Hoofdsponsor

1/35 Kfz 83 + Flakscheinwerfer 60 cm [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goede...namiddag Beste Kijkers !

Bedankt voor de reacties mannen !

Ondertussen is er al wat schilderwerk gebeurt. Panzergrijs is aangebracht :

attachment.jpg

Het aggregaat in panzergrijs. Knoppen en meters hebben ook hun kleurtje gekregen.

attachment.jpg

In navolging van de principes van de modulatietechniek heeft het dak en de bovenzijde van de openstaande deur een laag panzergrijs met wit vermengd, opgespoten gekregen. Nu ligt het geheel te drogen na een vernislaag.

Bedoeling is te proberen om bruine vlekken te schilderen als vooroorlogse camo. Eerst testen op een proefstuk...

Groeten Rik
 
Rik jongen, petje af, dit is zo mooi, het zou zo in kitvorm mogen verschijnen !
 
Bedankt Guy voor je compliment !

Dit aggregaat bestaat eigenlijk in kitvorm (DesKIT), maar de vormgeving in de deurtjes strookt niet met de werkelijkheid (althans niet met het gekende fotomateriaal).
Aan de resin kit is een kader opgelegd met erin een diagonaal kruis.
Het heeft wat werk gekost om de deuren een opgelegd kadertje met ronde hoeken te geven, maar het loont de moeite vind ik.

Ik had graag eens jullie opinie vernomen omtrent de verdere schildering. Het wordt zeker panzergrijs, maar MET of ZONDER bruine vlekken ?
Bedoeling is om de ganse combinatie (Kfz 83 met aggregaat en Flakscheinwerfer) in een dio te plaatsen anno 43-44.

Vandaag kwam ik het volgende tegen op het internet :
http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=2118 :

Camouflage

As recently as ten years ago the overwhelming consensus regarding early war German AFV paint schemes was that they were all painted in uniform overall panzer grey (Dunkelgrau - RAL 7021 – formerly RAL 46). However, in 2002 Tom Jentz and Hilary Doyle published an article based on primary sources stating all German vehicles at the beginning of World War II were painted in a two tone camouflage scheme of panzer grey with one third of the vehicle painted in a disruptive pattern of dark brown (Dunkelbraun - RAL 7017 – formerly RAL 45). The order to move to an overall panzer grey scheme was not signed until the end of July 1940.

Uit deze tekst blijkt dus dat de oorlog al gaande was wanneer het uniforme panzergrijs verplicht werd. Vraag is natuurlijk : werd het bestaande materieel herschilderd, en zo ja in welke tijdspanne is dit doenbaar ?

Suggesties welkom.

Groeten Rik
 
Het aggregaat is een waar kunststukje geworden vind ik.
Over je vraag betreffende de camo, zo laat in de oorlog denk ik niet dat je de grijze en bruine camo kan gebruiken voor je combinatie.
Maar waarschijnlijk zal er best wel ergens zoiets nog hebben rond gereden, misschien wel een leuk idee om alles gewoon in saai panzergeel ;) te spuiten en de aggregaat in grijs met eventueel nog wat restanten van het bruine camo patroon?

Het grijs en bruin waren wel donkeren kleuren die erg dicht bij elkaar lagen vandaar ook jou aangehaalde stukje van Jenz en Doyle dat ze er later achter kwamen van deze twee kleuren die meestal niet zichtbaar waren op Z-W foto`s uit die tijd.
 
Dat van die grijs-bruine camo moet ik zeggen dat ik daar onlangs ook ergens een artikel over gelezen heb. Daar werd ook over die 2 tone-camo gesproken in het begin van WW II. Dus als ge wilt waarom je groep niet in die kleuren steken ? het heeft bestaan dus kan er hier of daar wel ééntje in die kleuren blijven staan zijn. Wie zal zeggen dat ge verkeerd zijt? Allez zo zie ik het é ........
 
@Ron & Famo : bedankt mannen voor jullie comments. Ik weet het nu zeker, ik steek die stroomgroep in een grijs-bruine camo. De bruine kleur zet ik erop met de haarlaktechniek, zodat ik hem sterk kan verweren.

Al eens geprobeerd op een proefstuk en het is redelijk gelukt. Maar waarschijnlijk heb ik wat te vlug gewerkt, de verf kwam er goed en vlot af. De haarlak had maar een paar uur gedroogd en wanneer de verf mat gedroogd was ben ik beginnen afschrapen... 't was gelukkig maar een proefstuk. Waarschijnlijk moet ik de droogtijden wat langer nemen ?

Maar eerst wil ik de stroomgroep wat DB'en vooraleer ik de camo aanbreng...

Groeten Rik
 
Rik volg al even in stilte.
Mooi wat je hier laat zien man.
Je stroomgroep ziet er schitterend uit.
 
Heel knap scratch werk, dit soort details maakt het helemaal compleet.
 
Maar eerst wil ik de stroomgroep wat DB'en vooraleer ik de camo aanbreng...

Persoonlijk zou ik dat niet doen omdat DB-en voor mij een vorm van wheathering is en je camo wheaterd toch mee in het geheel ,versta je ? het bruin "verslijt/verbleekt" mee met het grijs. Allez zo zie ik het é.
Ooit op de beurs van KMK eens een amerikaan een demo zien geven i.v.m. haarlak methode. Die spoot de haarlak direct op de verf en begon dan met water de beschadigingen aan te brengen, dus ik denk dat de droogtijd er eigenlijk niet veel toe doet.

Ben wel benieuwd naar het resultaat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DB'en ?????????????????
Sorry hoor maar dit zeg mij even helemaal niets, zal wel weer duidelijk worden als het verteld word wat het is :-)
 
Ik denk dat dit dry brushen is Ron.

Voor de rest zeer mooi werk.
 
@Ron : DB'en is Dubbel Blazen, met een tweede darmpje extra lucht bijblazen op je airbrush.

Nee, grapje. DB is drybrush, AB is airbrush.

Allemaal bedankt voor de comments, zal straks eens wat foto's plaatsen over de grijs-bruine camo.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Het aggregaat heb ik ge'DB'st. Vervolgens behandelt met de haarlaktechniek met een bruine camo-kleur. Om het geheel wat af te zwakken heb ik het nogmaals overspoten met een lichtgrijze nevel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het restant van de bruine verf kwam te prominent naar voor. Tevens is het donkere van het panzergrijs ook wat afgezwakt.
Het aggregaat is nu klaar voor het verdere verweren.

Groeten Rik
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Het aggregaat vordert goed en... naar mijn goesting !

attachment.jpg

Het bruine camokleur is goed afgesleten, bemerk het roodbruin boven het middelste wieltje.

attachment.jpg

Vervolgens werd een filter opgebracht met olieverf : Ultramarijn blauw, Napels geel, Raw Umber, Field Grey.

attachment.jpg

Het laatste tot nog toe is een wash met Burnt Sienna.

attachment.jpg

Hierna kan ik beginnen chippen.

Intussen heb ik niet stilgezeten, de eerste werken aan de Krupp zijn gestart.

attachment.jpg

Dit zijn de eerste werken : dichtmaken van de sinkholes. Deze twee onderdelen zijn de zijkanten van het Fahrerhaus. De driehoekvormen waar de sinkholes in zitten zijn hetzelfde afgewerkt als de zitbanken, dus met leder bekleed. Hierdoor was ik genoodzaakt om dit probleem "op te vullen".

attachment.jpg

De bestuurderscabine in zijn totaliteit. Duidelijk is te zien dat de dichtgemaakte holes zichtbaar zijn.

attachment.jpg

Wegens slechte ervaringen in vorige projecten, met versnellingspoken en handremmen, (afbreken tijdens de schilderwerken) heb ik bij de Krupp enkele steviger exemplaren ingebouwd. De handrem is een platte lat waarnaast een ronde bedieningsstaaf loopt. Daarom is het originele onderdeel afgevijld tot op halve dikte waarna een fijn koperdraadje (0.3 mm) ernaast is gelijmd.

attachment.jpg

De staaf voor de versnellingspoken bestaat uit een 0.5 mm stiftje met een bolletje MS. Bij het planten van de stift in het bolletje MS werd dit lichtjes platgedrukt. Dit is positief gevolg want het grote voorbeeld is voorzien van afgeplatte grepen.

attachment.jpg

Als laatste heb ik reeds de achterwand van de opbouw onder handen genomen. Hier waren enkele grote fouten gemaakt door Tamiya. Ofwel bezitten ze ander fotomateriaal ?
Zo was de nummerplaat meegegoten net onder de witte vlek op de linkerzijde. Deze heb ik afgesneden. Een nieuw exemplaar van Aber is boven de vloerbalk gelijmd.
Het Notek achterlicht zat eerst waar de witte vlek zich bevindt, dit is ook niet correct. (Toch niet volgens mijn bronnen.) Het dient net boven de nummerplaat te zitten. De lamp zat normaal vast met twee pinnen in de achterwand. Daarom moest ik beide gaten stoppen. Wat stretched sprue is in de gaten gelijmd, het uitstekende deel afgeknipt en de kiertjes geplamuurd.
Boven de Notek lamp moet nog een kniptang komen, dat wordt scratch.

Tamiya voorziet de wagenbak in afgesloten toestand, wat de achterdeuren betreft. Ik wil dit openstaand. De combinatie moet in een Full Action pose komen. Dus maar ineens werkende scharnieren scratchen...
De witte blokjes op de onderste vloerbalk zijn de onderste scharnierplaatjes. De messing oogjes vormen de bovenste. Aan de deuren komen er pinnetjes, zoals bij het grote voorbeeld...

Groeten Rik
 
Hoi Rik, ik volg deze al een tijdje in stilte. Mooi gebouwd hoor.

Grtz Bart.
 
Mooie vorderingen Rik ik kan echt genieten van deze prachtige bouw en uitleg...
 
Jij hebt geen kit meer nodig! prachtig werk hoor en leuke uitleg! Ik ben benieuwd naar verdere vorderingen!
 
Hier wordt gewerkt !!!!!
Die filters dat ge zegt, zijn dat allemaal aparte of is het fading ? ge weet wel puntjes olieverf en dan afwrijven met WS.
Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat die bruine camo zo verdwenen is, wat niet wil zeggen dat het geheel er niet mooi uitziet ,integendeel.
Zo zie je maar dat ze bij Tamiya ook de bal kunnen misslaan
 
@Famo : de filters zijn opgebracht met puntjes verf welke achteraf opgelost wordt met Thinner. Zoals Adam Wilder uitlegt op zijn DVD FAQ Vol 2.

De bruine camo had inderdaad iets meer naar voor mogen komen, maar ik ben er tevreden mee zoals hij er nu bijstaat. Tenslotte wil ik een ensemble bouwen van rond '43 - '44. De bruine camo was dan al een viertal jaar afgeschaft. Op bestaande stukken, die het tot dusver overleefd hebben, zal hij al wel danig verweerd geweest zijn.

De twee gaatjes in het rechterdeel van de achterwand dienen ook dicht gemaakt. Hier heeft Tamiya de bijl voorzien, maar deze komt uiterst rechts tegen de hoek van de kast.

Groeten Rik
 
Goede oplossing voor de versnellings handels en zo simpel dat ik er gewoonweg nooit aan denk om dit zo op te lossen dus gelijk op mijn eigen harde schijf opgeslagen :-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan