Hoofdsponsor

1/72 Messerschmitt Bf 109 - Italeri

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Christophe

Guest
Omdat ik binnenkort voor een aantal modellen de AB moet gaan gebruiken en ik daar nog geen ervaring mee heb, heb ik besloten om even tussendoor een paar goedkope kits in elkaar te steken (OOTB natuurlijk) en daar de AB op uit te testen. Ik zou niet graag, de modellen waar ik zoveel tijd in gestoken heb tot nu toe, naar de vaantjes helpen.
Het is dus geen verslag van de bouw, maar enkel van het schilden en verweren.

Dus hier een eerste verslag van de Messerschmitt Bf 109.

attachment.jpg

1- De enige aanpassing die ik gedaan heb bij het bouwen is het uitboren van de uitlaten. Eerst met een naald een gaatje duwen mooi in het midden van elke uitlaatpijp en dan voorzichtig boren met een handboortje.

attachment.jpg

2- Eerste stap was een primerlaag aanbrengen (twee dunne lagen). Hiervoor heb ik een speciale hechtingsprimer voor kunststof gebruikt in spuitbus. (merk Brico). Eenmaal gespoten ziet het eruit zoals een matte/satijn vernis.
Nadat de primer droog was heb ik met vallejo model color black 70950 de binnenkant van de cockpit en de zijkanten achter en op de uitlaten gespoten.
Ik heb hiervoor niets afgeplakt.

attachment.jpg

3- Omdat dit vliegtuig gemaakt is van metaal heb ik als volgende laag vallejo model color natural steel 70864 gespoten. Een dunne laag zodat het geheel een alu look krijgt. Hierover gaat een laagje haarlak, zodat ik achteraf tot op het metaal kan chippen. (of dat is toch de bedoeling)

attachment.jpg

4- De binnenkant van de cockpit werd verder afgewerkt met penseel, een pilootje werd erin geplaatst en de canopy werd erop gelijmd en afgeplakt. Toen wou ik de panellines met zwarte acrylverf bewerken, maar de haarlak loste natuurlijk op en het resultaat was wat je hieronder ziet. Maar geen probleem, er komt toch nog verf over.

attachment.jpg

5- Mijn volgende idee was om diepte te krijgen in het spuitwerk door met wit en zwart te werken. Ik heb vroeger veel renderings (tekeningen) gemaakt in potlood en marker en ik gebruikte altijd een zwart en wit potlood om diepte te creëren. Dus ik dacht misschien lukt dit ook in 3D.
Eerst met vallejo model color glossy white 70842 de bovenkant van het vliegtuig bewerkt (altijd meerdere fijne lagen).
Zoals je ziet heb ik in de vliegrichting gespoten. De neus bijvoorbeeld is redelijk wit want daar valt het meeste licht op.

attachment.jpg

6 & 7- De onderkant, uitlaten, rond de cockpit en onder de achtervleugels heb ik met vallejo model color glossy blacky 70861 bewerkt. Ook steeds weer meerdere fijne lagen. Omdat het acryl is hoef je niet lang te wachten tussen twee lagen. Buiten de canopy is er nog niets afgeplakt.
attachment.jpg

attachment.jpg

8- Het resultaat is eigenlijk een model in zwart/wit. Aan de voorzijde en achteraan werd er een witte band aangebracht, eveneens met vallejo glossy white. Hiervoor heb ik tamyia afplaktape gebruikt. Vervolgens heb ik er een laag glansvernis uit spuitbus over gespoten zodat alles tot nu toe beschermd wordt. En vervolgens een paar dagen laten drogen (De haarlak heeft op dit punt geen zin meer omdat er teveel verflagen op zitten. Het chippen zal dan maar op een andere manier moeten gebeuren)

attachment.jpg

9 & 10- De volgende stap was de onderkant van het vliegtuig spuiten met vallejo mc grey green 70866 + german fieldgrey wwII 70830.
Na de onderkant komt de bovenkant, en hiervoor werd alles goed afgeplakt met tamyiatape en parafilm. De onderkant van de vleugels heb ik niet volledig afgeplakt omdat ik dacht dat dat voldoende was, maar volgende keer toch beter volledig afplakken.

attachment.jpg

attachment.jpg

11- Op deze foto zie je goed de parafilm. Eenmaal aangebracht kan je mooi met een scherp mesje de contour wegsnijden.

attachment.jpg

12- Aangezien ik gekozen heb voor de Afrikaanse versie werd de bovenzijde gespoten met vallejo mc desert yellow 70977

attachment.jpg

13- Door afwisselend een beetje flat yellow 70953 en flat earth 70983 toe te voegen heb ik verschillende kleurtinten aangebracht.

attachment.jpg

14, 15 & 16- Nog eens een laag glansvernis uit spuitbus en goed laten drogen. De tape wegnemen van de canopy.
Je kan de zwarte en witte verf die eerder zijn aangebracht nog subtiel zien.
Dan was het tijd voor de decals met set & sol.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zeer mooi, vraagje (ik ben volop aan het leren) heeft de metalic kleur van het begin nog enig nut bij het eindresultaat?

grtz
 
Ziet er knap uit! Ga je nu nog pastelpoeders aanbrengen rond de uitlaten?
 
Ben je zeker dat je nog geen jaren spuit Christoph! Dit ziet er professioneel uit!
Hoe heb je de model color verdund en met welke druk heb je gespoten? Ik heb daar nogal wat last mee.
 
Dank voor de complimenten.

@DavekeBouwt: Nee de metaalkleur heeft in dit geval geen zin meer gehad aangezien ik teveel lagen op mijn haarlak heb gespoten.

@Beyond: De volgende stap is het verweren dus er is nog veel werk waaronder poeders enzomeer.

@Michel: Misschien dat het werken met spuitbussen iets helpt. Voor de verdunning heb ik een speciaal mengsel gemaakt dat ik ooit eens op YouTube heb gevonden van iemand die professioneel airbrush gebruikt op wagens. Hier is het recept:
1 deel isopropanol alcohol (apotheek), 4 delen gedestileerd water (doe het zelf), 1 deel glasreiniger, 5 druppels glycerine (glycerol) (apotheek)
Ik vind dat dit heel goed werkt. Geen enkel probleem met spuiten. Belangrijk is wel dat de mengeling niet te dun is. Maar dat is echt gewoon proberen. Als ik aan het spuiten ben heb ik steeds een paar stukjes polystyreen voor mij liggen waar ik eerst op probeer. De druk die ik gebruik ligt rond de 1,5, maar ik spuit soms ook lager. Zeker als ik het pistool dichtbij moet houden.

Voordat ik aan dit model ben begonnen heb ik gewoon wat verf genomen en op gevoel verdunt en dan eens proefgespoten op afvalstukjes. En niet zo maar eventjes, maar ik ben daar toch een half uurtje mee bezig geweest. Verschillende verdunning proberen, verschillende druk.
 
Hoi Christophe,zie ik nu goed?? wat mooi al zeg wist niet dat je ook vliegtuigen leuk vond buiten de papieren versie?
Dan nog een messerschmitt,doe zo verder zou ik zeggen.
 
ziet er een mooitje uit, deze test ziet er geslaagd uit...
 
Merci voor de uitleg Christoph.
 
zeer mooie uitleg Christophe! Wel één kleine opmerking/tip over de metaalkleur. Je hebt als metaalkleur Vallejo verf gebruikt zie ik. Dit is acrylverf (op waterbasis). Als je hierover de haarlak aanbrengt en dan wilt gaan chippen is de kans groot dat je ook de onderliggende metaalkleur verwijdert. Door het water zal de haarlak oplossen maar dus ook de acrylverf eronder. Ik gebruik hiervoor een spuitbus (metalcote, AD6995) van Humbrol. Deze is niet op basis van water en kan dus ook niet worden aangetast als je de haarlak verwijdert.

Voor de rest niets dan lof over deze messcherschmitt! Ik vind deze woestijnuitvoering zeer geslaagd.
 
Je hebt als metaalkleur Vallejo verf gebruikt zie ik. Dit is acrylverf (op waterbasis). Als je hierover de haarlak aanbrengt en dan wilt gaan chippen is de kans groot dat je ook de onderliggende metaalkleur verwijdert. Door het water zal de haarlak oplossen maar dus ook de acrylverf eronder. Ik gebruik hiervoor een spuitbus (metalcote, AD6995) van Humbrol. Deze is niet op basis van water en kan dus ook niet worden aangetast als je de haarlak verwijdert.

Goede opmerking Mad Ice, daar had ik eigenlijk niet aan gedacht. thx
 
Eens droog lost acryl niet meer op met water hoor.
Anders zou m'n tuinhuis er nogal uitzien :)

Acryl mag je niet vergelijken met plakkaatverf dat wel terug oplost.
 
Hier is het recept:
1 deel isopropanol alcohol (apotheek), 4 delen gedestileerd water (doe het zelf), 1 deel glasreiniger, 5 druppels glycerine (glycerol) (apotheek)

Lijkt heel interessant, maar hoeveel delen verf gebruik je dan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan