Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Aankondiging tutorial bustes [DONE]
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 41

Discussie: Aankondiging tutorial bustes [DONE]

  1. #1

    Standaard Aankondiging tutorial bustes [DONE]

    Beste forummers,

    Op vraag van hogerhand, start ik uiterlijk op 26 december een step-by-step tutorial met betrekking tot het ontwerpen van een buste. Een 2 weken durende verlofperiode maakt het mogelijk om deze aktiviteit in te lassen. Ondanks mijn onwrikbare koers in de wereld van de fantasy, is er toch een alternatief om het onderwerp van deze tutorial min of meer realistisch te houden.
    Naast mijn interesse in figuren, ben ik ook aktief in de hobby van het RC-vliegen. Ik heb een zwak voor WWII warbirds en hoewel deze voor mij niet ultra-schaal hoeven te zijn, heb ik toch graag een degelijk pilootfiguurtje in de cockpit. De firma's bakken er echter niks van op dat gebied en alzo ben ik op mezelf aangewezen om die leegte op te vullen.
    Ik ga dus enkele van deze bustes boetseren, om ze dan later ook effectief te gebruiken, zij het in een lichtere uitvoering(gewicht speelt een hoofdrol).De schalen zijn 1/7 en 1/8, te gebruiken voor vliegtuigen met een spanwijdte van 1400 mm.
    Ik zal proberen om zo gedetailleerd mogelijk de werkwijze weer te geven, hoewel ik op voorhand dien te vermelden dat sommige aspecten louter op gevoel verwezenlijkt worden en zeer moeilijk over te brengen zijn. Tweede belangrijk punt is dat voor het ontwerpen van bustes/figuren een uitgebreide kennis van anatomie vereist is, dus zelfstudie is een must.

    Ik zal deze topic behouden om de werkzaamheden te tonen.

    Tot dan,

    Jiver
    Laatst gewijzigd door Jiver; 20-12-11 om 21:52

  2. #2

    Standaard

    Geweldig Jiver ik reserveer alvast een plekje op de eerste plaats...

  3. #3

    Standaard

    Je mag mij ook op de eerste rij verwachten Jiver, dit is geweldig nieuws
    Je zal veel volk hebben in de klas
    Dirk "Alias" Pantani Op de werk bank: " Spitfire" -- "HMS Bounty" -- "Scrach ROV"

  4. #4

    Standaard

    ik ga over je schouder meekijken Danny

  5. #5
    Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-08-08
    Berichten
    6.714

    Standaard

    Ik kan hier alleen maar bewondering voor hebben Jiver. Dit gaat veel volk trekken ! Hartelijk bedankt !

  6. #6

    Standaard

    Jiver, ik denk dat alle leden op dit forum aan je lippen zullen hangen, want dit is iets dat iedere tak en iedere schaal in onze hobby kan gebruiken.
    Alvast bedankt, ik blijf volgen

  7. #7

    Standaard

    Hoop dat het je eerste, onvolprezen sculpt how to overtreft.

    ben erg benieuwd!

    René

  8. #8

    Standaard

    Ik volg ook zene.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

  9. #9

    Standaard

    eerste rij , wordt intersant
    mvg

    peter alias hugemikus

  10. #10

    Standaard

    Ooooh joy, joy, joy!!!!!

  11. #11

    Standaard

    Owke, draaitafel klaar, klei klaar, water klaar, Demi Moore klaar.... Oops das iets anders hehe kzit toch ook op de eerste rij ze

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TomPattyn Bekijk bericht
    Owke, draaitafel klaar, klei klaar, water klaar, Demi Moore klaar.... Oops das iets anders hehe kzit toch ook op de eerste rij ze

  13. #13

    Standaard

    Part I:

    Zo, vandaag wat tijd en we gaan van start. Allereerst een kleine uitleg over materialen en tools.
    Ik heb in mijn vorige tutorial al een en ander verkondigd wat betreft de verschillende materialen die je kan gebruiken om eender welk sculptuur te maken. Uiteraard zijn er enkele faktoren die dat bepalen: Hoe groot wordt mijn werk en welke graad van detail is nodig, wat is mijn niveau en wat is mijn budget? Daar komen we zodadelijk op terug.
    eerst overlopen we de soorten klei(ik zal het zo noemen om het algemeen te houden):

    1) Waterdragende klei: Wordt heel veel gebruikt in de kunstwereld omdat het vaak over grote werken gaat en omdat het vrijwel het goedkoopste boetseermateriaal is. Is eigenlijk totaal ongeschikt voor onze tak, daar deze soort klei een grote krimpfaktor bezit en indien geen speciaal voorbereide ondergrond, barst bij het drogen. Een uitzondering is WED clay, veelvuldig gebruikt in de filmwereld door de FX companies. WED staat voor Walt E Disney. Inderdaad, een klei exclusief ontworpen voor Disney om hun grote attracties te ontwerpen. Dit ter info.
    2) Epoxies: Een 2-componentenmedium dat, indien zorgvuldig gemixt, chemisch uithard tot een harde kunststof. Verreweg het meest gebruikte materiaal in de figurenmodelbouw. De bekendste is Miliput. Dit is zeker niet de beste, maar wordt al wel het langst van allemaal gebruikt. Nee, dan zijn Magic sculpt en Aves toch nog een stuk beter. Ik was trouwens degene die Magic sculpt naar Europa bracht een 10-tal jaren geleden, na een tip van Mike Elizalde, een FX-expert. Aanvankelijk wou niemand het spul, tot ik op het idee kwam om er een laagje zimmerit op een 1/25 jagdpanther mee te zetten. En toen werden ze wakker. Ik heb lang met dat spul gewerkt, want ik kende het door en door. Er is echter een klein nadeeltje aan alle epoxy-putties: Het gaat snel, dat uitharden. Veel te snel voor beginnende ontwerpers, dus raad ik het ook niet echt aan als eerste medium.
    3) Polymeerklei: Normaal ook zeer bekend, vooral dan bij de poppenmaaksters. het woord polymeer is niet zo bekend, maar merknamen des te meer: Fimo, Super Sculpey, Creall-Therm enz. Allemaal van dezelfde familie en allemaal dezelfde werkwijze, zij het dat de ene al wat harder is dan de andere. Dit materiaal blijft zacht tot het wordt gebakken in een gewone keukenoven rond 130° C. Het is minder geschikt voor kleine figuurtjes, omdat het nogal kwetsbaar blijft, ook na het bakken. Voor de would be-knutselaars die graag 1/35 zouden gaan is dat niet zo'n goed nieuws. Immers, Polymeer is te zwak en epoxy te snel. Tja, je kan wel natuurlijk een bestaand figuurtje converteren en beetje bij beetje met epoxy veranderingen aanbrengen, dat wordt veel gedaan en is een goeie manier om te starten.

    Er zijn ongetwijfeld nog andere merken die ik niet genoemd heb, maar dit is in grote lijnen wat er beschikbaar is. In de toy-industrie wordt ook veel met was gewerkt, vanwege de diversiteit. Maar dan zitten we al in hogere regionen.
    Nu komt het erop neer om het juiste medium te kiezen: Begin je aan iets groots, dan is waterklei de beste oplossing. Het kan ook in polymeer, zoals ik heb gedaan met de Predator-kop, maar dan moet je wel een grote oven en een groter budget. Langs de andere kant bereik je nooit het detail-niveau van polymeer met waterklei. Zie je, het is afwegen. Maar belangrijk voor beginners is tijd. Je moet de tijd krijgen om iets uit te werken, gemakkelijk te herbeginnen enz. Dan raad ik polymeer aan, zonder twijfel.

    Einde part I
    Laatst gewijzigd door Jiver; 20-12-11 om 21:58

  14. #14

    Standaard

    Part II:

    In de vorige tutorial staan foto's van de tools die ik gebruik. Ik zet ze hier opnieuw, omdat die tools nog steeds dezelfden zijn.

    Op de achtergrond zie je een set Aves epoxy-putty. Rechts 2 bolletjes polymeer. Een flesje isopropanol(alcohol) en een flesje Painting medium van Talens. Deze laaste gebruik ik om verse polymeer op gebakken polymeer te zetten. Het is een beetje agressief voor de zachte en laat een betere hechting toe. De alcohol gebruik ik om af te werken, glad te maken, werktuigmarkeringen te verwijderen. Gaat zowel met polymeer als met epoxy, hoewel de epoxies het best met water afgewerkt worden.

    Van links naar rechts: Penselen, fijne, brede, grote, kleine en vooral...hou het goedkoop, mensen.Ga geen penselen van 5 euro aanschaffen om te sculpteren. Dat gaat evengoed met penselen van 1,5 à 2 euro.
    Dan de penselen met rubberen punten, verkrijgbaar in winkels zoals Schleiper etc. Prima voor polymeer, minder met epoxies, dan slijten ze nogal.
    Daarnaast een 4-tal tooljes van eigen makelij. Ze noemen 'loop tools'. het is een penseel met een in een lus gebogen ,fijne staaldraad. Dient om materiaal weg te nemen.
    Als laatste hebben we een tandartswerktuig, nog eentje dat ik in een hobby-shop heb gevonden en natuurlijk een scherp mes.
    Dit is de regel, alles wat je denkt dat bruikbaar is moet je proberen. Is het niks, dan is het niks. Werkt het voor je, houden zo. Ik ken mensen die met tandenstokers sculpteren.

    Einde part II

  15. #15

    Standaard

    Hmmm intressant stukje dit .
    http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/albums/userpics/11717/mo.jpg

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •