Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Battle of Britain 1/76 (1969) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
T

TomPattyn

Guest
Heb gekozen voor een diorama gebaseerd op de film "Battle of Britain".
http://www.imdb.com/title/tt0064072/

3080 jongemannen met 14 nationaliteiten hadden de slag gewonnen. Meer dan één op vijf verloor hierbij zijn leven en minder dan de helft zou de oorlog overleven. Winston Churchill zei over deze kerels: "Nooit in de geschiedenis van de oorlogvoering hebben zovelen zoveel te danken gehad aan zo weinigen" (Engels: "Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few").
Een belangrijke reden waarom de Duitse verliezen aan vliegtuigen aanzienlijk hoger waren dan de Britse bestond erin dat de Britten over een nieuw wapen beschikten, dat de Duitsers nog niet hadden: de radar. Daardoor waren zij tijdig vrij goed op de hoogte van de aanvliegroutes van de Duitse vliegtuigen, terwijl de Duitsers geen idee hadden waar de Britse vliegtuigen zich ophielden. Bovendien was er het geografische voordeel, dat de Britten veel dichter bij hun bases vochten en dus meer actieve tijd in de lucht hadden. Omdat zij boven eigen terrein vlogen konden Britse vliegers die een noodlanding hadden gemaakt weer aan de strijd deelnemen, terwijl boven Engeland neergeschoten Duitsers krijgsgevangen werden gemaakt.
De Slag om Engeland zorgde ervoor dat Groot-Brittannië een factor van belang bleef als oorlogvoerende mogendheid, vooral in ogen van de Verenigde Staten.
In Duitsland werd het afgelasten van de invasie in Engeland afgedaan als een zaak van minder belang. De aandacht van Hitler en Hermann Göring verplaatste zich naar de voorgenomen invasie in Rusland. De Duitsers achtten de Britten, ook al waren ze niet overwonnen, niet meer in staat hen veel schade toe te brengen. Zolang de Britten er alleen voor stonden, was dat ook zo; vanaf toen was alle Britse hoop om het tij te keren op Amerika gevestigd. In feite heeft Duitsland er zelf voor gezorgd dat de Britten twee machtige bondgenoten kregen: door het aanvallen van de Sovjet-Unie (juni 1941) en door de oorlogsverklaring aan Amerika na de Japanse aanval op Pearl Harbor (december 1941).

Deze kit had ik gekocht deze zomer in Abbeville - Frankrijk en komt nu dus heel goed van pas.

Hij is op schaal 1/76:

Boxart

sized_DSC04925.jpg
 
Veel bouwplezier en succes met de wedstrijd.

Fred
 
Veel succes met de wedstrijd.
 
Veel succes :)

Wat zit er allemaal in de doos? Een vlieger en twee vrachtwagens?
 
Veel succes :)

Wat zit er allemaal in de doos? Een vlieger en twee vrachtwagens?

Inderdaad, een Spitfire, 2 wagens en het grondpersoneel. Ook het vliegveld met omwalling zelf, echter dit zal heel veel bijwerk vragen om er goed te doen uitzien.
 
Succes met de bouw Tom
 
Succes tompattyn,
Is een mooi project.

Gr
Mind-9
 
succes met de bouw van je project en de wedstrijd.
 
Tom,

Een militaire klassieker die je hier zal aanpakken! Mooi...

Veel succes.

Groeten,
Joost
 
Zo de eerste stappen zijn gezet.

We zijn begonnen met de piloot onder handen te nemen.

Alle naden zijn weggekrabt en bijgevijld zodat hij er niet uitziet als nen piloot in 2 delen. Als grondkleur heb ik lederbruin heel sterk verdund en in totaal 5 lagen hiervan aangebracht. De eerste 2 lagen hebben we de totale piloot voorzien, de 3 daaropvolgende lagen hebben we enkel de vest + de helm voorzien van een laag.

Zo heb ik al een eerste contrast gecreëerd. Voor het gezicht heb ik de kleur flesh genomen en een verdunde druppel met een 4/0 penseel aangebracht in het gezicht. Deze liep dus uit en vulde zo netjes het gezichtje wat me meer de mogelijkheid gaf om dan bij te werken en niet buiten "de lijntjes" te verven. Tevens krijgen we reeds een schaduw in het gezicht door de onderliggende donkere laag en hoef ik ook niet echt de ogen te bewerken. Op deze schaal is dit toch bijna niet te doen.

De helm heeft ook al een heel lichte weathering gekregen met olieverf lamp black zodat hij dat typische blinkende leder vertoond. Dit zijn nog maar de eerste stappen in het schilderen van het figuur. Nu de eerste foto's:

PS in't echt ziet het er veel beter uit dan in close-up.

sized_DSC05512.jpg

sized_DSC05513.jpg

sized_DSC05515.jpg

sized_DSC05519.jpg

sized_DSC05520.jpg
 
Ziet er goed uit hé, maar is dat geen "life jacket" die hij aan heeft? Deze zou dan in een geel kleurtje moeten denk ik??
 
Ziet er goed uit hé, maar is dat geen "life jacket" die hij aan heeft? Deze zou dan in een geel kleurtje moeten denk ik??

Ja dat klopt Beyond, maar zoals ik zei dit is nog maar het begin, zn broek, schoenen, life jacket, bril, enz moet nog zn kleuren krijgen.
 
Hier is ht begin ook al gemaakt, ziet er goed uit.
 
mooie update , je begint met de kleine dingen eerst ,
 
Merci mannen, we doen ons best he... En als we het niet doen dan zitten er hier genoeg om je terug op de rails te zetten zodat we het beter doen.

Vandaag in Den Blokker dit kitje nog meegenomen, zo staan er toch 2 Spitfire's op de tarmac:

sized_DSC05524.jpg
 
Daarnet onzen piloot zn life jacket, bril, laarzen, en broek gedaan. En nu de resultaten.

sized_DSC05525.jpg

sized_DSC05526.jpg

sized_DSC05528.jpg

sized_DSC05529.jpg
 
Meer kleur geeft toch meer detail ;)
Zou die lifejacket toch iets geler maken, en blinkend. Ze waren tenslotte van een soort plastic dacht ik?...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan