Hoofdsponsor

1/35 Kfz 83 + Flakscheinwerfer 60 cm [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemiddag Beste Kijkers !

Het aggregaat is tot dusver afgewerkt. Enkel nog een stoflaagje met pigmentpoeders, maar dit zal gebeuren wanneer hij op de Krupp geplaatst wordt, zo wordt hij geïntegreerd in het geheel.

attachment.jpg

Chips aangebracht : eerst lichtgrijs (H67 met wit) gevolgd door Revell 37, primerrood en Raw Umber voor de donkere metaaltinten.

attachment.jpg

De uitlaat is aangestipt met een roestkleurtje, nog wat Black Smoke pigmentpoeder ter afwerking opbrengen.

attachment.jpg



attachment.jpg

Rond de vuldop is wat Raw Umber opgebracht en met Thinner verdund, ter imitatie van gemorste brandstof.

attachment.jpg

Wat verdergewerkt aan de achterwand. De twee gaten voor de bijl zijn dichtgemaakt. Tamiya voorziet om hier de bijl te lijmen, maar dit is, volgens mijn bronnen, niet correct. De bijl dient tegen de rechterrand te hangen. Tevens zal de bevestigingsbeugels vervangen worden door Eduard exemplaren. De opgegoten vierkante blokjes aan de steel van de bijl zijn afgevijld.

attachment.jpg

De deurtjes zijn scharnierbaar opgehangen.

attachment.jpg

Uit een restje etsplaat is de slotbeugel gemaakt. Hij is wel wat zwaar van uitvoering, maar dit dient overeen te stemmen met de deurtjes. De beplanking is reeds 1 mm dik, zonder het beslag gerekend.
Een leuk detail dat nog dient aangebracht is een rond achterlicht, aan de rechterzijde. Dit zal worden voorzien van een fijn koperdraadje dat onder de wagenbak doorloopt.

Tot dusver deze update.

Aan allen : "é goed ende en é goe begun", zoals ze bij ons zeggen.

Prettige feesten en een boeiend 2012 !

Groeten Rik
 
Knappe 3D chippings Rik, ook je kleur is aangenaam om naar te kijken, ik hou in de regel minder van modellen die heel donkergrijs zijn opgezet (hoewel dat de realiteit het meest benadert, moet je gewoon lak aan hebben).
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Vooreerst, mijn beste wensen voor 2012 en veel modelbouwplezier.
En al de kits die ge wenst, ...moet ge aanschaffen. :P

'k Heb al een beetje ge'scratchd' dit jaar :

attachment.jpg

De bijl is aangebracht, voorzien van een slot van Eduard. De snede van de bijl is gevat door een messing plaatje dat getrapt geplooid is, en voorzien van enkele schroeven met een ponsapparaat.
Eronder staat een achterlicht, een overschot van mijn Horch... Het draadje loopt onder de wagenbak, zoals op het voorbeeld.
Links hangt de kniptang, scratch uiteraard. Uit een plaat van een oude wekker is het knipgedeelte gemaakt, de handvatten zijn twee stukjes 0.8 mm draad met een ringetje van een buisje erop gesoldeerd.
Het slot stamt weer uit de Eduard set. De houder van de handvatten is weer een restje etsplaat, waar twee gaten in geboord zijn en in L-vorm geplooid. Met het ponsapparaat zijn opnieuw de schroeven geperst.
De witte stripjes aan de deuren zijn begrenzing om de deuren niet te ver te sluiten.

attachment.jpg

De sloten voor de planken zijn gesuperd. Met een stukje Rod 0.6 mm zijn scharnieren geïmiteerd. Uit een etssetje van Eduard zijn halve vleugelmoeren gemaakt om de klemmen te sluiten.
De kops-einden van de planken zijn wat gedetailleerd door met een zaagje wat fijne inkepingen te maken.

De Tamiya kit is voorzien van twee schoppen, een houweel en een bijl om aan de zijkanten van de wagenbak te hangen.
Echter op archieffoto's van de Kfz 83 zijn maar weinig van deze attributen waarneembaar. Ik zal mij dus beperken tot één schop en het houweel aan de rechterzijde.

Nog een paar foto's voor de sfeer. :8:8:8

attachment.jpg

attachment.jpg

Groeten Rik
 
Mooi mooi mooi, dit zal een juweeltje worden :)
 
Lekker details als je het mij vraagt en dat de deurtjes kunnen bewegen is een pluspunt.
Het slotje op het deurtje is dat zo ééntje dat ge overhevelt/overlegt en vastzit met een scharnierpennetje doorheen (horizontaal) de bovenkant. Zo ja ,misschien een pennetje er doorheen boren . Dan kan je het slotje overleggen als het deurtje openstaat.
Het zal een mooi karretje worden als ge zo verder doet.
 
@Famo : het is inderdaad een dergelijk slot. Een omgekeerd U-profiel dat in gesloten stand beide deuren vasthoudt. Het is wel vast gelijmd. Sloten moeten niet werken hé, in model.;)

Maar dat pinnetje kan ik nog erdoor boren.

Bedankt voor de comments !

Groeten Rik
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Even een update van de stand van zaken :

attachment.jpg

Het chassis is gebouwd, recht uit de doos. Ik vond geen noemenswaardige zaken die verbetert dienden te worden. Temeer daar er achteraf niet veel meer zichtbaar is van de onderzijde. Wel moet er nog een overbrenging ge'scratchd worden van onder de motorkap naar de stuurstangen.

attachment.jpg

Ik wil de wagen in drie sub-onderdelen schilderen : het chassis, de wagenbak en de motorkap. De wielen worden uiteraard ook apart afgewerkt.

attachment.jpg

In het stuur zat een grote fout : de messing ring op de foto activeert de hoorn. Origineel bij Tamiya zat deze tussen de vier spaken gegoten in hetzelfde vlak. Tevens was de ring te klein van diameter. Dus : plastiek ring eruit gesneden, opgekuist en scratch.
Om een mooie ronde ring te verkrijgen ging ik als volgt te werk :
Rond een staaf van 6 mm wikkelde ik een paar toeren messing draad 0.5 mm. Door de spanning in de draad sluit deze niet goed aan. Daarom neem ik een staaf van 6 mm, die eigenlijk te klein is. Vervolgens schuif ik de wikkelingen over een staaf van 8 mm, waarop de draad wel mooi aansluit. De windingen worden nu doorgezaagd zodat ik een aparte ring bekom van 8 mm diameter. De uiteinden mooi tegenover elkaar zetten en een tikje soldeer.
Het ringetje zit met wat secondelijm op het stuur. Ook de stuurstang is vervangen door een messing staaf van 1 mm.

attachment.jpg

Hier is ook wat scratch nodig geweest. Boven op de motorkap zit een vuldeksel, dit wordt afgesloten met een metalen lip. Deze is ge'scratchd met een restje PE. Eronder zit het scharnier van de motorkap. De ronding op het vast gedeelte is in model weergegeven, maar de bouten op de motorkap heb ik gerealiseerd met de zeskant P&D.
Op de zijkanten zitten sloten uit een Eduard set. De witte stukjes Evergreen imiteren de holle platen handvatten om de zijkanten op te heffen.
De witte streep op de motorkap is een lijmvlek, deze moet nog weggeschuurd worden.

Het windschild (de voorruit) is uit één stuk met de vaste rand boven het dashboard. Eigenlijk laat Tamiya geen keus over de stand van de voorruit. (Bij de Horch Kfz 15 had ik wel de keuze). Daarom heb ik mezelf de vrijheid genomen om hierin verandering te brengen.
De voorruit is afgesneden van de rand die boven het dashboard wordt gelijmd. Deze rand bevat tevens de twee vleugelmoeren om het raam vast te zetten, zichtbaar op de foto. Het raam wordt vervangen door een stukje plasticard waarover een dekzeil komt uit MS.

Dit onderdeel komt pas in een laat stadium op het model, ik kan het apart schilderen, het moet in een groene canvas kleur.

Vooraan zit een inkeping, net onder het eerste slot, hier komt de directiestang uit die de voorwielen bedient. Dit wil ik nog scratchen.

Groeten Rik
 
Hier zijn we goed op dreef !
om een ring te scratchen zit er eigenlijk niets anders op dan het op deze manier te doen. Ondergetekende fixt het op identieke manier.
 
Fantastisch proper werk Rik. Dat wordt een dio om je vingers bij al te likken denk ik.
 
Zeer mooi werk Rik en het stuur is veel beter zo,ik blijf dit topic zeer graag volgen...
 
Weeral knap werk, hoe je met een paar persoonlijke toetskes een heel ander effect verkrijgt.
 
Das hier geen trapke te hoog voor mij maar nen hele Eifeltoren, brrr Rik straffe toebak ze wat je hier laat zien. Kvind het altijd heel leerzaam en tegelijk aangenaam om de topics te lezen van de meesterbouwers hier op dit forum.
 
Bedankt voor de positieve comments, gasten !

@Tom : meesterbouwer is een titel die nog niet voor mij weggelegd is. Ik ben ook nog maar leerling...
Ik probeer mij alleen zo goed mogelijk te documenteren bij de bouw van een model, en via deze documentatie mij modellen te superen.
Zo was er vandaag een nieuw boek mee met de post over de SdKfz 250 om mijn Kerstcadeau (een 250/9Neu) te verbeteren...

Groeten Rik
 
Ik blijf deze met stijgende verbazing volgen.. je noemt jezelf geen meesterbouwer, maar laat ik je toch een meesterscratcher noemen! nice work!

grtz
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Even een dryfit van mijn Krupp. Enkele details dienen nog te worden gemonteerd - verbeterd.
Zo moet de schop nog worden voorzien van een slotbeugel, oogjes bevestigd om de hoepels te bevestigen voor het dekzeil, de voorbumper vastgelijmd, beugels om hun geweren op te bergen, een houweel plaatsen, enkele klinknagels moeten nog opgelijmd worden (maar mijn P&D is in bestelling), canvas zeilen aan de deuropeningen van de cabine - maar da's pas na de afwerking.

Tijd voor de foto's :

attachment.jpg

De schop zit los in de beugel, bovenaan komt de slotbeugel om de steel vast te houden.

attachment.jpg

De beugels voor het dekzeil uit de set waren niet correct. Ze hadden dezelfde breedte als de kast, waar ze breder moeten zijn om in de ogen te passen die naast de kast zitten. Dus : scratch !
Drie draden, 1 mm, aan elkaar gesoldeerd, in een U-vorm geplooid en de uiteinden in een doosje gesoldeerd. Aan de langste zijde moeten nog een tweetal riemen gemaakt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De neus. Ik ben een hevig tegenstander van alle plastiek stiften die meegeleverd worden door de fabrikanten. Eigenlijk zouden ze beter een messing staafje meeleveren zodat je zelf, aan de hand van een tekening bvb, de houders voor lampen, breedte-aangevers, spiegels en richtingaanwijzers, kunt plooien. Het zijn tenslotte de eerste zaken die het begeven bij het schilderen en verweren.
Maar niet getreuzeld, ik heb ze zelf gescratchd. Dus de koplampen zijn voorzien van messing steunen van 0.5 mm draad.
De breedte-aangevers zijn volledig zelf gemaakt : een messing staafje op een schijfje van 2 mm diameter gesoldeerd. Dit vervolgens in een restje PE gesoldeerd dat voorzien is van twee klinknagels. Het staafje dat aan de onderzijde uitsteekt geeft extra steun in het spatbord.

De richtingaanwijzers zijn ook volledig zelf gemaakt. Ze volledig werkend maken had een extra uitdaging geweest, maar dit laat ik aan andere scratchers, zoals F... :) Nee, serieus, de aanwijzers bestaan uit een pijl die beweegt in een kastje. Dus zo moeilijk niet te maken, maar ik vond het iets te ver gaan. Een messing exemplaar die de schilderwerken overleeft vond ik al goed genoeg.
De spiegel is bol gaan staan bij het uitkappen, maar dat is een extra, onverwacht, pluspunt.

Nog een paar foto's met de stroomgroep er op, enkel voor de sfeer :

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ben niet bij kennis of er een PE-set bestaat voor deze kit, maar zoals je ziet is dit eigenlijk niet nodig. Wat scratch en een PE-set van Eduard die voor verschillende kits kan gebruikt worden, volstaan om de klus te klaren.

Tot zover deze update.

Groeten Rik
 
Jaja Rik, wat kan je hier nog meer op zeggen? Het is voor mij zo'n model dat zelfs niet geschilderd hoeft te worden, 't ziet er nu al schitterend uit.
 
Hoi Rik, heel mooi werk terug. Ik zie dat je veel informatie hebt over de Krupp, nu was mijn vraag: is die ook gebruikt bij het Afrikakorps?

Grtz Bart.
 
Heel strak zeg! Ik zie zelfs geen soldeersel tussen de beugels.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan