Hoofdsponsor

1/35 Kfz 83 + Flakscheinwerfer 60 cm [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Prachtig modelletje dat met kennis van zaken wordt gemaakt. Mooi om te volgen.
 
Bedankt voor de comments, mannen !

@Michel : op de beugels zal je geen soldeersel zien, de beugels zijn enkel aan elkaar gesoldeerd op de uiteinden, daar waar ze vast zitten in de 'doosjes'. Bedoeling is dat de beugels aan het langste eind vastgemaakt worden middels enkele riemen.

Groeten Rik
 
Ach zo, dan had ik het verkeerd begrepen.
 
Ziet er allemaal zeer netjes uit hoor ben al benieuwd naar zijn jasje.
 
De beugels voor het dekzeil uit de set waren niet correct. Ze hadden dezelfde breedte als de kast, waar ze breder moeten zijn om in de ogen te passen die naast de kast zitten.

Moet ge die er nog opzetten ? :unsure:

Ziet er in ieder geval al zeer geslaagd uit. De voelsprieten, spiegelbeugels en ander scratch zijn knap gedaan want het is wel zoals ge zegt, ze (de kit-stukken) zijn te fijn om er iets moois van te maken. Gewoon al om ze van de sprue te knippen /snijden is meestal al een ramp op zich, laat staan om ze treffelijk op te kuisen. Scratcheu !

Die groep , hoe word die vastgezet in de laadbak ? met riemen of beugels
 
Knap bakske, ik ben al benieuwd naar de schilderwerken ! Dan geven die fijne extra details nog meer prijs !
 
Zéér knap, ik sluit me volledig aan bij de rest! Nice!

Erwin.
 
Aan allen : bedankt voor de positieve comments !

@Famo : die oogjes moet ik er inderdaad nog opzetten, drie aan elke kant. Uit messing draad van 0.5 mm rond een stift van 1 mm geplooid. Groot zullen ze niet zijn, maar met of zonder zal toch een groot verschil maken... Vooral, ik kan ze wat doen uitkomen tijdens het schilderen : bvb roest aflopers, wat chipping, ... dergelijke technieken doen kleine details in het oog springen.

De stroomgroep zal ik vastzetten met wat lijm, :dry:, nee, serieus, ik weet niet hoe hij vastgemaakt werd. Zal waarschijnlijk wel vastgesjord geweest zijn, misschien waren er sjor-ogen in de vloer ?

@GUnit : nog wat wachten Guy, ik heb een P&D besteld om ronde vormen te punchen. Ik moet nog een vijftiental klinknagels lijmen vooraleer ik aan de schilderwerken kan beginnen. Op het dashboard heb ik bij het opkuisen (lelijke sinkmarks) elf klinknagels weggeschuurd, tevens moeten er nog vier op de motorkap gelijmd worden. Deze vier hielden aan de binnenzijde een bord vast waarop de onderhoudsinstructies - smeerpunten vermeld waren.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Ik ben een beetje op verschillende fronten bezig. Kwestie dan één en ander eens afgewerkt raakt.

Na enkele weken gewacht te hebben op mijn P&D voor ronde vormen, heb ik uiteindelijk de klinknagels kunnen aanbrengen. Daarna bleef de Krupp aan de kant staan...

Maar nu staat hij te glimmen in zijn Panzergrau met een laagje satijnvernis erover.

attachment.jpg

De motorkap, het deksel en de spatborden zijn wat lichter gespoten, een beetje modulatietechniek.
Op het rechter deel van de motorkap zijn vier klinknagels te zien die samen een rechthoekig patroon vormen. Aan de binnenzijde van de motorkap houden deze nagels een bordje vast die de smeerpunten aangeeft.

attachment.jpg

De wagenbak, hier heb ik de oprijplanken die aan de zijkanten hangen wat lichter gespoten. Ik wil deze sterk verweren zodat er duidelijke gebruikssporen zichtbaar zijn : ruw hout,...

attachment.jpg

Vooraleer ik het panzergrau heb geschilderd, werd er een zwarte preshade over de primer gespoten. Op de zitbanken is deze nog zichtbaar, hierover komt de lederen textuur geschilderd met olieverf.

Groeten Rik
 
jah Rik jongen... da ziet er al netjes uit... blijf ik in stilte volgen

Groeten Jonas.
 
dat ziet er goed uit,die ga ik blijven volgen,aangezien ik deze ook nog heb liggen :-)
grten jurgen
 
Goed bezig Rik. Ik hou van zo'n model dat via subtiele toonverschillen opgebroken werd in meerdere vlakken.
 
Mooie vorderingen Rik. Hoe hou je alles bij waar er nog dingen moeten worden veranderd of nog werk is, toch knap hoor.

Grtz Bart.
 
@Bart, meestal heb ik wel wat post-it rondslingeren met kleine notities.

Maar 'k zou moeten wat orde op zaken stellen, zodat ik mij kan toeleggen op één model. Maar ja, 't vlees is zwak en ik begin zo graag iets nieuws... :dry:
Maar de bunker zit in de eindfase, dat zal al één zijn die in de etalagekast mag. :)

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Haastige spoed is zelden goed ! Dit heb ik vandaag weer aan den lijve ondervonden, niks onoverkomelijks, maar toch...

attachment.jpg

Uit een set van Archer : http://www.archertransfers.com/AR35292.html, heb ik de decals gehaald voor de instrumenten van het dashboard.

attachment.jpg

A & B zijn de snelheidsmeter, waarbij de B de versie is zoals Tamiya op het dashboard heeft zitten. De A echter is de correcte versie zoals op het grote voorbeeld. De C is een stuurwiel indicator die, scratchbuild, boven het stuur wordt geplaatst. De D wordt gewoon op het dashboard geplaatst na verwijderen van de opgegoten details. De E komt ook op het dashboard nadat het gaatje opgevuld is. De F is een Fueltank Indicator, eveneens als scratchbuild onder het handschoenkastje te plaatsen.
G & H zijn de fabrieksplaten, de H zoals voorzien door Tamiya, de G is de correcte versie en de J wordt hiernaast geplaatst.

Tijdens het opbrengen van deze decals kwam ik er achter dat flink wat details 'vergeten' zijn in de stuurcabine.

attachment.jpg

Zo heb ik ook nog twee handgrepen moeten aanbrengen boven het dashboard. Bemerk de scratchbuild schijfjes voor de stuurwiel indicator boven het stuur. Tevens moest naast de stuurstang nog een hendel bevestigd worden.

Dit zal dus geschilderd worden met het penseel, anders had ik de instrumenten afgeplakt met Maskol en alles mee gespoten.

attachment.jpg

Op de foto die ik als voorbeeld heb genomen van de Kfz 83, staat hij afgebeeld met een apart Truppenkenzeichen.
Even meegeven dat deze Krupp gefotografeerd is tijdens de Meidagen '40 ergens in Vlaanderen. Duidelijk leesbaar is de nummerplaat : WL 85808, wat aangeeft dat hij tot de Luftwaffe behoort, wat begrijpelijk is, gezien het feit dat de schijnwerper vijandelijke vliegtuigen zoekt...

De omgekeerde driehoek geeft aan dat het om een Flak-eenheid gaat.

Maar de rechterhoek op het rechter spatbord was minder duidelijk : welk symbool, welke eenheid, ... ?
Wat opzoekwerk leerde mij dat het voertuig tot de Herman Göring divisie behoorde, met als kenteken een eikenblad en twee eikels in een witte rechthoek. Voilà, ik wist het...

Omdat ik het symbool niet direct terugvond bij Archer heb ik dus maar zelf iets uit het penseel geschud.

Eerst uit maskeertape een rechthoek en een driehoek gesneden, waarna beide tekens uit de hand zijn geschilderd op het spatbord.

Uiteindelijk ben ik toch tevreden over de gemaakte vorderingen.

Groeten Rik
 
Het is een echt plezier je bouwverslagen te volgen Rik, heel veel en duidelijke uitleg. En daarbovenop nog een strak bouwwerk mogen aanschouwen.
Wat wil nen mens nog meer?
 
Knappe uitleg, zeker weten ! Dit maakt een forum zo waardevol !
 
Niet alleen verzorgd en duidelijk, ook nog eens mooi uitgevoerd ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan