Hoofdsponsor

1/35 Kfz 83 + Flakscheinwerfer 60 cm [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

De titel is een hele mond vol, maar het bevat dan ook twee kits en wat scratch...

Omdat de Horch op zijn laatste poten begint te lopen, werd het tijd om naar wat anders uit te kijken.

En het begon, zonder het te weten, op de beurs in Deinze, toen ik volgend boekje kocht :

attachment.jpg

Aan één of andere buitenlandse handelaar kocht ik dit boek, met de bedoeling mijn Kfz 69, de artillerietrekker voor een PAK 36, te superen.
Blijkbaar sponsor ik zo de Poolse eigenaar van dit prachtstuk, het boek gaat volledig over de restauratie van dit voertuig.
Niettemin zeer interessant, het voertuig is volledig gedemonteerd en alles gefotografeerd. Dus alle details worden uitvoerig belicht.

Maar...
In de inleidende tekst is er sprake van de diverse uitvoeringen van deze truck :
Kfz 19 : Veld telefoon voertuig
Kfz 21 : Staf (legerleiding, niet Coppens ! :P)
Kfz 68 : 'Wireless mast carrier' (voorloper van de Wifi ?)
Kfz 69 : Artillerietrekker
Kfz 70 : Personeel voertuig
Kfz 81 : Ombouw, munitievoertuig - trekker voor 2 cm Flak
Kfz 83 : Ombouw, voertuig voor een diesel electro-aggregaat met getrokken Flakscheinwerfer 60 cm
Sdkfz 247 : Gepantserde personeel voertuig, slechts 20 werden hier van gebouwd.

De Kfz 83 trok dus mijn aandacht, bij opzoeking op het internet vond ik deze foto :

attachment.jpg

De foto is afkomstig van een site van IPMS-Deutschland, veel meer info als wat er op deze site staat is hierover niet te vinden.
Enkel een verwijzing naar een resin kit van het aggregaat.

Maar het sprak mij wel aan, te meer omdat het wel doenbaar leek om het aggregaat zelf te bouwen uit wat plasticard.

Want, dank aan onze Duitse collega's, er waren tekeningen op schaal 1/35 beschikbaar op deze site !

De kits werden aangeschaft :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit wat de Krupp aangaat, hieronder de Flakscheinwerfer :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Uiteraard een ferm stuk clear sprue ! De aanhanger wordt mogelijks nog gesuperd met een restant van de Eduard set van de Flakvierling, hier had ik de aanhanger niet gebouwd, dus dat stuk etsplaat kwam ik over...

Morgen ga ik verder met de eerste vorderingen omtrent het diesel aggregaat.

Groeten Rik
 
De Flakschijnwerper heb ik gebouwd, zeer leuke kit was dat. Je kan hem evt. bekijken bij Afgewerkt.

Mooi project en leuke uitdaging !
 
Veel plezier en succes met de bouw.
 
Veel succes Rik met deze bouw ik zal dit topic met veel aandacht volgen....
 
Ziet er een leuk project uit. Jammer dat er weinig referentie materiaal ter vinden is :@
 
Ben even gaan zoeken, dit al gevonden:

l. Scheinw. Kw. I (Kfz. 83): Light Searchlight Truck IGerman nomenclature: leichter Scheinwerfer*kraft*wagen I (Kfz. 83) mit Fahr*gestell des leichter gelände*gängiger Pkw. (o).

English designation: Light searchlight truck I with special chassis for light cross-country armored car (standard commercial vehicle).
SPECIFICATIONS

Net weight 2,600 kg 5,732 lb.
Pay load 1,180 kg 2,601 lb.
Gross weight 3,780 kg 8,333 lb.
Weight: Front axle 1,060 kg 2,336 lb.
Weight: Rear axle 1,360 kg 2,998 lb.
Length (overall) 4,950 mm 16 ft., 3 ins.
Width (overall) 1,950 mm 6 ft., 5 ins.
Height (overall) 2,300 mm 7 ft., 6 ins.
Ground clearance 200 mm 7 7/8 ins.
Tread centers 1,580 mm 5 ft., 2 ins.
1,565 mm 5 ft., 1 in.
1,565 mm 5 ft., 1 in.
Wheelbase 2,445/900 mm 96/35 ins.
Wheel width 190 mm 7 1/2 ins.
Angle of approach 60°
Angle of departure 40°
Seating capacity 5
Fording depth 600 mm 23 5/8 ins.
Climbing ability 20°
Overturn gradient (lengthwise) 50°
Overturn gradient (crosswise) 30°
Turning radius 16 meters 52 ft., 6 ins.
Trailer load
Engine horsepower 65 c-v 64.1 hp
Piston displacement 3,500 cu cm 210 cu. ins.
Fuel tank capacity 110 liters 29 gal.
Highway fuel consumption 7.8 m.p.g.
Average terrain fuel consumption 4.7 m.p.g.

German: p. 74.18

Ben nog even op zoek naar meer interessante info (foto's of afbeeldingen ;) )
 
Zo, even gezocht en dit heb ik voor je gevonden:

main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


Voila, de één al iets bruikbaarder dan de andere ;)
Meer heb ik niet gevonden.

Suk6 ermee
 
Bedankt Beyond, er zitten toch enkele foto's tussen die ik nog niet eerder had tegengekomen. Je tweede foto's is deze van de resin kit van DES Kit. Hoewel niet voor de volle 100 % identiek, is het toch een zeer goede representatie van het grote voorbeeld. Op het voorbeeld waren er geen kruisvormige ribversterkingen op de deuren. De handgrepen zaten verzonken...

Tevens verwondert het mij dat de schijnwerper getransporteerd werd met het glas (of deksel zo ge wilt), naar boven, terwijl de meeste modelbouwers hem zetten met het glas naar achter.

Het is in ieder geval een waardevolle aanvulling voor mijn archief, nogmaals bedankt !

Groeten Rik
 
Tevens verwondert het mij dat de schijnwerper getransporteerd werd met het glas (of deksel zo ge wilt), naar boven, terwijl de meeste modelbouwers hem zetten met het glas naar achter.

Zo zie je maar dat niet iedere modelbouwer alles accuraat kan namaken (zo leer ik ook bij :8 )

Het is in ieder geval een waardevolle aanvulling voor mijn archief, nogmaals bedankt !

Graag gedaan, als ik kan helpen zal ik het niet laten :nowink:
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Na een productieve zondagnamiddag even een update.

Eigenlijk ben ik al sedert vrijdag begonnen met de bouw van de Maschinensatz 85 Volt 8 kW, zoals het aggregaat officieel heet.

http://vorbild.ipmsdeutschland.de/Zeichnungen/Maschinensatz_85V_8kW/Maschinensatz_65V_8kW.html
Via deze link ga je naar de pagina van IPMS Deutschland waar ik mijn info haalde voor deze krachtbron.

Rudimentair gezien is het een balkvormig doosje met wat details, en een grote spoel ! Dit was een eerste uitdaging. Hoe ga ik dit maken ?
Eerst een spoel genomen van mijn vrouw haar naaimachine, de afmetingen konden ermee door. Afdraaien op de juiste diameter vormde geen probleem, maar wegens te dikke flenzen wilde ik deze ook wat dunner draaien. En hier ging het mis, de ene flens krulde.
Gevolg : vuilbak.

Een nieuwe poging :

attachment.jpg

Uit messing plaat 0.5 mm twee schijven gezaagd en voorzien van de nodige openingen. Zopas ben ik er achter gekomen dat hier een foutje zit : er dienen 10 gaten ipv 8 in de omtrek te zitten. Ik had mij gebaseerd op de resin kit. Ik zal het zo laten, trouwens een cirkel laat zich gemakkelijker in 8 delen als in 10...8)

Op de draaibank het asje gedraaid. De diameter van de trommel is mij niet bekend. Het asje is 6 mm en zal later omwonden worden met wat fijne tinsoldeer ter imitatie van de verlengkabel die er op dient te zitten.

attachment.jpg

Na wat soldeerwerk is dit het resultaat.

attachment.jpg

Uit plasticard is de kast gebouwd. Hier het voorpaneel. Als basis een 1 mm dikke plaat met erop drie deurtjes uit 0.4 mm plasticard met scharnieren uit 0.6 mm rod. De rechterbovenhoek is uitgesneden met erachter een restje plasticard. Dit is het bedieningspaneel en ligt wat dieper in de kast. De beide deurtjes erboven worden hier in gelijmd. De gaten vormen de meters, de andere details zijn de schakelaars en zekeringen. Op de site van IPMS had ik enkele prachtige voorbeeldfoto's, in kleur !

attachment.jpg

Voor- en achterpaneel van de binnenzijde gezien. Het toestel staat op zes kleine wieltjes met vier spaken. Omdat het apparaat op de Krupp vrachtwagen zal staan en de wielen dus maar minimaal zichtbaar zullen zijn, heb ik de wieltjes nagemaakt met wat 6.5 mm tube.

attachment.jpg

Een impressie van het aggregaat met de spoel. De achterzijde heeft ook twee deuren. Bemerk rechts de beide bedieningspanelen op het voorpaneel. Als extra details heb ik ieder deurtje 'vastgezet' met telkens vier boutjes van de P&D.

attachment.jpg

Boven op de foto de constructie om de kast te bouwen, eronder het tussenpaneel dat de spoel moet vasthouden achter het voorpaneel.

attachment.jpg

Uit 0.5 mm messingplaat heb ik de andere steun gemaakt voor de spoel. Het model uitgezaagd, vervolgens een tweede plaatje op het rond gedeelte gesoldeerd en alles opgekuist.

attachment.jpg

Dryfit met de spoel.

attachment.jpg

De gekromde plaat achter de spoel zit al op haar plaats gelijmd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bijzonderste platen zitten nu op hun plaats. De hoeken werden gedicht met een reepje plasticard waarna wat plamuur werd opgesmeerd. Bedoeling is dit rond te schuren. Het rooster dat aan de achterzijde de ventilator van de motor moet afschermen is gemaakt uit wat zeef van een mazout-voorfilter.

Volgende werken : plamuren en schuren, plamuren en schuren,... en wat details aanbrengen zoals een omkadering aan de deuren.
Een deur in open stand boven de bedieningspanelen met haar steunen. Handgrepen, een paar sjor-ogen,...

Er is dus nog wat werk aan ...

Groeten Rik
 
Jawadde Rik, ge laat er ook geen gras over groeien moet ik zeggen. De Protze is een zeer mooi vrachtwagentje uit WWII , veel succes ermee.
Dat gescratch is in ieder geval al geslaagd tot nu toe
 
Ja das schone scratch dat ge hier doet, en veel suc6 met de bouw van de protze ook
 
Toppie, zo'n zaken maken het verschil !
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Just is just !

Ik kon er niet naast kijken, telkens weer kwam het spookbeeld van de spoel met maar acht gaten.

Daarom :

attachment.jpg

Een paar uurtjes 'kwoawillewerk' (in 't AN : volharding). De cirkel van de gaatjes heeft een diameter van 12 mm (x Pi gedeeld door 10). Zo kwam ik aan een tussenafstand van 3.6 mm. Dit ziet er een heel stuk overtuigender over.

attachment.jpg

En zo ziet een dryfit er uit met de juiste spoel.

Groeten Rik
 
Serieus de moeite ! En geen half werk !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan