond, met alle gevolgen vandien :( )


* W.I.P. : afk. (Eng.) vr. Work In Progress
 
Laatst bewerkt:
Even stoeltje bijschuiven, succes weer Dany!

Fred
 
Van harte bedankt, Fred, zal ik wel nodig hebben met al die buizen, pijpen, leidingen en kranen die erop zullen moeten komen :D
 
Vandaag dus opnieuw enkele uurtjes kunnen knutselen.

Vier uurtjes om precies te zijn, wat het totaal op zes uren brengt.

Foto 1 toont het frame die nu wel rechtop ligt, met daarnaast het uit twee delen bestaande dek.
2012-07-28155257.jpg

Foto 2 is genomen vanaf het achterschip met zicht op de boeg.
2012-07-28170927.jpg

Foto 3 detailopname van het achterschip.
2012-07-28170845.jpg

Fotot 4 het resultaat van zes uurtjes knippen en plakken.
2012-07-28182928.jpg
 
Ziet er alvast heel strak uit Dany :)
Dit is echt wel een kunst op zich, zeker wat het plooi en knipwerk betreft.
Doe zo verder

mvg

Patrice
 
Strak hoor!
De romp schiet altijd lekker op, de details....daar zit veel werk in!

Fred
 
Ha, Dany is terug en vliegt er gelijk weer in :).

Mooi werk aan een mooi schip, ga lekker zo door.
 
Vandaag slechts een kleine update, wegens niet al te veel tijd.

Wat heb ik dan wel gedaan ?

Het achterste dek uitgesneden en aangebracht.
2012-07-29135816.jpg
2012-07-29135824.jpg
2012-07-29135833.jpg

En eveneens het voorplecht gemaakt :
2012-07-29135804.jpg

De volgende stap zal nu de scheepshuid worden, daar houd ik mijn hart al voor vast, want daar zal ik enkele problemen moeten oplossen, dat is dan weer zorg voor later.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan