Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Battle of Britain 1/76 (1969) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Meer kleur geeft toch meer detail ;)
Zou die lifejacket toch iets geler maken, en blinkend. Ze waren tenslotte van een soort plastic dacht ik?...

Ah k, ik dacht dat ze van een soort vilt-achtige stof waren. Moeten we toch even opzoeken...
 
Mooie piloot, gaat het schaalverschil tussen de 2 spits niet te opvallend zijn als je ze te dicht bij elkaar zet?
 
Mooie piloot, gaat het schaalverschil tussen de 2 spits niet te opvallend zijn als je ze te dicht bij elkaar zet?

Kweet niet, inderdaad de ene is 1/76 de andere 1/72 of bedoel je het model? In elk geval zullen we wel zien als ze beide zijn gebouwd, dan kunnen we nog beslissen wat we gaan doen.
 
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah de stuurknuppel uit de oertijd...

Dit is toch gewoon te gek, de foto's spreken voor zichzelf:

sized_DSC05535.jpg


sized_DSC05533.jpg

Kzal er zelf eentje moeten maken denk ik, maar hoe begin je daaraan....
 
Mooie vorderingen Tom.

Dat grijze onderdeel op de foto's is niet de stuurknuppel, maar een reflector vizier, een soort van voorloper van een head-up display zoals we ze in moderne vliegtuigen tegenkomen. Het staat wel erg dicht bij het gezicht van de piloot. Ik zou het wat meer naar voor zetten, en het ovalen bovenste gedeelte vervangen door een stukje doorzichtig verpakkingsplastic. Een stuurknuppel is op deze schaal makkelijk zelf te maken, een stukje "gerekte" sprue is al voldoende.
 
Hey merci voor de uitleg Wet Sellery, dat wist ik dus niet. Heb onmiddelijk wat aangepast.

Een stuk weggesneden aan het bevestigingspunt zodat hij korter is, de vizor is ook weggesneden en vervangen door een doorzichtige vizor gemaakt uit een stukje plastic van een snoepverpakking.

Dit is het resultaat, hij oogt wat groot nog, maar in't echt valt het best mee. ('t zijn zo kleine stukjes om te behandelen hehe)

sized_DSC05540.jpg

sized_DSC05541.jpg
 
Tom,

Ziet er mooi uit, het figuurtje.
 
Kweet niet, inderdaad de ene is 1/76 de andere 1/72 of bedoel je het model? In elk geval zullen we wel zien als ze beide zijn gebouwd, dan kunnen we nog beslissen wat we gaan doen.

Ik bedoel gewoon als je de twee modellen naast elkaar zet zou het kunnen dat het verschil gaat opvallen door het verschil van 1/72 en 1/76...
 
Kheb beide rompen al naast elkaar gehouden en der zit geen verschil in, zou eigenlijk niet mogen aangezien het schaalverschil. Maar geen verschil is goed voor mij hehe.
 
De Spitifre van Airfix is ook schaal 1/72, het zijn enkel de voertuigen die schaal 1/76 zijn. Maar op deze schaal maakt dat nauwelijks verschil. Er zit wel wat verschil tussen de Airfix en de Revell Spit. De Airfix is een Mk I of II, de Revell is een Mk V, maar met wat kleine aanpassingen kunt ge ze allebei hetzelfde maken.
Het zou wel leuk zijn als ge de Revell Spit van de gelijkaardige squadron codes kunt voorzien, zodat die netjes samen op het dio past met de Airfix Spit.
 
De Spitifre van Airfix is ook schaal 1/72, het zijn enkel de voertuigen die schaal 1/76 zijn. Maar op deze schaal maakt dat nauwelijks verschil. Er zit wel wat verschil tussen de Airfix en de Revell Spit. De Airfix is een Mk I of II, de Revell is een Mk V, maar met wat kleine aanpassingen kunt ge ze allebei hetzelfde maken.
Het zou wel leuk zijn als ge de Revell Spit van de gelijkaardige squadron codes kunt voorzien, zodat die netjes samen op het dio past met de Airfix Spit.

Goede opmerking Wet Sellery ivm die decals, daar had ik eerlijk gezegd nog niet bij stilgestaan. Zal seffens eens zien hou ik daar een mouw kan aanpassen.

Ben vandaag tevens wat vroeger doorgegaan op't werk en richting de modelbouwboer. We hebben nog wat xtra materiaal aangeschaft voor ons diorama:

sized_DSC05550-1.jpg

sized_DSC05549-1.jpg

Bovendien gisteren verder gedaan en de pasvorm laat echt te wensen over:

sized_DSC05548.jpg

sized_DSC05547-1.jpg

sized_DSC05546.jpg

sized_DSC05545-1.jpg

sized_DSC05544-1.jpg
 
dat word serieus plamuren.

maar dat gaat zeker goed komen ;)
 
Inderdaad Amazon, flink plamuren. Heb polyfila gebruikt en ook mn eigen brouwseltje van lijm met restjes sprue om de kiertjes wat xtra te dichten.

De onderzijde is in zn kleurke gestoken, Tamiya Sky. Deze heb ik dan gedrybrushed met een heel weinig aquacolor eisen. Dit telkens in dezelfde richting, van de voorzijde naar achteren om zo precies een slijtage te krijgen van de luchtstromen (als dit in werkelijkheid eigenlijk slijtage opleverd), kvond het in elk geval goed staan en de details zijn ook zo meer tot uiting gekomen. Het geeft tevens een reeds gebruikte look aan de onderzijde.

sized_DSC05551.jpg

sized_DSC05552.jpg

sized_DSC05553.jpg

sized_DSC05554.jpg

sized_DSC05555.jpg
 
De kieren zijn een typisch Spitfire fenomeen. De gullwing plaat en de bovenste vleugelhelften passen vaak niet goed. Dit is op te lossen door eerst de bovenste vleugelhelften van een stuk plastic strip te voorzien, zodat ze wat langer worden. Ook is het mogelijk om eerst de bovenste vleugel helften aan de romp de lijmen, en daarna pas de onderste.

Met de Revell Spit zal het een stuk beter gaan, die valt bijna vanzelf in elkaar. Het één van de beste Spitfire kits op schaal 1/72 van de laatste jaren.
 
De kieren zijn een typisch Spitfire fenomeen. De gullwing plaat en de bovenste vleugelhelften passen vaak niet goed. Dit is op te lossen door eerst de bovenste vleugelhelften van een stuk plastic strip te voorzien, zodat ze wat langer worden. Ook is het mogelijk om eerst de bovenste vleugel helften aan de romp de lijmen, en daarna pas de onderste.

Met de Revell Spit zal het een stuk beter gaan, die valt bijna vanzelf in elkaar. Het één van de beste Spitfire kits op schaal 1/72 van de laatste jaren.

Ik zal zien hoe het verder gaat dan, als het verschil veel te groot is dan haal ik gewoon nog een revell setje, die kosten nu geen stukken van mensen en het is toch ook weer een nieuwe tak voor mezelf waar ik kan in bijleren.
 
De toplaag is eropgezet, de cockpitkap is behandeld (staat er nog op in dryfit), de uitlaten bewerkt.

Toplaag: Aquacolor greyblue, verschillende dunne lagen

Cockpitkap: idem

Uitlaten: Aquacolor roest, daarna een behandeling met pigmenten (mix van standard rust en black smoke)

Hierna volgt de camo... (nog beetje zoeken naar de juiste kleuren).

sized_DSC05556.jpg

sized_DSC05557.jpg

sized_DSC05558.jpg

sized_DSC05559.jpg
 
Dit word mooi Tom maar ik zou toch de kieren onderaan de canopy dicht maken.
Ik weet niet hoe zichtbaar ze 'live' zijn maar op foto vallen ze wel echt op hoor. ;)

Keep up the good work!



Droop
 
Ja ik zou de canopy ook wat meer laten aansluiten. Dit is een gekend probleem bij deze kit, de oorzaak is meestal het vierkante blokje dat onder de voorkant van de canopy zit, en dat in het vierkante gat op de romp komt. Haal dat blokje eraf en de canopy zal normaal gezien beter passen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan