Hoofdsponsor

1/7 Aankondiging tutorial bustes [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zie dat er nog een stoel vrij is... dus ingenomen nu. Ik volg nu ook mee!

thx
 
Part III

Schalen:

Als je plannen hebt om bustes of figuren zelf te ontwerpen dan is het interessant om even stil te staan bij de grootte. Hoe groot of hoe klein een project ook, de regels van de anatomie blijven gelden. Ook voor bustes. De aangenomen regel zegt dat het hoofd van een mens 7.5 à 8 keer in zijn volledige lengte gaat.
Tutorial1.gif
Zo kan je ongeveer uitrekenen hoe groot het hoofdje moet zijn voor een bepaalde schaal. In deze tutorial gaan we voor 1/7 en 1/8. We nemen de meest courante hoogte van 1m80(180 cm). We delen dit door 7,5 keer het hoofd en komen zo op een hoofdlengte van 24 cm. Schaal 1/7 betekend dat we het hoofd 7 keer gaan verkleinen dus 24 cm : 7 =
afgerond 3,4 cm. Dat is de uiteindelijke maat die we 'moeten' bereiken. Ik zet moeten tussen aanhalingstekens, want er is wel degelijk een beetje speling. In de realiteit zijn er kleine en grote hoofden, bij dezelfde lichaamslengte. Ook niet overdrijven daarin natuurlijk. Voor de 1/8 komt het op 3 cm.

Einde part III
 
Zeer interessant.
Ik was zelf ook al op zoek gegaan naar informatie over het boetseren/sculpteren van figuren. Ik heb militairen nodig in schaal 1:25.
Een duidelijke (nederlandstalige) tutorial hierover is dan ook niet overbodig.
Ik volg dit met grote belangstelling.

Groeten,
Joost
 
Zeer interessant.
Ik was zelf ook al op zoek gegaan naar informatie over het boetseren/sculpteren van figuren. Ik heb militairen nodig in schaal 1:25.
Een duidelijke (nederlandstalige) tutorial hierover is dan ook niet overbodig.
Ik volg dit met grote belangstelling.

Groeten,
Joost

Hallo Joost,

Voor volledige figuren mag ik je ook verwijzen naar de vorige tutorial http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=3508
eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik reeds 15 jaar actief ben in deze tak en bijgevolg zijn deze tutorials niet meer of minder dan een leidraad. Maar ik hoop natuurlijk wel dat ze het doel bereiken waarvoor ze gemaakt zijn: Een duwtje in de rug.
 
een vraagje ,wordt dezelfde regel genomen voor dieren ook
 
Part IV

Buste 1/7: Het begin:

Een plaatje(liefst eentje dat bestand is tegen 130°C), wat polymeerklei en het belangrijkste tool van allemaal(alhoewel ik het niet heb vermeld): De vingers. We kneden een half hoofdje op de grootte die we nodig hebben. De juiste grootte? Nee, een milimetertje kleiner, want dit wordt de onderlaag/basis en daar komt later nog een laagje over. Dus even anticiperen.Ook trekken we een kruis, beide lijnen lopen in het midden. De vertikale dient om de symmetrie te behouden en de horizontale om de hoogte van de ogen vast te leggen.
TL1.gif
Vervolgens maken we de oogkassen door wat materiaal weg te nemen. Anderzijds zetten we ook weer wat bij ter hoogte van de neus. Onderschat zeker niet het belang van dat neussteuntje. Zonder gaat de latere neus alle richtingen uit als je hem probeert vorm te geven. Tenslotte ook een streepje trekken waar de mond moet komen.
TL2.gif
TL3.gif
En nu bakken maar.


Einde part IV
 
Laatst bewerkt:
Jiver,

Bedankt voor de verwijzing naar de vorige tutorial. Zeer leerrijk!!
Net zoals deze trouwens.

Groeten,
Joost
 
Hoi Jimmy,

Mooi ordelijk uitgelegd. Dat opzetten van het neusbeentje is nieuw voor me, goeje.

Je vorige how to was dermate toegankelijk voor me dat ik nu alweer een hele poos verslingerd ben geraakt aan het sculpten, niet beter weet dan dat het begon met die topic. De frequentie waarmee ik vorderingen post verraadt nochthans een enthousiast hobbyist. Kan in herhaling vervallen en doe dat toch graag weer hier, dank je Jimmy...

Ik hoop dat meer mensen de klei gaan vormen na het bekijken van deze topic.

René
 
Ik volg deze van de zijkant, het enige waar ik figuurtjes mee maak is met marsepein.....

Wel een duidelijke en goed te volgen uitleg.

Fred
 
Zeer veel interessante info hier kan ik deze technieken ook toepassen op figuurtjes van 1/35 schaal ...
Alvast bedankt voor deze uitleg...
 
Part V

Het gezicht:

Na het bakken snijd ik hier en daar nog wat bij met een Xacto. Hier begint zo stilaan het gevoel mee te spelen. Ik ga geen lessen anatomie geven, er is info genoeg over dat onderwerp. Koop een aantal boeken met duidelijke tekeningen, bekijk foto's en bekijk mensen.
TL4.gif

Daarna zetten we er wat painting medium op voor de hechting en worden er kleine stukjes klei aangebracht op de nodige plaatsen. De foto's zeggen in dit geval meer dan de text.
TL5.gif
TL6.gif

Volgende stap is het uitvegen van die stukjes tot het hoofd volledig bedekt is. Breng desnoods nog wat meer materiaal aan.
TL7.gif

En in profiel.
TL8.gif

En hier gaat het bij beginners meestal fout. Die maken een gezicht met een profiel waarnaast je perfect een rechte lijn kan plaatsen. Nee, een mensengezicht steekt in het midden uit ttz de neus is het verste naar voor gerichte punt.
En nog zo'n veelvoorkomend euvel: De lippen. Zelfs bij gevorderden zie ik soms nog deze fout. Lippen zijn vol en rond, niet plat. Bij vrouwenfiguren nog iets nadrukkelijker.Ik zet het hier al bij zodat jullie bij de volgende foto's het verschil zien.

TL8bis.gif

Langzaam komen de contouren tot hun recht. Ook op de neus wordt materiaal bijgezet. Bovenop het neussteuntje en dan langs de zijkanten richting gezicht uitstrijken.
TL9.gif

De volgende reeks foto's tonen de verfijning. Dat gebeurt bij mij louter op zicht en gevoel. Dat is moeilijk, zoniet onmogelijk om over te brengen. De tweede reden waarom ik hier oppervlakkig blijf is het feit dat we zijn aangekomen op een punt waar mijn stijl invloed gaat hebben. En mijn stijl is wel degelijk van mij:) Niemand is gebaat met het klakkeloos overnemen van iemand anders' stijl. Die moet je zelf zoeken, eens je voorbij de eerste leerfase bent.

TL10.gif
TL11.gif
TL12.gif
TL13.gif


Einde part V
 
Dat veranderd vlug hé!
Hoelang blijft het materiaal goed om te bewerken? Moet je dit in één sessie verwerken?
 
Dat veranderd vlug hé!
Hoelang blijft het materiaal goed om te bewerken? Moet je dit in één sessie verwerken?

Ik werk iets sneller,ja. Je kan het wegleggen en een week later verder doen. Maar langer dan dat gaat de olie in het materiaal verdampen en wordt het droog. Het werk zal barsten vertonen en het materiaal zal zijn elasticiteit verloren zijn. Resultaat: opnieuw beginnen.
 
intressant en mooi te zien stapje voor stapje
 
Het hebben van een eigen stijl is ook erg belangrijk Jimmy, ik weet dat je niks moet hebben van mijn aggressief thinnergebruik maar ikzelf vind het iets aan mijn stijl toevoegen.

Het bedenken van een eigen figuur is fijn en verschaft wat controle maar is het nu al het juiste moment te vragen hoe jij verder symetrie bewaakt?

Ik heb het zo vaak dat ik denk dat ik goed zit totdat ik die vreselijke spiegel erbij pak.
Fascineert me enerzijds wel dat je hersens zo kunnen denken dat het goed zit terwijl het schots en scheef kan zijn.

wat je vertelde over de MS doet me trouwens deugd. Ik gebruik het alleen nog voor huishoudelijke zaken, het repareren van sleutelhouders of apparatuur.
Heb ik dus aan jou te danken :-)
Miliput en consorten zijn voor beginnende sculpters inderdaad te snel hardend maar voor aanpassingen op plastic figuren noodzakelijk omdat je niet kan bakken.

ik volg met plezier...

René
 
Het hebben van een eigen stijl is ook erg belangrijk Jimmy, ik weet dat je niks moet hebben van mijn aggressief thinnergebruik maar ikzelf vind het iets aan mijn stijl toevoegen.

Het bedenken van een eigen figuur is fijn en verschaft wat controle maar is het nu al het juiste moment te vragen hoe jij verder symetrie bewaakt?

Ik heb het zo vaak dat ik denk dat ik goed zit totdat ik die vreselijke spiegel erbij pak.
Fascineert me enerzijds wel dat je hersens zo kunnen denken dat het goed zit terwijl het schots en scheef kan zijn.

wat je vertelde over de MS doet me trouwens deugd. Ik gebruik het alleen nog voor huishoudelijke zaken, het repareren van sleutelhouders of apparatuur.
Heb ik dus aan jou te danken :-)
Miliput en consorten zijn voor beginnende sculpters inderdaad te snel hardend maar voor aanpassingen op plastic figuren noodzakelijk omdat je niet kan bakken.

ik volg met plezier...

René

Thinner?! Gebruik jij thinner?
Dat symmetrie-probleem, dat had ik ook vroeger. Dat wordt vanzelf beter met de jaren. Je moet het gewoon van alle kanten bekijken: Boven, onder, links, rechts. Een spiegel is een handig middel, àls je weet waar te corrigeren.
 
...., ik weet dat je niks moet hebben van mijn aggressief thinnergebruik maar ikzelf vind het iets aan mijn stijl toevoegen...

Bedoel je dat je thinner gebruikt om het oppervlak glad te maken René? Of is het bedoeld om het materiaal soepel te maken om verder te kunnen werken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan